Modulaire topkasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Modulaire topkasten

Er zijn al veel fabrikanten lang mee bezig, elke keer wordt er weer iets anders, beters uitgevonden!
    We blijven ermee bezig, een kast die zo veelzijdig mogelijk inzetbaar is, compact, gruwelijk goed klinkt en ook nog eens HARD gaat!

De ene fabrikant noemt het nog mooier als de andere!

Ik snap dat het niet mogelijk is om met een enkel 10"/2" topkastje van 15kg een tent te voorzien van rock en roll geluid.

Ik zoek echter wel een stapelbaar, hanteerbaar systeem om zelf te bouwen en te kunnen gebruiken.

Mijn idee,;

ik heb een 16tal 10" JBL 2123h speakers liggen, doen het heel goed in een hoornkastje. Kunnen mits met voldoende per kant gebruikt ook relatief laag spelen om mee te koppelen met 18" reflexkasten.
    Daarnaast heb ik een heel aantal BMS 4510ND waveguides.

Mijn idee is om deze speakers te combineren in een soort van hoornkast om dan met meerdere per kant, strak gestapeld op elkaar een soort van line bron te creeeren en naar gelang de grootte en benodigde volume het aantal kasten stapelen.

Zijn er hier mensen die het interresant vinden om mij input te willen geven wat zinvol is en wat absoluut not done?

Ik wil dus geen array bouwen, ik wil compacte kastjes maken die stapelbaar zijn om zo toch body te kunnen creeren waar meer volume nodig is.

Idee komt na cobra 2 en 4 eens goed bekeken te hebben en het feit dat ik nu bovenstaande speakers gebruik in zowel hoorngeladen topkasten te weten 2keer JBL midlaag met een zware JBL driver o hoog.

En een soort van array kast heb van Iven met 4 keer bms waveguide en 4 keer 8" midlaag!
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Hmm. Ik zie stapels oud hout voor me: SA4512 maar dan met 10". W-bins er onder en dikke 2" met bullets erboven ;-) Ook erg modulair.

Mijn ingevingen:
    Stacken van dit soort hoorns gaat eigenlijk alleen verticaal (horizontaal krijg je te veel pieken/dalen in de horizontale spreiding). Dat betekent dus dat je altijd de hoogte in moet en hoe hoger de stack hoe meer verticale bundeling. Dat kan betekenen dat je in geval van een hoog podium over de eerste rijen heen staat te blazen: dus infills nodig of je moet de stack een beetje naar voren kunnen tilten (blaas je ook minder richting dak/plafond). Zit je ook wel 'ns in een theater? Dan wil je ook (een deel van de stack) naar achter kunnen tilten. Lijkt het al snel toch weer op een line array...
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

Het idee komt natuurlijk ook van de oude stapelsystemen, toen deed men eigenlijk niets anders, alleen waren de kasten toendertijd, groot lomp, zat er nauwelijks vermogen in en werden de kasten maar doorgestapeld, zowel op als naast elkaar.

Ik wil de kasten gebruiken in zalen, tentfeesten en pleinen. Zowel Dj's als ook livewerk. Theater kom ik dus zeker niet.
      Infills gebruiken is niet zn probleem, dat is al snel nodig wanneer je groter en verder wilt.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• e-sonic
        • Aug 2004
        • 329

Verticaal stapelen geeft ook lobbing over het luistervlak, vandaar de slechte reputatie van de oude klankzuilen, de lobbing is het ergst bij een grotere hoek vanaf de hartlijn.
        En laat dat nou net de eerste rijen van het publiek zijn , of de duurste plaatsen.

Maar dit speelt alleen bij publiek met zitplaatsen of theater, dus niet je toepassing.

Het artikel van johan v/d werff gaat daarop in, te vinden op de downloadpagina van Peutz.
        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Je gaat volgens mij eigenlijk een beetje hetzelfde bouwen als d&B Q1.
          Daar zit een hoorn in van 15 graden afstraling in het verticale vlak.

