18 sound 8 kit

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Beste meneer Beat,

Een versterker verdeelt zijn vermogen evenredig over de aangesloten lading, indien die allemaal van dezelfde impendantie zijn zowiezo. Komt erop neer dat door het toevoegen van 1 subwoofer per kant (er vanuit gaande dat alle speakers 8 ohm zijn) de totale impendantie zakt naar 2,33 Ohm. Het op 2 ohm geleverde vermogen wordt gelijk verdeelt, dus je wint maximaal 3dB aan sub, bovendien krijg je er ook nog eens meer top bij, omdat die ook meer vermogen krijgt. Al met al lijkt het me een iets goedkopere oplossing om gewoon 2dB laag bij te draaien op je GEQ?

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by frederic
      Heb jij eigenlijk al eens een 8" speaker naast een 15" speaker gezien?
      Je zal wel snappen dat je met 1 8" speakertje zelden of nooit 2 15" speakers zal bijhouden.
      Het ligt er maar net aan hoe hoog je gaat crossen...
      Er zijn ook genoeg kasten die meteen van 15" over gaan naar 2" of erger nog naar 1".

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Maar daar is de 15" een laag/mid driver en geen sub

Daan

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by djspeakertje
          Maar daar is de 15" een laag/mid driver en geen sub

Daan
          Heb je het nu over de voorbeelden van "Drbeat" ?

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Nee, de post van DJAntoon voor die van mij.

Daan

Comment

• drbeat
              • Jun 2012
              • 671

Originally posted by djspeakertje
              Beste meneer Beat,

Een versterker verdeelt zijn vermogen evenredig over de aangesloten lading, indien die allemaal van dezelfde impendantie zijn zowiezo. Komt erop neer dat door het toevoegen van 1 subwoofer per kant (er vanuit gaande dat alle speakers 8 ohm zijn) de totale impendantie zakt naar 2,33 Ohm. Het op 2 ohm geleverde vermogen wordt gelijk verdeelt, dus je wint maximaal 3dB aan sub, bovendien krijg je er ook nog eens meer top bij, omdat die ook meer vermogen krijgt. Al met al lijkt het me een iets goedkopere oplossing om gewoon 2dB laag bij te draaien op je GEQ?

Daan
              Dus met andere woorden dit topje zou dit
              Wel bij kunnen houden, twee subs per kant. En is het nog steeds redelijk in verhouding.... wellicht zal de waarheid ergens in het midden liggen. Blij om te horen dat men wel erg positief is over het topje. Laten we eerlijk zijn'als je googlelt op dit topje is er niet veel over geshreven op fora in nederland of engels'klein beetje in het duits maar dan discuseert men meer over het wel of niet gebruiken van filling in de top zelf en bij een zelfs aleen met welk materiaal.. Wel in het ittaliaans waar het vandaan komt is er veel over geschreven,maar dat kan ik niet lezen. Overigens heb ik een discussie willen uitlokken tussen mensen die de top ook daadwerkelijk bezitten,gebruiken en ervaring er mee hebben. Je verzand snel in de discussie die nu ontstaat over koppelen enz.

De reactie van rolandino daar ben ik naar op zoek,en natuurlijk van de toppic starter. Mijn subs en tops worden op dit moment per cnc gezaagd, gefreesd en voorzien van een rond kantje en natuurlijk worden de speakergaten gefreesd,de bevestigingspunten van de speakers op maat geboord en natuurlijk worden de basspoorten gefreesd.

