Zelfbouw top voor forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Een goed filter die verder gaat dan alleen maar low en high pass filters kost inderdaad al snel een hoop geld aan componenten alleen al.
    Ander nadeel is dat een passief filter toch een hoop vermogen wegstookt.
    Een actieve versie met amp module en DSP zie ik persoonlijk niet zo zitten, tot op heden ben ik niet echt onder de indruk van de prestaties van amp modules.
    Maar een ieder is natuurlijk vrij om zelf een amp module in te bouwen.
    Gebruikte componenten is niet interessant, stel dat 10 mensen ieder twee toppen willen bouwen, dan heb je dus al 20 stuks van ieder nodig, vindt die dan nog maar eens op MP of Ebay.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Michel van de Beek
      • Oct 2000
      • 283

Originally posted by MusicXtra
      Een goed filter die verder gaat dan alleen maar low en high pass filters kost inderdaad al snel een hoop geld aan componenten alleen al.
      Het lijkt alsof het alleen maar nadelen heeft ... Dan wordt de volgende vraag toch wel interessant:
      waarom wordt er dan toch door zoveel fabrikanten nog passief gefilterd? Ook in hun processor-gestuurde gecontroleerde systemen? Ik denk dan bv aan D&B, L-Acoustics, Alcons, EAW ... om er maar een paar te noemen
      Groeten,
      Michel

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by Michel van de Beek
        Het lijkt alsof het alleen maar nadelen heeft ... Dan wordt de volgende vraag toch wel interessant:
        waarom wordt er dan toch door zoveel fabrikanten nog passief gefilterd? Ook in hun processor-gestuurde gecontroleerde systemen? Ik denk dan bv aan D&B, L-Acoustics, Alcons, EAW ... om er maar een paar te noemen
        Omdat het wat betreft bekabeling en versterkers simpel recht toe recht aan blijft. Hoeft niet perse voor de aanschaf kosten een gunstiger plaatje te zijn.

Comment

• dexter
          • Jul 2005
          • 433

Toch zou het fijn zijn dat er een passief filter beschikbaar zou zijn voor de mensen die dat willen, ik heb persoonlijk ook liever een passief gefilterde top dan een actieve.

Comment

• Paul10
            • May 2012
            • 122

Een actieve versie met amp module en DSP zie ik persoonlijk niet zo zitten, tot op heden ben ik niet echt onder de indruk van de prestaties van amp modules.
            .

later inbouwen van een amp-module is niet echt een optie, je moet behoorlijk rekening houden met het ontwerp.

Ben wel benieuwd welke modules je geprobeerd heb, Ik heb er hier een aantal verschillende merken liggen die ik erg leuk vind, en zeker niet onderdoen aan normale ampjes, sterker nog, ze worden gebruikt als oem door diverse fabrikanten,

@Michel van de Beek
            het is inderdaad een goede vraag waarom dat soort merken dat doen,... zeker als je bekijkt wat je met FIR & IIR filters kan, ik vermoed dat het met marketing te maken heeft, (PLUG&PLAY), bekabeling of de eenvoud van een systeem,

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Maar een ieder is natuurlijk vrij om zelf een amp module in te bouwen.
              Gebruikte componenten is niet interessant, stel dat 10 mensen ieder twee toppen willen bouwen, dan heb je dus al 20 stuks van ieder nodig, vindt die dan nog maar eens op MP of Ebay.
              Dan moet je jou mening maar eens herzien.

Pascal Audio die modules maakt voor Camco, verkoopt zijn modules nu ook aan een oem fabrikant die plate amps maakt: DSP4you
              Check out DSP4YOU's Audio Video Bridging (AVB) and DSP solutions for Commercial AV & Immersive Audio solutions.

Je kunt dus een Camco versterker inbouwen.
              Last edited by frederic; 17-08-12, 15:17.

Comment

• Michel van de Beek
                • Oct 2000
                • 283

Originally posted by Paul10
                @Michel van de Beek
                het is inderdaad een goede vraag waarom dat soort merken dat doen,... zeker als je bekijkt wat je met FIR & IIR filters kan, ik vermoed dat het met marketing te maken heeft, (PLUG&PLAY), bekabeling of de eenvoud van een systeem,
                bekabeling, plug&play, eenvoud kan er zeker mee te maken hebben. Het ontwikkelen van een filter kost tijd, en geld, dus dat zouden die merken echt niet doen als er geen voordelen zouden zijn. De genoemde merken doen het namelijk heel bewust, omdat het hun product 'beter' maakt. Je ziet dan ook vaak dat er sprake is van een combi van passief filter in combinatie met FIR / IIR technieken.
                Groeten,
                Michel

Comment

• Paul10
                  • May 2012
                  • 122

Originally posted by frederic
                  Dan moet je jou mening maar eens herzien.

Pascal Audio die modules maakt voor Camco, verkoopt zijn modules nu ook aan een oem fabrikant die plate amps maakt: DSP4you
                  Check out DSP4YOU's Audio Video Bridging (AVB) and DSP solutions for Commercial AV & Immersive Audio solutions.

Je kunt dus een Camco versterker inbouwen.
                  en L-ácoustic /LA8, als mijn informatie klopt

Maar dan zonder de dsp4you ;-)
                  Last edited by Paul10; 17-08-12, 16:38.