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Originally posted by Watt Xtra
            Het idee komt natuurlijk ook van de oude stapelsystemen, toen deed men eigenlijk niets anders, alleen waren de kasten toendertijd, groot lomp, zat er nauwelijks vermogen in en werden de kasten maar doorgestapeld, zowel op als naast elkaar.
            Groot? SA4512S=60x45x74cm, Cobra-Top=60x50x72cm.
            Lomp? SA4512S=52kg, Cobra-Top=60kg.
            Vermogen? SA4512S=300W, ~106dB/W/m, Cobra-Top=1200W, 100dB/W/m
            Ja, bij de SA4512 moeten er nog hoogdrivers bij en de Cobra zal (veel) beter klinken, maar zo heel veel zijn we er vwb handelbaarheid volgens mij niet op vooruit gegaan... :-(

Neemt niet weg dat ik wel wat zie in het concept dat je wilt neerzetten. De D&B Q1 top lijkt inderdaad heel erg in de buurt te komen. Ik denk dat het low-mid veel aandacht nodig heeft: de uitdaging is geen overkill aan hoog te hebben en voldoende low-mid uit de 10" te krijgen.

Edit: of extra 15" kasten tussen top en sub (18" neem ik aan?).
            Last edited by PvG; 29-09-12, 12:50.
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Volgens mij heb ik al iets soortgelijks ontwikkeld, kijk maar eens bij Brooklyn Audio.
              Gebruik van wave-guides welke je verticale spreiding tot pakweg 5° reduceren maakt het gebruik van één enkele topkast onmogelijk.
              Je zult dan dus minimaal 2 kasten moeten gebruiken en daar een systeem voor moeten bedenken die het mogelijk maakt de kasten te kunnen richten, op die manier ben je dus eigenlijk al een line-array aan het bouwen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

Ik heb zeker met aandacht naar jouw topkast gekeken Sander, en ben nog steeds erg benieuwd naar de klank en prestaties. Waar ik echter tegenaan denk te lopen met jouw topkast, je stackt deze maximaal 2 op elkaar, op een gegeven moment schat ik in dat je midlaag tekort gaat komen. Dmv de vele 10" probeer ik dit op te lossen.

Mijn idee, links en rechts van de waveguides een 10" monteren waarbij de kast zo geconstrueerd wordt dat deze meteen een soort van hoorn is voor de waveguide, beide 10" dus iets naar binnen gedraait in de kast. Idd heeft het wat weg van een array kast. Dat ga je ook doen met meerdere kasten op elkaar.

Doordat je dubbel 10" in een kast hebt, kun je aardig laag komen, mits voldoende kasten per kant gestapeld. Met 6 of 8 10" speakers per kant lijkt mij het niet onmogelijk om laag genoeg te gaan om aan te sluiten bij de 18" speakers.

dubbel 10"/ 2waveguides, hoogte kan perfect per kast. moet een relatief compacte kast kunnen opleveren die binnen de 30kg moet kunnen blijven... prima stapelbaar alleen dus.

Ik heb idd het idee om deze kast niet perce met 1 stuks per kant te gaan gebruiken. Maar misschien is het niet onmogelijk, Dit zou eigenlijk een systeem moeten worden vanaf waar een dubbel 12" top net tekort komt... en meer!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by Watt Xtra
                  Ik heb zeker met aandacht naar jouw topkast gekeken Sander, en ben nog steeds erg benieuwd naar de klank en prestaties. Waar ik echter tegenaan denk te lopen met jouw topkast, je stackt deze maximaal 2 op elkaar, op een gegeven moment schat ik in dat je midlaag tekort gaat komen.
                  Daarvoor heb ik dus een kick kast ontworpen, in feite een topkast zonder hoogdriver.
                  Het hele idee achter het Prospect systeem is te zorgen dat het hoog uit één punt komt zodat je daar geen last hebt van kamfiltereffecten.
                  De door mij gebruikte hoogdriver is makkelijk in staat om 3 15" drivers bij te houden.
                  Met twee toppen op elkaar kun je er dus nog eens 4 kick kasten aan toevoegen, lijkt me niet dat je dan nog midlaag tekort gaat komen.
                  In die configuratie zijn er 4 dubbel 18 subs nodig om voldoende sublaag te hebben, dan heb je het dus over een heel serieuze set.
                  Kom een keer luisteren zou ik zeggen.
                  Wat jij nu aan het ontwerpen bent is simpelweg een line-array..... Bijna gelijk aan mijn dubbel 10 line-array.
                  Grootste nadeel van dat idee is dat je bij gebruik van weinig kasten een overdaad aan hoog zult hebben in het far-field.
                  Last edited by MusicXtra; 30-09-12, 12:47.

