Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefan
    • Jun 2003
    • 27

    Ik zou een stukje lager gaan zitten, rond de 80hz crossover, 4e orde LR is idd een goed uitgangspunt. Zodra je twee Cubo's per kant hebt weet ik niet of de 525's dat volledig bijhouden. Met disco waarschijnlijk geen probleem, maar wellicht met live werk dat ze het wat zwaar krijgen. Je kunt dan proberen het crossoverpunt wat te verhogen. Boven de 100hz zou ik niet gaan; de cubo's gaan vlak daarboven flink kleuring aan het geluid geven.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      Originally posted by sidefill

      Maar ik kan me voorstellen dat met het laag in de toppen,deze ook lager kunnen of overlappen, maar met risico op fase verschillen.
      Heeft iemand tips voor een uitganspunt zie ik dingen over het hoofd.
      Faseproblemen kun je ook hebben zonder overlap...
      De ingestelde frequentie geeft slechts het -3dB punt aan, daar stopt een weergever niet maar gaat hij steeds zachter, hoeveel zachter hangt af van de filtersteilheid. Daarnaast veranderd de fase bij wijziging van de crossover frequentie.
      Ga er maar vanuit dat tot -6 dB de invloed van de drivers nog behoorlijk is. Daarbij weet je ook niet of beide weergevers op het crossover punt wel met elkaar in fase staan.
      Een fase meting zal je hier duidelijkheid geven.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • sidefill
        • Sep 2009
        • 130

        @Stefan
        Ik heb al eens gedraaid met 2 x dubbel 15" TW audio subjes op een hoellstern amp. Natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met zelf bouw, maar dat klonk best goed.(wordt rcf ineens budget spul)
        Live heb ik nog niet uitgeprobeerd.
        Met 4 x 15" zou dat inderdaad een ander verhaal kunnen gaan worden

        Oke instellingen en daarna uitproberen:

        Lp: LR 4th - 80 hz sub
        HP: LR 4th - 80 hz top
        Of toch gaan overlappen ??

        @ music xtra
        dankje voor je reactie:
        Ik weet dat in dit geval meten echt weten is, maar ik heb zelf niet de gehele kennis om de fase verschillen zelf te bemeten.
        'k ga me er zeker in verdiepen.
        Ik weet alleen niet of er alternatieven zijn in meet programma's.
        Maar € 500+ voor Smaart, is voor mij voor een enkele x meten iets buiten verhouding.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          Originally posted by sidefill
          Maar € 500+ voor Smaart, is voor mij voor een enkele x meten iets buiten verhouding.
          Voor die ene keer dat ik op vakantie ga koop ik ook geen eigen vliegtuig...
          Een keertje iemand met Smaart en kennis van zaken je set door laten meten dus.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • sjig
            • May 2012
            • 909

            Heb nu 1 cubo 15 van 18mm mdf gemaakt. Na 2 weken was ie weer weg(wel 50 euro winst mee gemaakt)! 1 simpele reden, het gewicht. Nu heb ik bij collega er een mogen bezichtigen van multiplex. Stuk beter. Niet meer zo extreem zwaar.
            Nu is het hout onderweg voor 1 stuks cubo 15. Alleen welke driver is nog steeds mijn vraag. DAP AB15 was overal uitverkocht en heb die dus nog niet kunnen uitproberen.

            Welke driver gaat in de cubo 15 het best presteren rond de 40 - 60 hz? Het liefst niet hoger dan 150 - 200 euro.
            En eventueel een simulatie zou fijn zijn. Daar ik geen ene f**k ervan af weet hoe te simuleren. En het enige gratis programma waar dat eventueel mee moet lukken is win isd. Maar (gelukkig!) beschik ik niet langer meer over windows, dus dat is geen optie helaas.

            De drivers die ik nu op het oog heb;
            DAP AB15 (als de simulatie redelijk is wil ik de gok er wel op wagen)
            Beyma sm 115K
            beyma sm 115n
            Emminence kappa 15lfa

            Comment

            • Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

              De Eminence Kappa 15LFa zou mijn eerste keuze zijn.

              Gratis zijn ook Hornresp en AkAbak (die programma's hebben de ontwikkeling van de Cubo-series aanzienlijk versneld). WinISD is niet toereikend.