Ik zelf ben nog al handig met de pc en computers en doe ook dit soort werk waar we een cnc machine hebben die dit werk perfect kan.
              Dat is voor mij een avondje tekenen, voor de subs en tops, een avond programeren van de cnc en de benodigde gereedschappen van de cnc opgeven en de volgende avond materiaal invoeren in de machine, en als get eeste topje uit de cnc is kan ik die in elkaar lijmen en ondertussen gaat de cnc gewoon door met frezen en elke keer voer ik de plaatjes mdf aan in de machine en lijm ik alles in elkaar in een avondje werken staat alles gelijmd en opgesloten in elkaar. Volgende avond rolleren, drogen, speakers en filters er in et rooster er voor en speaderschuim plakken en klaar zijn ze. De kasten zijn dan zonder schroeven en alleen gelijmd in elkaar gezet. Wel natuurlijk alles met invalwerk gefreesd,niet zo maar koud op elkaar. Een goede constructielijm doet de rest. En bevalt alles zo goed dan een avondje weer achter de cnc en er rolt weer een setje tops of subs uit de machine. Of er dan nog 10 of 100 gemaakt moeten worden dat doet die cnc wel....
              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• kvdb013
                • Nov 2010
                • 337

@ drbeat je zegt in je laatste bericht dat je mdf gaat gebruiken, waarom niet gewoon berken multiplex? Voor zo'n kastje kost dat nauwelijks meer, maar is toch een stuk degelijker.
                Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Originally posted by drbeat
                  Dus met andere woorden dit topje zou dit
                  Wel bij kunnen houden, twee subs per kant. En is het nog steeds redelijk in verhouding.... wellicht zal de waarheid ergens in het midden liggen. Blij om te horen dat men wel erg positief is over het topje. Laten we eerlijk zijn'als je googlelt op dit topje is er niet veel over geshreven op fora in nederland of engels'klein beetje in het duits maar dan discuseert men meer over het wel of niet gebruiken van filling in de top zelf en bij een zelfs aleen met welk materiaal.. Wel in het ittaliaans waar het vandaan komt is er veel over geschreven,maar dat kan ik niet lezen. Overigens heb ik een discussie willen uitlokken tussen mensen die de top ook daadwerkelijk bezitten,gebruiken en ervaring er mee hebben. Je verzand snel in de discussie die nu ontstaat over koppelen enz.

De reactie van rolandino daar ben ik naar op zoek,en natuurlijk van de toppic starter. Mijn subs en tops worden op dit moment per cnc gezaagd, gefreesd en voorzien van een rond kantje en natuurlijk worden de speakergaten gefreesd,de bevestigingspunten van de speakers op maat geboord en natuurlijk worden de basspoorten gefreesd.

Ik zelf ben nog al handig met de pc en computers en doe ook dit soort werk waar we een cnc machine hebben die dit werk perfect kan.
                  Dat is voor mij een avondje tekenen, voor de subs en tops, een avond programeren van de cnc en de benodigde gereedschappen van de cnc opgeven en de volgende avond materiaal invoeren in de machine, en als get eeste topje uit de cnc is kan ik die in elkaar lijmen en ondertussen gaat de cnc gewoon door met frezen en elke keer voer ik de plaatjes mdf aan in de machine en lijm ik alles in elkaar in een avondje werken staat alles gelijmd en opgesloten in elkaar. Volgende avond rolleren, drogen, speakers en filters er in et rooster er voor en speaderschuim plakken en klaar zijn ze. De kasten zijn dan zonder schroeven en alleen gelijmd in elkaar gezet. Wel natuurlijk alles met invalwerk gefreesd,niet zo maar koud op elkaar. Een goede constructielijm doet de rest. En bevalt alles zo goed dan een avondje weer achter de cnc en er rolt weer een setje tops of subs uit de machine. Of er dan nog 10 of 100 gemaakt moeten worden dat doet die cnc wel....
                  2 15" subs die presteren van pakweg 40 - 100/120hz, gaan Ć©Ć©n 8" midbas die moet presteren van 100 tot +/- 800hz verkrachten.

