Subkast voor ''beginner''

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • de Heijde
    • Jan 2011
    • 47

Subkast voor ''beginner''

''mensen zoals aangekondigd open ik hier een nieuw topic.

voor de mensen die het oorspronkelijke topic niet gelezen hebben:

wat ik wil voorstellen is dit topic naar het zelfbouw forum te verhuizen onder een nieuwe naam. Ik stel voor als topic naam": Subkast voor beginner.

misschien is het leuk om een compact ontwerp te maken met een speaker voor onder de 100 euro p/s. en dan ook echt ONDER de honderd euro. Rede: het blijft een test. ik heb geen groot budget op het moment, en zo zijn er vele. dus zou het leuk zijn om op basis van prijs het voor iedereen mogelijk te houden mee te denken maar ook zelf te kunnen bouwen.
    wat ik voor mezelf in gedachte had,
    - een goed stapelbare sub, die ook dubbel is uit te voeren
    - met 3 op elkaar op een goede stack hoogte komt. (3 subs top er op zonder tussenpaal)
    - BETAALBAAR (voor zoveel mogelijk meedenkers)
    - handelbaar
    - goed voor on the road gebruik.
    - simpel te bouwen.
    - een RMS vermogen van tussen de 300 tot 600 watt.
    - een Professionele look

deze eisen lijken een beetje op die van de compacte 15'' sub die MusicXtra al eens ontworpen heeft. maar omdat ik het leuk zou vinden dat iedereen mee kan denken, is dat project te duur.

hopelijk wordt het een levendige topic.

ik zal de nieuwe topic openen en beginnen met een simpel ontwerp gemaakt in sketchup zodat iedereen kan zien wat de bedoelingen zijn
    ================================================== =======
    wat ik nu nog wil toevoegen: ze worden vooral voor drive in gebruik, en verhuur:
    dus let vooral op stevigheid maar OOK dat ze een mooie diepe klank hebben. het rendement valt op te brengen uit een hoger aantal subjes.
    alhoewel mogen ze best diep worden in mijn ogen. (vervoer op de voorkant op een wielplaat zodat ze alsnog weinig ruimte innemen met het vervoer.

de ONDER 100 euro wil ik rond de honderd euro maken

dit zijn dus de bedoelingen.
    de sketchup plannen zal ik later vandaag posten.

ik zelf heb al wat woofers geselecteerd: (laat me weten welke afvallen of er bijgevoegd kunnen worden)
    -DAP AB15 (dit soort is het richting woofer)
    -Beyma SM 15/n (bovengrens kwa prijs)
    Last edited by de Heijde; 12-04-11, 14:57.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Waarom zou je drie subs van 100 Euro per kant op elkaar willen stapelen als je het met 1 sub van 300 Euro per kant met tussenpaaltje ook kunt redden?
    Dat scheelt een hoop moeite voor het bouwen en een hoop transport kosten. Daarbij denk ik dat je, als het nog goedkoper moet als in mijn ontwerp, je ervoor zou kunnen kiezen om de kast van MDF te maken.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• de Heijde
      • Jan 2011
      • 47

de rede is dat ik (persoonlijk) even opzoek ben naar kwantiteit. ik heb wat feesten waar ik verschillende ruimten van geluid moet voorzien, en meerdere feesten tegelijk van geluid. dus heb ik veel voor weinig nodig.
      het idee van 3 op elkaar stacken heeft niet echt een rede dat vond ik er persoonlijk gaaf uitzien.

naast de redenen voor mijzelf zijn er waarschijnlijk ook mensen die of zelf wat willen bouwen maar niet te veel geld willen spenderen of 2 subjes nodig hebben maar niet over 600 euro beschikken.

Comment

• de Heijde
        • Jan 2011
        • 47

laat ik het anders brengen.
        mijn bedoeling is met zijn allen een lekker goed betaalbare subwoofer te verzinnen waar iedereen zijn/haar eisen aan mag laten horen en samen tot een leuk ontwerpje te horen.
        het enige wat ik eigenlijk misschien wel wat te gedetailleerd heb gedaan is richtlijnen geven, niet dat mensen straks aankomen als we kunnen ook een dubbel 21''er bouwen met een piek van 145 dB en een frequentie bereik van 20-200 Hz.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
          • Jun 2010
          • 640

Ik denk dat eerlijk gezegd de sub die is ontwikkeld is door MusicXtra hier al aardig aan voldoet.
          Daar kun je toch ook gewoon een speaker in zetten die geen drol kost en van mdf maken?
          Dan ben je er ook en kun je er in de toekomst echt een beest van maken als je dat wilt!

snap niet precies wat je nu wilt bereiken, vind het zelfs een beetje een ondermijning voor alle inspanning die MusicXtra hier gelevert heeft...

Kijk hier maar eens vanaf pagina 1 en begin te lezen.
          Last edited by vdlaanlichtengeluid; 12-04-11, 16:43.

Comment

• hardstyle
            • Jan 2010
            • 427

Wij hebben van iemand met carnaval ook 2x cubo 15 kunnen lenen met de MB-15B speaker erin (multiplex gemaakt)
            Ik moet zeggen dat mijn k-115 topjes meer mogen hebben, maar de MC serie kan hij zeker bijhouden.(ook tijdens carnavalsoptocht/thuis getest)
            Ik had daarom ook de vraag met welke toppen je ze gaat gebruiken.(graag ook versterking erbij noemen)
            Last edited by hardstyle; 12-04-11, 17:20.

