Zelfbouw top voor forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Originally posted by MusicXtra
    Ik maak mijn ontwerpen met Shark, is een 3D CAD programma.
    Van meet af aan is de insteek een kwalitatief hoogwaardige top te bouwen en geen low-budget ontwerp.
    Wil je goedkoop dan kun je beter gewoon dit kopen.
    Zo is het! Als je iets goeds wilt hebben kom je meestal toch niet echt klaar voor 600!
    Maar...die zijn dan meestal wel voorzien van (uitschakelbare) passieve filtering. Kost ook een aardig centje extra..

Ben benieuwd naar de resultaten....!

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

De discussie over al dan niet passief filteren hebben we een paar pagina's geleden al gevoerd.
      Voelt iemand zich geroepen een filter voor dit kastje te ontwikkelen dan is hij daar uiteraard vrij in, ik ga het in ieder geval niet doen.
      Wat ik wel ga doen is dit ontwerp verder afmaken en van ieder paneel een werktekening en DXF maken.
      Dan kan de kast zowel handmatig als met een CNC machine gemaakt worden. Sound6 heeft al aangeboden de prototypes te willen bouwen, met deze prototypes ga ik dan aan de gang om presets te ontwikkelen.
      Deze presets zullen dan zodanig worden dat de top perfect aansluit bij de DHZ sub, zowel qua frequentie respons als qua fase gedrag.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dexter
        • Jul 2005
        • 433

Moet er ook niet iets van een "filter" in om de hoog driver te beschermen tegen in en uit schakel pieken?
        Zoiets als een stopper condensatortje ofzo?

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ik zie de pdf's wel weer voorbij komen, en gooi ze wel weer op de server hier...

Comment

• 2mancrew
            • Feb 2010
            • 96

Originally posted by MacGyverSounds
            ik zie de pdf's wel weer voorbij komen, en gooi ze wel weer op de server hier...
            slurpt de server van Gerard wel weer leeg. Denk dat als ik tijd heb wel 2 topjes ga bouwen voor die 4 subbies
            ff knutselen met hout en speakers : resultaat 4 subwoofers

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by dexter
              Moet er ook niet iets van een "filter" in om de hoog driver te beschermen tegen in en uit schakel pieken?
              Zoiets als een stopper condensatortje ofzo?
              Nee, niet nodig.
              @Gerard; komt goed.

Comment

• dexter
                • Jul 2005
                • 433

Waarom is een stopper condensator niet nodig?
                Eigelijk alle bi-ampd kasten hebben minimaal deze beveiliging voor in en uit schakel pieken,
                maar niet alleen dat maar ook om in ieder geval iets heel te houden bij een probleem met je versterker, mengtafel of xlr uit condensator mic trekken als er nog fantoom op staat problemen.
                Last edited by dexter; 19-03-13, 11:13.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Waarom is een stopper condensator niet nodig?
                  Eigelijk alle bi-ampd kasten hebben minimaal deze beveiliging voor in en uit schakel pieken,
                  maar niet alleen dat maar ook om in ieder geval iets heel te houden bij een probleem met je versterker.
                  Ja dat word toch wel vaker gedaan, kan inderdaad je mooie driver beschermen tegen een kapotte versterker met DC op de uitgang. Of bij verkeerd aansluiten voorkomen dat er volle bak 50Hz op kan komen...

maar niet alleen dat maar ook om in ieder geval iets heel te houden bij een probleem met je mengtafel of xlr uit condensator mic trekken als er nog fantoom op staat problemen.
                  Hier zal het niet veel voor doen, want als het goed is dan zitten er toch al wat filters voor, niet alleen een 100Hz laagaf filter, maar toch ook je crossover...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Op dit moment ben ik in overleg met J&H om de top als bouwpakket via de webshop aan te bieden.
                    Je krijgt dan een compleet pakket met daarin alle drivers, aansluitmateriaal, speciaal op maat gemaakte grille, een CNC gefreesd houtpakket, Warnex, etc.
                    Met een klein beetje handigheid en wat eenvoudig basis gereedschap kan iedereen dan een professioneel uitziend kastje in elkaar zetten.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

En als dat niet via JH lukt, dan doe ik daar graag aan mee!

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

Worden de tekeningen dan niet op de website van ******** sounds ook aangeboden?
                        Zou ook mooi zijn om het in een 3 tal setjes aan te bieden.
                        set 1. totaal pakket
                        set 2. totaal pakket excl. houtpakket
                        set 3. Drivers en aansluitmateriaal.

Omdat er mensen zijn die misschien ook graag zelf met hout bezig zijn, zagen, freezen, enz.. (en zelf de mogelijkheid hebben voor CNC gestuurd een setje te bouwen)

Goed innitatief overigens voor de levering via J&H!
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

De tekeningen en DXF's komen bij Mac op zijn server beschikbaar.
                          Je krijgt dus de keus om handmatig met de bovenfrees aan de slag te gaan, zelf met een CNC machine het complete pakket te laten frezen of een compleet bouwpakket te bestellen. Ik ga niet voor allerlei andere drivers berekenen of die ook gebruikt kunnen worden daar je voor al die drivers ook totaal andere presets nodig hebt.
                          Met andere drivers is het dus een totaal ander ontwerp aan het worden.
                          Ga je de top bouwen, dan zit je in feite dus aan de door mij gekozen drivers vast.
                          Met J&H ga ik nu kijken of we er een mooie aanbieding van kunnen maken.

Comment

• kvdb013
                            • Nov 2010
                            • 337

Ik ben benieuwd!
                            Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

Originally posted by kvdb013
                              Ik ben benieuwd!
                              Ik ook hoor! Ik heb er al zin in om het topje te maken. is een mooi uitdagend topje, met die schuine achterzijde.
                              Maar als ik het zo lees zou het wel eens een ideaal topje zijn, en zou hij, gezien de verwachtingen van MusicXtra volgens mij zelfs nog boven een 18" sub passen en het vlot bij moeten houden.... maar das speculatie. (en misschien wel gel*l in de ruimte).

Prachtig innitatief! En groot gelijk dat je gewoon bij je driverkeuze blijft en niet de rest ook nog gaat bedenken. Dan wordt het immers weer een heel andere top met andere karakterestieken en haal je het ontwerp eigenlijk weer onderuit..
                              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• kvdb013
                                • Nov 2010
                                • 337

Originally posted by drbeat
                                Maar als ik het zo lees zou het wel eens een ideaal topje zijn, en zou hij, gezien de verwachtingen van MusicXtra volgens mij zelfs nog boven een 18" sub passen en het vlot bij moeten houden.... maar das speculatie. (en misschien wel gel*l in de ruimte).
                                Dat denk ik wel ja, aangezien Sander al aangeeft twee of drie dhz subs per kant te moeten gaan gebruiken om de top bij te houden!
                                Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

Working...