setje van 2 zelfbouw monitortjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

setje van 2 zelfbouw monitortjes

Beste allemaal,

Niet omdat er nu geen geweldige monitoren normaal te koop zijn en ik denk dat ik dat beter kan (wellicht niet) om een monitortje te bouwen maar gewoon voor de hobby en het plezier van het bouwen ben ik het internet af aan het struinen voor de tekeningetjes van een flormonitor om in te zetten als monitor.
    Een monitor waar eigenlijk een hele band op zou moeten kunnen spelen. dus voor het gebruik van bv een kleine drumfill als een monitor bij een zanger of bij de gitaristen, bassisten, toetsen of wat dan ook.

Ik heb nu zelf 2 monitoren, actief van een niet te noemen (want zo geweldig zijn ze niet) merk. Op vooruitgaan doe ik dus altijd wel maar wil ook wat bouwen wat een beetje kwaliteit heeft.

Ik heb een drietal ideen opgedaan, waarvan ik eigenlijk wel zeg, ja dat is een mooi monitortje, lekker compact, netjes op het podium en het lijkt me nog niet eens een slechte keuze. Het worden normale passieve monitoren waarbij ik nog een beetje twijfel of ik hem met een passief of actief filter moet gaan filteren. (beide valt wat van te zeggen in mijn optiek)

de aansturing/ versterker staat relatief nog open, maar zit wel te denken aan een Inuke versterkertje. (waarom? heel simpel, mooie prijs, goede klank en de output is ook aardig volgens de boekjes en ze zijn lekker licht)

Hier zijn de ontwerpen te vinden... http://www.speakerstore.nl/constructions/show/101
    Eentje waar geen tekening bij zit maar die wel op te vragen is: http://www.speakerstore.nl/projects/show/128
    Beyma setje: http://www.speakerstore.nl/constructions/show/84

En een greep uit ons eigen mooie forum:

Of ik nu een setje van2 met 12 of een 15 inch ga bouwen...daar ben ik nog niet over uit. Wie heeft ook al eens zelf monitoren gebouwd en wil zijn kennis en tekeningetjes/ ontwerp delen? Of waar mag ik zelfs een keer komen luisteren naar je bouwwerk? De D&B max copyen zijn in mijn optiek wel interessant, wie heeft ze eens gebouwd?

Ik hoop dat we hier wat van gedachten kunnen wisselen en ideeen opdoen. Ik begrijp dat er veel te koop is, en dat er geweldige merken zijn die dit kunnen leveren...
    maar daar ga je voor naar de winkel en je koopt het...en dat is nu net niet de bedoeling,
    Ik vind het leuk om dit zelf te bouwen en de zoektocht naar het beste ontwerp. Daar haal ik ook een gedeelte hobby en plezier uit...
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Let goed op welke hoek je de monitoren gaat geven. 45graden heb je niets aan. 30-35 is stukken fijner op de meeste podia. Ik ben erg tevreden over het JBL 712 ontwerp: lage kast, beide hoeken te gebruiken (is geen coax, dus maakt uit), verzonken speakon (zodat men er niet op kan gaan staan, helaas maar aan 1 kant), licht en ook als topje inzetbaar. Als het mogelijk is om een coax in een dergelijk kastje te krijgen, kan het nog kleiner. Ik zou bij 12" blijven. 15" heb je op kleine podia niet nodig, staat in de weg en kost alleen maar transportruimte. Laag uit monitoren vervuilt ook alleen maar je zaalgeluid. Voor een drummer kun je dan beter een apart subje neerzetten (maar ook dat is meestal niet nodig met voldoende sub op foh).
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Ik zou ook maximaal voor 12 inch gaan, wel een coax ontwerp, en actief (actief als in 1 externe versterker voor zowel het hoog als het laag)maken. Processors en amps kosten veel minder dan een goed passief filter.
      Statiefflens is ook altijd handig... Wel goed nadenken over handgrepen, liefst zodanig maken/plaatsen dat er geen vloeistof ik kan blijven staan. Speakons ook goed plaatsen, en wellicht onder een hoek zodat aan de achterkant geen kabels raar liggen.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Ik denk niet dat ik nog tekeningen van mijn
        12"/1" monitoren heb, maar wat mij wel bevalt is
        dat ze ongelijk van zijden zijn.
        Eén zijde is 25, de andere 40 gr, waardoor je kunt kiezen
        voor direct omhoog (b.v. onder statief) of meer op afstand.
        Ik heb er ook nog een steun bij waardoor je de hoeken met
        10 gr vergroot (35/50).

