verschillende vermogens

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Walhalla
    • Apr 2010
    • 2

verschillende vermogens

Hallo iedereen,

ik ben vrijwilliger bij een jongerenstichting en een van de eerste keren dat ik er was viel me iets idioots op aan de speakers, uit 1 van de twee top kasten kwamen meer lage tonen dan uit de ander, wat bleek 1 van de twee is een keer gerepareerd. in andere woorden het hele binnenwerk is vervangen.

na ze even een keer open te schroeven kwam ik erachter waarom ze zo verschillend zijn, de vervangen speakers zijn 200 watt terwijl er origineel 250 in zat.

nu zou het natuurlijk mooi zijn als beide kasten hetzelfde klinken, in beide kasten zitten twee speakers en een tweeter. we hebben dus 1 van de hoge speakers omgewisseld met 1 van de lage uit de andere kast. mijn vraag is nu of het schadelijk is voor de speakers, dat die zwaardere teveel naar zich toe trekt op deze manier of dat dit onschadelijk is.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Walhalla
    Hallo iedereen,

ik ben vrijwilliger bij een jongerenstichting en een van de eerste keren dat ik er was viel me iets idioots op aan de speakers, uit 1 van de twee top kasten kwamen meer lage tonen dan uit de ander, wat bleek 1 van de twee is een keer gerepareerd. in andere woorden het hele binnenwerk is vervangen.

na ze even een keer open te schroeven kwam ik erachter waarom ze zo verschillend zijn, de vervangen speakers zijn 200 watt terwijl er origineel 250 in zat.

nu zou het natuurlijk mooi zijn als beide kasten hetzelfde klinken, in beide kasten zitten twee speakers en een tweeter. we hebben dus 1 van de hoge speakers omgewisseld met 1 van de lage uit de andere kast. mijn vraag is nu of het schadelijk is voor de speakers, dat die zwaardere teveel naar zich toe trekt op deze manier of dat dit onschadelijk is.
    Je maakt er een erg onduidelijk verhaal van, ik begrijp er iig niet veel meer van.
    Wellicht een goed plan om de zoekfunctie van dit forum te gebruiken, daar zul je een hoop wijzer van kunnen worden.
    Het is zo dat het vermogen van een speaker niks zegt over hoeveel vermogen hij 'naar zich toe trekt'. De impedantie van een speaker doet dat wel, meestal is deze impedantie 8 Ohm.
    Dus een speaker van 8 Ohm/200 Watt en één van 8 Ohm/250 Watt zullen beide evenveel vermogen krijgen als ze op eenzelfde bron aangesloten zijn.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

Of het nu lekker klinkt kan ik niet zeggen, wel is het zo dat ze nu allebei hetzelfde zullen klinken, en dat is in ieder geval prettig!

Het beste scoor je 2 'nieuwe' originele speakers, dan zal het het beste klinken.

Op zich kan het niet echt kwaad zoals je het nu hebt gedaan.
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Alles over zin- en onzinverhalen m.b.t. wattages vind je alles hier op dit forum via de zoekfunctie. Gebruiken en een wereld van informatie gaat voor je open.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Walhalla
          • Apr 2010
          • 2

ik had wel kort wat gezocht maar kwam dit niet zo tegen, misschien omdat het daar op een andere ook onduidelijke manier staat. nu ik het zo lees komt de natuurkunde weer terug en snap ik dat et inderdaad een onzinvraag is

de weerstand van de twee speakers is wel hetzelfde, zoveel wist ik nog

in ieder geval bedankt

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Titel van het onderwerp aangepast, kreeg er kromme tenen van...
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Wat veel belangrijker is of de niet originele speakers wat betreft specs (TS parameters) een beetje overeenkomt, anders kan het goed zijn dat ze om die reden aan gort gaan / niet echt geweldig klinken.

Pas nog gehad, een kastelijn die een originele vervang woofer veel te duur vond, hij had een mannetje en die had ook goede speakers voor minder als de helft. Inmiddels weet ik dat het een DAP speaker geworden is. (Misschien zelfs 2e hands...)

Nu was ik daar afgelopen weekend en begon hij over andere baskasten, hij was er niet tevreden over...
              Ik denk dat dat mannetje ook wel andere baskasten zal hebben.

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

Originally posted by DJ Antoon
                Pas nog gehad, een kastelijn die een originele vervang woofer veel te duur vond, hij had een mannetje en die had ook goede speakers voor minder als de helft. Inmiddels weet ik dat het een DAP speaker geworden is. (Misschien zelfs 2e hands...)

Nu was ik daar afgelopen weekend en begon hij over andere baskasten, hij was er niet tevreden over...
                Ik denk dat dat mannetje ook wel andere baskasten zal hebben.
                Tjah... we willen ALLES hebben, maar het mag geen drol kosten...
                Sommige klanten snappen het wel, veel niet. Stiekum hoop ik dan altijd dat zo'n cheap oplossing het begeeft tijdens een dikke party.

Nee dat is GEEN afgunst!
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

Working...