Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Effe een vraagje tussendoor; In hoeverre "boeit" de fase response? Ik heb hier 2 dezelfde speakers (zelfde componenten, eq's, filters), echter heeft de fabrikant bij 1 van de speakers eea gesleuteld, zoals te zien in de foto's.

Ik heb niet heel uitgebreid vergeleken, maar ik zou het verschil zo snel niet horen
    Kan me voorstellen dat als je ze samen gebruikt een sterk afwijkende phase response niet echt ideaal is.....

Met 3 wraps:

Zonder wraps:

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Eén van de 2 heeft volgens mij de hoogdriver verkeerd om aangesloten (geïnverteerd).

Dat zou je moeten kunnen horen als je naar beide tegelijk luistert en je hoofd wat beweegt.

Kun je ook de group delay laten zien? Voor de fun.
      Last edited by PvG; 27-08-16, 01:39.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Originally posted by PvG
        Eén van de 2 heeft volgens mij de hoogdriver verkeerd om aangesloten (geïnverteerd).

Dat zou je moeten kunnen horen als je naar beide tegelijk luistert en je hoofd wat beweegt.

Volgens mij is dit gewoon goed gepoold. Lijkt erop alsof de delay net anders getracked is. Vanaf 100hz zie je al dat de twee responses weglopen van elkaar, dat kan niet als het alleen de hoogdriver betreft.
        ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Ah, kijk, daar zit dus het venijn. Hmm, misschien is REW niet zo goed in het bepalen van de delay... Daar kan ook een en ander in mijn metingen mis zijn.

Zitten hier wezenlijke verschillen tussen SMAART en REW? Ja, waarschijnlijk... Wat, hoe?
          Last edited by PvG; 27-08-16, 06:05.
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• teunos
            • Feb 2008
            • 352

Een paar samples erlangs en je hebt al dit verschil. Als de coherentie slecht is en de kamer staat vol van reflecties is het exact bepalen van de inpulse response vrij lastig. De delay tracker zoekt de piek van de IR en met bovengenoemd kan die rommelig zijn. Kan zo maar dat als je dezelfde speaker op een andere positie in de kamer meet, je Delay gesynced wordt op een ander sample in de IR.

Vandaar ook dat je bij het meten zoals Timo zo mooi altijd zegt, niet je hersens moet uitschakelen. Meten is 1 ding. Weten wat je ermee moet is iets anders.

REW ken ik niet, maar ik denk dat er bagger weinig verschil in zit tussen echte meetresultaten tov Smaart.
            Immers doet iedereen alsof meten hogere sterrenkunde is. Maar het zijn eigenlijk maar een paar hele simpele wiskundige operaties. De implementering ervan en vervolgens de user interface bepaalt welke software voor jou het handigste is.
            ''diamonds are forever''

Comment

• sjig
              • May 2012
              • 909

Originally posted by PvG

1. Nope, als ik de versterkers wissel krijg je weer het andere plaatje.

2. Ga ik morgen ff naar kijken!

3. Euh, dat kan uiteraard. Maar de verschillen zijn zeg maar zo klein dat je ze niet kan zien naast elkaar :P

Delay tracker kan ik zo snel niet vinden in REW... Deze meting was in de garage, maar ook buiten of in een grotere ruimte (met speaker op statief 2 meter van de grond, plafond op 4-5 meter hoogte) speakers hetzelfde...

Hier in ieder geval 1 van de group delays, van het eerste plaatje:

^ Onder 50 hertz stort alles in elkaar, is ook maar een 12" budget topje XD
              Last edited by sjig; 27-08-16, 16:25.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by sjig

Delay tracker kan ik zo snel niet vinden in REW... Deze meting was in de garage, maar ook buiten of in een grotere ruimte (met speaker op statief 2 meter van de grond, plafond op 4-5 meter hoogte) speakers hetzelfde...
                Moet toch ergens iets zitten wat de delay tijd van je microfoon gelijk zet met de latency van het referentie signaal, in je grafieken zit je er te dichtbij om van toeval te kunnen spreken.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Beide traces van de toppen zijn overigens identiek, net wat Teunos al schrijft ligt het hier aan het verschil in delay. Zet de top van de bovenste grafiek maar eens een paar cm dichter bij de microfoon, dan zul je zien dat de grafieken exact overeen komen. Om preciezer te zijn; bij 3kHz is het verschil 190º, dat komt overeen met ongeveer 6 cm.

