Vibe 15 kast bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EL DJ
    • Sep 2003
    • 60

Vibe 15 kast bouwen

Hallo,

Ik ben van plan om 2 kasten te bouwen voor de vibe 15 luidsprekers die ik nog heb liggen voor in het jeugdhuis. Ik ben me bewust dat dit niet de beste speakers zijn maar ze doen hun werk.
    Ik vroeg me af of iemand hier een degelijk ontwerp voor heeft of de maten van de originele vibe 15 MK II kast heeft. De opgegeven afmetingen van JB zijn
    470x760x435mm maar ik vraag me toch af hoe dit gemeten is aangezien deze kast een afschuining heeft om als monitor gebruikt te worden.
    Verder is uiteraard ook nergens vermeld hoe diep de baspijpen zijn. Als iemand een beter ontwerp heeft laat maar gerust horen.
    Dan vroeg ik me af of het nodig/nuttig is om wtw bracing toe te passen bij een kast met deze speaker.

Oh ja, specificaties van de speaker zijn er niet. Of toch niet gevonden. 350 W rms, 8 Ohm.

Bedankt voor jullie reacties.
    Is DAT muziek?
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Den dat je goedkoper zult uitkomen gewoon 2 tweedehands RCF speakers te kopen dan 2 kisten te bouwen voor die speakers.

Comment

• EL DJ
      • Sep 2003
      • 60

Kan best zijn, maar ik heb de speakers nu eenmaal liggen, ik ben gewoon op zoek naar een degelijk ontwerp voor deze budget speakers. Momenteel steken ze in een oude
      JB TSX 15 kast, ik denk dat als ik alles open draai deze kast uit elkaar rammelt. Als je die kast bekijkt dan begrijp je waarom dit zelfbouw forum bestaat.
      Want wat je zelf bouwt, bouw je beter

overigens hoeven we ons geen zorgen te maken over hout. Laten we het sponsoring noemen.
      Is DAT muziek?

Comment

• Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

Op zich is er niets mis met deze speaker ( kost 62,00 )

Maar je kunt beter 2 VIBE15 kasten nieuw kopen ( 245,00 p/st ) dan zelf kasten bouwen. Dat scheelt je een hoop tijd en energie.

hout heb je al voor niets dus dat valt weer mee moet je nog aanschaffen de hoorn met driver :kost iets van 65,00 een goede filter kost ongeveer 29,00 dan nog de afwerking van de kast verf voetjes handvatten en grill en eventueel foam ( ongeveer 75,00 ) per kast

Kortom je bent denk ik iets duurder( uitgaande de prijs van de speaker en hout ) uit als de originele kast kopen.

Hier een link van een goed kastontwerp wat in mijn ogen wel geschikt zou kunnen zijn.

cabinet plans, loudspeaker plans, pro audio designs, cabinet designs, horn plans, sound system photos, sound system, speaker design, speaker design, build your own speakers, speaker plans, pro audio parts, horn design, Speaker Limits
        Last edited by Rolandino; 23-11-11, 19:35.
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

Je zou het volgende kunnen doen:
          1. Parameters van je speakers (laten-) meten
          2. Reeds voorgestelde X15 ontwerp van speakerplans nemen (of wat anders, er zijn natuurlijk legio 15" topkasten te vinden, bijv. iets van bijv. Jobst: de LMT-151 of MT1514)
          3. Plan aanpassen aan speaker (poortlengte, hoorn e.d.)

Of je moet aan alle afmetingen van de Vibe kast kunnen komen. Lijkt me toch geen al te lastige opgave voor zo'n goedkoop, veel verkocht kastje?
          Niemand hier op het forum die even de moeite wil doen? Desnoods tegen betaling... evt. plannen geheim houden...

Mvg,

Teun

Ps. Schiet me nu ook te binnen dat je contact op kunt nemen met Iven. Misschien kan hij er iets mee?
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• EL DJ
            • Sep 2003
            • 60

Bedankt Rolandino, dat ontwerp had ik nog niet meteen tegengekomen. Zoals gezegd, de speakers heb ik dus al liggen. Wat betreft de driver, mogelijk gaat daar wat op bespaard worden, jullie moeten weten dat er momenteel in het jeugdhuis de tsx 15 van jb systems staat. Het hoog daarvan wordt verzorgd door een titanium bullet tweeter,
            niet meteen een leuke driver vind ik persoonlijk. Dus vooruitgang zal gauw geboekt zijn
            Overigens 62 € voor deze speaker? Dan heb ik toch teveel betaald. Ik vond hem aan 85 € maar heb daar korting op gehad. En de kasten vind ik aan 329 €
            Maar geluid is in Nederland blijkbaar wat goedkoper.
            Is DAT muziek?

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

Internet is groter dan je denkt.

Om de oude spullen van de TSX te gebruiken ga je er niet op vooruit met het bouwen van een nieuwe kast ( kun je beter de TSX15 houden zoals ie nu is )

Maar goed, raad wordt meestal niet aangenomen terwijl men er om vraagt want in feite hebben ze al een beslissing genomen.

Ik ben van mening dat als je gaat zelfbouwen ook betere komponenten gaat gebruiken als de huidige die nog in gebruik zijn.

De woofer die je nu hebt is beter als die standaard in de TSX zit dan zou ik er ook een driver bij gebruiken die er bij past.

Een tweeter is toch anders dan een driver ( crossfrequentie ligt lager dan bij een tweeter ) dus je klankbeeld wordt anders
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• EL DJ
                • Sep 2003
                • 60

Helemaal mee eens.

Ik ben niet van plan iets over te nemen uit de tsx reeks.
                Is DAT muziek?

Comment

• Timothy
                  • Aug 2005
                  • 175

Ik heb zelf ook enkele weken geleden met het gedacht gespeeld om eindelijk eens goede kasten te maken voor mijn bestaande Vibe's 15 (eerste reeks met vezelplaat en loskomende handvaten).
                  Heb toen de kast eens opengeschroefd om alles op te meten en te checken voor wat ik allemaal nodig heb en moet doen om een exacte kopie te maken (maar dan in multiplex) en ben van het idee afgestapt.
                  Te veel moeite ten opzichte van de prijs van een nieuwe speaker (MK II versie): dus nu sta ik voor: is hij versleten: weg ermee en nieuwe aanschaffen!

Je kan met de driver zelf wel een mooie simpele kast maken, maar kies dan wel eentje die erbij past en wat simpeler is qua constructie (heel veel bracing + verschillende hoeken in de Vibe + uitgefreesde baspoorten)

Comment

Working...