Zelfbouw top voor forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Als ik dit allemaal zo lees, dan denk ik dat het zo langzamerhand een lijstje van wensen wordt voor een high-end systeem ipv een "topje" bij een zelfbouwsubje.
    Ik vrees dat het eindresultaat een "kastje" gaat worden met ca. 700 euro aan LS componenten, 100 euro aan hout / verf / rigging. En dan heb je dus iets dat je niet stand-alone op een simpel versterkertje kunt aansluiten maar waar je altijd een (min. 6-uit ivm subs) processor nodig hebt.
    Als je passsief kiest, tel er dan nog 150 euro bij, en dan staat er een topje van 950 a 1000 euro.

Je koopt vandaag de dag heel fraaie actieve topjes voor die prijs van bekende merken!

Dus, als je toppen zelfbouw wilt doen, dan doe je dat voor de lol van het bouwen en niet meer voor de prijs en het gemak!
    En ja, dan is de sky de limit, maar dan haak ik af hoor.
    Het moet betaalbaar zijn in relatie tot de markt en de zelfbouw subs vind ik

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

M.b.t. versterkers, denk ik dat hier e.e.a. best
      wel mag worden genuanceerd.
      Zoals ik sommige posts lees, lijkt het mij dat er enkel
      1 pro amp merk bestaat?

Mss goed te melden dat er meerdere pro amp merken zijn,
      waarbij ik op dit moment naats de LAB, toch graag ook de
      MC2 wil aanprijzen,

Naar mijn bescheiden mening zelfs een betere amp dan de
      LAB, waarbij de E100, in Duitsland zelfs beter uit de tests
      kwam t.o.v. van de Lab.

Btw, voor de liefhebber, de eigenaren van MC2, luisteren naar
      dezelfe namen als de eigenaren van o.a. XTA.

Nes wacht nog op een vrijerijtje tussen XTA en ARX, maar dat is
      wel mega off topic.

grtz Nes.
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Het blijft leuk, eerst een sub, en nu een top. Ben er niet zeker van of ik hem ook echt ga bouwen. Hoop wel dat hij boven een cubo 15 leuk werkt, dan ga ik er zeker eens naar kijken en hopelijk ook bouwen. Maarja, de prijs....

Passief gefilterd is voor mij wel een must ivm met geldgebrek. Verder hoop ik dat de freesmachine niet al te vaak gebruikt hoeft te worden, want die heb ik niet...

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Een beetje gefrustreerd Nes....?

Ik ben ook aardig merkengeil, maar recentelijk toch een "clone" gekocht van Sander. Werkt perfect!!!
          Betrouwbaarheid moeten we afwachten, dat moet ik wel zeggen, maar ik heb er alle vertrouwen in.

Als ik in de race zou zijn voor nieuwe topkasten, zou ik waarschijnlijk kiezen voor actief, zonder een standpunt in te nemen over het merk van de versterker of van de processor. Helemaal als ik de prijs zie zoals bovengenoemd van de dsp4you.
          Waar zou mijn top aan moeten voldoen?
          - 12 inch / 2 inc combi. Dan maar niet zo'n hifi klank vwb tophoog.... (wellicht een coax driver voor het hoog, maar dan gaan de kosten weer omhoog...)
          - Tophat mount, bij voorkeur kantelbaar zoals de Adam Hall variant.
          - Aansluitpaneel onder een hoek tov de kast, voorkomt "kabelstress" aan/in de speakons
          - Grill met daarachter of daarvoor een doek/schuim.
          - Krasvaste afwerking.
          - Handgrepen....

In de meeste gevallen zou de top dan gebruikt gaan worden in combi met een sub, dus werkzaam vanaf ongeveer 100 Hz..?

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Zelfbouw doen voor de lol?

Dacht het niet. Voor 1500€ voor een top, kun je super componenten gebruiken.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by SPS

Je koopt vandaag de dag heel fraaie actieve topjes voor die prijs van bekende merken!