Comment

• sjig
                    • May 2012
                    • 909

Originally posted by MusicXtra
                    Beide traces van de toppen zijn overigens identiek, net wat Teunos al schrijft ligt het hier aan het verschil in delay. Zet de top van de bovenste grafiek maar eens een paar cm dichter bij de microfoon, dan zul je zien dat de grafieken exact overeen komen. Om preciezer te zijn; bij 3kHz is het verschil 190º, dat komt overeen met ongeveer 6 cm.
                    Heb de delay tracker gevonden 💪

Zo ziet het er dan uit:

En zo:

Ga vanmiddag even wat proberen met verplaatsen vd. toppen

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Je moet wel steeds opnieuw de delay laten zoeken.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                        • Jun 2014
                        • 456

Wat ook helpt is een frequentie respons. Als 1 van de hoog drivers ø reverse is aan gesloten dan zie je een andere frequentie respons met als dat in die analyzer ingebouwd zit coherentie die op een ander punt zwaar omlaag gaat.

Wat gebruiken jullie als referentie signaal? pink noise of een sweep. (Beiden hebben voor en nadelen al moet ik wel vermelden dat REW een analyzer is die ik niet ken wel geprobeerd een lange tijd geleden maar niet mijn ding toen)
                        Last edited by Timo B Geluidstechniek; 28-08-16, 11:52.
                        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• sjig
                          • May 2012
                          • 909

Bij deze:

Verschillen een beetje, maar wel minder dan 2-3 dB.

Lichtere lijntje is de top met meer wraps dan de andere...

REW gebruikt een sweep, eventueel kan je meerdere sweeps laten draaien waar 'ie vervolgens 1 grafiek van knutselt. Smaart is mij op het moment wat duur (kost zegmaar al meer dan 1 speaker). Wellicht iets voor later :P

Crossover frequentie is overigens 1700 Hz

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                            • Jun 2014
                            • 456

Kan je ook de frequentie resolutie / Smoothing op een andere waarde zetten daar hier niks aan informatie duidelijk wordt rond het x-over punt?

Iets van 1/24 of 1/48 punt per octaaf....

verder eventueel je verticale scaling op een lagere waarde als 10 zetten (liever 6 in het geval van deze grafiek).
                            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• sjig
                              • May 2012
                              • 909

Originally posted by Timo B Geluidstechniek
                              Kan je ook de frequentie resolutie / Smoothing op een andere waarde zetten daar hier niks aan informatie duidelijk wordt rond het x-over punt?

Iets van 1/24 of 1/48 punt per octaaf....

verder eventueel je verticale scaling op een lagere waarde als 10 zetten (liever 6 in het geval van deze grafiek).
                              Zoiets?

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                                • Jun 2014
                                • 456

Ziet er niet wezenlijk anders uit al zou ik een beetje wantrouwend zijn naar de hoog driver die in de kast zit van die roze trace.

Daarbij zou mijn 1ste reactie aan de hand van de fase traces tussen beide kasten wel degelijk zijn dat bij 1 van de 2 polariteit van de hoogdraver omgedraaid dient te worden.
                                Daar moet ik dus wel bij zeggen dat ik het programma REW niet ken daar toen ik het wou proberen ik het niet fatsoenlijk aan het werk kreeg (het zelfde had ik met LAMA en ligt aan mij niet aan REW of LAMA).

Als je Smaart gewend bent is dit wel even om schakelen zeg maar......

Comment

Working...