500 W op 8 ohm

press: 96 dB op 1w/1mtr
        long: 123 dB
        max spl: 129 dB
        Freq: 60 - 20.000
        hoek: 80 x 60 elip
        afm: 495 x 500
        gew: 16 kg

Mss kun je wat met de info?

grtz

Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• drbeat
          • Jun 2012
          • 671

Ik ben druk aan het zoeken..bedenken en lezen.. Het wordt inderdaad een coax ontwerp. En een 12 inch. Komt het beste uit de bus.
          Twijfel blijft voor het passief en actief filteren.

En inderdaad wordt de hoek dusdanig dat ik twee verschillende hoeken ontwikkel.

Het connector verhaal moet ik eens goed bekijken hoe dit vorm moet krijgen..
          En het plaaatsen op een statiefje.

En inderdaad is een compact subje voor de drums..

Als driver zoek ik bij eighteensound of b&c...
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Beyma heeft betaalbare (<100euri/st) passende filters bij hun coax drivers. Wel erg praktisch om een klein kastje ook passief aan te kunnen sturen... Als je het geld er voor overhebt: Neodynium scheelt in dit geval relatief veel kilo's (verschil van in elke hand een kastje of twee handen per kastje).

Kijk 'ns naar de handvaten van o.a. Cubo en Prospect: als je deze aan beide kanten in de onderste hoek zet en voldoende diep maakt, kan er een speakon beschermd in zitten. De vorm zou ik dan wat aanpassen: meer driehoekig zoals aan 1 kant bij de JBL SRX712. Beide kanten speakon is handig voor evt doorlussen en het kastje blijft onder beide hoeken bruikbaar. Verder gewoon een K&M flens in een zijkant (ff zo uitmeten dat je niet door de driver gaat...).

Comment

• drbeat
              • Jun 2012
              • 671

Originally posted by PvG
              Beyma heeft betaalbare (<100euri/st) passende filters bij hun coax drivers. Wel erg praktisch om een klein kastje ook passief aan te kunnen sturen... Als je het geld er voor overhebt: Neodynium scheelt in dit geval relatief veel kilo's (verschil van in elke hand een kastje of twee handen per kastje).

Kijk 'ns naar de handvaten van o.a. Cubo en Prospect: als je deze aan beide kanten in de onderste hoek zet en voldoende diep maakt, kan er een speakon beschermd in zitten. De vorm zou ik dan wat aanpassen: meer driehoekig zoals aan 1 kant bij de JBL SRX712. Beide kanten speakon is handig voor evt doorlussen en het kastje blijft onder beide hoeken bruikbaar. Verder gewoon een K&M flens in een zijkant (ff zo uitmeten dat je niet door de driver gaat...).
              Ik ben aan het bedenken en schetsen hoe ik de kast hanteerbaar ga maken. De handvaten bij de prospect vind ik erg goed en daar kun je meteen de speakons in kwijt. Ik vind het ontwerp van tw audio erg goed kwa graden maar niet kwa handelbaarheid..het lijkt op een handvat maar is t niet. Cubo handvaten zijn in mijn ogen niet lekker kwa tillen..

Waar ik ook naar kijk is inderdaad een statief flens. Al zit daar voor mijn ontwerp ook meteen de grootste uitdaging..
              Waar ik aan denk is een systeem zoals tw audio het ook heeft met een beugelsysteem. Of vliegsysteem.

Door alle hoeken wordt het een complex kastje maar erg leuk om te bedenken.
              Ik ben nu de vorm en het uiterlijk aan het bedenken.
              Een paar eisen van mij persoonlijk...ik wil er speakerdoek voor...want ik vind die roosters niet mooi...

