nieuw complete compacte geluidsset

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • de Heijde
    • Jan 2011
    • 47

    nieuw complete compacte geluidsset

    Beste mensen,

    Het is al weer een tijd geleden dat ik op het forum heb gezeten. Nog altijd ben ik bezig op nieuwe toppen te bouwen. Althans zover ben ik nog steeds niet gekomen...

    Ik zit nu wat rond te surfen op de site van Beyma, en opzich zijn het allemaal redelijk mooie ontwerpen. Nu zit ik te denken om tweemaal een dubbele SB12 te bouwen met daar bovenop een FR12B/2. Ik wil de filters die in de topkast zitten custom laten maken door een kennis van me die daar gespecialiseerd in is zodat deze meet vermogen kunnen voorduren. ik wil dan namelijk de topkast ook dubbel 12 uitvoeren. Tussen de Bassen en de toppen gestacked zouden dan ''lege'' kasten komen met daarin de amps zodat je een soort actieve set krijgt, en je hebt geen tussenpaaltje nodig..

    Waar het echter om gaat. Heeft iemand ervaring met de kasten, ontwerpen en drivers, of een van alle? Zo ja hoe zijn die?
    En heeft iemand een idee wat ik van deze set mogelijk dan zou kunnen verwachten, dus aantal personen etc.
    Het moet iig een lekker strak, en fris klinkende set zijn

    Voor extra sublaag zou er altijd een Cubo SUB18 onde kunnen

    groeten,
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Ik snap de combi sb12 / cubo niet. Ik zou gaan voor allemaal dezelfde kasten en schalen met het aantal dat je neerzet.

    Ik zou de toppen actief filteren: je hebt toch al een x-over nodig voor sub-top. Een extra versterkerkanaal is goedkoper dan een goed passief filter (inclusief alle design iteraties). En het is veel flexibeler.

    Beyma maakt goed spul. Als de toppen nagenoeg niet fullrange gebruikt worden, zou ik een driver kiezen die geoptimaliseerd is voor mid: 12mi100 of 12p80 afhankelijk van je portemonee.
    Last edited by PvG; 14-12-12, 17:32.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • de Heijde
      • Jan 2011
      • 47

      #3
      Originally posted by PvG
      Ik snap de combi sb12 / cubo niet. Ik zou gaan voor allemaal dezelfde kasten en schalen met het aantal dat je neerzet.

      Ik zou de toppen actief filteren: je hebt toch al een x-over nodig voor sub-top. Een extra versterkerkanaal is goedkoper dan een goed passief filter (inclusief alle design iteraties). En het is veel flexibeler.

      Beyma maakt goed spul. Als de toppen nagenoeg niet fullrange gebruikt worden, zou ik een driver kiezen die geoptimaliseerd is voor mid: 12mi100 of 12p80 afhankelijk van je portemonee.
      Een echte combi zal het niet zijn hoor. Het is puur een ''mogelijke'' optie voor extra sublaag. Ik zal hem dus enkel toevoegen aan de setup als er echt meer sublaag nodig is ofzo. Normaliter zal het dus gewoon de dubbele SB12 en die topkast zijn.

      Kwa filtering heb je wel een punt moet ik zeggen, alleen zal het goedkoper zijn om een goede (kwaliteit/prijs verhouding) versterker te kopen dan twee filtertjes te laten maken (waar ik enkel onderdeeltjes hoef te betalen)?
      Het is wel zeker een overweging die ik ga maken!

      Enig idee wat ik met de ''standaard'' set aan zou kunnen en wat de klank etc is? Wat ik verwacht is dat de dubbel 12 een heel strakke bass zal leveren door het relatief kleine conus oppervlak?

      Groeten

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Combineren van verschillende typen kasten kan een averechts effect hebben. Wordt niet aangeraden. Ik zou zorgen dat je set altijd diep genoeg gaat en schalen met het aantal kasten. Dus misschien moet je sb15's maken?

        Ga 'ns kijken wat goede filteronderdelen kosten. Enkele tientjes voor een spoel en een tientje voor een condensator is niet extreem. Een goed filter maken in 1 keer is een utopie. Dus die vriend van jou zal het filter enkele keren moeten wijzigen (en elke keer kost dat enkele tientjes). Je subs hebben sowieso andere power eisen dan je toppen, dus heb je al gauw 2 versterker types nodig. En een rackje per kant is wel erg fijn (korte speakerkabels en 1 xlr per kant). Misschien is een vierkanaals labgruppen fp per kant wel wat: 1 kanaal hi, 1 kanaal mid en 2 kanalen bridged op sub. Maar je zou ook kunnen kiezen voor low cost power op sub (Synq digit oid) en wat meer kwaliteit op mid/hoog.

        Met 2x 12"+1.4" top en 4x hybride 12" sub zou ik maximaal ca 250 personen met een coverbandje in een zaal aandurven (maar geen hardcore house feest oid). Buiten zou je wat steviger sub nodig hebben.

