Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

    Ik zou het hoorngedeelte wel laten zoals het is (die 9 mm scheelt al weer 10% op de compressiefactor). Het frontpaneel naar achteren en de baffle inkorten (44 cm ipv 44,9) om te compenseren.

    Mvg Johan

    Comment

    • tomtation
      • Apr 2014
      • 3

      Ook ik ben van plan om twee CUBO15 te gaan maken voor onder mijn JBL JRX115 toppen. Ik heb momenteel 2 JRX 118 subs eronderstaan (voor zover je ze subs kunt noemen natuurlijk). Ik ben van plan om voor de Cubo's de BeymaSM115/N te gebruiken.
      Ga ik voordeel behalen, of hoef ik het daar niet voor te doen?

      Comment

      • Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

        Originally posted by tomtation
        Ook ik ben van plan om twee CUBO15 te gaan maken voor onder mijn JBL JRX115 toppen. Ik heb momenteel 2 JRX 118 subs eronderstaan (voor zover je ze subs kunt noemen natuurlijk). Ik ben van plan om voor de Cubo's de BeymaSM115/N te gebruiken.
        Ga ik voordeel behalen, of hoef ik het daar niet voor te doen?
        De 18" uit de JRX lijkt zo op het eerste gezicht qua kwaliteit aardig met de SM115/N overeen te komen, daar ligt dus geen winst. Verder ga je van een 18" naar een 15" dus dat is in principe een stap achteruit. Je stapt over op een kastprincipe dat efficienter is en een grotere kast, dat zijn 2 stappen vooruit. Je gaat er dus uiteindelijk een stap op vooruit.

        Je zou echter ook de 18" uit de JBL kunnen gebruiken in Cubo 18 Extended, of net een stevigere luidspreker aanschaffen, dan ga je er twee stappen i.p.v. een stap op vooruit.

        Mvg Johan

        Comment

        • tomtation
          • Apr 2014
          • 3

          Om echt stappen te maken, welke speaker zou je dan adviseren? En is dan de cubo 15 of de cubo 18 de beste stap? Ik kan natuurlijk ook eerst een 18 kast maken met de drivers van de JRX, en dan later alsnog andere 18 inch drivers erin. Welke zouden dan te adviseren zijn?

          Originally posted by Rademakers
          De 18" uit de JRX lijkt zo op het eerste gezicht qua kwaliteit aardig met de SM115/N overeen te komen, daar ligt dus geen winst. Verder ga je van een 18" naar een 15" dus dat is in principe een stap achteruit. Je stapt over op een kastprincipe dat efficienter is en een grotere kast, dat zijn 2 stappen vooruit. Je gaat er dus uiteindelijk een stap op vooruit.

          Je zou echter ook de 18" uit de JBL kunnen gebruiken in Cubo 18 Extended, of net een stevigere luidspreker aanschaffen, dan ga je er twee stappen i.p.v. een stap op vooruit.

          Mvg Johan

          Comment

          • Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

            Cubo 15 en Cubo 18 ontlopen elkaar niet zo heel veel in prestaties, hoewel ze hetzelfde simuleren krijg ik vaak te horen dat de Cubo 18 toch net iets lager lijkt te gaan. Gemiddeld is de stap van een basreflex naar een Cubo 2- 3 dB, met tot zo'n 4 - 5 dB rond de 100 Hz.

            Het is hierbij goed om te weten of je in de toekomst bij je huidige versterker wilt blijven, of van plan bent zwaarder te gaan. Gaat het vermogen van je versterker in de toekomst omhoog, dan heb je wellicht de meeste baat bij een een wat zwaardere luidspreker (zowel 15" als 18"), hogere Mms, meer Xmax, hogere belastbaarheid, etc.

            Blijf je bij je huidige versterker dan zou ik het zoeken in een efficiente 15" of 18" luidspreker (n0 rond de 3%, of hoger) waar de extra massa in een grotere spoel is gaan zitten. Naast de stap vooruit door de Cubo, geeft de eerste optie je in het begin een stapje vooruit en bij de switch van versterkers nog een stap vooruit. De tweede optie is nu een ruime stap vooruit en nog een klein stapje in de toekomst.

            Je kunt de boven genoemde aanpak ook combineren. Zo zou je nu de 18" uit de JRX in een Cubo 18 Extended kunnen gebruiken, in de toekomst overstappen op de 18NLW9400 van 18Sound en nog later weer investeren in een zwaardere versterker. Hierbij ga je er meteen en elke keer een stapje of een stap op vooruit.