Dus, als je toppen zelfbouw wilt doen, dan doe je dat voor de lol van het bouwen en niet meer voor de prijs en het gemak!
              Het moet betaalbaar zijn in relatie tot de markt en de zelfbouw subs vind ik

Paul
              Je moet geen appels met peren gaan vergelijken, ik probeer een kwalitatief hoogstaande top te ontwerpen die beter klinkt dan bestaande toppen in eenzelfde prijsklasse waarvoor je de componenten kunt kopen.
              Het wordt ook een top die past bij de sub, de kans is groot dat die iets duurder zal worden maar dit komt ook doordat er meer componenten in komen en eventueel een filter.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by frederic
                Zelfbouw doen voor de lol?

Dacht het niet. Voor 1500€ voor een top, kun je super componenten gebruiken.
                Wat ik bedoel te zeggen is: Lol in het zelfbouwen zou hierbij een belangrijke rol moeten spelen.
                Als je voor het totaalprijs van de spullen en je uren een merkkast koopt dan heb je iets waar je naar hebt geluisterd en voor hebt gekozen voor jouw specifieke toepassing.
                Bovendien is de restwaarde na een paar jaar beslist hoger dan van een zelfbouw "ding".
                Ik persoonlijk zou niet snel een zelfbouwkast tweedehands kopen.......

Ridertechnisch kom je er al helemaal niet mee uit de voeten. (subs vind niemand interessant, als het maar knalt en dreunt)

Dus concluderend nogmaals: Het gaat om de lol en je eigen tevredenheid met het eindresultaat.
                Niks mis mee hoor, ik bouw zelf ook erg graag, maar sloop ook vaak weer na een jaar of 5/6.

Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Kasper
                  • Jul 2004
                  • 171

[QUOTE=jakkes72;585609]Een beetje gefrustreerd Nes....?

Mwoah, neem de proef op de som en LUISTER eens naar die MC2's.

Groet
                  Kasper

Comment

• I.T. drive in
                    • May 2009
                    • 352

Ben wel benieuwd hoe hij eruit komt te zien

Comment

• drbeat
                      • Jun 2012
                      • 671

Ik zie dat er aardig wat wensen zijn geventileerd, ik zelf ben al aan het denken om na mijn eighteensoundtopjes met BR15 sub een dikkere set te gaan bouwen. Ik heb de set inmiddels een maand in elkaar staan en dat is echt super bevallen. Zelfbouw is om mee te starten een gok maar die is echt goed uitgepakt. Nu ben ik ook superbenieuwd naar de sub van MusicXtra wat die presteerd dus ben ik bezig hem uit te tekenen voor CNC en hem eens te testen met mijn eighteensound speaker er in, en bevalt ie goed en heb ik weer wat euro's in de poket dan bouw ik de sub gewoon met de voorgeschreven speaker in berken multi.

De top zou voor mij eigenlijk zowel passief als actief aan te sturen moeten zijn, mijn inziens is het mooi een apparte ruimte met het filter er in te ontwikkelen. want een filter neemt ook plaats in de kast en zou het kunnen beinvloeden kwa geluid. zeker als je deftige componenten gebruikt en goede spoelen met voldoende dikke draad zijn die al aardig aan de maat kwa inhoud. Wellicht dat een simpele schakelaar hier voor kan zorgen.
                      Ik zelf heb dit ook in mijn 8" top gebouwd omdat er toch goede redenen zijn waarom je hem actief zou moeten filteren maar dat het ook mogelijk moet zijn om met 1 versterker alles aan te sturen.

Ik zou het prachtig vinden als de top er komt en zal hem zeker gaan bouwen. Ik heb dit form al heel lang gelezen en lang met het idee in mijn hoofd gelopen om wat te gaan doen hier mee. En nu heb ik de smaak toch wel te pakken. Kwa kwaliteit overstijg je toch de Merktops in de zelfde prijsklasse als dat je componenten koopt. Zeker bij actief aansturen met een goede processor.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met de Readeracceptatieproofheid van een Pa systeem en de keuze op een geluidsbedrijf. Mijn klantjes (heb 3 vaste bands) hebben gekozen voor mij als persoon en mijn prestatie's door de jaren heen op gemakkelijke en moeilijke lokatie's. Elke keer hebben we er SAMEN iets van gemaakt. We hebben van de week samen eens gerepeteerd in een klein zaaltje met mijn eighteensound set en ze waren onder de indruk dat een dusdanig compact setje zich aardig staande hield tegenover een HK actorset en dat mijn set toch wel veel helderder en eerlijker de instrumenten weergeeft. Mijn set was passief met een Crest VS1100 aangestuurd en ik denk dat er veel meer actief te halen valt. Die dag waren er ook een aantal van een ander bandje (toekomstige 4e vaste band) en die waren ook entousiast.