        Wat wil je precies met de set gaan doen? Je kunt bijv nog kijken wat voor hoorn je op het hoog wilt (60x40 of 80-90x40 graden)...
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

          #5
          Originally posted by de Heijde
          Enig idee wat ik met de ''standaard'' set aan zou kunnen en wat de klank etc is? Wat ik verwacht is dat de dubbel 12 een heel strakke bass zal leveren door het relatief kleine conus oppervlak?

          Groeten
          Dat ligt eraan, ik werk wel eens met KS T-Sub kasten, daar zit 8*10" per sub in (formaatje dubbel 18 qua afmetingen). Dat gaat als een trein, gewoon 2 per kant en dan KS Solo of dB DVA-T4 erop. Dan heb je wel 32 10" speakers staan, dat scheelt nogal met 4*12". (vergelijking is nogal scheef, maar wel duidelijk)

          Een dubbel 12" zal ongeveer zoveel lucht verplaatsen als een enkel 18", maar of de kast diep genoeg gaat is de vraag. Je krijgt er wel heel strak laag van (mits goed ge-processed uiteraard), omdat de 2 12"ers samen net zoveel lucht verplaatsen, maar wel sneller reageren omdat ze per stuk niet zoveel luchtweerstand ondervinden als 1 grote conus.

          Hoe kleiner de conus, hoe sneller de respons (over het algemeen), maar hoe kleiner de conus, hoe minder laag de speaker gaat. De truc is dus om de balans te vinden in een speaker die snel genoeg is én laag genoeg gaat.

          De KS T-Sub is trouwens een band-pass kast.


          Daan
          Last edited by djspeakertje; 14-12-12, 19:35.
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

          Comment

          • de Heijde
            • Jan 2011
            • 47

            #6
            Haha super gave sub eigenlijk! Ik begin langzamerhand steeds meer fan te worden van kleinere speakerformaten! Als je kijkt naar de prestaties, op papier iig, ziet het er altijd toch best indrukwekkend uit. Zeker als je kijkt naar die grote speakerformaten. Uiteraard zal een kleinere speaker ook zijn nadelen hebben, maar gekeken naar rendement, en een strakke sound is dat toch beter te bereiken met een kleine speaker.

            Over de goede balans Daan denk ik dat Beyma die redelijk heeft kunnen vinden met de sb12. Deze zou volgens de specs enkel uitgevoerd tot 35 Hz moeten gaan (-10dB ga ik dan vanuit). Maar aangezien het een hybride is verwacht ik iets meer diepgang zelfs.

            Pvg, ik wil er drive-in show mee gaan doen en soms wat tape acts. Verder zal het tot een man of 200 gebruikt worden dus wat dat betreft zit ik redelijk goed denk ik.
            ik draai nu al met enkele sinq digit amps, en ben er echt enthousiast over, echter geeft mijn leverancier wel aan dat de zwaarste amp de 3k0 ofzoiets eigenlijk net te veel van het goede is en redelijk fragiel is. Een labgruppen is absoluut niet te betalen in mijn geval dus die zal helaas afvallen.
            kwa filtering geeft Beyma zelf al een filterschema en een fabrieksfilter alleen weet ik niet of die genoeg vermogen kan hebben dus.

            Maar jullie denken dat de Cubo sub niet samen zal gaan met een sb212? Ik zou echt huilen als de cubos er uit moeten of iig eigenlijk buiten gebruik gaan vallen.... Het zijn wel allebij hybride kasten hè, dus?

            Mvg

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Het feit dat kleinere speakerformaten een strakker sub zouden geven is inmiddels wel achterhaald.
              Een goeie 15 of 18" Neodynium driver is lastig te verslaan door twee 12" exemplaren qua diepgang en rendement.
              Ik zou je adviseren om voor het sub lekker Cubo's te blijven gebruiken en deze niet gaan combineren met 12" subjes vanwege een totaal ander fasegedrag.
              En waarom nog passief filteren? Het kost vermogen, een hoop geld en energie om een goed filter te ontwerpen. Met een processor en een extra amp heb je veel meer mogelijkheden om de set perfect in te regelen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • de Heijde
                • Jan 2011
                • 47

                #8
                Oké ik denk dat ik overgehaald ben, twee amps op de toppen! Met een sinq 1k0 op het hoog en een 2k0 op het laag zou ik al een heel eind moeten komen dan denk ik hè?
                Over de cubo's ik wil helemaal niet van die subsidie af, maar weetje wat de ellende is, ze zijn net te breed, ze kunnen niet naast elkaar in m'n aanhanger dus heb ik heel veel loze ruimte eigenlijk, alleen nou schiet me te binnen dat die nieuwe toppen er misschien wel naast passen dus dat zou misschien al opgelost zijn.
                een andere rede dat ik naar 12" zou willen is dat ik die gigantisch strakke bass zo lekker vindt, en die bass onder de 35 hZ is voor mij niet heel heel interessant denk ik allemaal.

