Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

    In dat geval zit de lijm niet in de weg, dat is bij vullende lijmen nogal vaak het geval.

    Neem twee stukjes 15 - 18 mm berken van ca. 7 bij 15 cm. Bereid alles voor de flens vast voor (verzinken, gaten boren, eventueel schilderen).

    Stop één van de twee stukjes berken op zijn plek (tegen de bracing houden met je wijs-en middelvinger), zodat de rand van het stukje gelijk valt met het begin van het eerste hoornpaneel. Teken de plaats van de gaten af op het berken, vervolgens boren en M6 inslagmoeren in het stukje berken plaatsen (twee inslagmoeren per stukje). Idem voor het tweede stukje.

    Stukjes berken insmeren met lijm (bovenkant en kopse kant). Als je nu de flens plaatst, houden de boutjes de stukjes berken op hun plek tijdens het drogen van de lijm.

    Als je de Cubo's op hun zijkant plaatst gaat één en ander een stuk makkelijker.

    Ik ben er vanuit gegaan dat de flens in het midden van de kast komt.

    Mvg Johan
    Last edited by Rademakers; 26-04-13, 08:02.

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      In essentie betekend dit dus dat de bovenplaat het gewicht gewoon kan dragen (maar we wat 'versteviging' aanbrengen tbv stabiliteit)... right?
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

        In essentie verzwak je de kast plaatselijk als je materiaal wegfreest. Met de extra bracing maak je van de verzwakte plek een versterkte plek.
        Het is het verschil tussen; 'okee, plaats die top maar wees voorzichtig' en 'ja ga je gang, geen punt'.

        Mvg Johan

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          Begrijp ik goed dat er al een bracing precies onder de polemount zit?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • kvdb013
            • Nov 2010
            • 337

            Er zit een schuine hoek (bracing) in het midden van de bovenkant van de kast als ik het me eigen kan herinneren ja.
            Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              Originally posted by MusicXtra
              Begrijp ik goed dat er al een bracing precies onder de polemount zit?
              Ja, maar in my defense: het bestaan van dat ding was ik vergeten toen ik de vraag stelde
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                Als er al een bracing onder zit is het helemaal niet nodig om nog extra te versterken.
                Het infrezen van de pole-mount verzwakt het paneel weliswaar maar ook weer niet zoveel, door de pole-mount kan de plaat al bijna niet buigen.
                En wat komt er nou helemaal aan belasting op, een top van 30 kg?
                De belasting is 90% loodrecht naar beneden en wordt dus opgevangen door de bracing, buigbelasting is er nauwelijks alleen wanneer iemand er tegenaan gaat duwen. Maar dan nog moet je heel sterk zijn wil je 12 mm berken stuk krijgen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  Originally posted by MusicXtra
                  En wat komt er nou helemaal aan belasting op, een top van 30 kg?
                  Ja, maar wel op een oppervlakte van... weinig. Daar was ik een beetje bezorgd over.
                  Last edited by renevanh; 01-05-13, 15:59.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    Je onderschat de sterkte van berken multiplex.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • kvdb013
                      • Nov 2010
                      • 337

                      Berken van 15 mm kan inderdaad veel te voorduren krijgen voor het kapot gaat, maar ik vind bij dit soort dingen altijd " better safe than sorry"
                      je kunt natuurlijk nooit uitsluiten dat er een of andere zatlap even steun zoekt bij jou tussenpaaltje, met alle gevolgen van dien.
                      Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        Je hoeft er toch niet aan te kunnen paaldansen?
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

                          Originally posted by MusicXtra
                          Je hoeft er toch niet aan te kunnen paaldansen?
                          Dat is niet helemaal de bedoeling nee...
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            Gewoon dat ding erin frezen, kans is groot dat de flens zelf de zwakste schakel is dus wat heeft het dan voor zin om zo moeilijk te doen?
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

                              Niet om het even maar toen ik mijn setje aan het bouwen was heb ik dit ook geprobeerd met een met proefplaatje om te kijken of mijn mallen goed waren maar zelfs dat mdf al erg sterk, zowel met druk als met een moment..straks moet je ook nog de zijwanden er op versterken...

                              Die berken multi kan echt wel wat hebben....

                              En anders laat je er toch wat beton in lopen? Tot de rand afvullen en wala...en prachtige parasol standaard...

                              Kom op jongens...niet te ver doorschieten met stalen platen enz...daar construeer je onderhand een cubo mee voor het leger waar de tank op komt te staan bij het wisselen van de rupsband......

                              Als je het niet vertrouwd gewoon een plaatje er onder lijmen en gaan met die banaan.....
                              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                              Comment

                              • sjig
                                • May 2012
                                • 909

                                Originally posted by Rademakers
                                In dat geval kun je het beste de wikkelhoogte opmeten (onderkant spoel tot bovenkant spoel) als je dan ook de dikte van de poolplaat meet/ schat weten we het precies.

                                Juist met luidsprekers die het in een standaard reflex baskast niet zouden redden, kom je met een Cubo 15 een heel eind in de goede richting. Reken op de output van een 18" basreflexkast vanaf 40 Hz voor de eerste 200 - 300 Watt (met hetzelfde vermogen).

                                Mvg Johan
                                Gaat over JBL M-118

                                Gaat deze beter presteren dan de kappa 15lfa van Eminence of niet? Prijs van recone + verzendkosten is namelijk zo ongeveer die prijs.


                                edit: Nog een vraagje, betreffende de bracing.
                                Is dit voldoende bracing zo?

                                Link1: http://img198.imageshack.us/img198/2949/sketch1g.png
                                Link2: http://img839.imageshack.us/img839/5748/sketch2n.png
                                Last edited by sjig; 12-05-13, 20:32.

                                Comment

                                Working...