Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    Zal zodra ik weer thuis ben een stukje voor je opnemen!

    Weet helaas niet hoe lang dat nog duurt. Kan een half uur zijn, maar ook 2 uur.

    Comment

    • erik404
      • Aug 2012
      • 16

      Originally posted by sjig
      Zal zodra ik weer thuis ben een stukje voor je opnemen!

      Weet helaas niet hoe lang dat nog duurt. Kan een half uur zijn, maar ook 2 uur.
      super tof van je!

      Comment

      • sjig
        • May 2012
        • 909

        Oke, heb nu drie filmpjes gemaakt.

        Waar ik net wel achterkwam is dat de vorige keer het signaal overstuurt vanaf mijn laptop de mengtafel in ging, waardoor het zo slecht klonk. Nu klonk het eigenlijk gewoon goed. Voor de driver die er in zit dan.

        Weet alleen niet hoe ik het filmpje nu bij jou moet krijgen. Zal ik ze op youtube zetten?

        Overigens het gekraak en de vervorming komt nu omdat de mic van m'n camera het niet meer aankon!

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          Heb de filmpjed geupload.

          Om ze te bekijken moet je helaas wel eerst downloaden:
          1. http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ILYROXKCF4B3.mov
          2. http://www.mijnbestand.nl/Bestand-NAJF3ZPHJPZ3.mov
          3. http://www.mijnbestand.nl/Bestand-T8W7ZJK3EENI.mov

          Om ze te downloaden klik je op de grote oranje 'download' knop, maar dat spreekt voorzich lijkt mij...

          Omdat ik ze met m'n telefoon heb gefilmd krijg je bijna niets te horen van de echte bas helaas. Maar ik denk dat je met twee goed gevulde cubo 15's en twee 10" topjes prima een 100 man weet te bedienen. Uiteraard actief gefilterd met 2 versterkers!

          edit:

          Je zei dat je 1500,00 hebt voor 2 subs en 1 versterker? Of ook voor topkasten, zo nee, welke heb je?
          Last edited by sjig; 20-08-12, 17:00.

          Comment

          • erik404
            • Aug 2012
            • 16

            Originally posted by sjig
            Heb de filmpjed geupload.

            Om ze te bekijken moet je helaas wel eerst downloaden:
            1. http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ILYROXKCF4B3.mov
            2. http://www.mijnbestand.nl/Bestand-NAJF3ZPHJPZ3.mov
            3. http://www.mijnbestand.nl/Bestand-T8W7ZJK3EENI.mov

            Om ze te downloaden klik je op de grote oranje 'download' knop, maar dat spreekt voorzich lijkt mij...

            Omdat ik ze met m'n telefoon heb gefilmd krijg je bijna niets te horen van de echte bas helaas. Maar ik denk dat je met twee goed gevulde cubo 15's en twee 10" topjes prima een 100 man weet te bedienen. Uiteraard actief gefilterd met 2 versterkers!

            edit:

            Je zei dat je 1500,00 hebt voor 2 subs en 1 versterker? Of ook voor topkasten, zo nee, welke heb je?

            Aight! Super tof van je! Klinkt idd gewoon goed, wat ik me afvraag, heb je een beetje "luchtverplaatsing", als in, voel je de bass?

            Kijk, het probleem is, ik wil al zo lang een eigen systeem bouwen, ooit met King Shiloh in z'n werkplaats meegekeken, en als ik het zo wilde doen ging het mij zeker 30k kosten dat heb ik dus niet. Nu besloten het kleiner aan te pakken, 2 cubo's voor de bass (18") en wat tops.

            Ik heb geen idee wat voor tops... hoeveel heb ik nodig? ook qua versterkers... moet ik het parallel aansluiten... actief gefilterde versterkers... klinkt nog als magie op het moment, ik heb heel veel te leren.



            Stel, ik heb nu geld... ik bouw 2 cubo's en ik doe daar 2 goeie 18" drivers in voor de bass/sub, wat heb ik dan nog meer nodig? Welke versterkers raad jij mij aan? (betaalbare maar niet super crappy )


            sowieso, thanks voor de uitgebreide reacties en filmpjes, zeer gewaardeerd!!

            Comment

            • sjig
              • May 2012
              • 909

              Ik heb inmiddels mijn oude driver gesloopt toen ik de laatste luchtlekken wilde dichten. Denk ik toch te vroeg er in gemonteerd toen de verf nog niet droog was, waardoor nu de hele foamrand er af licht.

              Op 4 meter, buiten, op flink niveau voel je de bassen al wel in je maag. Ik neem aan dat je dat bedoelde?

