Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erik404
    • Aug 2012
    • 16

    Hi! Zelf al een tijdje bezig met informatie inwinnen over bouwen van eigen soundsystem. Uiteraard is geld ALTIJD een probleem ik vroeg mij af of de Cubo ook te gebruiken is bij het draaien van reggae/dub muziek, aangezien daar al de "muziek" in het laag zit.

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      Hout: 50,00
      Zaagservice: bij mij 18,00 per sub (hangt ervan af)
      Scroeven handvatten etc: niet meer dan €50
      Dat is totaal dus €118,00

      Valt dus eigenlijk best wel mee. Dan alleen de driver nog...
      Aangezien je veel dubbstep draait is een cubo 15 in princiepe goed. Maar meer dan 120 man moet je er niet mee doen. De cubo 18 lijkt mij zelf wat praktischer.

      Maar wat is het precieze budget? Maximaal?

      Comment

      • erik404
        • Aug 2012
        • 16

        Originally posted by sjig
        Hout: 50,00
        Zaagservice: bij mij 18,00 per sub (hangt ervan af)
        Scroeven handvatten etc: niet meer dan €50
        Dat is totaal dus €118,00

        Valt dus eigenlijk best wel mee. Dan alleen de driver nog...
        Aangezien je veel dubbstep draait is een cubo 15 in princiepe goed. Maar meer dan 120 man moet je er niet mee doen. De cubo 18 lijkt mij zelf wat praktischer.

        Maar wat is het precieze budget? Maximaal?
        Mijn precieze budget is +/- 1000 a 1500 euro. Daarmee wil ik een stack (2x cubo's?) hebben inc mids/tops, versterker en crossover. Is dit haalbaar? 2e hands versterkers misschien? Met dub bedoel ik geen dubstep maar echt dub. Zie filmpje. rond 3m05 draait hij de sub erin. Uiteraard zijn dit DE Iration Steppas, met hun eigen custom build sound van 20kW

        iration steppas -> http://www.youtube.com/watch?v=qKYIWJr2YDY
        jah shaka -> http://www.youtube.com/watch?v=0PONu4SkzeE
        Last edited by erik404; 16-08-12, 13:21.

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          Je zult dan de cubo 12 en 15 kunnen overslaan. De cubo 18 kan, maar weet niet zeker of dit echt wat is.

          Dit is wel hele 'zware' muziek, vooral de dub. Als je echt iets fatsoenlijks wilt zal je toch echt je budget wat omhoog moeten spijkeren.

          Voor hoeveel man wil je ze gaan inzetten?
          Zal binnenkort kijken hoe deze muziek op mijn cubo's reageert. Zal waarschijnlijk erg snel vervorming worden..

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            Gisteren voor het eerst een serieuze show met m'n Cubo's gedraaid waarbij ik ze eventjes 'los' heb gelaten.
            Binnen 5 minuten kreeg de organisatie een telefoontje van omwonende... 3km verder op. Toch maar iets terug gehaald dat laag, maar de Cubo 15 (in mijn geval 2x de extra extended met een PD154 driver) doet het best aardig
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • sjig
              • May 2012
              • 909

              Was dat dan buiten of binnen?

              Ik heb zojuist dub geprobeerd op mijn cubo geladen met de driver uit de bx1550 (argh).
              Moet je niet doen. Ging al vrij snel vervormen en het klonk niet mooi want hij ging hier niet laag genoeg voor. Raadt ik dus niet aan.

              Comment

              • Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

                Cubo Sub.

                Ontworpen voor (met name) 18" en 21" luidsprekers en het weergeven van alle sub (voor PA-doeleinden) die niet uit de overige Cubo ontwerpen komt http://freespeakerplans.com/bass-cabinets/6-cubo-sub

                Het liefst een vrij stevige 18" luidspreker (lees aluminium chassis, 4" spoel of groter, Xmax rond de 9 mm, Qts rond de 0.3 of lager).

                Afgaande op wat ik zo hoorde in de filmpjes denk ik dat het tweede filmpje ook met een goede luidspreker in Cubo 15 of 18 te bereiken is (ik heb niet het hele filmpje gekeken). De laagweergave zoals die er in het eerste filmpje inkomt is typisch een geval van Cubo Sub.

                Ging al vrij snel vervormen
                Vervorming bij een luidspreker duid er meestal op dat de slag groot is in verhouding tot waar de luidspreker (ook in combinatie met de kast) voor ontworpen is. In dit geval denk ik dat het de combinaitie was van een geringe Xmax en geen óf een te laag ingesteld high pass filter / low cut (mocht ik er naast zitten zeg het dan gerust).