                Maar eerst misschien maar eens kijken wat het doet mocht ik deze toppen er door krijgen, aangezien vaders en moeders er nooit zo'n fan van zijn als ik weer aan een nieuw project begin.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by de Heijde
                  een andere rede dat ik naar 12" zou willen is dat ik die gigantisch strakke bass zo lekker vindt, en die bass onder de 35 hZ is voor mij niet heel heel interessant denk ik allemaal.
                  Lees de eerste zin van mijn post nog maar eens.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

                    #10
                    Heb nog lege BSX subs .........dubbel 12 uuhhhh ik bedoel 21 ..........
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                    Comment

                    • de Heijde
                      • Jan 2011
                      • 47

                      #11
                      Haha ja heb je post goed gelezen MusicXtra alleen wilde ik het graag benadrukken . Maar denk sowieso Bi-ampen. Ik vraag me alleen af he, stel dat ik dat enkel 12'' cabje nu bouw.. dus die FR12B/2 met een speaker er in die puur is voor top geluid, dus een 2mi100 of 12p80... en daaronder een stevige 12''er die flink wat laag (of voor wat het waard is) in een afgesloten gedeelte van de behuizing en deze dmv de basspoorten laag tune.. zou ik dan met 1 filterfrequentie toch meer laag verkrijgen, zodat het een soort 3weg kast wordt. alleen gefilterd wordt door basspoorten? De rede is dat ik dan een full-range kast heb en maar een keer frequentie hoef te scheiden.
                      kwa werk maakt het toch geen zak uit want ik moet die basspoorten die er standaard in zitten toch omrekenen, dus kan ik het net zo goed op deze manier doen. Denk ik dan?

                      Ohja ronaldinho, gefeliciteerd met je lege BSX kasten, mooie kasten trouwens (vol) alleen het voegt niet veel toe aan mij topic

                      groet

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Nee! Een speaker als een 12MI100 heeft een hoger rendement, maar dat is ten koste gegaan van de maximale uitslag (Xmax). Voor (low-)mid heb je geen grote Xmax nodig, maar voor sub wel. Je mag de 12MI100 dus niet met sub-frequenties voeden, want dan zal hij waarschijnlijk sneuvelen (thermisch of mechanisch). Daarnaast gaat een enkele 12" bassreflex "sub" niet een 12MI100 middriver + 1.4" hoogdriver bijhouden.

                        Gewoon bi-amp topje bouwen met bijv. 12MI100 + 1.4" hoog driver met eronder Cubo's.

                        Wil je nou een top of toch een full-range kast??
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Wanneer je twee 12" drivers welke ieder een eigen tuningsfrequentie hebben met elkaar gaat combineren zul je heel veel processing nodig hebben om het fasegedrag van beiden op elkaar af te stemmen.
                          Met de poorten bepaal je de tuningsfrequentie, dat is vooral voor het onderste deel van de weergave van belang en dus niet als cross-over te gebruiken. Dan zou je een band-pass ontwerp moeten maken, met de tuningsfrequentie van de voorkamer bepaal je de bovenkant van het weergavegebied. Maar denk dat je je daar beter niet aan kunt wagen, da's toch wel heel erg lastige kost om een goed ontwerp mee te maken.
                          Wel gebruikelijk is dat er bijvoorbeeld twee identieke 12" kasten gebruikt worden waarbij de ene hoger doorloopt als de andere, daar heb je dan wel een apart processing en amp kanaal voor nodig of een passief cross-over.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • de Heijde
                            • Jan 2011
                            • 47

                            #14
                            Toch vindt in dat bandpass idee wel gaaf, ik zou het natuurlijk de top eerst kunnen simuleren met een echte mid speaker, en daar als het ware een aparte bandpass bij simuleren. dan de top gewoon van spaanplaat oid bouwen zonder BP systeem, en dat apart maken, zodat ik telkens alleen het BP gedeelte opnieuw hoef te bouwen.
                            Tenzij, MusicXtra als ik jou goed begrijp hoef ik dan eigenlijk alleen het hele laag gedeelte (dus zegmaar mid en laag) en het hoog te scheiden? want alleen dan gaat het plan door.. anders bouw ik gewoon een simpele 2-weg top met twee identieke 12''ers alleen in een apart compartiment. ik heb mij laten vertellen dat dat wel gunstiger is voor het rendement etc.

                            als het BP verhaal echt niet te doen is, wordt het wel een top, en geen fullrange, want ik heb nog wat 15'' toppen voor het full-range werk.

                            bedankt al vast he heren

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Je begeeft je hiermee op hogeschool luidspreker ontwerpen, gezien je vragen geloof ik dat je daar beter niet aan kunt beginnen.
                              Wil je twee verschillende systemen combineren waarbij je gebruik maakt van de natuurlijke afval van de bandpass dan zul je het ontwerp zo op elkaar af moeten stemmen dat het fase gedrag van beiden in het gebied dat beiden weergeven exact moet matchen. Dat zal je dus nooit zonder uitgebreide processing voor elkaar krijgen. Je probeert dus een versterker en processor kanaal uit te sparen met een ontwerp waarbij je die juist heel hard nodig zult hebben. En dan nog is het maar de vraag of je het voor elkaar zult krijgen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...