              Ik heb nu een dap audio ab15 besteld, in de hoop dat deze er morgen is. Ik weet dit is niet de beste driver, maar voor mijn eisen was de vorige eigenlijk al wel prima. Deze zal iig beter presteren dan een driver die nieuw te koop is voor 25,00

              Je hebt een versterker, deze versterkt het signaal vanuit jouw mixer (indien je deze al hebt!)
              Dan heb je bij de budget toepassingen meestal een filter in de sub zitten die het signaal scheidt naar hoog en laag. Het laag signaal wordt naar de subwoofer gestuurd, en het hoog signaal gaat weer naar buiten richting de topkast.
              Het grote nadeel hiervan is dat zo'n filter vele watts laat 'verdwijnen'. Het voordeel is dan weer wel dat alles een stuk compacter is, en makkelijker mee te nemen. Minder kabels, minder versterkers, geen actief filter (crossover).

              Dan heb je ook nog actieve filters. Deze zijn net als de meeste PA versterkers 19" in te bouwen. Maar deze scheiden het signaal in hoog en laag voordat deze de versterker in gaan. Hier heb je dan ook 2 versterkers voor nodig. In je topkast raad ik je aan gewoon een passief filter te monteren. Want als je wilt bi-ampen (hoog en mid driver apart versterkt) ben je niet heel goedkoop uit, en veel meer kabels zijn er nodig. En je hebt meteen minimaal een 2-in/6-uit dsp nodig. DSP staat voor digital signal processor (uit m'n hoofd) en scheidt het signaal dus in laag, midlaag en hoog. Maar hier kan je nog veel meer mee, zoals delayen, limiter, eq, etc.

              Dan heb je op de meeste versterkers de keuze tussen: Paralel/Bridge/Stereo. Paralel betekend dat je 1 signaal (ingang A) in de versterker stuurt en deze over beide kanalen wordt versterkt. Bridge betekend dat je een mono versterker creëert. Je combineert dan uitgang A met uitgang B. Hoeveel watt dit nu geeft staat meestal in de handleiding van je versterker, en over het aansluiten. Stereo betekent eigenlijk gewoon dat je 2 versterkers in 1 doos hebt zitten. Kant A en B. Deze zijn meestal compleet onafhankelijk van elkaar.

              Wat ik jouw aanraadt is om twee subs te maken. Twee toppen te maken/kopen. Topkasten zijn in mijn ogen een stuk ingewikkelder om te maken. En er moet ook nog een filter in, trapeze vorm.
              Vervolgens twee versterkers, ik zelf heb een DAP Palladium p2000. Ben er erg tevreden over. Maar misschien is er nog beters te koop 2e hands.
              Wel raadt ik je aan om actief te filteren. Je zou kunnen kijken naar een Behringer dcx 2496. Dit is 1 van de betere producten van Behringer, en geeft vrijwel geen ruis mee. Ook heb je hier een eq in zitten, en een limiter. Het is wel een gedoe om hem goed in te stellen. Maar dan heb je hem ook gewoon goed ingesteld, en AFBLIJVEN!

              Ik heb alleen nog wel een vraagje aan jouw. Heb jij al een mixer/megpaneel? Of moet deze ook de 1500 komen?

              Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog vragen hebt zeg je het maar.

              edit: Misschien handig om het hele zelfbouw forum beetje door te nemen. Onder andere dit topic.
              Last edited by sjig; 21-08-12, 09:18.

              Comment

              • erik404
                • Aug 2012
                • 16

                Thanks! Het idee was idd om 2 versterkers te nemen + een crossover. Dit omdat ik dit zelf gewend ben in het soundsystem waar ik wel eens op speel. Ik heb al een mixer, geen goede (numark), maar ik gebruik maar 1 draaitafel + de 3 band EQ/ switches daarvan, dit is geen probleem. De mixer moet alleen het signaal naar de crossover sturen. Ik wil wel in de toekomst een pre-amp kopen (mostec of barracuda). Wanneer ik een crossover neem hoef ik niet meer passief te filteren right?

                Qua bass, 2 x cubo18 + goede drivers voor laag (dacht zelf aan deze http://www.thomann.de/nl/fane_colossus_18_b.htm in parallel, is dus 800 watt rms op 4 ohm?), hier voor dus een 1000 watt versterker (200 watt overhead genoeg?).

                Daarnaast de tops. Hier stopt mijn kennis helemaal, dacht dat deze icm een crossover simpeler zijn dan bass kasten... in ieder geval dacht ik zelf aan 2 x 200 watt voor midbass + 2 x 200 watt voor midhoog en misschien 2 extra hoorns of tweeters voor het hele hoge? Is dit niet een kwestie van een planken tegen elkaar schroeven, drivers erin + dat speciale isolatie wol?

