Zelfbouw top voor forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Gino V
    • Feb 2009
    • 237

Ik zal liever voor actief filteren want dan komt het overeen met bi-amp en die klinken toch wel strak en is goed te gebruiken al full of top naargelang de afstelling op de cross

Comment

• sound6
      • Jul 2011
      • 17

Gewicht ~< 30Kg
      Niet besparen op kwaliteit van de drivers
      Aan elke kant zo'n mooi handsvat zoals bij de subjes

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Een goede klank is een basis vereiste, dat komt dus wel goed.
        Ik ga uit van neodynium drivers dus het gewicht moet ook onder de 30 kg kunnen blijven.
        Fly-ware zal ik rekening mee houden dat de liefhebbers het erin kunnen bouwen.
        Een draaibare hoorn heeft weinig zin, de top is niet als monitor bedoelt en zal dus alleen rechtop gebruikt worden.
        Een draaibare hoorn met een 90/60° spreiding zal ook niet in aanmerking komen, die 90° spreiding wil je zeker niet verticaal hebben om daardoor een 60° spreiding horizontaal te krijgen.
        Het doel is een topje bij de DHZ sub te ontwerpen, die DHZ sub zie ik niet ingezet worden bij grote events waar je de worp nodig hebt van 60° toppen. Bovendien komt het hoog dan wel ver maar zal de 12" daar sterk in achterblijven doordat die front-loaded is.
        Ik zal dus uitgaan van een 90/40° spreiding, dat neemt natuurlijk niet weg dat ieder vrij is om er een 60/30° hoorn in te bouwen.
        Wat ik komisch vind is dat bij de Prospect top vooral de wens werd uitgesproken dat er een passief filter in zou komen en hier juist de wens is om de top actief aan te sturen.
        Het ontwerpen van een filter is zeker niet eenvoudig, daarbij is een filter relatief kostbaar om te maken dus actief heeft zeker mijn voorkeur, zou dus graag willen dat diegene die ook daadwerkelijk willen gaan bouwen hun voorkeur daarover uitspreken voor ik daarmee aan de slag ga. Waarschijnlijk zal het filter ook pas als laatste ontwikkeld worden omdat een aantal zaken daarvan empirisch bepaalt zullen worden.
        Verder denk ik dat het een goed plan is wanneer de bouwers een aantal dingen collectief gaan doen, bijvoorbeeld de grilles, drivers en hoorns en het CNC werk. Wellicht dat J&H iets kan betekenen voor de inkoop van de drivers en hoorns.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
          • Mar 2008
          • 627

Originally posted by MusicXtra
          Een goede klank is een basis vereiste, dat komt dus wel goed.
          Ik ga uit van neodynium drivers dus het gewicht moet ook onder de 30 kg kunnen blijven.
          Fly-ware zal ik rekening mee houden dat de liefhebbers het erin kunnen bouwen.
          Een draaibare hoorn heeft weinig zin, de top is niet als monitor bedoelt en zal dus alleen rechtop gebruikt worden.
          Een draaibare hoorn met een 90/60° spreiding zal ook niet in aanmerking komen, die 90° spreiding wil je zeker niet verticaal hebben om daardoor een 60° spreiding horizontaal te krijgen.
          Het doel is een topje bij de DHZ sub te ontwerpen, die DHZ sub zie ik niet ingezet worden bij grote events waar je de worp nodig hebt van 60° toppen. Bovendien komt het hoog dan wel ver maar zal de 12" daar sterk in achterblijven doordat die front-loaded is.
          Ik zal dus uitgaan van een 90/40° spreiding, dat neemt natuurlijk niet weg dat ieder vrij is om er een 60/30° hoorn in te bouwen.
          Wat ik komisch vind is dat bij de Prospect top vooral de wens werd uitgesproken dat er een passief filter in zou komen en hier juist de wens is om de top actief aan te sturen.
          Het ontwerpen van een filter is zeker niet eenvoudig, daarbij is een filter relatief kostbaar om te maken dus actief heeft zeker mijn voorkeur, zou dus graag willen dat diegene die ook daadwerkelijk willen gaan bouwen hun voorkeur daarover uitspreken voor ik daarmee aan de slag ga. Waarschijnlijk zal het filter ook pas als laatste ontwikkeld worden omdat een aantal zaken daarvan empirisch bepaalt zullen worden.
          Verder denk ik dat het een goed plan is wanneer de bouwers een aantal dingen collectief gaan doen, bijvoorbeeld de grilles, drivers en hoorns en het CNC werk. Wellicht dat J&H iets kan betekenen voor de inkoop van de drivers en hoorns.
          kwa hoorn doelde ik op een 60x40 of een 90x40 niet een 90x60. deze draaibaar maken vind ik handig voor toepassingen als frontfill, centercluster enz.
          bij een frontfill wil je niet een 12 inch kastje rechtop de buhne hebben staan
          A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Een top cabinet geladen met een 15 inch ( Vb. B&C 15NW76 101.5dB 1w/1M) en een 2 inch compression driver gecrosst op 1.1kHz

Niet gek!

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by daviddewaard
              bij een frontfill wil je niet een 12 inch kastje rechtop de buhne hebben staan
              Of dit binnen de doelgroep van het ontwerp zit vraag ik me af.