              Mvg Johan

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                Heel erg bedankt voor je reactie.

                Echter kan ik de aangeven programma's niet voor Mac vinden. Heb al ff gegoogles maar ook daar niks gevonden.
                Als jij een linkje/site hebt waar ik ze wél kan downloaden voor mac (of een ander simulatie programma) ben ik je heel erg dankbaar


                edit: Moet ik voor de 15lfa de extended nemen of de gewone?
                Last edited by sjig; 13-10-12, 08:53.

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  Originally posted by sjig
                  Als jij een linkje/site hebt waar ik ze wél kan downloaden voor mac
                  Die programma's zijn niet gemaakt voor Mac, dat kan ik me ook wel voorstellen, veel te veel extra werk.
                  Gelukkig beschik je niet langer over windows, dus je zult verder moeten zoeken naar dat ene obsolete programma wat wel voor Mac gemaakt is :P
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • sjig
                    • May 2012
                    • 909

                    Da's niet zo fijn.
                    Ga wel even kijken of ik met bootcamp windows op m'n mac kan krijgen! Heb volgens mij nog wel zo'n dvd'tje liggen, ergens...

                    Comment

                    • Jules1
                      • Aug 2011
                      • 14

                      Cubo 15 extendend

                      Originally posted by sjig
                      Heb nu 1 cubo 15 van 18mm mdf gemaakt. Na 2 weken was ie weer weg(wel 50 euro winst mee gemaakt)! 1 simpele reden, het gewicht. Nu heb ik bij collega er een mogen bezichtigen van multiplex. Stuk beter. Niet meer zo extreem zwaar.
                      Nu is het hout onderweg voor 1 stuks cubo 15. Alleen welke driver is nog steeds mijn vraag. DAP AB15 was overal uitverkocht en heb die dus nog niet kunnen uitproberen.

                      Welke driver gaat in de cubo 15 het best presteren rond de 40 - 60 hz? Het liefst niet hoger dan 150 - 200 euro.
                      En eventueel een simulatie zou fijn zijn. Daar ik geen ene f**k ervan af weet hoe te simuleren. En het enige gratis programma waar dat eventueel mee moet lukken is win isd. Maar (gelukkig!) beschik ik niet langer meer over windows, dus dat is geen optie helaas.

                      De drivers die ik nu op het oog heb;
                      DAP AB15 (als de simulatie redelijk is wil ik de gok er wel op wagen)
                      Beyma sm 115K
                      beyma sm 115n
                      Emminence kappa 15lfa
                      Ik heb de Kappa pro 15lfa klaar liggen voor twee Cubos te bouwen.
                      Maar tot nu toe nog geen tijd gehad, ben wel benieuwd wat het resultaat gaat zijn.
                      Speel voorlopig met mijn zelfgebouwde 18" basreflex kasten met Goodmans speakers die doen het tot nu toe heel goed.

                      Comment

                      • sjig
                        • May 2012
                        • 909

                        // Laat maar \\
                        Last edited by sjig; 05-11-12, 20:13.

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          // Laat maar \\
                          Last edited by sjig; 05-11-12, 20:13.

                          Comment

                          • sjig
                            • May 2012
                            • 909

                            Oke, heb nu 2 drivers die ik wel wil gebruiken (en voor de helft van de prijs kan kopen, nieuw). De beyma sm 115 k en de sm 115 n.
                            Mijn vragen luiden:
                            -Heb ik voor beide de extended of normaal nodig, of 1 van de 2 extended...
                            -Welk van deze 2 presteert het beste in de cubo ((extra) extended)

                            Alvast mijn dank hiervoor !

                            Comment

                            • Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

                              Beide zijn het meest geschikt voor Cubo 15 Extended.

                              Cubo Extra Extended is ontworpen voor luidsprekers met een lage Qts én een lage Vas, zoals bijv. de PD.154

                              Mvg Johan

                              Comment

                              • sjig
                                • May 2012
                                • 909

                                Bedankt voor je reactie!

                                De sm 115 k en de pd 154 zijn ongeveer wel dezelfde prijs. Welk van deze 2 gaat het best presteren? Of is er misschien een voor hetzelfde budget (<200) die beter presteert?

                                En mocht het niet teveel moeite kosten, heb je er een simulatie van?

                                Comment

                                Working...