Zelfbouw top voor forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

Die dingen zoals Rolandino nu beschrijft hebben wij ook mee gemaakt, moet zeggen dat de technicus die dan stampij maakt over de set vaak al bij ons bedenkingen oproept kwa talent en ervaring en dat als hij stampij maakt dat dit meer zegt over de gasttechnicus dan over de set of over hoe het gekloken heeft. Je kunt uit elk setje een behoorlijk geluidje er uithalen, vooral voor een tapeartiest! (ehumm...2 spoortjes....misschien fx er bij...EHUM....twee vingers in je neus EHUM....)
    Heb nog al wat HORKEN aan de mixer gehad die het mid helemaal wegdraaien voor de zogenaamde feedback en dan klagen dat de zang zo slecht te horen is, of die eerst alles instellen voor de instrumenten en dan proberen daar de zang overheen te laten blazen.....Start toch in hemelsnaam eerst met de zang inschuiven en dan de rest als je die niet naar boven krijgt....

Als straks de zelfbouwtop is ontwikkeld en er zijn mensen die hem gebouwd hebben zou ik de set wel eens willen horen. Misschien leuk om een ZELFBOUWTOPFORUMDAG met dit setje te organiseren.Misschien met een vergelijking met andere setjes van het zelfde caliber? Om niet te verzanden in een discussie welke versterker of processor het beste werkt op 1 of 2 versterkersets als testbank en luisteren maar!! Dan kun je ook meteen je vergelijk trekken en je keuze maken om 1 of 2 subs per kant te bouwen....Ervaringen uitwisselen enz. enz...lijkt me erg interessant....
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• Carl
      • Nov 2000
      • 907

Ja, hier dezelfde ervaringen. Niet veel gelukkig, maar toch. Terwijl mijn echte klanten, dus de opdrachtgever en de bands meestal erg tevreden zijn over het geluid uit mijn zelfbouw spulletjes. Dat is het enige wat echt telt.
      Meestal geef ik aan evt. gattechnici gewoon vantevoren aan dat het een zelfbouwset is, met een 01V mengtafel. Als het je niet bevalt, kun je je voorbereiden en je eigen spulletjes meebrengen. Lekker niet mijn probleem.

Ik zou best zin hebben om mee te doen aan die zelfbouwtoppenvergelijkdag, had al graag bij de laatste versterker dag willen zijn, maar was niet mogelijk.

Comment

• Dj Gino V
        • Feb 2009
        • 237

Hallo

ik wou eens horen of er al vorderingen zijn of er nog meningen zijn voor het concept

alvast bedankt
        mvg Gino V

Comment

• kvdb013
          • Nov 2010
          • 337

Krijg de indruk dat dit niet zo'n hot item gaat worden als de dhz sub.
          Ik ben wel erg benieuwd wat het gaat worden, ook
          denk ik dat Sander al wel weet wat de voorkeuren van overige forumleden zullen zijn!
          (ligt/klein/zo veel mogelijk Db's)

Wel nog 1 vraag, is de dhz sub al eens gemeten door jou Sander? Neem aan dat dat een must is om een top te ontwikkelen die op deze sub aansluit. Heb al vaker gelezen dat alleen theoretische getallen in de praktijk vaak toch anders uitpakken.
          Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Tot nu toe vind ik de belangstelling een beetje tegenvallen, ik heb inmiddels wel een aardig idee wat voor soort kast het gaat worden, een 12" met een 1,4" hoogdriver achter een 90-40° hoorn.
            Maar of ik er ook een passief filter voor ga ontwikkelen zit ik sterk over te twijfelen, vooral vanwege de vele uren die erin gaat zitten en je voor relatief weinig geld tegenwoordig een processor en extra versterker kunt kopen.
            De DHZ sub is zeker al eens door mij gemeten, wordt wel ff spitten om die grafieken weer boven water te krijgen maar er zal vast wel iemand zijn die even een DHZ sub beschikbaar wil stellen als ik het topje aan het ontwerpen ben.
            Voordeel van gebruik van een processor is dat de top altijd wel te matchen is met iedere sub.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drbeat
              • Jun 2012
              • 671

