Tops voor boven TSE sub 18"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Gaat niet meer over zelfbouw maar kant-en klare kasten...
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Komt 'n beetje vreemd op me over; Zo ik begrijp heeft TS de subs niet in eerste instantie als aanvulling op zijn huidige materiaal aangeschaft maar om er later topkasten bij te kopen, Vervolgens doet hij weinig met de adviezen die hij van de bouwer krijgt en vraagt hij op een forum hoe de andere helft van z'n systeem eruit moet komen te zien.
      Is het niet zo dat je voor bepaalde toepassingen 'n compleet systeem aanschaft ipv de helft ? Mischien is het budget er (nog) niet en/ofzit ik er naast maar zo haal je dan toch ook niet het volle rendement uit je investering ?

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

enkel 12 toppen heb ik genoeg en ik gebruik de subs als aanvulling op een andere set.

Wat ik nu wil is een goed top erbij te vinden die verschillende doeleinden heeft dus niet alleen als top dient voor op deze 2 subs per kant.

Mijn ervaring is met deze subs dat ze enorm doordrukken en menig top achterlaten ( buiten de hoorngeladen toppen )

Ik wil een compromis hebben dat ik de toppen altijd inzetbaar kan houden. Hoorngeladen toppen kunnen vaak niet alleen gebruikt worden.

Ook ben ik ondanks de bouwer er anders over denkt dat een enkel 15 met 2" driver en topkast is.

Ik ben nog steeds van mening dat dubbel 12 top veel lekkerder klinkt op het MID dan een enkel 15 ( zeg ook niet dat het niet kan of dat die kombie slecht klinkt )

Iven heeft gelijk dat deze kast goed klinkt in kombie met de tse subs maar ik ben een eigenwijs persoon en wil iets anders.

Ik heb de subs gebruikt in een zaal van 30x20 en meter of 5 hoog icm een geluids-set dubbel 15 en 12 top per kant daarbij heb ik in de truss nog 2 toppen gevlogen aan de ene kant van de zaal en 2 toppen aan de andere kant. Was ik best tevreden over dus opstelling was als volgt :

2 subs 15" met 12" top naast DJ in het midden van DJ de 4 TSE subs en op de truss in de zaal de 4 toppen gevlogen.

Dus in totaal 6 toppen en 4x sub 15 en 4x sub 18

Geen verkeerde setup lijkt mij niets mis mee.

Maar om de TSE subs wat meer inzetbaar te maken voor losse set ben ik op zoek naar een top die ik altijd zou kunnen gebruiken.

En ja die 15" top die Iven bouwt zou ik overal kunnen gebruiken.

Maar ben gewoon geen liefhebber om een 15" speaker als mid te gaan gebruiken.

Iven heeft voor mij ook een de SMT212 gemaakt voor een ander project alleen is deze kast NIET passend op de TSEsub en met Iven al over gehad om deze op de maat van de TSE sub te gaan maken. Dus ik denk dat dat een oplossing is 2x 12"mid en 2"driver.
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

De FCS1220 lijkt me eigenlijk heel geschikt voor deze toepassingen. Een multi-functionele top die goed klinkt en een hoog rendement heeft. Zeker voor het geld.

Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar de FCS1221T. Een dubbel 12"/1" top met de hoorn tussen de woofers, in een 'liggende' kast ipv een 'staande'. Punt is dat deze niet past op je hybride's, dus zul je deze altijd moeten vliegen (vliegstrip zit er wel in). Een stuk minder bruikbaar voor andere toepassingen dus.

Ik denk dat je met vier maal 1220 een prachtige combinatie hebt die echt voor allerlei doeleinden te gebruiken is. Persoonlijk zou ik dan overigens alle toppen vliegen -indien mogelijk- om alles uit de toppen te halen. Maar dit is natuurlijk (samen met de locatie van de subs) afhankelijk van de situatie.

Jezelf wijsmaken dat een willekeurige 15" woofer minder goed klinkt in een bepaald frequentie-gebied dan een 12" is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Elke luidspreker heeft zijn eigen eigenschappen, waar je met ontwerp van de kast allerlei kanten mee opkan. Kijk eens naar bijv. Tony Andrews die met zijn TSW118 (turbosound) ontwerp een een 18" woofer weet door te laten lopen tot 250 hertz. Dat gaat ook tegen je gezonde verstand in, maar toch, het klinkt fantastisch.
          Ik ken echt ZAT 15" toppen die een beter mid hebben dan een 12". Denk ook eens aan de alom bekende Nexo PS15, ook een 15" woofer, maar om daarvan nou te zeggen dat ie mid tekort komt of iets dergelijks.... nah.

Je eigen mening moet je niet verwarren met de échte feiten. Dat je liever een 12" woofer boven je subs ziet is natuurlijk prima en jouw keuze.

Mvg,

Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

Ik denk dat het voorlopig de toppen blijven die ik nu gebruik want op zich is het de laatse 2 klussen goed gegaan.

Ik ga in November naar 4Acoustic om de nwe sets te beluisteren en omdat ik al onder de indruk was van de 1220 top neem ik ze gelijk maar mee. ( voor dat geld kun je echt niet zelfbouwen )

Toch komt er een zelfbouwkast en mss neem ik die top van Iven wel over ( enkel 15 ) die heeft mij ook een mooi aanbod gedaan.

Echter gaan op dit moment eerst andere dingen voor die ik harder nodig heb.

