Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvdb013
    • Nov 2010
    • 337

    Ik heb een extra plaatje berken van 15 mm onder de statiefflens gelijmt met constructie lijm, van ongeveer 15x15cm. Dit doe ik ook bij de statiefflens van de toppen
    Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      Subs zitten al ruim een half jaar redelijk in elkaar zeg maar... staalplaatje aan de binnenkant had ik eerder moeten bedenken uiteraard, maar dat wordt hem niet meer.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        Hoe groot is de 'overspanning' van het paneel waar de statiefflens in komt?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • teunos
          • Feb 2008
          • 352

          Hoezo, je draait even de speaker eruit en bevestigt de staalplaat gewoon netjes met bouten en moeren. Moet toch makkelijk kunnen ook al zit de kast al volledig in elkaar.
          ''diamonds are forever''

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            Originally posted by MusicXtra
            Hoe groot is de 'overspanning' van het paneel waar de statiefflens in komt?
            Cubo's zijn 60x60x60cm, bovenkant is een plaat van 60x60cm dus.
            Die bovenkant steunt op zij- en achterkant.


            Originally posted by teunos
            Hoezo, je draait even de speaker eruit en bevestigt de staalplaat gewoon netjes met bouten en moeren. Moet toch makkelijk kunnen ook al zit de kast al volledig in elkaar.
            Normaal gezien wel ja, maar de Extra Extended heeft daar nog een plaatje tussen zitten. Het valt te proberen maar wordt volgens mij best lastig.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

              Hoe zou de JBL M115-8 het in de cubo 15 doen? Heb een oude tr 125 kast staan, hooguit een recone voor nodig.
              Alle parameters zien er voor de cubo prima uit, alleen de fs is met zijn 46 hz 1 hz te hoog.

              - Fs: 46
              - Qts: 0.39
              - Qms: 5.1
              - Qes: 0.42
              - SD: 0.0845
              - MMS: 53
              - Xmax: 5.1
              - LE: 1.3
              - VAS: 225
              - EFF: 5
              Hmm, als ik de T/S-parameters voor deze luidspreker zie, dan twijfel ik meteen over die Xmax, die lijkt me eerder p-p. Oftewel Xmax 2,55 mm. Optie nummer twee, is een erg kleine spoel 2 - 2,5". Je zit dus sowieso met een lage belastbaarheid bij gebruik in een baskast.

              Dan kom je op een versterker in de 200 - 350 W range uit (en een goede high pass). Leuk voor kleine feestjes of bruiloften.

              Moet toch makkelijk kunnen ook al zit de kast al volledig in elkaar.
              Bij Cubo Extra Extended zit het eerste hoornpaneel 7 cm over het midden (naar voren toe). Je werkt dus in de smalle hoorn (7,7 cm hoog), niet in achterkamer. Ook zit er precies in het midden een bracing.

              Er valt echter inderdaad wel rond te werken.

              @Renevanh: Met wat voor lijm heb je de Cubo Extra Extended in elkaar gezet? Heb je met een aangepaste bracing gewerkt of de standaard bracing gebruikt?

              Mvg Johan

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                Originally posted by Rademakers
                Ook zit er precies in het midden een bracing.

                Mvg Johan
                Als die bracing onder de statiefflens zit heb je toch meer dan voldoende sterkte?
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • kvdb013
                  • Nov 2010
                  • 337

                  Originally posted by teunos
                  Hoezo, je draait even de speaker eruit en bevestigt de staalplaat gewoon netjes met bouten en moeren. Moet toch makkelijk kunnen ook al zit de kast al volledig in elkaar.
                  Netjes met bouten en moeren? Die laat je boven de kast uitkomen dan of hoe moet ik dit zien?
                  Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    Je pakt een stalen plaat van pakweg 3 mm dik en 200 mm vierkant, daar boor je 4 gaten in waar je M6 draad in tapt om de statiefflens op vast te zetten. Vervolgens boor je in het midden een gat waar de statiefflens door past. Deze plaat kit je vast aan de binnenzijde van de kast en vervolgens schroef je de statiefflens erop.
                    Zo heel moeilijk is dat niet hoor.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • kvdb013
                      • Nov 2010
                      • 337

                      Originally posted by MusicXtra
                      Je pakt een stalen plaat van pakweg 3 mm dik en 200 mm vierkant, daar boor je 4 gaten in waar je M6 draad in tapt om de statiefflens op vast te zetten. Vervolgens boor je in het midden een gat waar de statiefflens door past. Deze plaat kit je vast aan de binnenzijde van de kast en vervolgens schroef je de statiefflens erop.
                      Zo heel moeilijk is dat niet hoor.
                      ik zie niet waarom dit sterk zou zijn? De plaat word bevestigd aan de flens waardoor het te dragen oppervlak dus niet groter word!
                      Metaal een hout met kit is maar een tijdelijke oplossing aangezien deze materialen afzonderlijk van elkaar werken en dus op den duur gewoon loslaat. Ik blijf bij lijmen van hout.
                      Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        Voor de belasting loodrecht naar beneden is het inderdaad niet sterker maar voor zijdelingse belasting des te meer.
                        Die belasting naar beneden is dan ook meer dan sterk genoeg, probeer maar eens een statiefflens door 10 mm berken multi te duwen....
                        En denk je dat het niet sterk genoeg is dan is het altijd mogelijk rondom de statiefflens nog een paar M6 bouten met verzonken kop in de plaat te draaien.
                        Die kit is er ook niet om het sterker te maken maar wel om te zorgen dat de plaat nooit gaat trillen en op zijn plek blijft wanneer de flens een keer gedemonteerd wordt.
                        En bij goede kit is dat echt geen tijdelijke verbinding, de kit geeft het hout de mogelijkheid iets te werken.
                        De mooiste oplossing blijft inderdaad om houten bracing aan te brengen maar kennelijk is dat hier nogal lastig.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • kvdb013
                          • Nov 2010
                          • 337

