Cubo 15

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Als eerst. De rcf'jes zijn wel heftige speakertjes ( heb ze ook een tijdje ). De bas uit mijn dap x15b valt werkelijk in het niets in vergelijking met de rcf'jes. En dat is dan met processing op de sub ( behringer dcx 2496 ). Het zou dus kunnen dat het daardoor komt.

En ik denk dat je de sub inderdaad een beetje underpowered aanstuurt. Zo'n driver kan dacht ik iets van 1500 watt hebben ( hoewel dat uiteindelijk wel anders is in dergelijke behuizing). En je crest amp levert 600 watt @ 8 ohm bridged. Dus, ja dat is wat aan de weinige kant.

Ik denk wel dat een groot probleem wordt verholpen zodra je aan de processing gaat.

Staat het knopje op de achterkant op flat of op boost?

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Gebruik je de low cut op de CPX? Die staat op 80 Hz, 18 dB/ oktaaf, dus die haalt bijna alles weg waar de Cubo goed in is en de RCF's minder goed in zijn.
      Als dat het ook niet is, kun je controleren op "lekken". Eventueel boutjes losdraaien en de luidspreker opnieuw bevestigen.

Een typische processor/crossoverinstelling voor een Cubo 15 heeft een low cut op 30 - 40 Hz en een low pass op 100 - 125 Hz. Eventueel EQ naar smaak.

600 Watt is niet veel maar zou een prima aanvulling moeten geven per twee 12" topjes.

Mvg Johan

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Over het lekken: Plak bij alle openingen ( aansluitplaat, handvatten, tophat, etc. ) wat rubber ertussen. Dit heeft bij onze cubo heel wat geholpen ( duidelijk hoorbaar verschil ook ).

Comment

• assinkm
          • Nov 2010
          • 26

Originally posted by Rademakers
          Gebruik je de low cut op de CPX? Die staat op 80 Hz, 18 dB/ oktaaf, dus die haalt bijna alles weg waar de Cubo goed in is en de RCF's minder goed in zijn.
          Als dat het ook niet is, kun je controleren op "lekken". Eventueel boutjes losdraaien en de luidspreker opnieuw bevestigen.

Een typische processor/crossoverinstelling voor een Cubo 15 heeft een low cut op 30 - 40 Hz en een low pass op 100 - 125 Hz. Eventueel EQ naar smaak.

600 Watt is niet veel maar zou een prima aanvulling moeten geven per twee 12" topjes.

Mvg Johan
          Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ben een leek op dit gebied, maar leer graag.
          De low cut heb ik inderdaad aanstaan. Dus dat ga ik proberen.
          Lekken doet de Cubo zeker niet, daar ben ik heel precies in geweest.
          Ik kan aan een Crest CPX1500 komen, dus die ga ik ophalen. Een crossover blijkt dus ook onontbeerlijk te zijn om het echt serieus te doen.
          Vandaag heb ik een crematie, maar morgen ga ik het uitproberen en laat het op het forum weten.

Comment

• sjig
            • May 2012
            • 909

Originally posted by assinkm
            Vandaag heb ik een crematie, maar morgen ga ik het uitproberen en laat het op het forum weten.
            Gecondoleerd, en sterkte.

Misschien woont iemand van het forum vlak bij jouw in de buurt, en wilt er misschien wel even naar kijken...

Comment

• twan3pc
              • Jul 2011
              • 17

Ik heb 2 cubo15's extended met daarin Jbl 2226h.

Boven de 100hz klinken ze niet zo tof meer, kan ik de luidspreker omdraaien(magneet in de kamer) om zodoende
              de cubo's hoger af te filteren(140hz ofzo).
              Ben in het bezit van Dbx driverack 260, kan dus crossen met iedere filter/steilheid.

Gr.
              Antoine

Comment

• drbeat
                • Jun 2012
                • 671

Originally posted by twan3pc
                Ik heb 2 cubo15's extended met daarin Jbl 2226h.

Boven de 100hz klinken ze niet zo tof meer, kan ik de luidspreker omdraaien(magneet in de kamer) om zodoende
                de cubo's hoger af te filteren(140hz ofzo).
                Ben in het bezit van Dbx driverack 260, kan dus crossen met iedere filter/steilheid.

Gr.
                Antoine

Volgens mij is de cubo ontworpen en getuned om rond de 100 hz te crossen. En de gegevens van je speaker geven een max crossfrequentie van 120 dus de 140 kun je denk ik wel vergeten gezien de specificaties van de JBL.

Als je het begin cq de uitleg van Johan Rademakers al leest is een crossfreq rond de 100 en liefst lager, 90 hz...

Ik ken zelfs bouwers die pas bij de 70 hz crossen, maar dat zijn totaal andere systemen...of het met de cubo zou kunnen dat weet ik niet.

Waarom cross je zo hoog?140hz?vanwaar deze wens?
                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• twan3pc
                  • Jul 2011
                  • 17

Originally posted by drbeat
                  Volgens mij is de cubo ontworpen en getuned om rond de 100 hz te crossen. En de gegevens van je speaker geven een max crossfrequentie van 120 dus de 140 kun je denk ik wel vergeten gezien de specificaties van de JBL.

Als je het begin cq de uitleg van Johan Rademakers al leest is een crossfreq rond de 100 en liefst lager, 90 hz...