Moet nog een cursus nederlands gaan volgen en helaas krijg ik geen subsidie er voor dus moet ik alles uit eigen zak betalen.
            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Originally posted by Rolandino
              enkel 12 toppen heb ik genoeg en ik gebruik de subs als aanvulling op een andere set.

Wat ik nu wil is een goed top erbij te vinden die verschillende doeleinden heeft dus niet alleen als top dient voor op deze 2 subs per kant.
              Ah, ok, duidelijk ... succes met 't samenstellen !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Deze top klinkt echt waanzinnig en kost geen drol ( rond de 300 per stuk ) en daar kan je niet voor bouwen.
                Waar vind jij die kasten voor 300/stuk trouwens?
                Verwar je ze niet met de FCS-112T? Die kosten tussen de 250-300 euro per stuk en zijn 12"/1,75" topkasten met een relatief erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

De 1220's kosten zo rond de 450-500 euro per stuk, zijn 12"/2" toppen met de hoogdriver op een glasvezel hoorn. Deze heb ik nog niet eerder mogen beluisteren, maar op papier krijg je erg veel voor je geld. Ook al is dat laatste natuurlijk vrij kort door de bocht!

Mvg,

Teun
                Last edited by 4AC; 22-11-10, 23:14. Reason: Mate van enthousiasme iets gemindert... ;)
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

Nee hoor ben niet in de war.

Comment

• BurnerT
                    • Nov 2010
                    • 11

Ik ben ook wel benieuwd waar ik ze voor dat geld kan krijgen ^^ die zullen goed op me toekomstige subs staan FCS-218BP's xD

Waarmee zou je deze topjes mooi kunnen aansturen? crown xti2000?

Comment

• Rolandino
                      • Mar 2007
                      • 1451

Speaker is 400W RMS op 8ohm dus een amp van 600W 8ohm zou niet verkeerd zijn.

Met een goede processing ertussen kun je er natuurlijk meer power op gooien.

Je kan er natuurlijk wel meer power achterzetten maar je kunt er niet meer uithalen dan wat het kastje kan geven.

Nogmaals wil ik best het adres geven maar kan het niet hier op het forum zetten vanwege concurentiebeding van een produkt die ze hier niet verkopen.

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Originally posted by BurnerT
                        die zullen goed op me toekomstige subs staan FCS-218BP's xD
                        Ja qua uiterlijk ziet dat er zeker geinig uit! Maar waarschijnlijk zal de verhouding wat minder zijn, aangezien de FCS112T geen dubbel 18" bij kan houden (of de nieuwe moet wel erg veel verbeterd zijn). Een enkel 18" is een perfecte combi.

Originally posted by BurnerT
                        Waarmee zou je deze topjes mooi kunnen aansturen? crown xti2000?
                        Mits goed geprocessed kan een Dap Vision 1600 (mk2) volledig los op een FCS112T uit één van de eerdere series. Dat is ongeveer 600 watt per topje.

Een XTi 2000 werkt in principe goed, maar je zult niet alles eruit halen wat erin zit. Daarnaast is een beetje meer power achter de hand ook nooit verkeerd, zeker omdat je een versterker eerder wat wilt ontlasten dan in de limiet laten spelen. Persoonlijk zou ik dan ook eerder naar een XTi4000 neigen.

Ikzelf ken de XTi serie erg goed, en vind het eigenlijk maar matige versterkers qua klank. Afwerking is dik in orde en de interne DSP is handig, maar zal voor sommige (veeleisende) applicaties ongeschikt zijn.

Tot slot kun je altijd tweedehands een beetje rond kijken, bijv. Crest, Crown, QSC, Powersoft, LabGruppen, etc. Al neem je met versterkers wel een risico tweedehands (aankoopbewijs/garantie/etc).

Mvg,

Teun
                        Last edited by 4AC; 13-01-13, 19:30.
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

We hebben het niet over de FCS112T maar over de FCS1220 top.

Die wordt ook afgebeeld op de site van 4A icm met de BP218 kast

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Ah oké, mijn fout.

Nee inderdaad, de 1220 is de betere combinatie, vandaar ook mijn redenering.

Mvg,

Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 650

Ook ben ik ondanks de bouwer er anders over denkt dat een enkel 15 met 2" driver en topkast is.

Ik ben nog steeds van mening dat dubbel 12 top veel lekkerder klinkt op het MID dan een enkel 15 ( zeg ook niet dat het niet kan of dat die kombie slecht klinkt )

Iven heeft gelijk dat deze kast goed klinkt in kombie met de tse subs maar ik ben een eigenwijs persoon en wil iets anders.

Maar om de TSE subs wat meer inzetbaar te maken voor losse set ben ik op zoek naar een top die ik altijd zou kunnen gebruiken.

En ja die 15" top die Iven bouwt zou ik overal kunnen gebruiken.

Maar ben gewoon geen liefhebber om een 15" speaker als mid te gaan gebruiken.
                              Ik zou bijna zeggen, kom eens een keertje langs....zover weg woon je niet. Kun je 4x 15/2 boven 4x dubbel 18 beluisteren... Doe er drive-in shows en live versterking mee....

Adagium; eigenwijs zijn is niets mis mee, halsstarrig aan (verkeerde) vooroordelen vasthouden wel!!!
                              Last edited by HR Soundproductions; 28-12-10, 09:01.

Comment

Working...