8x10"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • subbass
    • Sep 2006
    • 78

8x10"

samen,

lees veel over 15 en 18" subs.

Wat zou het voor- en nadeel zijn van bijvoorbeeld een 8x10" kast zijn (gesloten).

Te gebruiken voor laag ?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Laag of sub?
    En waarom geen bass-reflex maar een gesloten kast?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

En welke toepassing?

Mvg Johan

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Voor je rug zijn 8*10 speakers niet fijn. bij pa nooit gezien. voor basgitaar veelvuldig. Het ampeg ontwerp is eenvoudig en de ultieme baskast. zolang je roadies hebt dat wel.
        lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by showband
          Voor je rug zijn 8*10 speakers niet fijn. bij pa nooit gezien.
          Zet 4 Vision Acoustics LA210 kastjes op elkaar en je bent er.
          En daar komt nog verbazingwekkend veel sub uit.

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Bestaat al, KS Audio T-Sub

8*10" in een soort van bandpass kast geloof ik. Zombiesound (Oldenzaal) heeft er nog 4 staan, op KS TA4U amps, heel fijn sub eruit. Meestal in combinatie met KS Solo (grootste set, typenummers ff kwijt), of DBTech DVA T4 (tot 6 kastjes per kant, met 1*S10 per kant erbij). Die dingen willen wel hoor, lekker drukken, en best ver (in 2*2 center stack)

Daan
            Last edited by djspeakertje; 19-09-11, 22:24. Reason: Linksje vergeten
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• subbass
              • Sep 2006
              • 78

sorry, voor de late reactie.

Op een duits (zelfbouw) forum zag ik dat ze 8x10" gesloten bassen gebruiken. (dj, techno gebeuren)

8x10" is natuurlijk ook luchtverplaatsing, zet je bijvoorbeeld 6 kastjes in dan heb je toch wel 48x10".

Kan me voorstellen dat een 8x10" kast impulsiever reageert als menig logge en trage 18" kast ? Wat het voor voordeel heeft om ze in een gesloten kast onder te brengen (elke driver in zijn eigen compartiment) ipv een BR ??

Comment

• e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

Voordeel

Het voordeel is het gedrag onder de afsnijfrequentie (mooie term)

BR kast valt af met 24 dB/oct en een gesloten kast met 12 dB/oct.
                Verder kan de belastbaarheid van de kast in dit gebied hoger zijn.

Het bovengenoemde voordeel is van minder belang bij een lage afsnijfrequentie.

Groet jurjen
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• subbass
                  • Sep 2006
                  • 78

nu ze geven voor 1 zo'n kastje een bereik van 25 tot 100 hz op en een rendement van 102db.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Originally posted by MusicXtra
                    Zet 4 Vision Acoustics LA210 kastjes op elkaar en je bent er.
                    En daar komt nog verbazingwekkend veel sub uit.
                    2x10 inch FOH sub-kastjes zijn er zat. (klinken erg goed trouwens)
                    Hughes en kettner zie je er vaak mee voorbijkomen in kleine setups.
                    lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Het nadeel is een lager rendement in het onderste gebied en een grotere conusuitslag. Hierdoor heb je speakers nodig met een grote X-max.
                      Elke driver in een eigen compartiment heeft als grootste nadeel dat het heel erg zware kasten gaan worden, enige voordeel is dat die kast, door alle tussen wanden, ook heel sterk wordt.

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

@MusicXtra: Komt er bij jou nog een X*10" subje? Een compacte 4*10 selfpowered is volgens mij nog nooit gedaan, lijkt me een mooie uitdaging

Het mooie van 10"ers is dat ze (indien met genoeg) evenveel lucht verplaatsen als een enkele of dubbele 15"er of 18"er, maar door het kleine oppervlak en de lagere conusmassa veel sneller reageren, met strakker laag als resultaat.

Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Het trage reageren van een 18" is inmiddels al aardig achterhaald, moderne neodynium drivers zijn behoorlijk snel.
                          Wel is er nu een nieuw compact 12" coaxiaal topje met een 12" subje eronder. Er komt verder nog een nieuw schaalbaar setje aan met een 15/2/1" top en een 15" sub waarvan die sub ook i.c.m. het 12" coaxiaal topje te combineren is. Vooralsnog staat er dus geen sub op stapel met 10" drivers.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

bagend heeft leuk 10 inch spul gehad.

voorbeeld http://www.bagend.com/bagend/s10e-i.htm

indrukwekkende specs.

Ik heb nog steeds een 2x12 infrasub van ze staan.
                            Die presteert hetzelfde live als een set van 2 stuks 15inch dynacord subs! (volgens mijn dB meter) Klankmatig is het anders maar het werkt net zo goed.
                            lekker belangrijk!

Comment

• Ronald B
                              • Jul 2010
                              • 24

Originally posted by djspeakertje
                              @MusicXtra: Komt er bij jou nog een X*10" subje? Een compacte 4*10 selfpowered is volgens mij nog nooit gedaan, lijkt me een mooie uitdaging
                              Daan
                              KS heeft dit allang gemaakt (c-sub 4*10" selfpowered) deze draaien al een aantal jaren bij ons in de schouwburg. Ze zijn niet verkeerd alleen jammer dan je op de processor alleen kunt kiezen voor een cross op 70 of 140hz ik zou hem er zelf erg graag ergens tussenin hebben.

lijkt me geen uitdaging voor @MusicXtra. Hij bouw liever kasten met 4*21"die dan slechts 70kg wegen maarja ik zou zeggen keep on dreamin
                              Domme vragen bestaan niet !!! Alleen domme antwoorden.

Comment

Working...