Comment

• Paul10
                    • May 2012
                    • 122

Originally posted by Michel van de Beek
                    bekabeling, plug&play, eenvoud kan er zeker mee te maken hebben. Het ontwikkelen van een filter kost tijd, en geld, dus dat zouden die merken echt niet doen als er geen voordelen zouden zijn. De genoemde merken doen het namelijk heel bewust, omdat het hun product 'beter' maakt. Je ziet dan ook vaak dat er sprake is van een combi van passief filter in combinatie met FIR / IIR technieken.
                    Ik zie niet hoe het "Beter" is om passief te filteren, wel commercieel interessanter/beter toepasbaar/goedkoper,

Comment

• Michel van de Beek
                      • Oct 2000
                      • 283

Originally posted by Paul10
                      Ik zie niet hoe het "Beter" is om passief te filteren, wel commercieel interessanter/beter toepasbaar/goedkoper,
                      Soms kan je passief wel dingen oplossen die 'actief' niet, ten dele of slechts via heel moeilijke weg opgelost kunnen worden. Dit vraagt wel een hoop kennis van zaken, kunde, ervaring ... zaken die sinds het toegankelijker en goedkoper worden van DSP steeds schaarser worden.

Anyway ... het is heel interessant om te kijken wat fabrikanten doen, en waarom. Niet alles heeft met marketing te maken. Veel wel, niet alles ...
                      Groeten,
                      Michel

Comment

• dexter
                        • Jul 2005
                        • 433

$1000 voor een dps4u en dan keer 2 of keer 4 is toch beetje teveel van het goede he...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Om iets meer zekerheid te krijgen dat ik niet voor niets veel tijd en energie in de ontwikkeling van een filter ga steken zal ik eerst de top gaan ontwerpen.
                          Dan kijken wie hem daadwerkelijk wil gaan bouwen en of daar voldoende liefhebbers tussen zitten die voor een passief filter kiezen.
                          Maar voor ik start laat ik eerst dit topic nog even doorsudderen zodat iedereen ruim de kans krijgt zijn wensen te ventileren.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Dj Gino V
                            • Feb 2009
                            • 237

voor mij is het goed dat ik een bijpassende top heb voor op 2 DHZ's als ze actief moeten worden gefilterd is dat goed voor mij (maar dan moet ik nog veel leren over delay en Hz crossen )
                            en actief geeft meer mogelijkeheden

maar alvast bedankt voor de moeite Sander en als er bestanden gaan zijn voor een cnc frees dan is dat zeer mooi meegenomen

mvg Gino

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Originally posted by dexter
                              $1000 voor een dps4u en dan keer 2 of keer 4 is toch beetje teveel van het goede he...
                              Hoeveel kost een degelijke amp van Lab of Crown wel denk je? Met 4k kom je niet ver.

En idd, de Pascal Audio modules zitten ook in de LA 8 versterkers.

Comment

• Stefan
                                • Jun 2003
                                • 27

Het is denk ik niet realistisch om ervan uit te gaan dat iedereen labs gaat gebruiken op deze toppen, zeker nu de 'b-merken' met prima klasse d versterkers op de proppen komen. In de huidige tijd zou ik liever het budget wat ik heb grotendeels te gebruiken voor de beste drivers in de kast, hier is en blijft de meeste winst te halen. De paar mensen die er dan meer geld tegenaan willen smijten kopen toch wel de labs. Vergeleken met die meerprijs zijn iets duurdere drivers maar een druppel op de gloeiende plaat.

Als je denkt dat een enkel versterkerkanaal van een lab + een passief filter beter klinkt dan eenzelfde kast gebi-ampt met 2 kanalen van een hedendaagse 'b-merk' klasse d amp, zou ik nog eens een keer naar een blinde luistertest gaan. Of een gebi-ampte kast met labs als versterker nog net iets beter klinkt laat ik aan de (portemonnee van) de potentiele bouwers over.

Een passief filter waar je meerdere correcties mee wilt doen (buiten de crossover functie) wordt al snel erg complex. Zelfs al zou je alleen een crossover functie toepassen, wens ik je veel plezier met een LR24 filter, dat loopt nogal snel in de aantalen componenten die je nodig hebt laat staan zobel/looptijd correcties of uberhaupt iets van EQ. Interactie tussen de filtercomponenten ligt op de loer en maakt zowel het proces van ontwerpen alswel het bouwen al snel complexer dan je wilt. Bij een complex filter met veel componenten wordt ook de tolerantie op de verschillende onderdelen een probleem (nameten en cherrypicken dus). Kortom: een grote kan wormen. Als je nou een grote fabrikant bent die 10.000 van zulke kasten per maand denkt te verkopen dan kan die investring op een gegeven moment wel uit, maar voor een forum-project zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

Her en der lees ik voorkeuren om de top ook als (min of meer) fullrange te kunnen gebruiken. Als je nog een beetje SPL over wilt houden zit je dan al snel vast aan een 15/2 combinatie. Niet alleen duurder, maar ook zwaarder en je gaat vrijwel zonder uitzondering tophoog missen (en je zit weer met die 2" klank). Ik heb zelf nog nooit gewerkt met supertweeters/bullets om de frequenties boven de 8khz te doen, maar wellicht dat daar wat mee te doen is? (bijv Beyma CP-21/F). Zit je wel weer met een extra component (en bijbehorende kosten...)

Comment

Working...