            Mvg Johan

            Comment

            • tomtation
              • Apr 2014
              • 3

              Bedankt voor je uitleg! Dan ga ik denk ik toch voor de 18 Extended, om vervolgens uit te breiden Waar kan ik het zaagplan en de constructietekening vinden van de 18 Extended?

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                Originally posted by tomtation
                Waar kan ik het zaagplan en de constructietekening vinden van de 18 Extended?
                Community oriented DIY loudspeaker design plans, general resources downloads, chat and forum.

                Comment

                • Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

                  De Rubiks Kubus bestaat 40 jaar:


                  Mvg Johan

                  Comment

                  • P.Beekman
                    • Jul 2014
                    • 2

                    Ik heb iets gedaan wat wellicht een gruwel is in jouw ogen (Johan).... ik heb een actieve Cubo 15 gebouwd . Dit is echt een low-low budget project geworden. Ik had een klein 100W versterkertje over uit een oude sub waar ik iets leuks mee wilde doen. Vanwege het kleine vermogen zocht ik een ontwerp met een hoog rendement en kwam uit bij de Cubo. Ik moet zeggen dat het resultaat me niet tegenvalt, maar 1 ding vroeg ik me af: is het wijs het volume van de versterker te compenseren met wat dempingsmateriaal, en hoeveel en waar dan?
                    Het is reuze lastig het volume van de versterker te bepalen, maar inclusief inbouwrand schat ik het op zo'n 2,5 liter.

                    Ik wil nog proberen een foto te uploaden....

                    https://db.tt/RavZytE1

                    Last edited by P.Beekman; 15-07-14, 13:04. Reason: foto toegevoegd

                    Comment

                    • Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

                      Het enige wat mij een gruwel in het oog is, zijn Cubo's waar de bracings in de hoornmond zijn weggelaten, dat lijkt goed te zitten hier

                      Die 2,5 liter verschil ga je niet horen maar experimenteren met demping kan natuurlijk nooit kwaad. De invloed van demping op hogere frequenties (die er eigenlijk niet zouden moeten zijn) kan naar mijn idee net een verschil maken.

                      Mvg Johan

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        Originally posted by Rademakers
                        De invloed van demping op hogere frequenties (die er eigenlijk niet zouden moeten zijn) kan naar mijn idee net een verschil maken.

                        Mvg Johan
                        Harmonische vervorming...?!
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        • Jules1
                          • Aug 2011
                          • 14

                          Mijn twee Cubos zijn ook af en in de warnex geladen met de Kappa pro 15LF-2.
                          Vallen 100% mee goede klank moet alleen nog een rooster vinden.
                          Wat neem ik daar best voor staal 1,5 dik gat van 5 steek 7 of 8 ?
                          Zal binnen kort eens fotos proberen te posten.
                          Heb wel links rechts en achterkant 10mm langer gezaagt en boven en onderkant 5mm ingevreesd,
                          wat een zeer stevige verbinding geeft heb toch een combine staan met topie.
                          De groetjes,
                          Jules

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            Originally posted by SPS
                            Harmonische vervorming...?!
                            Wat dacht je van staande golven?
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

                              Ik denk dat dat dan wel harmonische vervorming (>200Hz) moet zijn, want frequenties onder de 100Hz (>3m) passen niet in de kast en kunnen dus niet "staan".
                              Last edited by PvG; 16-07-14, 16:41.
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                              Comment

                              • Rademakers
                                • Jul 2003
                                • 1281

                                Harmonische vervorming...?!
                                Ik doelde op de hele zwik, waaronder harmonische vervorming, paneelresonanties http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastm...nonderzoek.htm, geluid dat aan de achterkant van het membraan wordt afgestraald en via de achterkamer door het membraan reflecteert, het geluid dat sommige geventileerde poolkernen maken, dat met 100 W hoorbaar is maar op hogere vermogens wordt overstemd.

                                De vraag is natuurlijk ook een beetje welke filters zijn toegepast in de versterkermodule, kleinere modules hebben vaak een lagere filtersteilheid bijv. 12 of 18 dB/oktaaf.

                                @Jules: Zolang de luchtdoorlaat maar 40% of hoger is, is het vooral een kwestie van smaak.

                                Mvg Johan
                                Last edited by Rademakers; 16-07-14, 19:01.

                                Comment

                                Working...