dubbel10/1 inch toppen met RCF L10-750YK?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erikk
    • Nov 2007
    • 22

dubbel10/1 inch toppen met RCF L10-750YK?

heeft iemand ervaring met de rcf l10-750yk?
    ik ben namelijk van plan compacte topjes te maken met dubbel 10 inch en een enkel 1 inch driver
    de kastjes moeten vanaf 100hz goed weergeven en mij werdt deze rcf driver aangeraden als speaker met de hoogste output
    maar ik kan er geen ervaringen van mensen van vinden
    of weet iemand anders een betere driver voor het geld?

groeten erik
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Geen ervaring mee.
    Een alternatief: Beyma 10MI100, maar die zal een vergelijkbare prijs hebben.
    Bij je kast ontwerp ook even goed naar de Xmax op vol vermogen kijken bij 100Hz.

BTW: is enkel 12" dan niet compacter en lichter?
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by PvG
      Beyma 10MI100, maar die zal een vergelijkbare prijs hebben.
      Bij je kast ontwerp ook even goed naar de Xmax op vol vermogen kijken bij 100Hz.

BTW: is enkel 12" dan niet compacter en lichter?
      Als je een precision devices 10mh25 neemt, dan zijn 2 stuks lichter als je rcf, of de beyma (ook een goede speaker)...
      Ik zou het wel weten voor een topkast.

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

Die rcf zijn idd hele woeste speakertjes! Flinke output.. Alleen, volgens mij vooral bedoelt op een Hoorn!
        In bijvoorbeeld de GAE Director top zit het 12" Broertje.

Wil je met 10" de 100hz halen.. dan zul je een flinke hoorn ervoor moeten plaatsen.
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• erikk
          • Nov 2007
          • 22

oke de precision devices ziet er heel goed uit maar is deze ook in nederland aan te komen?
          en de beyma zou dus beter weer kunnen geven vanaf 100hz vanwege de hogere xmax, dat de rcf niet zou kunnen halen?

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Originally posted by erikk
            oke de precision devices ziet er heel goed uit maar is deze ook in nederland aan te komen?
            en de beyma zou dus beter weer kunnen geven vanaf 100hz vanwege de hogere xmax, dat de rcf niet zou kunnen halen?
            Nee, 100Hz met een 10" is sowieso een uitdaging (met wat throw).
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Probeer HW sound in veen eens, hennie heeft vaak wel wat voorraad liggen.

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Deze speaker zat in mijn EAW JF 100 e kastjes !
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• AMX_Pete
                  • Mar 2008
                  • 79

heeft iemand ervaring met de rcf l10-750yk?
                  ik ben namelijk van plan compacte topjes te maken met dubbel 10 inch en een enkel 1 inch driver
                  de kastjes moeten vanaf 100hz goed weergeven en mij werdt deze rcf driver aangeraden als speaker met de hoogste output
                  maar ik kan er geen ervaringen van mensen van vinden
                  of weet iemand anders een betere driver voor het geld?
                  Het is mogelijk hem tot 100Hz onderin te laten komen in zoiets als een compacte BR kast, maar dan is hij amper belastbaar door de piepkleine Xmax. Degene die de speaker heeft aangeraden, weet duidelijk niets van speaker parameters en hoe ze te interpreteren. Dikke magneet, hoog rendement... zal wel luid gaan. Niet dus. Met een hoorn ervoor en vanaf 180-220Hz komt zo'n speaker wel tot z'n recht (zeg dan maar dag tegen compact en vergeet 100Hz). De RCF L10-750YK werd/wordt o.a. in EAW KF850 gebruikt als mid speaker vanaf 230-240Hz op hoorn met faseplug. Beyma 10MI100 of B&C 10MD26 (zit o.a. in Nexo Alpha e) en andere speakers in dat genre, gedragen zich net zoals de L10-750YK, ze hebben gelijkaardige T/S parameters.

Voor een compacte topkast die gezond tot 100Hz onderin moet kunnen, heb je niet een forse hoogrendement speaker vandoen, maar eerder een allround ding met geen te extreme parameters. Als je bvb. zoiets als een Beyma SM110/N, 10G40 (of 10LW30N voor lichtgewicht) inzet in een BR kast, maken die meer SPL, hebben een vlakkere respons en kunnen desgewenst ook lager dan 100Hz komen dan de RCF L10-750YK. Om maar aan te geven dat het niet persé in de duurdere speakers moet worden gezocht voor de aangegeven toepassing. Er zijn ook 8" speakers te vinden die het minstens evengoed of beter doen als de RCF in het gegeven van een compacte kast die tot 100Hz onderin moet kunnen.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

De Faital Pro 10HP1020 is een heel dik 10" drivertje, haalt makkelijk de 100 Hz en lager en kan met 700 Watt RMS belast worden.
                    Ik gebruik deze in de Brooklyn-Audio line-array en cross deze tussen de 60 en 100 Hz, afhankelijk van het soort gig.
                    Dit is de dikste 10" die ik destijds kon vinden.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drbeat
                      • Jun 2012
                      • 671

Originally posted by MusicXtra
                      De Faital Pro 10HP1020 is een heel dik 10" drivertje, haalt makkelijk de 100 Hz en lager en kan met 700 Watt RMS belast worden.
                      Ik gebruik deze in de Brooklyn-Audio line-array en cross deze tussen de 60 en 100 Hz, afhankelijk van het soort gig.
                      Dit is de dikste 10" die ik destijds kon vinden.
                      Volgens mij heeft Faital Pro inderdaad erg mooie producten.
                      stomme vraag misschien maar naar welke waardes kijk jij dan om te beoordelen wat de dikste 10" is?

Overigens is er met klein formaat speakers toch flink wat rendament te halen, zeker tov 10 of 20 jaar geleden.
                      Ik heb het samen met Ness mogen ondervinden toen hij zijn topkastje kwam laten luisteren, hij heeft een heel erg mooi 8 inch coaciaal topkastje wat heel erg mooi klinkt, misschien niet helemaal zo diep gaat in hz, maar erg aangenaam speelt. toepassing is natuurlijk anders als bij een line aline- array en dat is eigenlijk ook een vraag, is dit een dikke driver in de line array of ook voor meerdere toepassingen te gebruiken zoals in een 2 of 1 10" kastje??
                      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

In feite is de low sectie van de line-array een simpele bass-reflex, door gebruik van veel kastjes onder elkaar gaan die zich als line-array gedragen.
                        Bij het zoeken naar de meest geschikte driver daarvoor let ik op gewicht, Xmax, vermogen en de TS parameters waarbij de Fs belangrijk is voor de onderste frequentie.
                        De Faital Pro komt met zijn parameters heel erg goed uit de bus wat ook merkbaar is want de line-array is vanaf 60Hz al inzetbaar, alleen heb je dan wel 12 kastjes per kant nodig om de array-lengte te halen die bij zo'n lage frequentie hoort.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...