Waar ik nog wel naar zoek zijn de soort voetjes waar ze op de grond komen liggen..

Comment

• PvG
                • Sep 2012
                • 979

Originally posted by drbeat
                Een paar eisen van mij persoonlijk...ik wil er speakerdoek voor...want ik vind die roosters niet mooi...

Waar ik nog wel naar zoek zijn de soort voetjes waar ze op de grond komen liggen..
                Wat vind je van de roosters die SA gebruikt en dan in het zwart met 5mm speakerschuim erachter? Ik weet hoe je die kunt maken.

Voetjes? Ik zou de standaard rubberdoppen van Penn nemen en deze iets infrezen.

Comment

• drbeat
                  • Jun 2012
                  • 671

Wil het speakerdoek aan de voorkant.. De oplossing van SA ken ik maar vind ik minder fraai..

En die voetjes zijn idd het makkelijkst en mooist..

Wat ook wel interessant is om te vermelden is dat hoe dieper je in de materie duikt...hoe duidelijker het wordt dat het gros van de verkochte kasten niet alleen keuzes gemaakt worden ten goede van t ontwerp maar ten goede van de verkoopcijfers...dat weten we natuurlijk allang.

En dat zal bij mij net zo zijn....een driver van een x bedrag. Aangestuurd door een behringer versterker.
                  Denk wel dat ik er een passief filter in bouw... Waarom...tja...het is nog niet zo dat een passief set filters net zo duur is als vier versterkers en een professor..

En mocht er een ampkanaal kapot gaan dan kun je het nog steeds oplossen...

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Originally posted by drbeat
                    En mocht er een ampkanaal kapot gaan dan kun je het nog steeds oplossen...
                    Actief is mooi als je altijd voldoende tijd hebt om je professor te programmeren.
                    Passief is wel sneller, zeker als je ff snel een monitortje erbij nodig hebt.

Ik vond nog een plaatje:

Zie je iig de verschillende straalhoeken.

grtz

Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Boi
                      • Apr 2004
                      • 541

Originally posted by jakkes72
                      Ik zou ook maximaal voor 12 inch gaan, wel een coax ontwerp, en actief (actief als in 1 externe versterker voor zowel het hoog als het laag)maken. Processors en amps kosten veel minder dan een goed passief filter.
                      Statiefflens is ook altijd handig... Wel goed nadenken over handgrepen, liefst zodanig maken/plaatsen dat er geen vloeistof ik kan blijven staan. Speakons ook goed plaatsen, en wellicht onder een hoek zodat aan de achterkant geen kabels raar liggen.
                      Een goed passief filter uit de winkel voor 12"coax monitor kost je een 80euro, zelf bouw wat duurder omdat je dan betere en/of zwaardere componenten gebruikt. Maarheu Jakkes72, doe mij even een amp + processor voor minder dan 125euro.
                      Goedkoopste processor op de markt 2in4uit kost inkoop nog altijd 295euro ex btw/ex verzendkosten.
                      groetjes

___
                      Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

Originally posted by Boi
                        Een goed passief filter uit de winkel voor 12"coax monitor kost je een 80euro, zelf bouw wat duurder omdat je dan betere en/of zwaardere componenten gebruikt. Maarheu Jakkes72, doe mij even een amp + processor voor minder dan 125euro.
                        Goedkoopste processor op de markt 2in4uit kost inkoop nog altijd 295euro ex btw/ex verzendkosten.
                        En dit zal dan ook de rede zijn dat ik het passief ga aansturen.

Ik houd jullie op de hoogte wat het gaat worden, ook kwa vorm en handelbaarheid. Die laatste vind ik super belangrijk. Maar ook dat je hem op meer dan 45 graden kunt leggen dus tussen de 30 en 35 graden.. das een ideale hoek.

Ook de aansluitingen moeten goed zijn, en hufterproof. al geloof ik dat alles wel kapot kan gaan.

Binnenkort gaan we tekenen en bedenken hoe een en ander moet gaan worden...De plaatjes zien jullie wel verschijnen..

En ideen zijn zeker welkom!!!

Comment

Working...