Magneet binnen/buiten de kast: verschillen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Zou je dan ook een push/pull opstelling kunnen creëren in een willekeurig dubbel xx" ontwerp, door een van de woofers in fase te zetten? Of moet de kast nog 'ergens aan voldoen' (wat ik me overigens niet echt kan voorstellen).

Dus stel; ik neem een dubbele cubo 15, ik draai een van de woofers om en zet deze in fase... Tadaaa, een push/pull opstelling?!

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by 4AC
      Dus stel; ik neem een dubbele cubo 15, ik draai een van de woofers om en zet deze in fase... Tadaaa, een push/pull opstelling?!
      Dat kan inderdaad alleen zit je wel met een verschil in kast inhoud door het omdraaien van een speaker.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

ik denk wel dat je de degelijkheid van de conus op de proef gaat stellen.

immers, er staan synchroon ineens twee magneten vol aan die 15 inch luchtoppervlakte te rukken. Dat geweld is in het design volgens mij niet per definitie meegenomen.

Ik kan mij minimaal voorstellen dat twee 500watt speakers niet ineens met 1000w belast mogen worden in push pull... immers de tegenduk door de luchtweerstand is gehalveerd.

Maar dat is even gewoon met de natte vinger en wat mechanisch inzit geschat. Verbeter mij gerust.
        lekker belangrijk!

Comment

• qvt
          • Oct 2009
          • 721

Originally posted by showband
          ik denk wel dat je de degelijkheid van de conus op de proef gaat stellen.

immers, er staan synchroon ineens twee magneten vol aan die 15 inch luchtoppervlakte te rukken. Dat geweld is in het design volgens mij niet per definitie meegenomen.

Ik kan mij minimaal voorstellen dat twee 500watt speakers niet ineens met 1000w belast mogen worden in push pull... immers de tegenduk door de luchtweerstand is gehalveerd.

Maar dat is even gewoon met de natte vinger en wat mechanisch inzit geschat. Verbeter mij gerust.
          Mischien snap ik je niet, maar de manier waarop de conussen de lucht "raken" is niet veranderd doordat je van de omgekeerde speaker ook de polariteit omkeerd.

Of bedoel je toch iets anders?
          There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

@Showband: De belasting van de luidspreker wordt er niet anders door, de conussen bewegen ten opzichte van de kast nog steeds in dezelfde richting.
            Anders zou het worden wanneer je ze als tandem zou schakelen, denk dat je het hiermee verward.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

als een enkele conus in een kast heen en weer beweegt. Dan zal deze bij zowel de voorkant als de achterkant weerstand van de lucht ondervinden.

Als je twee speakers met de voorkant tegen elkaar zet. Zal de voorkant van beide conussen geen tegendruk ontmoeten. Je krijgt een massa van 2x een conus+de opgesloten atmosferische luchtmassa. Die slinger je synchroon heen en weer. De luchtweerstand zal uitsluitend de 15 inch buitenkegel van de twee speakers ontmoeten.
              De verhouding aandrijving t/o effectief conusoppervlak zal dus anders zijn.
              je gebruikt twee motoren maar raakt nog steeds 1x15 inch luchtkolom.

Dat geeft nogal een geweld op die dunne conus.

musicxtra. Ik redeneer nu even van
              1 x 15 inch 100W aangedreven op nom. belasting in een kast.
              tegenover
              2 x 15 inch 100W kop/kop gemonteerd op nom. belasting in een kast.
              bij de tweede heb je dus 2 x het vermogen en aandrijving op dezelfde luchtkolom.

Als je lichtere speakers of hetzelfde vermogen gebruikt gaan er inderdaad andere dingen gebeuren.

Sowiso meld ik al dat ik over een educated guess praat. Want de verliezen zijn allesbehalve constant.
              Wel reuze boeiend. En je ziet weinig meetdata over dit soort opstellingen.

Vroeger. (opa vertelt) ging het er meestal om dat de spreekspoel van een conventionele zware speaker bij hogere vermogens direct uitfikte. (iemand die zich nog ILP modules herrinert? ) Wat je kon oplossen door er twee te gebruiken. De speakers waren 50 watt max en de eindbakkken begonnen de 100 en 150w te raken hahaha
              Last edited by showband; 07-03-11, 15:57.
              lekker belangrijk!

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

@showband: Hiermee bedoel je dus een tandem/iso-baric opstelling van speakers, maar daar hebben we het hier niet over. Het enigste wat hier voorgesteld wordt is om 1 speaker om te draaien en als gevolg daarvan ook de polariteit om te draaien zodat de speaker uiteindelijk hetzelfde effect uitoefend op de lucht.
                There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by showband
                  Als je twee speakers met de voorkant tegen elkaar zet.
                  musicxtra. Ik redeneer nu even van
                  1 x 15 inch 100W aangedreven op nom. belasting in een kast.
                  tegenover
                  2 x 15 inch 100W kop/kop gemonteerd op nom. belasting in een kast.
                  bij de tweede heb je dus 2 x het vermogen en aandrijving op dezelfde luchtkolom.

Vroeger. (opa vertelt) ging het er meestal om dat de spreekspoel van een conventionele zware speaker bij hogere vermogens direct uitfikte. (iemand die zich nog ILP modules herrinert? ) Wat je kon oplossen door er twee te gebruiken. De speakers waren 50 watt max en de eindbakkken begonnen de 100 en 150w te raken hahaha
                  Die twee speakers komen dus niet op elkaar te zitten. Pak een willekeurige dubbel 18" sub, schroef daar één speaker uit, draai deze om, verwissel de polariteit en monteer hem met de magneet naar buiten.
                  Dat is wat hier gebeurd, gevolg is dat alle vervorming ten gevolge van de assymetrie van een conus van beide speakers elkaar opheffen.
                  En ja, die ILP modules kan ik me nog wel herinneren, 240 Watt uit een simpele module was geweldig voor die tijd.

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Originally posted by MusicXtra
                    Die twee speakers komen dus niet op elkaar te zitten. Pak een willekeurige dubbel 18" sub, schroef daar één speaker uit, draai deze om, verwissel de polariteit en monteer hem met de magneet naar buiten.
                    Dat is wat hier gebeurd, gevolg is dat alle vervorming ten gevolge van de assymetrie van een conus van beide speakers elkaar opheffen.
                    En ja, die ILP modules kan ik me nog wel herinneren, 240 Watt uit een simpele module was geweldig voor die tijd.
                    Ja, de ILP modules. Jammer dat ze niet zo betrouwbaar waren.
                    Hoe het nu is weet ik niet, zo worden nog steeds gemaakt.
                    Audio Amplifiers – Transformers – ILP Electronics
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...