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Ben ook bezig met een topkast die zelfstandig met een aparte sub gebruikt kan worden en 'opgeschaald' kan worden.
                    Het is uiteindelijk een kast met een 12 inch hoorn met twee wave guide hoorns met 2 inch compr.drivers.

Het laag/mid komt vanaf 73 Hz tot 1.2kHz (12 inch 1W/1M 101dB!) vervolgens de twee 2 inch drivers tot zo'n 18kHz

De kast is precies de afmetingen van een Nexo Ls1200 sub, alleen de hoogte is dan 35 cm, totaal zijn de afmetingen 79x60x35.

Afgelopen vrijdag twee kasten (1x per kant + 3x LS1200 subs) geprobeerd met een Black Sabbath Tribute, ik moet zeggen dat ze hard en strak klinken, laag genoeg gaan met aardig wat punch zodat de subs echt subs kunnen zijn..

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• United Tecknowledgy
                      • Jul 2012
                      • 16

Beste forummers,

Het valt op dat er de laatste tijd veel topics gaande zijn over een ‘ideale’ topkast.
                      Toevallig zitten wij met een groepje concullega’s al een tijdje om tafel, onder andere om zoiets dergelijks te ontwikkelen.

Op het moment filosoferen we over wat nu goed geluid is. Welke factoren spelen mee?
                      En daaruit volgend: wat is een goed geluidssysteem? Denk aan ideale afmetingen en vormgeving, klank, te verwachten rendement, afstraling (arrayability), frequentiebereik et cetera.

We zijn benieuwd naar jullie reacties!

United Tecknowledgy
                      Last edited by United Tecknowledgy; 17-10-12, 16:38.

Comment

• Michel van de Beek
                        • Oct 2000
                        • 283

Originally posted by United Tecknowledgy
                        Beste forummers,

Het valt op dat er de laatste tijd veel topics gaande zijn over een ‘ideale’ topkast.
                        Toevallig zitten wij met een groepje concullega’s al een tijdje om tafel, onder andere om zoiets dergelijks te ontwikkelen.

Op het moment filosoferen we over wat nu goed geluid is. Welke factoren spelen mee?
                        En daaruit volgend: wat is een goed geluidssysteem? Denk aan ideale afmetingen en vormgeving, klank, te verwachten rendement, afstraling (arrayability), frequentiebereik et cetera.

We zijn benieuwd naar jullie reacties!

United Tecknowledgy
                        Interessant. Is hier al iets concreets uitgekomen? ;-)
                        Zijn er tips te geven, do's & don'ts voor TS en anderen die ook met iets soortgelijks aan de slag willen (of al zijn natuurlijk).
                        Last edited by Michel van de Beek; 20-10-12, 09:16.
                        Groeten,
                        Michel

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Is dat niet wat iedereen aan het filosoferen is hier op dit forum?

Ben dan ook benieuwd wat jullie dan tot nu toe hebben 'bedacht'..

Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• United Tecknowledgy
                            • Jul 2012
                            • 16

Hey,

Bedankt voor de reacties! Michel, aangezien je zelf ook input geeft ben je toch wel aardig op de hoogte van de ontwikkelingen? Maar, begrijpelijke vragen, ik wil uiteraard wel wat meer concreet vertellen waar we nu mee bezig zijn…

Eén van de doelen is om met een gering aantal type kasten het overgrote deel van het ‘werk’ cq de locaties te kunnen doen van de doorsnee Nederlandse verhuurder. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld een multifunctionele top, daarvan is een proof of concept-set gemaakt, die veelbelovend was. Er wordt nu gewerkt aan een prototype. Daarnaast zijn we bezig met een modulaire top (onderdeel van een groter systeem), daarvan is de proof of concept momenteel nog in de maak.

Meer informatie verschijnt op korte termijn op onze website (die is bijna klaar), daar wordt ook verslag gedaan van de dingen die wij tot nu toe ondervonden hebben (do’s en don’ts).

United Tecknowledgy
                            Last edited by United Tecknowledgy; 21-10-12, 12:23.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Mogen we ook weten welke website dat is en wie er achter deze berichten zit?

Comment

Working...