Toppen gebouwd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dirk Wijnen
    • Dec 2006
    • 189

Toppen gebouwd

Ik ben al een tijdje bezig geweest met zelf toppen te bouwen. Het idee ontstond in de zomervakantie, dan ligt het theater waar ik werk helemaal stil. Om vervelen tegen te gaan ben ik bezig geweest om toppen te bedenken, ontwerpen en te bouwen.

Ik ben er redelijk lang mee bezig geweest, maar goed werk mag lang duren he.

Ik heb momenteel 4 toppen gebouwd, deze bestaan uit een 15" midlaag driver en een dikke 2" hoogdriver.
    Als dit goed bevalt ga ik nog 4 low kastjes bouwen, dit bestaat uit dubbel 15" voor wat extra body in het midlaag.
    Momenteel gebruik ik de toppen met EV Deltamax subs (dubbel 18") en ik moet zeggen dat ik de toppen erg lekker vind klinken.

Ik gebruik BMS midlaag drivers, erg fijne speakers. Lekker licht en veel power!
    Voor het hoog gebruik ik JBL 2450J hoogdrivers. Het was nog best lastig om deze voor een schappelijke prijs te vinden. Maar het is gelukt, ik heb er 4 weten te bemachtigen. Deze zijn gemonteerd op een hoorn van 60 x 40 graden.

Ik heb natuurlijk ook met wat tegen slagen gehad, zoals mijn hand in het gips dus kon ik 6 weken niets doen. Leveranciers waar ik heel erg vaak achteraan moest zitten en waarbij het lang duurde voordat ik mijn materiaal thuis had.

Maar goed het is gelukt, het was wel een serieuze uitdaging maar ik ben ook heel erg blij met het resultaat.
    Ze klinken ook erg rustig, totaal niet agressief (zonder iets te EQ'n) Ik heb het hoog op 1100Hz gecrosst.

Ik heb wat foto's geplaatst van de kastjes!
    Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Dat ziet er re-te-strak uit

Dit is denk ik niet de eerste keer als ik het zo zie?

Enige wat ik me afvraag is wat je in de handvaten hebt gezet, en op het frontje?

Comment

• Dirk Wijnen
      • Dec 2006
      • 189

Originally posted by sjig
      Dat ziet er re-te-strak uit

Dit is denk ik niet de eerste keer als ik het zo zie?

Enige wat ik me afvraag is wat je in de handvaten hebt gezet, en op het frontje?
      Danku! Dit is de eerste keer dat ik toppen bouw, ik heb in het verleden wel een paar subs gemaakt. Van elke keer leer je steeds weer wat dingetjes he.

wat er op de grille staat en de handvaten is; DW audio.
      Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Inderdaad strakke kasten! Vraagjes: Geen polemount? Bi-amped of passief filter?
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Dirk Wijnen
          • Dec 2006
          • 189

Inderdaad geen polemount, ze zijn wel aan de zware kant om ze op een statiefje te zetten. Ze worden bi-amp aangestuurd!

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Hoe ga je ze gebruiken? Of: hoe ga je ze op hoogte krijgen als je ze met 1 sub gebruikt en er geen podium is?
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Dirk Wijnen
              • Dec 2006
              • 189

Originally posted by PvG
              Hoe ga je ze gebruiken? Of: hoe ga je ze op hoogte krijgen als je ze met 1 sub gebruikt en er geen podium is?
              De toppen zitten in een flightcase, deze stapel ik meestal op de sub, topje op het kistje en juh. Ik heb er nog over nagedacht om er een soort beugel voor te maken zodat ik ze op een paaltje kan zetten en kan "tilten".
              Last edited by Dirk Wijnen; 18-03-14, 18:09.

Comment

• teunos
                • Feb 2008
                • 352

Ziet er inderdaad rete strak uit! Loopt dit alleen wel hoog genoeg door? De 2450 op de 2385 loopt uit ervaring niet veel hoger door dan 7k vlak, en valt daarboven vrij snel af.
                ''diamonds are forever''

Comment

• Dirk Wijnen
                  • Dec 2006
                  • 189

Ik vind het persoonlijk nog wel meevallen. Maar het lijkt inderdaad wel dat het tophoog snel afzwakt. Maar het is niet zo dat ik dit overdreven mis ofzo. Ik neem het setje binnenkort even mee naar de schouwburg waar ik werk. Daar kan ik lekker op mijn gemak gaan luisteren eq'n en andere mensen bij betrekken.

Comment

• Dirk Wijnen
                    • Dec 2006
                    • 189

Heeft even geduurd, maar nu heb ik ze alle 4 af. Binnenkort even de processor instellingen maken en dan kan ik ze gaan inzetten.
                    Ben blij met het resultaat

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                      • Jun 2010
                      • 640

Heel netjes gebouwD! waar heb je die mooie grill vandaan als ik vragen mag? Ik ben aan het kijken voor mijn DHZ Sub maar kan nog niet echt iets vinden wat me kan bekoren...

Comment

• Dirk Wijnen
                        • Dec 2006
                        • 189

Dankjewel, die heb ik laten cnc ponsen bij een metaal bedrijf. Ze zijn wel prijzig, of je moet er meerdere bestellen. Maar als je op het internet gaat zoeken kom je vast wel een paar bedrijven tegen die een cnc ponsnibbelmachine hebben. Die kunnen het vast voor je maken ;-)

Comment

Working...