Comment

• drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

Originally posted by kvdb013
                    @ drbeat je zegt in je laatste bericht dat je mdf gaat gebruiken, waarom niet gewoon berken multiplex? Voor zo'n kastje kost dat nauwelijks meer, maar is toch een stuk degelijker.
                    Wij hebben 1e klas mdf,knetterhard en degelijk en voor niets doordat ik allemaal afvalstukken van hier gebruik. Is niet de mdf uit de gamma of zo. Als er een winkelinterieur wordt gebouwd of een op maat gemaakte loopkast in een villa blijft er nog al eens wat over wat afval is voor de productieafdeling. Wij als personeel mogen het dan als we het kunnen gebruiken zo pakken. Omdat de zaagstraat met pakken te gelijk wordt gevuld bij aanvang van een nieuwe opdracht is het opwerken van de kleine stukken niet rendabel omdat de machine dan steeds opnieuw moet worden ingesteld. De baas heeft geen afval wat wordt afgevoerd,wij als personeel zijn weer blij.

En je weet het, wat de baas je biedt, koop je in de winkel niet. Niet dat ik het jat hoor,wij betalen voor het gebruik van de machines machineuren betaald in appelflappen op vrijdagmiddag bij de koffie. En lijm gaat er bij ons met dozen per dag doorheen dus een tube meer of minder daar liggen ze hier niet wakker van...
                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

drbeat, er is geen enklele speakerfabrikant die zichzelf respecteerd, die MDF gebruikt.
                      Dit vindt je alleen terug in Chinese brol.
                      Als er MDF wordt gebruikt, is dit om snel eens een prototype samen te flansen.

Trouwens de resonantieigenschappen van MDF zijn 00
                      Last edited by frederic; 27-06-12, 23:12.

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

Mijn verwachting is ook dat 1 sub per kant genoeg is hoor,zeker het br115 kastje met de 18 sound w700 er in. Het ging mij meer over de redenatie achter de redenering van Daan waar ook weer een kern van waarheid in zit. Ik denk dat in de toekomst als dit setje goed bevalt het 12 inch systeem van 18 sound met 2 subs per kant zijn intrede zal gaan doen voor de grotere klusjes. Dan klopt die koppeling weer wat beter. En mogen de 8 inch topjes hun werk gaan doen als monitor op een statiefje voor de zang mocht dat nodig zijn...

Comment

• drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

Originally posted by frederic
                          drbeat, er is geen enklele speakerfabrikant die zichzelf respecteerd, die MDF gebruikt.
                          Dit vindt je alleen terug in Chinese brol.
                          Als er MDF wordt gebruikt, is dit om snel eens een prototype samen te flansen.

Trouwens de resonantieigenschappen van MDF zijn 00

Er zijn zelfs speakerfabrikanten die toch erg geroemd worden die zelfs kunststof gebruiken..... Of wat je bv in HK, Peavey, Dynacord, EV enz. ziet is dat het veelal spaanplaat is wat men gebruikt....Toch bedrijven met naam en faam.....De prijs bepaald het gebruikte materiaal, dan het gewicht. Of als men een bepaald item aanhaakt, zoals een zo licht mogelijk kastje/ systeem ontwikkelen is zelfs kunststof wat men gebruikt....JBL onderandere met een soort line arry systeempje.

Drbeat kun je niet schuiven onder een speakerfabrikant, bouw het om dat ik het leuk vind, en het toch wat meer brengt dan een gekocht systeem kwa kwaliteit. Mocht ik voor supergeluid gaan dan gaan we het toch huren. Wij spelen veel in kroegjes voor de fun, het is mijn hobby en niet mijn werk... MDF heb ik voor niets, wat mijn portomonee weer ten goede komt. Als vader van 2 kinderen en een 2 tal bernersennenhonden moet je toch ergens geld aan overhouden?

Zoals ik al zei, het is hobby en voor de fun, en als er een aanvaardbaar goed setje uitkomt is dat toch prachtig...mijn brood verdien ik er toch niet mee....dat mogen anderen doen voor me, liefst voor onder de kostprijs zoals veel bedrijfjes nu inschrijven om maar aan de gang te blijven...en straks als het weer goed gaat met de economie verdienen ze het dat ze weer normale prijzen mogen vragen....vooral als de vraag weer omhoog gaat...

