Cubo 15

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Op het zaagplan staan 2 x 2 stukjes plaatmateriaal aangegeven in het rood (bij de opsomming). De stukjes van 18,3 cm kunnen worden gebruikt voor het uitlijnen van de kleine driehoekige bracings. De stukjes van 28,3 cm voor de uitlijning van de grote driehoekige bracing.

Als je een mailtje stuurt naar questionsaboutCubo at gmail punt com, stuur ik vanaf daar de plannen voor Cubo 18 terug. Acht keer Cubo klinkt als een imposante setup, die vanaf een Hertz of 40 een gelijk aantal 18" BR's voorbij streeft.

Mvg Johan

Comment

• Bartje2012
      • Aug 2008
      • 93

ok ik heb hout laten zagen voor 4x 15" en 4x 18" ....
      kwam er later echter achter dat de 18" versie net niet uit 1 plaat gaat dus zal die stukken nog moeten bijmaken.

Maandag is het als het goed is gezaagd en ga ik het ophalen, dan avondje tekenen op de zijwanden. dinsdag beginnen met de 18"versies. Ik zal foto's posten ze konden de 19graden hoek niet zagen grrr... neem de baffles dus nog maar even naar een zagerij die dat wel kan.

zijn er nog (kastspecifieke) tips qua bouwen?

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Een beetje, mocht je er nog geen rekening mee houden, let dan op in welke richting je de houtnerf (in geval van berken/multiplex) plaatst. En, als je een goede volgorde van bouwen volgt heb je alle vrijheid om de bracings goed te plaatsen, zodat je geen concessies aan de stevigheid hiervan én daarmee aan de stevigheid van de kast hoeft te doen.

Last but not least, als je de dubbele plaat in de hoornmond aanbrengt kun je eigenlijk bijna niet genoeg perskracht gebruiken tijdens het uitharden van de lijm.

Alvast succes met bouwen en ik ben benieuwd naar het resultaat!

Mvg Johan

Comment

• Bartje2012
          • Aug 2008
          • 93

nou ik heb ondertussen denk ik in totaal wel 2 uur naar de tekeningen zitten staren maar ik denk dat ik deze volgorde doe:

eerst alles natuurlijk uittekenen, beginnen met de 6cm bracing, dan de baffle+rest hoorn, voorkant+bovenkant+achterkant, grote driehoek bracing + andere 6cm strook, dan de 2 kleintjes, andere zijkant.

als allerlaatst de onderkant met de dubbele plaat er al op.

heb deze volgorde het meest gezien als ik kijk naar alle foto's die op de verschillende fora staan betreffende deze kast

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

@Rademakers,

Heeft een CUBO18 zo'n grote output i.v.m een EV T18??
            Kan je de CUBO met een T18 vergelijken, of is dit een andere opzet??

Ik persoonlijk vind het een hele mooie kast die CUBO serie van je!!!
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• vdlaanlichtengeluid
              • Jun 2010
              • 640

hoe zou zo'n cubo het doen met wat lichtere woofers???
              dan doel ik misschien een beetje op deze of is dat heel dom gezegd?

DAP MB-15B 15" Bass Speaker 300W 8 Ohm

Impedance:8ohm
              ·Freq.Range:35-4000Hz
              ·Crossoverfreq:1000Hz
              ·Music power:500W
              ·Power rating:300W
              ·SPL (1W/1m):102dB
              ·Dimensions:388mm
              ·Baffle cutout:353mm
              ·Mountingdepth:144mm
              ·Weight:5.9Kg

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

@Salsa: De Cubo-serie en de T18 berusten op hetzelfde kastprincipe. De T18 heeft echter een geheel andere configuratie als wordt gekeken naar hoornlengte, kamervolume, hoornoppervlakte (doorsnede) ter hoogte van de luidspreker en hoornterminatie. Volgens de simulatie is de T18 een stuk lager afgestemd ten koste van de output, terwijl Cubo 15 en 18 zijn geoptimaliseerd voor maximale output vanaf 40 Hz.

@radioactive: Om te bepalen of een luidspreker geschikt is zijn de T/S-parameters van de luidspreker nodig. Een lichte luidspreker als deze kenmerkt zich meestal in één van de volgende richtingen:

- De Qts is hoog tot zeer hoog, of
                - De spreekspoel is klein tot zeer klein, of
                - De Xmax (lineare excursie) is aan de lage kant, of

Een combinatie hiervan.

Als de luidspreker de juiste combinatie heeft zou deze wel degelijk kunnen werken maar aangezien deze niet bekend is valt er door mij weinig over te zeggen.

