21" beyma voor sublaag in huis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

21" beyma voor sublaag in huis

beste medeforum leden.

Daar ik bezig ben met een woning compleet te verbouwen voor eigen gebruik kom ik ook bij het puntje, sound systeem.

Voor het dolby geluid beschik ik over een Onkyo 5.1 systeem, opzich best grappig maar het mist toch wel flink sublaag bioscoop ervaring.
    Op den duur zullen er ook een stel betere Hifi front speakertjes komen.

Het huis beschikt over een flinke kruipruimte, volledig gegoten beton. Incl opening in de woonkamer doordat hier eerder hetelucht verwarming zat.

Nu de vraag, ik heb nog een setje Beyma 21L45 speakers liggen, 21" monsters.

Is er iemand die mij wat tips, misschien zelfs een ontwerpje zou kunnen geven betreft een passende oplossing? Moet dus flink laag kunnen, spl is niet noodzakelijk. Beschikbaar versterker vermogen wordt gewoon aangeschaft.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

Hahaha prachtig onderwerp! Vrijstaand huis hoop ik ?

Maar je wil dus als het ware een kast bouwen die je in je kruipruimte laat zakken? maar met de opening of iets in die trant naar boven?

een opening van een hete lucht verwarming is toch vaak niet groter dan een 10 x 30 cm?

Wat wil je precies bereiken? en wat voor ontwerp wil je? een speakerkast of een heel bouwtechnish ontwerp?

ben benieuwt!Mvg jens

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Als het een rijtjes huis is kan de hele rij lekker meetrillen.
      Denk er wel aan dat je de kast van watervast multiplex maakt, in een kruipruimte wil het nog wel eens vochtig worden.
      Hoe groot is de opening en hoeveel ruimte heb je voor een kast?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• goldsound
        • Jan 2003
        • 429

Kan wel eens een leuk project worden, zou het graag via foto's volgen.
        Bij mij zou ik de speaker nog niet eens IN de kruipruimte kunnen krijgen.

Hou er wel rekening mee dat je vaak ventilatiekanalen vanuit de kruipruimte naar buiten hebt lopen (bij mij in ieder geval). Zorg niet dat je deze afsluit want dan krijg je vochtproblemen.

Ik vraag me alleen af of zoiets wel te realiseren is zonder de hele vloer open te breken of het zou nieuwbouw moeten zijn.
        Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• vester86
          • Jul 2010
          • 164

hoezo overkill :P
          maar wel leuk idee...
          beste wat je kan doen is in WinISD de parameters van de beyma luidspreker invullen, dan kun je kijken wat voor kast (inhoud/bassreflex?) je moet hebben om er een ebetje een acceptabele theoretische lijn/klank uit te halen. en kijken of dat in de kruipruimte in te passen is natuurlijk

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Je zou er ook een echte infrasub van kunnen maken, dan hoef je niet eens een opening in je vloer te hebben.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

wonen in de luidspreker

Mij staat een plaatje bij van iemand die ook een hoorn in de kruipruimte maakt, de opening in de kamer laat uitkomen, dus in feite in de luidspreker woont....

moet nog wel ergens over het wijde web zwerven...

even zoeken, en ja hoor, de link

THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY

Last edited by e-sonic; 30-09-10, 09:38. Reason: link gevonden
              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1087

In het topic dat ik een paar dagen geleden aanmaakte staat van 4AC een bouwproject van een sub onder de vloer:

IL PIU' GRANDE SUBWOOFER DEL MONDO - by Roberto Delle Curti - Italy

Wel viel mij op dat de standaard dikte die hij voorzien had voor de panelen in de vloerws. niet toereikend was, want hij heeft aan het eind wat foto's van de ruimte waarop een dubbele laag stoeptegels op die panelen ligt... Te veel resonanties?

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

de opening in de vloer is op dit moment op vele punten, inderdaad zn beetje 10*30, precies: 14 bij 33 cm. Hiervan zijn er 3 op de lange zijde waar ook de bank komt te staan, recht tegenover de tv.

Echter zit er ook bijna naast de tv een gat van 25 bij 80 cm, Hier zou ik dus ook wat mee kunnen. Heb deze liever weggewerkt, maar zou eventueel als reflexpoort kunnen dienen, hierop komt een kast op poten te staan... Dus wel enigsinds kans op meerammelen van de inhoud van de kast....

De kruipruimte zelf is Kurkdroog.. want is compleet gegoten beton. Ruimte om het een en ander in elkaar te zetten is er ook wel, hoogte kruipruimte zn beetje 50 cm in de gangen naar de verschillende vertrekken toe.