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by drbeat
                            Mijn verwachting is ook dat 1 sub per kant genoeg is hoor,zeker het br115 kastje met de 18 sound w700 er in.
                            Wist je dat je hier al achter kunt komen zonder dat je ze gebouwd hebt?
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

Originally posted by MusicXtra
                              Wist je dat je hier al achter kunt komen zonder dat je ze gebouwd hebt?
                              Ja dat weet ik hoor, maar je begrijpt me denk ik ook wel, dat praktijk en theorie wel eens uit elkaar liggen, vooral met de opgegeven specificatie's door de leveranciers en de beloofde verkooppraatjes in de folders en ontwerpen.

En je kunt het allemaal doorrekenen, beredeneren vooraf, maar wat ook wel eens voorkomt is dat uiteindelijk tijdens het gebruik van de gebouwde tops en subs wat kikkers uit de hoed springen zoals faseverschuivingen door de filters, en de gebouwde set toch anders reageerd dan je vooraf had verwacht. Wat vaak zo is, met eigenbouwers is dat het TRIAL en ERROR principe vaak opgaat met dit soort projectjes omdat je niet helemaal zeker bent van de opgegeven rekenwaarden, de eventuele factoren die niet in de berekening zijn mee genomen die wellicht een grotere rol spelen dan je verwachte tijdens het formuleren van de formule. Waarom je neus stoten als anderen dat al gedaan hebben voor je. Daarvoor is het uitwisselen van informatie op fora zoals dit zo ideaal. Als je goed actief kunt luisteren, en in deze kunt lezen kun je al heel veel hoofd en bijzaken destileren en de waar, onwaar en zin en onzin er uit filteren. Waarom stel ik de vraag 2 subs per kant? Heel simpel, in het kastje worden ook wel eens afwijkende speakers gebruikt met heel andere specificatie's of men gaat het ontwerp aanpassen en op fora wordt dit dan breed uit gemeten waarom wel of niet. Mijn inziens is het eigenlijk zo dat je met de specificatie's van een speaker al vooraf kunt beoordelen in wat voor behuizing hij het beste tot zijn recht komt, en je past je kast dusdanig aan dat de speaker in combinatie tot de kast en het gebruikte principe de speaker het beste tot zijn recht komt.

Maar dat is niet iets waar ik me in wil begeven, laat mij gewoon een getest en goed ontwerp geheel nabouwen omdat ik graag bezig ben met hout, computers en verf en laat het opnieuw uitvinden en finetunen van een ontwerp over aan de mensen die hier weer goed in zijn en dit ook leuk vinden. Ik zelf ben aardig wiskundig en natuurkundig onderlegd, (ing) maar laat mij gewoon een constructie uitrekenen of een calculatie maken of een cnc programeren, dat kan ik goed. Ik heb jou topics al allemaal gelezen en je bent flink aan de weg aan het timmeren en je weet er superveel vanaf en het is je intresse en je kracht zit daar, mijn lol en kracht zit daar weer net niet. Ik vind het superinteressant, en ik kan de redenaties prima volgen maar bv becritiseren zal ik nooit doen. Simpelweg omdat ik vind dat het altijd veel gemakkelijker is om ergens te roeptoeteren waarom dit nu zo wel of niet zo is volgens de roeptoeter maar dit dan weer niet met feiten en ervaringen onderbouwd. Het is veel gemakkelijker om te zeggen wat iemand moet doen, en hoe en wanneer, maar om het allemaal zelf aan te pakken is natuurlijk veel moeilijker en de kans dat je iets dan fout doet is ook aanwezig. Mensen die werken maken fouten, mensen die niets doen of werken maken ook geen fouten.

Comment

• kvdb013
                                • Nov 2010
                                • 337

als ik dit zo lees dan moet het voor jou wel een makkie zijn deze kastjes te bouwen (niet sarcastisch bedoeld).Ik ben benieuwd naar het optische resultaat.
                                Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

Working...