dub/reggae soundsystem bouwen [let op! newbie!]

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

Dan ga jij mijn set glijbanen maar eens beluisteren! Hoezo spul voor de kermis, ik speel menig set weg kwa klank en totaal volume.

Terug komend po het onderwerp, je noemde dat je bijna een klaplong kreeg, maar dat krijg je niet van bas rond de 30Hz maar juist in het 60 a 80Hz gebied waar de glijbanen en w-bins juist zo sterk in zijn.

Stack je meerdere hoorn geladen speaker bij elkaar bijv 8 w-bins of glijbanen gaan ze wel dieper kwa klank maar 30Hz zullen ze echt niet zo snel halen.

Mensen waarderen de glijbanen niet zo meer gezien ze honger hebben naar vermogen en het daarbij behorende lage rendement, ook wensen ze steeds diepere bassen (en waarom? niemand mist iets onder de 40Hz).
    Maar mensen die echt weten waar ze over praten hoor je zulke dingen zoals zojuist over glijbanen gezegd zijn neit zomaar zeggen. Kwa rendement, benodigde vermogen, compactheid vs rendement, throw, en specifieke klank kan er geen bassreflex tegen op.

Speakers die hierin horen, JBL 2205, 2225, 2226, E-140. Er kunnen anderen in en kan goed uitpakken maar nooit zo goed
    als eerder genoemde speakers. Vergeet niet een hoorngeladen top te gebruiken boven deze hoorngeladen subs.

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Tja, op de kermis hebben wij hier op het live podium EAW staan..

Doelde meer op het design! Met zo'n rond grilletje! Qua klank zijn kermisspeakers vreselijk. Dat een stel goed gevulde glijbanen leuk klinken wil ik wel degelijk geloven hoor!

Dan even over het hele frequentie verhaaltje. Inderdaad zo rond de 60 - 80 hz krijg je de kick bassen (klaplong bassen). Maar de 30 - 40 hz is meer voor live muziek. En zeker niet echt belangrijk voor de meeste dance/house/pop feesten.
      Last edited by sjig; 22-08-12, 18:40.

Comment

• de Heijde
        • Jan 2011
        • 47

Waarom zou je bijvoorbeeld geen dubbele punisher bouwen? Ben je toch een super gave hoorngeladen sub aan het bouwen die waarschijnlijk (ookal is hij dubbel) nog compacter als een glijbaan maar heb je toch een enorme putput en toch redelijke diepgang +/- 40 Hz... Door de koppeling die plaatsvindt in de hoorn!
        Of bouw bijvoorbeeld een cubo 15 en een cubo Sub18 zet je er onder per kant... Heel eenvoudig te bouwen klinkt goed en handig te stacken op elkaar, althans ziet er best netjes uit een rechte stack... Moet je alleen even een topacabinet verzinnen met de zelfde breedte...

We leuk dat de oldschool weer eens uit het stof gehaald word...

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by dexter
          Mensen waarderen de glijbanen niet zo meer gezien ze honger hebben naar vermogen en het daarbij behorende lage rendement, ook wensen ze steeds diepere bassen (en waarom? niemand mist iets onder de 40Hz).
          Maar mensen die echt weten waar ze over praten hoor je zulke dingen zoals zojuist over glijbanen gezegd zijn neit zomaar zeggen. Kwa rendement, benodigde vermogen, compactheid vs rendement, throw, en specifieke klank kan er geen bassreflex tegen op. Vergeet niet een hoorngeladen top te gebruiken boven deze hoorngeladen subs.
          Glijbanen zijn in verhouding gewoon groot, tegenwoordig kun je met een kleinere basreflex, met een dikke versterker net zoveel druk maken. Vroeger toen de glijbanen populair werden had je die keus niet.
          Nu kost vermogen in verhouding niets meer, dus is lager rendement minder erg.

Waarom daar nou perse een hoorn geladen top op moet? Een glijbaan is ook geen pure hoorn geladen baskast.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by dexter

Mensen waarderen de glijbanen niet zo meer gezien ze honger hebben naar vermogen en het daarbij behorende lage rendement, ook wensen ze steeds diepere bassen (en waarom? niemand mist iets onder de 40Hz). Draai maar eens met een set die onder de 40Hz nog stevig druk weet te geven en draai dan alles onder de 40 Hz eens weg.... Echt wel dat je ineens heel veel mist. En meer vermogen betekent niet een lager rendement, dat rendement is vaak iets lager doordat moderne bas-reflexen meestal ook lager komen.
            Maar mensen die echt weten waar ze over praten hoor je zulke dingen zoals zojuist over glijbanen gezegd zijn neit zomaar zeggen. Kwa rendement, benodigde vermogen, compactheid vs rendement, throw, en specifieke klank kan er geen bassreflex tegen op. Vraag me dan toch af waarom je niet overal nog glijbanen tegenkomt.

Speakers die hierin horen, JBL 2205, 2225, 2226, E-140. Er kunnen anderen in en kan goed uitpakken maar nooit zo goed
            als eerder genoemde speakers. Vergeet niet een hoorngeladen top te gebruiken boven deze hoorngeladen subs. Zijn niet bepaald long-throw kasten hoor.
            Glijbanen zijn echt achterhaald, rendement is misschien wel hoog maar in verhouding tot het formaat kan hij echt niet meer mee met de moderne systemen.
            En dat rendement begint pas echt hoog te worden in een gebied waarin subs nu echt niet meer opereren, tussen de 100 en 300 Hz.
            Kortom, leuk voor een 'oud hout' setje voor de hobby, net als een A-Ford niet echt meer geschikt is om mee te forensen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
              • May 2012
              • 909

Ik kwam er laatst een hele stapel tegen, 1 keer raden waar!

