Gebruik van lampen in filters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Gebruik van lampen in filters

beste,

Onlangs kwam ik een schema tegen van een filter.
    Dit voor een 1000w rms mid driver 12" en 1.4" hogetonen driver.
    link naar schema (op blz5): http://www.bcspeakers.com/PDF/SUGG/SGG_47.pdf

Voor de hoge tonen gebruiken ze 2 36w autolampjes lampjes van 12v.

Waarom gebruiken ze lampjes en geen gewone weerstand?
  • showband
    • May 2001
    • 4524

*schaam* edit na slaperige post: een lampje gedraagt zich voor oplopende stroom anders beginnende bij bijna 0 ohm.

Daardoor is het een eenvoudige stroomafhankelijke beveiliging. En autolampjes zijn behoorlijk schokbestendig.
    Last edited by showband; 05-01-11, 09:49.
    lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by showband
      een lampje gedraagt zich voor wisselspanning en voor gelijkspanning anders beginnende bij bijna 0 ohm.

Daardoor is het een eenvoudige frequentieafhankelijke beveiliging. En autolampjes zijn behoorlijk schokbestendig.
      Euihhhh, ga jij ff heel snel de schoolbanken weer in....
      Een lampje is niks meer dan een PTC wat zoveel wil zeggen dat de weerstand toeneemt met de temperatuur. Daardoor is een lampje prima als beveiliging te gebruiken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

Originally posted by MusicXtra
        Een lampje is niks meer dan een PTC wat zoveel wil zeggen dat de weerstand toeneemt met de temperatuur. Daardoor is een lampje prima als beveiliging te gebruiken.
        Juist, bij lage belasting doet'ie niks en dat wil je ook en neemt de spanning toe gaan ze leker branden en neemt de weerstand toe en dat wil je ook.
        Bijkomend voordeel: Als je het lampje op het front monteert (of achter de reflexpoort) zie je vanaf de FOH positie dat je beter wat gas kan terug nemen.

Heb ooit voor een vrijwilligersclub een serie monitorkastjes met deze beveiliging op de tweeters uitgerust. Sindsdien geen nieuwe membraampjes meer hoeven kopen na weer een fluit-sessie met een onervaren techneut...
        ~Clearsound~

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Dat is dus een "truc" om een krachtige 1000w Top speaker te kunnen passief gefilteren?

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Nee, een lampje filtert helemaal niets. Spoelen en condensatoren zijn de componenten die het filter vormen. De lampjes dienen als beveiliging, het vermogen van de lampjes is zo gekozen dat, wanneer de stroom door de speaker (en dus ook door de lampjes) te hoog zou worden, de lampjes op beginnen te gloeien. Op dat moment neemt de weerstand van het lampje snel toe en de stroom neemt daarmee af.

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Nee, een lampje filtert helemaal niets. Spoelen en condensatoren zijn de componenten die het filter vormen. De lampjes dienen als beveiliging, het vermogen van de lampjes is zo gekozen dat, wanneer de stroom door de speaker (en dus ook door de lampjes) te hoog zou worden, de lampjes op beginnen te gloeien. Op dat moment neemt de weerstand van het lampje snel toe en de stroom neemt daarmee af.
              Ah zo zit dat.
              Ik ben geen electronicus.

Stel als je de topspeaker hoog en mid afzonderlijk wil aansturen, kun je dan nog 2 lampjes gebruiken als beveiliging voor de hoogdriver?

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by frederic
                Ah zo zit dat.
                Ik ben geen electronicus.

Stel als je de topspeaker hoog en mid afzonderlijk wil aansturen, kun je dan nog 2 lampjes gebruiken als beveiliging voor de hoogdriver?
                Ja, dat kan.

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Originally posted by Gitarist 62
                  Heb ooit voor een vrijwilligersclub een serie monitorkastjes met deze beveiliging op de tweeters uitgerust. Sindsdien geen nieuwe membraampjes meer hoeven kopen na weer een fluit-sessie met een onervaren techneut...
                  Nou een flinke sweep of een feedback gaat het lampje weinig helpen, soms kan dit met zulke lage vermogens de grootste 'destroyers' zijn..
                  Lampjes zijn vermogen beveiligers maar geen frequentie beveiliger.

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Ooit in een ver verleden bullets met lampjes beveiligd alleen stond ik regelmatig lampjes te vervangen doordat ze stuk getrild waren tijdens transport.

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Lampjes zijn vermogen beveiligers maar geen frequentie beveiliger.
                      Yep, en geen vermogen dus ook geen defecten. Vraag mij dus af waar die uitspraak frequentiebeveiliger op slaat. Ik kan je uit ervaring met materieel dat voor jeugdkampen gebruikt werd vertellen dat sinds de inbouw van lampjes, de tweeters dikwijls meer dan een jaar meegingen, terwijl het anders na elke periode was dat ik mocht depanneren (dus 9 x per jaar). En inderdaad, MusicXtra, als ze dan nog kapot gingen dan was het dikwijls door transport tussen twee vakantieperiodes in (van het materieeldepot naar de vakantieplek).
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

ik maak wel ens mee dat de lampjes hard tussen de tweet zijn geplaatst na het filter dus. dan schuift je crosspunt lekker naar beneden joh als die lampjes gaan branden
                        knoppen en waarden :)

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

En dan is het dus wel een frequentie beveiliger maar werkt hij net ff verkeerd om.

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by laserguy
                            sinds de inbouw van lampjes, de tweeters dikwijls meer dan een jaar meegingen, terwijl het anders na elke periode was dat ik mocht depanneren (dus 9 x per jaar).
                            Kan niet zijn dat er een flink vervormende versterker op stond? Een versterker met (piek) limiter kan in deze gevallen (passieve kasten) ook al veel ellende voorkomen. Als ik 1 jaar 9 keer zou moeten repareren dan ging ik me toch wel afvragen wat er meer aan de hand was.

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Als ik 1 jaar 9 keer zou moeten repareren dan ging ik me toch wel afvragen wat er meer aan de hand was.
                              Wat dacht je van onprofessioneel materiaal in zeer onprofessionele handen? Is allemaal hier en daar wat gekregen want er is allemaal geen budget voor maar toch wordt elk kamp afgesloten met een spetterende fuif en dan zijn ze ineens allemaal DJ... Ik heb de organisatie zo ver gekregen dat er overal een geplastificeerde korte handleiding bij zat (iets over uit het rood en clip blijven en zo) en dat hielp een beetje. Het alternatief en om de 10 dagen gans België gaan rondrijden om overal op de vakantieverblijven uitleg te gaan geven (en handjes vasthouden), was er wat over...
                              Het ergste was trouwens een periode waar én de woofers én de tweeters én de beveiligingslampjes allemaal doorgespeeld waren...
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...