3 weg topkast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dirk Wijnen
    • Dec 2006
    • 189

3 weg topkast

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om een setje leuke toppen te ontwerpen om vervolgens te bouwen. De toppen komen op EV DML2181 kopiën te staan.
    De drivers die ik heb zijn,voor het laag een 15" BMS 15N630 laagdriver, 2 Eighteen Sound 8NMB420 mid speakers.
    En het hoog word een JBL 2450J hoogdrivers op een 2385A hoorn per top kast.

Voor het hoog en het midlaag ben ik er al uit. De BMS luidspreker zal tot 1200Hz het werk doen. Vanaf 1200Hz tot 2500Hz gaan de Eigtheen Sound drivers het overnemen.

Mijn vraag is; Voor de 2 x 8 inch drivers, die van 1200Hz tot 2500 Hz spelen heeft het met deze frequentie nog zin om een baspoort te maken?

Het laag zit een aparte compartiment van de kast, en bevat 90 liter.
    Het midhoog word ongeveer 40 liter.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
    Alvast hardstikke bedankt.

PS: als ik ga beginnen met bouwen dan zet ik hier foto's online
    Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Een 8" heeft echt geen poort meer nodig bij die frequentie, een poort dient ervoor om het rendement aan de onderkant wat op te schroeven, daar is bij 1200Hz niet echt behoefte meer aan. Ook is die 40 liter erg groot, een compartiment net groot genoeg om de driver kwijt te kunnen is al voldoende.
    Bij een dergelijk ontwerp zou ik de 8" al vanaf 2-300 Hz laten beginnen, de 8NMB420 is daar ook voor ontworpen. Wil je toch zo hoog dan zou ik liever voor een 6" gaan.
    In jouw plan geven ze ook maar 1 octaaf weer waardoor de vermogensverdeling niet echt gunstig zal zijn, de 15" moet relatief veel werk verzetten.
    Ik zou je aanraden om de 15" tot 250Hz te laten lopen, de 8" van 250-1800Hz en de hoogdriver vanaf 1800Hz.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Dirk Wijnen
      • Dec 2006
      • 189

Kijk daar kan ik wat mee MusicXtra, ik had het al berekend met Winisd en daar kwam een heel raar getal uit. Maar het is natuurlijk fijn om het bevestigd te hebben! Super, hardstikke bedankt! De crossover punten moet ik nog bepalen. Maar dat gaat wel goedkomen!
      Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Nee, dan heeft het zeker geen zin om die 8'' te poorten. alles boven de 120Hz kun je beter niet poorten, zeker een mid driver. Maar ik zou series overwegen je crossover frequenties te herzien. de 2385 is een flinke hoorn, die je makkelijk vanaf 900Hz kan inzetten. de 2450 staat nu ook niet echt bekend heel erg netjes hoog door te lopen. Bij een 3-weg top met 8'' drivers erin zou ik proberen te crossen rond 500Hz, omdat dat het punt is waarop 15'' meestal beginnen cone break-up te vertonen. een 8'' heeft rond de 2kHz een stralingspatroon van 70 graden conisch, wat ongeveer overeenkomt met de 2385 (die eerder 70*50 is dan de 60*40 waar jbl hem voor opgeeft)

Je hebt een leuke basis, maar ik zou of het crossoverpunt van de 2385 verlagen naar 1800Hz o.i.d.
        Met de 2500Hz die jij aangeeft ben je beter af met een goede kwaliteit 1'' hoogdriver, omdat die beter en hoger doorloopt. Vanaf 2500Hz ga je het in maximale geluidsdruk of vervorming niet merken vanaf alles bven de 2500Hz. Bovendien heb je in het tophoog voorbij 10kHz ook een beter spreidingspatroon. Een 2'' throat is namelijk te groot om nog de spreiding van het tophoog te kunnen controleren daar de golflengte te klein is. Dat is de compromis die je maakt bij 2''. de spreidingshoek is dan meestal al bepaald door de openingshoek van de driver.
        ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Erg zonde om de 15" zo hoog door te laten lopen en de 2" driver zelfs nog hoger in te zetten...
          Dan zie ik de toegevoegde waarde van de 8" drivers niet.

Met deze componenten zou ik:
          1) of 15"+2" met x-over op of net onder 1kHz kiezen (2-weg),
          2) of 15" tot enkele honderden Hz, 8" (of liever 10") tot ca 1kHz en daarboven de 2".

edit: enkele heren zijn me voor en met een soortgelijke reactie zie je wel.
          Last edited by PvG; 07-08-13, 23:15.
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• teunos
            • Feb 2008
            • 352

Haha, ik was aan het schrijven toen sander en dirk op enter drukte.
            ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Ik wist niet dat de hoogdriver een 2" was, in dat geval zou ik die vanaf 1200-1400Hz de rest laten doen.
              Dan krijg je een top die qua SPL redelijk in balans is, bij de 8" niet de nadelen die ze bij hogere frequenties hebben en gebruik je de 15" waar hij voor gemaakt is.
              De 8" drivers moet je dan wel boven elkaar zetten om uitdovingen in het horizontale vlak te voorkomen.
              Of natuurlijk gewoon een enkel 8" gebruiken.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

2450 is bijna standaard ergens tussen de 900 en 1200 hz beginnend, in zo ongeveer alles waarin ik hem gezien heb.
                Die 8" ( en ik weet : EAW deed het ook en nexo ook enzo , maar : ) zou ik lekker bewaren voor een volgend project.

buiten het feit dat een 8" minder dB's levert dan de buren 15N630 en 2450, en je er dus al 2 moet toepassen - en die 2 eigenlijk boven de 700 hz niet meer fijn inkoppelen- sleep je gewoon weer een bak onzin mee. Lang leve je hernia's..

Mag jij raden wat hier inzit..

Comment

• Dirk Wijnen
                  • Dec 2006
                  • 189

Hey mannen,

Vind t meer dan geweldig dat jullie met mij meedenken, mijn dank is groot!
                  Ik zit al een tijdje te puzzelen over hoe ik dat precies ga doen, het is denk ik verstandiger als ik de 8" drivertjes eruit laat.
                  En die inderdaad voor een ander project ga gebruiken ( 4 x enkel 8 inch topjes) haha..

Zit daar ook geen 2450 in die door Meyer zelf bewerkt is (gekoeld dmv ferrofluid en een soort van faseplug gemonteerd)?
                  Bij ons op het werk hebben we de CQ1 en de CQ2 toppen dat zijn ook prachtige topkasten, zo mooi hoog.

Het bouwen begint me al aardig te kriebelen, ik merk ook dat ik steeds verder kom, ook natuurlijk dankzij jullie advies en dat is natuurlijk een heel lekker gevoel.

Ik moet nu nog even wachten totdat alle bestelde producten binnen zijn en dan hoop ik rond september te kunnen beginnen met 4 topkasten.

Comment

Working...