                          Originally posted by MusicXtra
                          Voor de belasting loodrecht naar beneden is het inderdaad niet sterker maar voor zijdelingse belasting des te meer.
                          Die belasting naar beneden is dan ook meer dan sterk genoeg, probeer maar eens een statiefflens door 10 mm berken multi te duwen....
                          En denk je dat het niet sterk genoeg is dan is het altijd mogelijk rondom de statiefflens nog een paar M6 bouten met verzonken kop in de plaat te draaien.
                          Die kit is er ook niet om het sterker te maken maar wel om te zorgen dat de plaat nooit gaat trillen en op zijn plek blijft wanneer de flens een keer gedemonteerd wordt.
                          En bij goede kit is dat echt geen tijdelijke verbinding, de kit geeft het hout de mogelijkheid iets te werken.
                          De mooiste oplossing blijft inderdaad om houten bracing aan te brengen maar kennelijk is dat hier nogal lastig.
                          Bij een trek belasting is het inderdaad een mooie oplossing!
                          Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                          Comment

                          • sjig
                            • May 2012
                            • 909

                            Originally posted by Rademakers
                            Hmm, als ik de T/S-parameters voor deze luidspreker zie, dan twijfel ik meteen over die Xmax, die lijkt me eerder p-p. Oftewel Xmax 2,55 mm. Optie nummer twee, is een erg kleine spoel 2 - 2,5". Je zit dus sowieso met een lage belastbaarheid bij gebruik in een baskast.

                            Dan kom je op een versterker in de 200 - 350 W range uit (en een goede high pass). Leuk voor kleine feestjes of bruiloften.
                            Spoel is 65mm, dus inderdaad 2,5".
                            Voor wat ik eerder heb gezien van deze woofer, hij gaat echt stukken verder dan die 2,55mm. En dat hield de speaker prima uren lang achter elkaar uit.

                            Ik verwacht er niet veel van. Het zit zo dat ik het metalen gedeelte van de driver al heb ( stoffelijk overschot ), en recones kan ik gratis aan komen ( hard nodig, spoel is doorgefikt ).

                            Dan denk ik dat je voor de 50 euro voor het hout ( de rest heb ik al wel liggen ) een aardig kastje moet krijgen. En later, als dat nodig gaat zijn, schroef ik er gewoon een andere speaker in.

                            Maar natuurlijk de vraag, is het het waard.
                            En, als het kan, met welke sub zou ik deze combinatie dan kunnen vergelijken?

                            Comment

                            • Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

                              Zo heel moeilijk is dat niet hoor
                              Het probleem bij deze kasten is dat ze al gebouwd zijn.

                              De bracing in het midden zorgt er voor dat je de vierkante plaat (ongeacht metaal of hout) niet kunt plaatsen. Door de plaatsing van het eerste hoornpaneel kun je de bracing niet van binnenuit bewerken.

                              Houten bracing is gezien de situatie het gemakkelijkst. Ik wil alleen even weten welke lijm er is gebruikt en of de originele bracing is geplaatst. Dan volgt de oplossing spoedig.

                              Trust me on this one: Ik ken de situatie in deze kast redelijk goed

                              Het zit zo dat ik het metalen gedeelte van de driver al heb ( stoffelijk overschot ), en recones kan ik gratis aan komen ( hard nodig, spoel is doorgefikt ).
                              In dat geval kun je het beste de wikkelhoogte opmeten (onderkant spoel tot bovenkant spoel) als je dan ook de dikte van de poolplaat meet/ schat weten we het precies.

                              Juist met luidsprekers die het in een standaard reflex baskast niet zouden redden, kom je met een Cubo 15 een heel eind in de goede richting. Reken op de output van een 18" basreflexkast vanaf 40 Hz voor de eerste 200 - 300 Watt (met hetzelfde vermogen).

                              Mvg Johan

                              Comment

                              • renevanh
                                • Oct 2004
                                • 2371

                                Originally posted by Rademakers
                                Trust me on this one: Ik ken de situatie in deze kast redelijk goed
                                Haha, dat hoop ik wel ja!!

                                Lijm is een goede houtlijm, Bison volgens mij (weet ik niet meer zeker, maar geen Gamma huismerk o.i.d.). Spul is in ieder geval niet meer los te krijgen zonder 3 lagen van het hout mee te slopen.
                                De bracing in het midden zit er ook in.
                                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                                Comment

                                Working...