Denk dat je daar ook een goed punt hebt met het filter. Ik heb wel eens geroepen dat passief filteren toch misschien wat makkelijker is met 1 versterker. Inmiddels heb ik mijn setje passief gefiltert, zowel top als sub. Klinkt verder prima, maar zo koppig als ik was, inderdaad is het net zo duur om een extra versterker en processor te kopen dan alles passief aansturen. Ik heb ook de sub passief gefilterd, net als de top. en die kosten had ik ook in een extra versterker en processor kunnen stoppen. Dan had ik een mooi processortje gehad hoor! Maar dat is achteraf, had misschien beter moeten luisteren naar jullie maar goed.. Mag wel zeggen dat het snel werkt voor opbouwen. Nadeel is dat je niet de max uit de set kunt halen. Binnenkort maak ik er een schakelingetje op dat ik kan kiezen passief of actief filteren voor zowel top als sub. En ik wil jou top ook graag bouwen als hij klaar is.

Denk ook wel dat het moeilijk is om alle wensen en eisen aan een top te verzamelen. en ik denk ook dat er ook aardig wat mensen zijn die kwa financien wat minder breed zitten. Bij de DHZ sub kan ik me nog herinneren dat de tijd van ontwikkelen toch wel wat anders was kwa crisis en veel mensen hadden er geld voor over. En op een of andere manier is het niet meer zo druk hier op het forum......

Overigens, wat wordt de max van gebruikte componenten kwa prijs? denk je dan aan tussen de 300 a 500 euro of tussen de 500 en de 1000 euro per set drivers per top? Denk ook dat men wat huiverig is voor zelf een top te bouwen. Komt erg secuur, zitten veel schuine kanten in vaak, en men weet het resultaat niet kwa sound.

Ik wil de top in ieder geval gaan bouwen voor een grotere zwaardere set. Dit omdat ik eerlijk gezegd het voordeel van zelf bouwen gewoon mega groot vind. Er is kwa kwaliteit veel en veel meer te halen met zelfbouw dan met fabrieksmateriaal. Deze worden automatisch uitgemolken en er zit gewoon een inkoopverhaal achter met de speakerfabrikanten, wie de goedkoopste levert met de gewenste specificaties mag hem leveren, en daar gaat al veel kwaliteit verloren.
              Daarbij komt gewoon nog dat je voor die prijs veel betere componenten kunt kopen en samenstellen. Ik heb nog geen DHZ sub, maar dit is de volgende sub die ik ga maken, hij zit nu in de pen voor CNC machine.
              de BR115 sub is al een leuk lekker subje, maar ik verwacht dat jou sub al veel meer zal doen. Ik wil hem als ik hem klaar heb zeker beschikbaar stellen. geen probleem. Als bij mij de financien het toelaten bouw ik je set volledig af met 4 subs en 2 tops als volledig PA systeem. En mijn aanbod staat nog gewoon, Een FORUM TOP EN SUB middag wil ik best mijn steentje aan bijdragen.

Alleen heb ik geen lokatie beschikbaar zo midden in het land, maar in de omgeving van Rotterdam heb ik wel waarschijnlijk een mooie lokatie tot mijn beschikking.

Ik denk dat veel mensen huiverig zijn zelf een top te bouwen, men durft het niet denk ik. Men moet het ervaren en horen dat jou toekomstige top zich kan meten met fabriekstops, en dat hij met kop en schouders er bovenuit moet steken en prijstechnisch misschien net wat minder moet kosten dan een goede fabriekstop. En de readerproofheid.....tja....das een zeer vervelend punt....en heeft niets met kwaliteit meer te maken.....
              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by SPS
                Wat ik bedoel te zeggen is: Lol in het zelfbouwen zou hierbij een belangrijke rol moeten spelen.
                Als je voor het totaalprijs van de spullen en je uren een merkkast koopt dan heb je iets waar je naar hebt geluisterd en voor hebt gekozen voor jouw specifieke toepassing.
                Bovendien is de restwaarde na een paar jaar beslist hoger dan van een zelfbouw "ding".
                Ik persoonlijk zou niet snel een zelfbouwkast tweedehands kopen.......