Maar goed klinken, ho maar. Moet wel zeggen dat de driver er ook niet heel gezond meer uit zag, zat ook geen rooster voor. Maar een stofkap kwam ik ook zeker niet tegen. In combinaties met blauwe piezo's was het feest helemaal compleet!

Ik denk zelf dat je met een stack van 2 of 4 cubo's het beste uitkomt. Deze zijn een stuk compacter. Makkelijker te bouwen, en wegen zoooveel minder.

Comment

• RenéE
                • Oct 2006
                • 291

Soundsystems zijn een apart ding, effe wat anders dan een normale PA set. Vanuit hedendaagse PA-opzichten zijn soundsystems vrij verkeerd, maar een gitaarversterker is vanuit PA-oogpunt ook een vreemd ding. Streven naar zo min mogelijk vervorming wordt eerder streven naar de juiste soort en hoeveelheid vervorming.

Leuk voorbeeldje is dat bij zulke feestjes er altijd mensen naar je toe blijven komen om te vragen of de 'basss' wat harder mag. Terwijl je al behoorlijk lomp gaat met wat HP700's. Probleem: Hoe hard ook, het geluid zal altijd te lief blijven. Een paar glijbanen met hun typische karakter, liefst op een versterker die (gecontroleerd) in de clip loopt.... dat is wat die stijl charme geeft.

Dus nee, als je voor een écht soundsystem wilt gaan dan moet je zeker dat oud hout niet zomaar afschrijven.
                Last edited by RenéE; 27-08-12, 01:00.

Comment

• Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

Ik ben ook van mening dathet "oud hout " nog wel kan. Zeker qua look opveelfeesten is heteen must.

Vroeger deden ze met veel minder vermogen de grote concerten echter zijn wij nu verwend wat betreft geluid.

Vroeger draaide je met een 2x 400W versterker op je subs 2x 200w op je mid en 2x 100W op je hoog feesten van 500 man en dan had je een goed geluid. Heb in het verleden een club gedaan die de keus op glijbanen was gevallen vanwege de klank en druk die deze gaven ( in totaal 6 stuks in center cluster ) dat rammelde echt waanzinnig terwijl er ook mannen waren met de echte merken maar qua prijs en prestatie de glijbanen gewoon beter waren.

Nu heb je voor een schoolfeest van een man of 500 een paar KW nodig anders is men niet tevredenterwijl een oud hout set bij goede aansturing en processing met minder vermogen hetzelfde presteert

Glijbanen met een Beyma Sm115K erin gaan echt wel lekker hoor zeker voor het vermogen en prijsklasse.

Ik ben ook van plan om een retro set te gaan bouwen voor een aantal klussen die ik vast doe.

Het is wat gesjouw maar je kan voor weinig een leuk klinkend systeem maken met voordelige versterking.

Oud hout is achterhaald maar op sommige klussen effectief. Klank van de glijbaan is naar mijn mening toch wel een lekker disco bas die goed duwt en ook wel lekker draagt tegenover een basreflex waar je 3x zoveel vermogen in moet stoppen.
                  EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• dexter
                    • Jul 2005
                    • 433

En hedendaagse subs gaan vaak zo laag dat het vooral wapper bas is wat er uit komt, en daar kun je nu net niet op dansen kijk maar eens rond als je een keer in een goede disco bent.
                    De bas uit de oudere systemen die misschien iets minder diep gaat, maar wel wat meer dansbare bas geeft, kun je wel redelijk op dansen omdat je de bas lijnen beter kan volgen.
                    Kortom ik snap ook niet dat de subs tegenwoordig zo verschrikkelijk laag moeten gaan, in mijn ogen voeg het niets toe maar kost wel een enorme hoop vermogen.

Als ik zelf ergens een band mix of een discotje draai gebeurd dat regelmatig dat een set is afgeregeld met een low cut op 45 a 50 Hz, en ik en de mensen in de zaal kunnen niet zeggen dat ze iets missen.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

@Dexter: Wat een onzinverhaal over de dansbaarheid van sub!
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
                        • May 2012
                        • 909

Nu volg ik jouw lijnen niet helemaal meer.
                        Bedoel je dan dat de bassen wat steviger zijn rond de 60 hz(house, dance, pop wenst vooral daar wat meer druk)?

Comment

• RobertK
                          • Jun 2012
                          • 82

Ik vind het verhaal van Dexter niet zulke onzin.
                          Sublaag heeft gewoon tijd/ruimte nodig om te ontwikkelen, de punch in het laag is veel sneller en makkelijker te volgen voor een discotheek vol volk.

Er zijn maar weinig situaties geweest in de laatste paar jaren dat ik blij werd van het gebied onder de 45 hz...
                          Meestal is het vragen om gedonder...

(notitie: geen ervaring met grote shows, a la ahoy en groter)

Comment

• RobertK
                            • Jun 2012
                            • 82

Ik ga trouwens binnenkort naast ons setje (Bset, 4 1x18 + 4 1x15 (1x2 voor hoog) 2 glijbanen zetten met RCF speakers,
                            ben erg benieuwd!

Weet uit ervaring dat het lekker kan werken in combi met D&B C6 B-set

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Ik vind dat het uitzicht van zulke speakers wel visueel past in de aankleding van de zaal, voor reggae en andere rastafari toestanden.
                              Je zou dergelijke set kunnen gebruiken, en de speakers vernieuwen door moderne drivers.

Comment

• dexter
                                • Jul 2005
                                • 433

Kan iemand mij dan uitleggen waarom er tegenwoordig zoveel diepgang in de muziek moet zitten onder de 45 a 50 Hz?
                                Wat voegt dit toe aan de muziek? Dat heeft nog nooit iemand mij perfect weten uit te leggen.
                                Of is het toch geen onzin wat ik zei...???

Comment

Working...