Ik ken zelfs bouwers die pas bij de 70 hz crossen, maar dat zijn totaal andere systemen...of het met de cubo zou kunnen dat weet ik niet.

Waarom cross je zo hoog?140hz?vanwaar deze wens?
                  Ik cross nu op 105hz.
                  Maar ik mis de de bass die je voelt in je maag, volgens mij zit die rond de 110/140hz. Het zal wel zo zijn dat mijn toppen niet helamaal stroken met de cubo's. Ik kan dan wel kiezen voor mid-bass erbij, maar dat kost weer een extra versterker. Op mijn Driverack 260 krijg ik dit allemaal wel geregeld, ga eens proberen om het laag van mijn toppen zo in te stellen, zodat dit beter aansluit op de cubo's.

Gr.
                  Antoine

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

De bas die je in je maag voelt zit rond de 50-60Hz.
                    Ik denk eerder dat jouw probleem zit in de time-alignement, je toppen en cubo's zitten elkaar tegen te werken in het frequentie gebied waar ze beiden weergeven.
                    Set doormeten om de subs netjes op je toppen aan te laten sluiten is hier de oplossing.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Met de magneet in de kamer verhoogd in een aantal gevallen de bruikbare Fc in het hoog met ca. 10 Hz t.o.v. de magneet in de hoorn.

Wellicht kan het geen kwaad om te checken of de Cubo 15's ten opzichte van elkaar in fase staan. Zet de Cubo 15's met de hoormonden zo dicht mogelijk bij elkaar. Zet eerst één van de twee aan, als je de tweede aanzet zou je een flinke stijging in ervaren bas/druk moeten ervaren. Is dit niet het geval draai de polariteit van één van de twee kasten dan om en probeer het nog een keer. I.p.v. pink noise is het handig om voor deze test muziek te gebruiken met een stevige basweergave.

Mvg Johan

Comment

• gimmebass
                        • Feb 2013
                        • 37

ik heb nog een eminence magnum ho 12inch liggen,is die geschikt voor in een cubo 12?zo ja bestel ik er nog een.
                        deze ligt maar te verstoffen.
                        gegevens zijn:

Power handling: 600 watts RMS * Voice coil diameter: 4" * Le: 0.89 mH * Impedance: 8 ohms * Re: 5.7 ohms * Frequency range: 43-3,000 Hz * Magnet weight: 109 oz. * Fs: 43 Hz *Sensitivity: 95 dB 1W/1m * Vas: 2.81 cu. ft. * Qms: 5.19 * Qes: .31 * Qts: .29 * Xmax: 4.8 mm * Dimensions: A: 12.4", B: 11.06", C: 5.83".

gr en alvast bedankt!

Comment

• twan3pc
                          • Jul 2011
                          • 17

Originally posted by Rademakers
                          Met de magneet in de kamer verhoogd in een aantal gevallen de bruikbare Fc in het hoog met ca. 10 Hz t.o.v. de magneet in de hoorn.

Wellicht kan het geen kwaad om te checken of de Cubo 15's ten opzichte van elkaar in fase staan. Zet de Cubo 15's met de hoormonden zo dicht mogelijk bij elkaar. Zet eerst één van de twee aan, als je de tweede aanzet zou je een flinke stijging in ervaren bas/druk moeten ervaren. Is dit niet het geval draai de polariteit van één van de twee kasten dan om en probeer het nog een keer. I.p.v. pink noise is het handig om voor deze test muziek te gebruiken met een stevige basweergave.

Mvg Johan
                          Ik heb 4 cubo's met 2 toppen verdeeld over 2xcubo en 1x top op elkaar.
                          Om de hoornmonden zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten moet ik dus de onderste cubo omdraaien. Zodoende sluiten ze
                          op elkaar aan.
                          Is dit dan ook de juiste plaatsing tijdens een avondje draaien?
                          Wanneer ik de cubo's naast elkaar ga zetten kom ik hoogte tekort voor mijn toppen.

Gr.
                          Antoine

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Je haalt nu een paar dingen door elkaar.
                            Rademakers bedoelt de kasten op de grond tegenover elkaar, dus met de hoornmond bijna tegen elkaar, dit om snel te testen of er niet één in tegenfase staat.
                            Bij gebruik in de praktijk is het prima om ze op elkaar te zetten, bij plaatsing op de grond zul je misschien een fractie betere koppeling met de grond krijgen (half space) maar dit zul je in de praktijk nauwelijks merken.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• gimmebass
                              • Feb 2013
                              • 37

Originally posted by gimmebass
                              ik heb nog een eminence magnum ho 12inch liggen,is die geschikt voor in een cubo 12?zo ja bestel ik er nog een.
                              deze ligt maar te verstoffen.
                              gegevens zijn:

Power handling: 600 watts RMS * Voice coil diameter: 4" * Le: 0.89 mH * Impedance: 8 ohms * Re: 5.7 ohms * Frequency range: 43-3,000 Hz * Magnet weight: 109 oz. * Fs: 43 Hz *Sensitivity: 95 dB 1W/1m * Vas: 2.81 cu. ft. * Qms: 5.19 * Qes: .31 * Qts: .29 * Xmax: 4.8 mm * Dimensions: A: 12.4", B: 11.06", C: 5.83".

gr en alvast bedankt!

niemand kan mij vertellen of deze luidspreker geschikt is??

Comment

• Rademakers
                                • Jul 2003
                                • 1281

Geschikt.

Mvg Johan

Comment

Working...