Daarnaast wil je toch geen frontfill met een 12" en daarnaast een "grote" hoorn? Dat geeft zoveel fase ellende.
              Voor de grotere klussen zie ik een rechtopstaande frontfill niet als een probleem, en als je dicht op het publiek zit (theater?) dan heb je toch liever iets met 6,5" of 8"... en dan wat meer kastjes.

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

Misschien kun je een vragen lijst/poll maken met daarbij alle vragen tbv gebruik, en wat het mag gaan kosten.

Bijv, als een top kast moet ie ook los inzetbaar kunnen zijn voor kleine klusjes of moet je hem ook als monitor kunnen gebruiken. actief of passief? Als je een top + sub wil bouwen + bijbehoorende amps wat kost een set dan? Ik denk dat je dan een goed overzicht krijgt ipv dat iedereen zijn wensen door elkaar roept. Denk dat veel forum gebruikers wel de tijd willen nemen om een lijst in te vullen.

Comment

• daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

Originally posted by DJ Antoon
                  Of dit binnen de doelgroep van het ontwerp zit vraag ik me af.

Daarnaast wil je toch geen frontfill met een 12" en daarnaast een "grote" hoorn? Dat geeft zoveel fase ellende.
                  Voor de grotere klussen zie ik een rechtopstaande frontfill niet als een probleem, en als je dicht op het publiek zit (theater?) dan heb je toch liever iets met 6,5" of 8"... en dan wat meer kastjes.
                  lijkt mij toch geen mooi gezicht een rechtop staande top tussen je floors in.
                  en met het grote hoorn probleem valt ook wel mee, hoef vaak zie je niet eeen paar line array toppies die als frontfill tussen de monitors liggen.
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Het zou mooi zijn dat het kastje multifunktioneel zou zijn. Dan heb je het maximale eruit gehaald.

Kastje moet dus flexibel zijn dus als top te gebruiken, kleine fullrange klusjes, en als monitor te gebruiken.

Het zou mss wat duurder worden maar je krijgt er wel wat voor terug.
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Ik kan natuurlijk ook een zodanig ontwerp maken dat je er tot 16 onder elkaar kunt hangen, dus met nette fly-ware en een strakke roteerbare hoorn. Dan noemen we het een line-array.
                      Ik denk dus dat we nu een beetje uit de bocht aan het vliegen zijn met z'n allen.
                      Het is de bedoeling een top te ontwikkelen mooi aansluit op de DHZ sub.
                      De doelgroep zijn degene die dit setje voor drive-inn werk of bandjes in kroegjes willen gaan gebruiken.
                      Dat een enkeling hem op wil hangen is geen probleem maar om nou allerlei aanpassingen te doen dat hij ook als front-fill bij grote systemen is te gebruiken of als floor-monitor is volgens mij niet helemaal de bedoeling.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kvdb013
                        • Nov 2010
                        • 337

ik heb geen flauw idee hoeveel tijd en energie het kost een pasief filter te ontwikkelen. maar voor mij en ik denk ook vele anderen toch wel fijn om te hebben i.v.m de extra versterker (dus gewicht/kosten ) die het met zich meebrengt als je actief gaat filteren.
                        Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• Joost van Ens
                          • Jan 2001
                          • 628

Kan me helemaal in bovenstaande vinden. 2 nette toppen die goed klinken, op 1 versterker aan te sluiten zijn en zo mogelijk inzetbaar zonder sub, en een nette prijs/kwaliteit verhouding hebben. Kon zo maar eens zijn dat ik zo iets zou gaan bouwen.

Joost

Comment

• daviddewaard
                            • Mar 2008
                            • 627

Originally posted by kvdb013
                            ik heb geen flauw idee hoeveel tijd en energie het kost een pasief filter te ontwikkelen. maar voor mij en ik denk ook vele anderen toch wel fijn om te hebben i.v.m de extra versterker (dus gewicht/kosten ) die het met zich meebrengt als je actief gaat filteren.
                            heb enige tijd geleden nog voor een klant voor en paar toppen en passief filter gemaakt van deftige componenten en dat kwam uit me hooft op 200 euro per filterprint! dat maal 2 toppen = 400 euro daar koop jij echt wel een versterkertje voor om de boel biamp aan te kunnen sturen

Comment

• Paul10
                              • May 2012
                              • 122

Originally posted by daviddewaard
                              heb enige tijd geleden nog voor een klant voor en paar toppen en passief filter gemaakt van deftige componenten en dat kwam uit me hooft op 200 euro per filterprint! dat maal 2 toppen = 400 euro daar koop jij echt wel een versterkertje voor om de boel biamp aan te kunnen sturen
                              Dan heb je het toch niet alleen over de componenten, hoop ik, of het is wel een heel deftig ontwerp geworden?

Passief filteren vind ik een beetje behelpen.
                              Zou het niet leuk zijn een powered model te maken met dsp? paar hypex ampjes/dsp erin en klaar. of gaat dit boven het budged?

Comment

• R. den Ridder
                                • Sep 2000
                                • 1500

misschien een leuk idee om in het kader van duurzaamheid te kijken naar goed verkrijgbaar gebruikte materialen? je hebt op MP een overvloed aan 2dehands 2" jbl's met hoorn. nog altijd een geniale serie drivers voor tweedehands zeer acceptabele prijzen.

Comment

Working...