Comment

• Richnies2000
              • May 2008
              • 204

ik heb zelf laatst een 2tal zelfbouw subs gebouwd, en voor 100 euro inclusief speaker is gewoon niet mogelijk.

denk even buiten hout om aan,
              schroeven,
              lijm,
              connectors,
              grill,
              foam,
              lijm om foam te plakken,
              warnex of ander verf,
              rubber voetjes,
              boutjes,
              inslagmoeren

denkt dat je alleen al aan materialen ongeveer op 100 euro per kastje zit

Comment

• de Heijde
                • Jan 2011
                • 47

Originally posted by radioactivediscoshow
                Ik denk dat eerlijk gezegd de sub die is ontwikkeld is door MusicXtra hier al aardig aan voldoet.
                Daar kun je toch ook gewoon een speaker in zetten die geen drol kost en van mdf maken?
                Dan ben je er ook en kun je er in de toekomst echt een beest van maken als je dat wilt!

snap niet precies wat je nu wilt bereiken, vind het zelfs een beetje een ondermijning voor alle inspanning die MusicXtra hier gelevert heeft...

Kijk hier maar eens vanaf pagina 1 en begin te lezen.
                http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...forummers.html
                nee het is zeker geen ondermijning of dergelijke, het enige wat ik wilde is gewoon met wat fanatieke zelfbouwers een mooi subje te bouwen met een niet te duur woofertje er in. dus ik denk dat je de bedoeling van dit topic niet goed gelezen hebt.

en natuurlijk komt er dan weer wat informatie vrij die anderen dan weer kunnen gebruiken of wat leren. ik ben gewoon altijd wat aan het verzinnen en ontwerpen. vandaar.

wat betreft het bouwen voor 100euro in totaal...(?) heb ik ook niet gezegt, wat er staat is dat er een woofertje in moet komen van rond de 100 euro.

jongens nogmaals lees heel even de bedoeling, dan zal duidelijk worden wat de bedoeling is... het is gewoon de bedoeling met mensen die er verstand van hebben (ik neem aan dat jullie er allemaal wat vanaf weten) weer iets leuk nieuws tot stand te laten komen. NIET om iemand te beledigen ofzo... en uiteraard kan ikzelf (al wel bekend met meerdere zelfbouw BR subjes) er ook weer wat van leren.
                Last edited by de Heijde; 12-04-11, 17:51.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Ik zie dit niet als ondermijning, een ieder is zijn ontwerpen hier te posten. Ik heb alleen sterk mijn twijfels over het bestaansrecht van dit topic. Waarom zou je een volledig nieuw ontwerp maken om een zo goedkoop mogelijke driver heen?
                  Daarbij, een kastje bouwen kost je al snel 100 Euro of meer, ook al bouw je van MDF. De besparing op de totale sub zal, met een prijs van net boven de € 200,- voor de door mij gebruikte Selenium, 'slechts' 30% zijn. Maar of de prestaties in dezelfde verhouding liggen valt nog maar te bezien.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• de Heijde
                    • Jan 2011
                    • 47

oke bedankt in iedergeval.
                    de rede voor iets nieuws is gewoon mijn enthausiasme. ik denk dat ik ga beginnen aan ontwerpje met de DAP AB15. het zal een enkel, maar ook een dubbel uit te voeren subje zijn. ik zal jullie er verder niet meer mee lastig vallen.
                    wel wil ik vragen of jullie eens na het ontwerp en plotjes gemaakt d.m.v WINisd zouden willen kijken

met als laatste vraag, zou een AB15 in een Cubo 15 werken, en of hij werk in jouw ontwerp musicXtra? en of hij dan een beetje presteerd of dat hij echt perse in een grote kast moet wil je er wat performance uit krijgen?

groeten
                    Last edited by de Heijde; 12-04-11, 18:25.

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

Je krijgt waarschijnlijk het snelst een correcte reactie door contact op te nemen met de ontwerper; Rademakers op dit forum. Je kunt ook een mailtje sturen naar questionsaboutCubo apenstaartje gmail punt com.

Post achteraf wel even wat je wijzer bent geworden, wellicht hebben anderen er dan ook nog wat aan.

Mvg,

Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• de Heijde
                        • Jan 2011
                        • 47

oke dankje, dat zal ik zeker doen, aangezien ik naast mijn nieuwe ontwerp ook nog snel 4 subjes nodig heb.

ik zal de resultaten posten en mochten ze gebouwd worden zal ik er ook foto's van posten.

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Kansloze topic, we hebben al de sub van MusicXtra en de CUBO van Rademakers....

Wat willen we nog meer???

Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Originally posted by salsa
                            Kansloze topic, we hebben al de sub van MusicXtra en de CUBO van Rademakers....

Wat willen we nog meer???

Dave
                            Dat de forummers hun profiel invullen!!!

ontopic: volledig mee eens Dave!
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• hardstyle
                              • Jan 2010
                              • 427

Originally posted by de Heijde
                              het zal een enkel, maar ook een dubbel uit te voeren subje zijn.
                              De cubo is dan een goed ontwerp, hiervan is ook een dubbele variant, cubo extended genaamd.

Comment

Working...