Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    Ik zit met een vraag.

    Ik heb net het zaagplan van de CUBO 15 doorgegeven aan de zaagservice van de doe-het-zelf markt. Hoeveel dit kost om uit een plaat 18mm mdf te laten zagen.
    Kosten kwamen uit op 46,- inclusief de plaat zelf. Is dit een beetje een reële prijs? Of is er ergens goedkoper?

    Maar, er was een probleem, volgens hun. De maten die in het lijstje (links van het zaagplan) komen niet overeen met de maten in het tekeningetje daarnaast. Welk van deze maten moet ik nu laten zagen? Of is het tekeningetje alleen om te laten zien hoe je al die plankjes uit één plaat kan zagen??

    Wat vinden jullie van een DAP AB15 in deze kast? Lees op andere fora dat deze hier wel leuk in werkt, en ook voor de prijs belachelijk goed klinkt. Of is er een betere driver voor niet meer dan ±100,-?

    En heeft iemand nog wat tips voor het bouwen van deze sub?

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      Iemand? Rademakers?

      Comment

      • Jules1
        • Aug 2011
        • 14

        Welke presteerd het beste in deze kast de Kappa pro 15LFA of de Kappa 15LFA ?

        Comment

        • Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

          Ik ben nog steeds erg te spreken over de prestatie van de Kappa 15LFA in Cubo 15. De Kappa Pro 15LF is op de meest belangrijke fronten nét ietsje beter uitgevoerd en heeft wat betreft dus de voorkeur.

          Mvg Johan

          Comment

          • sjig
            • May 2012
            • 909

            Heel erg bedankt Johan. Cubo nr. 1 staat al weer bijna in elkaar! Nogmaals bedankt voor de hulp en de cubo zelf natuurlijk!

            Comment

            • Jules1
              • Aug 2011
              • 14

              Welke speaker ga jij er in monteren sjig had ook al gedacht van de DAP AB15 of de Kappa.
              Zit ook te twijfelen tussen de cubo en de basreflex kast van dit forum.

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                Als je goedkoper uit wilt zijn denk ik dat je voor de cubo moet gaan. Ik heb qua hout 20,- uitgegeven, en de zaagservice kostte me 18,-

                De handvaten had ik al liggen, evenals de schotel en neutrik connectoren. Ook schroeven heb ik hier allemaal liggen. Dus totaal 38,-

                Voor de dhz sub heb je ook een bovenfrees nodig, decoupeerzaag, en zit redelijk ingewikkeld in elkaar. De CUBO heb ik nu bijna af, twee middagen.

                De driver ben ik ook nog niet helemaal uit. Ben wel bezig met de gewone versie, geen extended. Daar is het inmiddels al te laat voor.

                Comment

                • Jules1
                  • Aug 2011
                  • 14

                  Originally posted by sjig
                  Als je goedkoper uit wilt zijn denk ik dat je voor de cubo moet gaan. Ik heb qua hout 20,- uitgegeven, en de zaagservice kostte me 18,-

                  De handvaten had ik al liggen, evenals de schotel en neutrik connectoren. Ook schroeven heb ik hier allemaal liggen. Dus totaal 38,-

                  Voor de dhz sub heb je ook een bovenfrees nodig, decoupeerzaag, en zit redelijk ingewikkeld in elkaar. De CUBO heb ik nu bijna af, twee middagen.

                  De driver ben ik ook nog niet helemaal uit. Ben wel bezig met de gewone versie, geen extended. Daar is het inmiddels al te laat voor.
                  Van machienen ben ik goed voorzien ben zelf schrijnwerker of ik nu de cubo moet maken of de BR maakt niet uit.
                  Wat voor mij het belangrijkste is welke het best van geluid is.
                  Het is voor mij ook meer een hobby en liefhebberij.
                  In ieder geval veel plezier met uw zelfbouw.
                  Groetjes,
                  Jules

                  Comment

                  • sjig
                    • May 2012
                    • 909

                    De cubo heb ik een keer gehoord. Op een schoolfeest hadden ze er 4 staan. Er waren iets van 300 -400 mensen. Klonk zeker niet verkeerd. Ook buiten dragen ze wel aardig ver.

                    De bass reflex heb ik verder niet gehoord. Misschien kan je bij iemand ze beluisteren?
                    Als je ook een goede zaagtafel hebt kan je voor €20 al een test cubo maken!

                    Comment

                    • sjig
                      • May 2012
                      • 909

                      Heb nu 1 cubo 15 af.

                      Aangezien ik geen goede driver heb liggen even die uit de bx1550 er in geschroefd.
                      Eerst alles aan sluiten. Even de bx1550 naast de cubo zetten.
                      Wow. Dat is echt een groot verschil. En dat terwijl de cubo tot 40 Hz gaat en de BX tot 20 Hz (???). De cubo klonk voller/krachtiger. Dieper, steviger. Draagt verder, grotere druk. En de kast resoneert niet mee, itt de BX.

                      1001 maal dank radenakers!! Tweede is onderweg!!

                      Comment

                      • Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

                        20hz is een behringer meting.

                        Heb je foto's ben wel benieuwd naar de kast.
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                        Comment

                        • djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

                          Waarschijnlijk niet eens een meting, maar een theoretisch berekende waarde (op basis van gesimuleerde waarden dus, niet op basis van gemeten waarden).


                          Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            Of het nou wel of geen meting is maakt niet uit, is waarschijnlijk het -80 dB punt.
                            Om 20 Hz (-3dB) te halen heb je een speaker nodig met een fs van rond die 20 Hz, in de PA zijn die zeldzaam, in de HIFI komen ze wel voor maar met een dramatisch laag rendement.D
                            De enig mij bekende PA speaker die in de buurt komt is de BMS 18N860 met een fs van 24 Hz, deze zit dus ook in mijn nieuwe enkel 18" sub.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • sjig
                              • May 2012
                              • 909

                              Die 20 Hz gaat hij van z'n lang zal ze leven nooit halen. Zeker niet op wat hogere volumes.

                              Ik weet bijna zeker dat er gewoon geen rekenwerk aan deze kast zit.
                              Ook vind ik de constructie wat vreemd. Normaal zitten de linker en rechter plaat tussen de boven en onder kant. Bij deze niet. Die zit helemaal aan de buitenzijde.

                              Morgen gaat de verf er over. Grilletje er op, hoekjes monteren. Wieltjes eronder. Zal dan even een foto maken.

                              Ondanks dat met dezelfde driver als de BX de cubo al heel veel beter klinkt houden ze mijn topkasten net niet bij. Maar voorlopig vind ik deze drivers er in wel even genoeg. Misschien later weer wat anders.

                              Ik zit alleen nog met 1 ding. Ik wil als aansluit paneel hetvolgende doen: gat in kast. aan achterkant plaatje er tegenaan. Op het plaatje de speakons. Is dit een slim idee? Zo zit het ook bij mijn toppen. En ik vind het er mooier uitzien dan een schoteltje.

                              Comment

                              • renevanh
                                • Oct 2004
                                • 2371

                                Gat ik de kast met een inbouwschoteltje heb ik ook gedaan, ziet er best prima uit!
                                Let wel even op de plek van dat gat, anders zit je tegen je middenbracing aan en past je speakon er niet in
                                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                                Comment

                                Working...