                Als de Xmax voldoende is en er een highpass van 35 - 40 Hz (met voldoende steilheid) wordt toegepast dan is vervorming het euvel niet, wel het gemis van het echt zware laag.

                Mvg Johan

                Comment

                • sjig
                  • May 2012
                  • 909

                  De bx1550 zelf is al een prut subje. De driver daarvan al helemaal. Een zeer kleine x max. En de hele woofer weegt amper 3kg. En dan ook nog een ferriet magneet. Hoop deze snel te vervangen.

                  Ik bedoel meer dat als je het echt op beukvolume wilt hebben dat bij de wat hardere bassen die harder zijn dan de andere in hetzelfde nummer een kleine vervorming hoorbaar is.

                  Comment

                  • sjig
                    • May 2012
                    • 909

                    @ erik404,

                    Ik kan eventueel een stukje opnemen als je dat wilt, heb voorlopig niks te doen...

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      Originally posted by sjig
                      De bx1550 zelf is al een prut subje. De driver daarvan al helemaal. Een zeer kleine x max. En de hele woofer weegt amper 3kg. En dan ook nog een ferriet magneet.
                      Lage tonen verlangen veel luchtverplaatsing, een driver met een X-max van 3 mm is dus simpelweg niet in staat om veel lucht te verplaatsen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • sjig
                        • May 2012
                        • 909

                        Is die 3mm xmax een gokje, of de harde waarheid. Want je hebt wel gelijk zoveel lucht verplaatst hij niet.

                        Comment

                        • erik404
                          • Aug 2012
                          • 16

                          Originally posted by sjig
                          @ erik404,

                          Ik kan eventueel een stukje opnemen als je dat wilt, heb voorlopig niks te doen...
                          Graag, ben erg benieuwd! Ik kan je eventueel wat tracks toe sturen waarvan ik zeker weet dat het laag "laag" zit

                          Comment

                          • erik404
                            • Aug 2012
                            • 16

                            en bedankt al voor de reacties! qua budget hou ik het nu op 1500 euro voor een amp en 2 x bass kasten. Zit nu erg te twijfelen tussen cubo's en ouderwetse scoops...

                            betreffende het aantal mensen en locaties: ik denk mannetje of 100, hopelijk voornamelijk buiten. Daarnaast kleine pandjes/loodjes.

                            Zit er zelfs over na te denken om de eerste prototypes van MDF 18MM te maken, weet dat MDF bagger hout is, maar zolang ik dit goed droog hou denk ik dat ik voor 20 euro per plaat niet erg de mist in kan


                            /edit

                            stel ik bouw 2 cubo 18" voor het laag, wat zou dan ideaal er bij zijn? 1 standaard mid kast met 2 x drivers voor mid laag + 2 kastjes met wat hoorns en tweeters?
                            Last edited by erik404; 20-08-12, 10:36.

                            Comment

                            • sjig
                              • May 2012
                              • 909

                              Ik heb mijn cubo ook van mdf gebouwd. Was de bedoeling als prototype te gebruiken. Maar ik vond het wel goed zo. Als je er een paar lagen verf over verfd kan hij prima tegen een buitje hoor.

                              Een nummer zou inderdaad erg fijn zijn. Heb het nu alleen met dat filmpje gedaan.

                              Comment

                              • erik404
                                • Aug 2012
                                • 16

                                Originally posted by sjig
                                Ik heb mijn cubo ook van mdf gebouwd. Was de bedoeling als prototype te gebruiken. Maar ik vond het wel goed zo. Als je er een paar lagen verf over verfd kan hij prima tegen een buitje hoor.

                                Een nummer zou inderdaad erg fijn zijn. Heb het nu alleen met dat filmpje gedaan.
                                Aight, dat is goed nieuws!

                                goed, hier wat tunes, via youtube omdat mp3's delen denk ik niet gewenst is via google kan je vast makkelijk de MP3's vinden, anders moet ik wat platen van mij ff op MP3 opnemen.

                                King Alpha - Know Yourself - http://www.youtube.com/watch?v=XzoTjQ3NSOc
                                OBF ft. Pupajim - Rub a Dub Anthem - http://www.youtube.com/watch?v=6ix6aF_vDbQ
                                Chazbo - Guide I - http://www.youtube.com/watch?v=oYUMDxQo40Y
                                Shandi-I - Inna Sanctuary - http://www.youtube.com/watch?v=RFLxBwaj98U
                                (!!!) Highvisators - Keep on the fire - http://www.youtube.com/watch?v=FT-qdbWMHsI
                                Kyle Sicarius - Jah is my light - http://www.youtube.com/watch?v=k-n6BvSl8lA


                                (hier btw een radioshow van ons, kwaliteit is denk ik genoeg om speakers te testen )

                                Comment

                                Working...