Een goede budgetluidspreker is mijns inzien de Eminence Kappa 15LF.

Mvg Johan
                Last edited by Rademakers; 29-06-10, 16:32.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                  • Jun 2010
                  • 640

beste johan,

dan ga ik toch maar eens kijken voor die kappa 15 LF...
                  weeet je toevallig wel of die ook in 4 ohm leverbaar is?
                  Ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

grtz fred.

Comment

• Bartje2012
                    • Aug 2008
                    • 93

Originally posted by radioactivediscoshow
                    beste johan,

dan ga ik toch maar eens kijken voor die kappa 15 LF...
                    weeet je toevallig wel of die ook in 4 ohm leverbaar is?
                    Ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

grtz fred.
                    Eminence Kappa 15 LFA - 118 euro p/s

zou ze even bellen voor de de 4 ohm versie
                    ik heb me ooit laten vertellen dat de A van LFA staat voor 8 ohm
                    en dat de 4 ohm versie de Kappa 15 LFC zou zijn, pin me dr echter niet op vast. zo is het iig wel met de kappa 15.
                    Let op dat je dus niet de "kappa 15A" koopt maar zeker de LF versie. die fout heb ik ooit gemaakt met bestellen en dat koste me 4 drivers (zie: http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...te-heet-2.html)
                    Last edited by Bartje2012; 29-06-10, 23:28.

Comment

• Bartje2012
                      • Aug 2008
                      • 93

Het hout:

Voorboren en verzinken:

meer fotos volgen
                      Last edited by Bartje2012; 02-07-10, 00:02.

Comment

• Bartje2012
                        • Aug 2008
                        • 93

heb er nu 2 in elkaar geschroefd zit op 1 kastje per dag, nog 6 te gaan
                        dus over een weekje verf, hoekjes, rubbers, speakon.

heb een kleine wijziging toegepast, de 27,5 cm plaat gaat 1,8 cm naar voren, en de bovenste roosterstrip blijft weg,
                        je hebt nu dus alleen de 2 rooster bracings aan de zijkant, dit is is voor mij voldoende en komt zelfs beter uit qua plaatsing.
                        verder veranderd het weinig aan de constructie maar zon dubbele onderkant ziet er nu nog meer solide uit oog wil ook wat.
                        kan eigenlijk niet wachten tot de schuurmachine erover mag en de grondver erop gaat, dan zien ze dr een stuk strakker uit.

p.s. de bovenplaten liggen idd nog los en dat rare streepie+balkje tussen de 2 bracings op de een na laatste foto is een elastiekje + schrootje om de uitlijning te ondersteunen tijdens het drogen.
                        Last edited by Bartje2012; 03-07-10, 20:13.

Comment

• 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

Leuk dat je een fotoverslag bijhoudt! Altijd interessant.

Goed bezig verder...

Mvg,

Teun
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• DJJJ
                            • Feb 2010
                            • 41

Hallo,

Ik heb veel interesse in dit ontwerp.
                            Ik ga over een paar week zelf ook subjes maken,
                            maar nu zit ik te twijfelen tussen de Cubo 15 en de BR115.
                            Wat zou het beste passen bij mijn 2 12" top kasten van elk 250 watt.
                            Welke woofer is nou het beste geschikt voor de cubo 15.
                            Ik heb heel veel gelezen over dit artikel.

Met voorbaat dank,

Comment

• salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

Originally posted by DJJJ
                              Hallo,

Ik heb veel interesse in dit ontwerp.
                              Ik ga over een paar week zelf ook subjes maken,
                              maar nu zit ik te twijfelen tussen de Cubo 15 en de BR115.
                              Wat zou het beste passen bij mijn 2 12" top kasten van elk 250 watt.
                              Welke woofer is nou het beste geschikt voor de cubo 15.
                              Ik heb heel veel gelezen over dit artikel.

Met voorbaat dank,

Begin dan eens opnieuw met lezen van dit onderwerp....

Dave
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Rademakers
                                • Jul 2003
                                • 1281

@Bart(heteindevandewereld): Impressive, dat is een flinke stapel hout!

Ik zie op, de op 2 en 3 na laatste foto's dat je de bracing van de voorplaat in de hoek hebt gestopt? Origineel was het de beodoeling om die op 1/3 en 2/3 afstand tegen de voorplaat te plaatsen (zie renders). Het kan overigens nog steeds.

@DJJJ: Zelf gebruik ik bij voorkeur de luidsprekers met een hoge mechanische en elektrische belastbaarheid maar voor elk budget wat wils.

Mvg Johan

Comment

Working...