Op deze manier kun je doormiddel van zelfbouw een meerwaarde betekenen en je zelf voor bands waar je vast mee samenwerkt een bepaalde kwaliteit leveren die niet altijd te halen is met een Merk set.

Kortom, Zeer entousiast en kan niet wachten tot er een top is ontwikkeld. Dan probeer ik meteen een set te bouwen van 4 forumsubs en 2 topkasten!

MusicXtra.....LIKE!!
                      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• sjig
                        • May 2012
                        • 909

Ik ben voor zelfbouw gegaan alleen omdat, volgens mijn berekeningen, ik goedkoper uit zou zijn. En je toch veel eigen wensen kan maken, zonder dat de garantie je tegenhoudt.
                        Maar inmiddels staat alles alweer op Marktplaats, versterker, speakers, speakons, alles!

Comment

• drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

@sjig: Waarom op Marktplaats?? nieuwe hobby gevonden?Of weer opnieuw beginnen?
                          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• sjig
                            • May 2012
                            • 909

Ben van plan compleet actief te werken. Voornamelijk omdat het een stuk compacter is, en dus geen complete versterker-rack meer aanwezig hoeft te zijn!
                            De speaker die nu boven aan de nominatie lijst staat is de RCF ART312A (mocht je een beter alternatief hebben hoor ik het wel!) En dan later bijpassende actieve subs.

En om nou een hele versterker module speciaal te laten ontwikkelen voor 1 subje vind ik een wel hele dure grap.
                            Last edited by sjig; 30-08-12, 10:44.

Comment

• drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

Helder. Passief en Actief is een keuze. Zelf ook met BV een Actor set gewerkt, gemakkelijk omdat je geen versterkerrack hebt. Vervelend omdat je dit niet meer kunt uitbreiden maar als dat niet nodig is prima. Het is keuzes maken. Niet meer niet minder. Een grote fuik vind ik altijd dat als je eenmaal met een hoog kwalitatieve set hebt gedraaid je altijd jezelf ergerd aan een mindere set en je al weer met frustratie staat te werken.(heb ik altans) Ik doe veel kroegen en zaaltjes met vaste bandjes. Vaak zelf het geluid verzorgd met speakers die ik huur bij een bedrijf of als gasttechnieker op de installatie die de kroeg inhuurt en mijn eigen band niet te vergeten.

Ik vind dat zelfbouwen wel een heel leuke bezigheid. En wat nog grappiger is, men wist tijdens de eerste test met de afgelopen repetitie niet dat het zelfbouw was en dachten dat het een nieuwe Merkset was welke we mochten proberen van het verhuurbedrijf.....terwijl ik het zelf had (na) gebouwd.

Comment

• Rolandino
                                • Mar 2007
                                • 1451

Ik vind zelfbouw helemaal geen schande. Mits je het goed bouwt en goede speakers gebruikt. ( vaak dezelfde als menig Amerk gebruikt ) echter zijn wij heel erg verwent en merkgeil wat betreft geluid wat niet wilt zeggen dat het dan goed klinkt. We hebben nl allemaal verschillende oortjes en smaak.

Ik heb in het verleden met mijn zelfbouw sets ( kopieen van ) meer complimenten gekregen dan collega's met een A-merk.

ook heb ik tent feesten gedaan waar ik met mijnzelfbouw set stond en de tape act bij mij heeft ingeprikt omndat de techhnicus tevreden was met het geluid en later erachter kwam dat het zelfbouw was wat achteraf niet in goede orde was gevallen terwijl tijdens de act geen klachten waren enkel goede ervaringmaar achteraf zeiken en minachtig doen omdat het een zelfbouwset was.

Maar goed ben benieuwd wat deze nieuwe top gaat worden.

Ben zelf nu bezig met de THAM15 kasten bouwen dus mss wordt mijn volgend proihect wel deze topkast ....
                                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

Working...