Ridertechnisch kom je er al helemaal niet mee uit de voeten. (subs vind niemand interessant, als het maar knalt en dreunt)

Dus concluderend nogmaals: Het gaat om de lol en je eigen tevredenheid met het eindresultaat.
                Niks mis mee hoor, ik bouw zelf ook erg graag, maar sloop ook vaak weer na een jaar of 5/6.

Paul
                Zoals MusicXtra aangeeft het gaat er om Speakers zelf te bouwen die beter klinken dan de gemiddelde A merken.
                Voor 1500€ koop je niks in het genre D&B, L acoustic of Meyer.
                Eigen werkuren moet je niet rekenen.

Comment

• sound6
                  • Jul 2011
                  • 17

Het lijkt mij inderdaad verstandig om de top eerst te bouwen zonder filter. Dit kan indien gewenst op een later moment als nog toegevoegd worden.
                  Ik ben wel van plan om de top te gaan bouwen zodra de tekeningen beschikbaar komen. Met de huidige subjes heb ik goede ervaringen. Er komen nog regelmatig mensen vragen wat voor merk het is . Dat zegt wel genoeg denk ik zo....

Comment

• dexter
                    • Jul 2005
                    • 433

Ik wil de top ook gaan bouwen, al ligt het er wel even aan wat het totaal gaat kosten en of er een passief filter beschikbaar komt.

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Ik zou sowieso nooit meer gaan passief filteren, gezien de kostprijs van een redelijk goeie processor.
                      Tja je moet een versterker meer kopen. Dat moet dan maar.

Comment

• Jerronimo
                        • Jul 2009
                        • 31

Zeer mooi initiatief!
                        Keuze voor dubbel 12 plus hoorn vind ik prima, actief aansturen is denk ik inderdaad wel een must.
                        Filter wordt wel aardig complex met alleen al de looptijd verschillen tussen de bassreflex woofers en de hoorn.
                        Een behringer dcx kost het geld ook niet, en een mooie (2ehands) versterker voor het hoog ook niet.

Misschien wel een goede tip, kijk eens naar BMS compressie drivers, zoals de 4550.
                        Zeer mooie drivers met een goede belastbaarheid, mooie prijs en een groot bereik met de juiste hoorn in te zetten vanaf 1200 hz.
                        Voor een goede hoorn zou ik eens gaan kijken bij 18sound en faitalpro.
                        Verder zou ik niet voor neodymium mid/laag drivers gaan, veel te duur op dit moment door de hoge grondstof prijs.
                        Zou op zijn minst dan een goedkoper ferriet alternatief aanbieden zodat bouwers zelf kunnen beslissen.

Comment

• ACSlater
                          • Oct 2007
                          • 57

Originally posted by Jerronimo
                          Zeer mooi initiatief!
                          Keuze voor dubbel 12 plus hoorn vind ik prima, actief aansturen is denk ik inderdaad wel een must.
                          Waar lees jij dat het om een dubbel 12 gaat? Als dat het wordt, dan haak ik sowieso af. Ik lees in de laatste post van MusicXtra dat er één 12" in komt, zoals het nu staat. Destijds heb ik ook twee van zijn subs gebouwd en ik kijk dan ook met veel interesse naar dit topic.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Het wordt inderdaad een enkel 12" met een 1,4" voor het hoog.
                            Een dubbel 12 is niet in verhouding met het subje.
                            Denk dat ik wel voldoende informatie heb om aan de slag te gaan.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kvdb013
                              • Nov 2010
                              • 337

Ik ben benieuwd!
                              Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• sound6
                                • Jul 2011
                                • 17

Mocht je zo ver zijn met het ontwerp dan wil ik het proto type wel bouwen.

Comment

Working...