Opzich zou het mooi wezen dat het geluid enigsinds beperkt wordt tot alleen de woonkamer en niet als infra dient voor de rest van de buurt... Het huis is wel vrijstaand, maartoch.

Met ontwerpen van kasten heb ik geen ervaring, bouwen is meestal geen probleem.
                  Om de kast flink stil te krijgen, lijkt mij het verstandigst om de houtenkast in de kruipruimte te bouwen, en dan stilmaken met evt wat beton, cement welke om de kast wordt gegoten. Dus klankkast, cementlaag en dan bekisting. Hecht de kast zich meteen netjes tegen de woning aan.

Ding moet dus gruwelijk laag kunnen, hoeft niet hard, gaat immers om biosgeluid. lengte hoorn, reflexpoort kan dus lang, groot.
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Raar dat dit topic wel mag bestaan, terwijl dit ook over huiskamer HIFI gaat en de andere moet wel op slot.
                    Of geldt dit alleen omdat er Pro componenten gebruikt worden??

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• dj-wojcik
                      • Jul 2008
                      • 911

Grappig. Dat is nou precies wat ik dacht toen ik dit topic las. Terwijl er een ander topic was over het gebruik van subs in huis, keihard word afgestraft.

Waarschijnlijk om dat het zelf bouw is. Maar wanneer je het thuis gebruikt kunnen we moeilijk spreken over semi-/Pro geluid.

Verder denk ik:
                      ****** [hier stond j-e-zu-s] gaan we hier niet een beetje te ver. Met het in elkaar zetten van speakerkasten in een ruimte van ±50 Cm. Of enigszins moeite doen om zoiets in de kruipruimte te krijgen. Het storten van beton/cement om de kast zodat deze niet kan gaan lopen, of stil maken.

En dat allemaal voor dat "bioscoop geluid".
                      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

Originally posted by salsa
                        Raar dat dit topic wel mag bestaan, terwijl dit ook over huiskamer HIFI gaat en de andere moet wel op slot.
                        Of geldt dit alleen omdat er Pro componenten gebruikt worden??

Dave
                        Wanneer de hele wereld zwart wit was geweest dan werd het een saaie boel. Een geluidstech die thuis een bijzondere actie met zo'n subsysteem uithaalt is niet te vergelijken met een hifi setje wat in elkaar wordt gesleuteld. Daar zijn andere fora voor.
                        Graag je ontopic reacties, heb je iets te melden over de moderating van het forum, dan doe je dat via de mail, zie mijn profiel.
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

Fantastisch, dit zijn de leukere projecten.

Hoe hoog is die kruipruimte als ik vragen mag? En hoe groot is de opening er naar toe?

Verder, als het werkelijk een afgesloten, betonnen ruimte is met enkel die paar ventilatiegaten: in een BR-kastje is de klus al geklaard. Al die geluidsgolven gaan dan heus via de gaten naar buiten (kunnen geen andere kant op). Of het echt lekker gaat klinken vraag ik me af. Ik denk overigens dat een simpel kastje bouwen en er neer zetten de enige oplossing is. Je kunt wel allerlei ingewikkelde hoorns gaan ontwerpen waarvan de hoornmond in één van die ventilatiegaten uitkomt, maar dan is het praktisch nut van dat ventilatiegat ook weg. En het ding zit er heus niet voor niets.

Een dergelijk project als de link die ik toen poste, tja, dat is een mega-project waar echt veel uren/moeite in gaan zitten. Weet niet of je daar op zit te wachten?

Mvg,

Teun
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Dj Yves
                            • Sep 2008
                            • 72

Of je bouwt 1 grote kast om 2 ventilatiegaten, en maakt er dan een 6or bandpass kastje van.
                            If brute force doesn't work, you're not using enough!

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

ik neem aan dat de hete lucht verwarming niet meer in dienst is.

verder kun je die gaten dichtmaken en heeft dat niks te maken voor de ventilatie van je kruipruimte.

waar je wel rekening mee moet houden is dat er een hoop kou uit je kruipruimte zal komen...niet ideaal in de winter

Als ik een gat in me vloer zou hebben is het mischien gaaf om een kast te bouwen die je uit je vloer laat komen als je hem gebruikt. en die je naar benededen kan laten zakken als je er niks mee doet.

maar jah een kast met 21 " word ook snel groot denk ik zo...

Comment

Working...