                Wat ik me nu realiseer is dat ik dan een 3 weg crossover nodig heb voor de midbass, klopt dit? Kan ik dan via de crossover bv mn 2e kanaal 100hz - 1000hz (bijvoorbeeld ) via de 2e versterker naar de midbass sturen en de rest 1000hz > naar de tops/tweeters/horns?


                om het even op te sommen;

                2 x 18" drivers
                2 x 15" midbass drivers
                2 x 15" top driver || horns || tweeters (??)

                2x versterker (2 x 1000 watt)
                1 x crossover

                en daarnaast uiteraard genoeg 18mm MDF om de speakers te bouwen + houtlijm/schroeven en dergelijke.




                /brainfart

                als ik 2 cubo's bouw met de conus naar binnen, deze staan op de grond, daar bovenop zet ik 2 cubo's die de conus naar buiten hebben gericht, dan zorgen de onderste twee toch voor de sub en de bovenste 2 voor het hogere laag + de punch in de kick? Dan hoef daarboven alleen een simpele box voor het hoog plaatsen en voila? of denk ik nu te simpel?
                Last edited by erik404; 21-08-12, 10:45.

                Comment

                • sjig
                  • May 2012
                  • 909

                  Wat ik je aanraad is twee cubo's 18, en twee 12" topjes. Of twee 15" cubo's en twee 10 of 12" topkasten.

                  Op speakerstore.nl staan een aantal topkasten. Welke jij het best kan nemen laat ik aan de wat gevorderde bouwers over...

                  Comment

                  • erik404
                    • Aug 2012
                    • 16

                    Originally posted by sjig
                    Welke jij het best kan nemen laat ik aan de wat gevorderde bouwers over...
                    Ik ben benieuwd! 2 x 18" cubo it is, als iemand mij een goede top kast kan aanbevelen ga ik alles inventariseren en inkopen

                    Comment

                    • sjig
                      • May 2012
                      • 909

                      Ik ben nu bezig met het verven van mijn cubo. Handvaten, etc. heb ik zojuist voor de volgende binnengekregen!
                      Zal ff een foto plaatsen als hij af is!

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        Originally posted by sjig
                        Was dat dan buiten of binnen?
                        Buiten, in een spantent.

                        DJ heeft ook een beetje dub gedraaid, niks raars gehoord, klonk wel ok.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          En hoeveel man waren er, en qua toppen had je...

                          Mijn 1e cubo is nu aan de buitenkant helemaal af. Alleen de driver nog....
                          Zal straks even wat foto's posten!

                          Comment

                          • sjig
                            • May 2012
                            • 909





                            Het enige wat nog moet gebeuren is meer klittenband voor het schuim, driver erin, bovenkant nog 1 laatste laag verf geven.

                            Op een ander forum kreeg ik alleen maar te horen dat dit allemaal veel te moeilijk voor een 13jarige is. Vond het eigenlijk wel meevallen, had het ingewikkelder verwacht!

                            Comment

                            • kvdb013
                              • Nov 2010
                              • 337

                              Netjes hoor! Toen ik 13 was lag ik in het bos oorlogje te spelen
                              twee vragen
                              heb je Warnex gebruikt? Het ziet er een beetje dof en bont uit.
                              Waarom heb je de statief flens niet ingefreesd zodat de bovenkant gelijk is aan de bovenkant van de kast?

                              Koen
                              Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                              Comment

                              • sjig
                                • May 2012
                                • 909

                                Ik heb warnex gebruikt. Om precies te zijn 5 lagen..

                                Ik heb dit niet gedaan, en kon dit niet doen. Omdat ik geen bovenfrees heb. En zo erg vind ik het verder niet.


                                edit: Hier even een lijstje met alle kosten die ik heb gemaakt. Houtlijm en schroeven weet ik eigenlijk niet want die had ik allemaal al liggen. Dus heb een gokje gedaan.
                                Het enige wat waarschijnlijk hoger uitvalt voor de cubo 18 is het hout.

                                Het enige wat ik iedereen kan aanraden is, gebruik géén klittenband voor je schuim!!! Bij mij hecht deze gewoon niet. Als ik de sub ondersteboven leg, en ik hem weer recht zet licht het schuim op de grond.

                                Gebruik liever de 500ml penn elcom lijm voor schuimplastic (8,00). Maar wacht hier nog wel mee totdat je zeker weet dat je klaar bent. Want deze zit dan ook echt vast, en anders verspil je best veel lijm..

                                Last edited by sjig; 21-08-12, 21:35.

                                Comment

                                Working...