Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Danley Soundlabs had problemen met de MK1 van de 18NLW9600. Door een plexiglas wand te bouwen en de luidspreker te observeren kwamen ze er achter dat ze met een sinus (maar niet met pink noise), op een zeer precieze frequentie, met een zeker vermogen, de luidspreker als het ware op commando zichzelf kon laten opvouwen. Hierbij de striemen vormende zoals getoond in de foto van PvG.

De ongelijke druk boven bepaalde hoge vermogens vond het zwakke punt in het MK1 ontwerp. En aangezien dit een beest van een luidspreker is, is het aannemelijk dat ook andere luidsprekers vatbaar zijn. Om dit probleem op te lossen hebben ze aanpassingen aan het begin van de hoorn gemaakt.

Los hiervan kwam Martin met deze flowsimulatie van het oude ontwerp op de proppen: http://www.diyaudio.com/forums/subwo...ml#post3634600

En besloot daarom om zijn eigen ontwerp gebaseerd op de TH18, ook onder handen te nemen, met vergelijkbare resultaten.

Als ik het goed begrijp is de dode driehoek / compressiekamer, ten alle tijde het punt waar de meeste compressie plaats vind, wat er voor zorgt dat het gebied met de hoogste druk, niet plotseling van plek veranderd (richting de rest van de hoorn) maar gecentreerd blijft rond de punt van de "V".

Dit is een probleem dat met name voor luidsprekers met een behoorlijke belastbaarheid/ Xmax speelt (ongeveer >1500 W en >10 mm). Voor luidsprekers met minder excursie wordt de V juist verder van de konus gemonteerd.

Mvg Johan

Comment

• ampie
      • Jun 2010
      • 10

Ik heb besloten de bouw door te zetten. De speakers zijn al in huis. Omdat dit allemaal naast een drukke baan en gezin moet gebeuren zal het niet in de hoogste vesnelling gaan. Als ik de tijd vind zal ik een nieuw topic openen om de vorderingen te laten zien. Het streven is om ze eind mei gereed te hebben. Vanaf dat moment staan enkele buiten evenementen gepland. Mijn huidige 4 st. EAW SB250 zijn hiervoor slechts beperkt toereikend en lopen te veel op hun tenen. Ik verwacht dat bij normaal binnen gebruik 2 stuks th118 meer dan toereikend zullem zijn. Voor buiten zijn er dan 4 beschikbaar afhankelijk van de situatie.
      Last edited by ampie; 24-02-17, 19:07.

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

@teunos: Mijn sommetjes gingen over fase en weglengte, en dus niet over oppervlak.

@Rademakers: De foto met de gekreukelde 18NLW9000 was van teunos (ik heb verder geen kennis van de herkomst en/of dit in een TH(1)18 kast is gebeurd).
        Nu ik de flowsimulaties van XoC heb gezien, wordt ik nog nieuwsgieriger naar een simulatie met bijv 10 punt bronnen. Toch 'ns excel opentrekken, maar dat zal pas over enkele dagen zijn. Hopen dat mijn paar hersencellen de komende dagen overleven :-D
        Last edited by PvG; 24-02-17, 19:36.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• teunos
          • Feb 2008
          • 352

@PvG
          Had inderdaad niet in de gaten dat je het over de geometrie had bij 18'' vs 15''.

Eigenlijk kwam die foto van mij. Nogmaals, dit was puur om aan te tonen dat cone correction dus geen onzin is. Speakers kunnen echt vouwen onder asymmetrische belastingen over de conus. Niet zozeer door de drukverdeling zelf, maar doordat de drukverdeling in de hoorn net voor de speaker in combinatie met de axiale beweging van de conus een staande golf in radiele richting op het diafragma can exciteren. Normaal in een BR kast kan dat zo goed als niet, omdat deze mode door de geometrie van de conus zeer ongunstig is. Hij moet dus ''aangeslagen'' worden, en hoe ongelijker de druk in de hoorn net voor de conus verdeeld is, des te waarschijnlijker dit wordt.

Die flow simulaties heb ik nogal mijn vragen bij.
          Wat is immers de volume velocity die hiervoor gebruikt is?
          Is dat sowieso een realistische waarde bij ''normale'' SPL?
          Welke vergelijkingen worden hier opgelost, is het een model voor een lineair medium?

Kan het zo 123 niet terugvinden in het topic (nogal veel posts ) maar ik zou het niet zo 123 voor zoete koek aannemen.
          Sowieso lijkt het me sterk dat ze direct de frequentie hieruit kunnen afleiden die de vouwen in de conus teweegbrengt omdat dit een gekoppelde simulatie vereist waar de druk in de hoorn de geometrie van de conus weer beinvloed die weer de druk beinvloed. Bovendien lijkt het een 2D simulatie dat me voor een situatie als dit niet heel toepasselijk lijkt.
          ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Originally posted by Rademakers
            Als ik het goed begrijp is de dode driehoek / compressiekamer, ten alle tijde het punt waar de meeste compressie plaats vind, wat er voor zorgt dat het gebied met de hoogste druk, niet plotseling van plek veranderd (richting de rest van de hoorn) maar gecentreerd blijft rond de punt van de "V".
            Ah, deze redenering begrijp ik! Maar ben nog niet helemaal tevreden...
            Hoe zit het dan met mijn sommetje (een driver zijdelings geladen in een aan Ć©Ć©n kant afgesloten pijp): door fase verschil is er een drukverschil over de conus. Ik heb het vermoeden dat de afstand van de driver tot de afsluiting van de pijp icm reflecties hier iets doet met het drukverschil over de driver. In de TH18 is de afstand tussen driver en afsluiting "pijp" nagenoeg 0. Bij de TH118 hebben we het "dode/loze" driehoekje (het deel rechts van de V in de foto die ik eerder postte) dat een lengte heeft van ongeveer een halve driver/throat diameter.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Sowieso lijkt het me sterk dat ze direct de frequentie hieruit kunnen afleiden die de vouwen in de conus teweegbrengt
              Die hebben ze (DSL) gezien door de plexiglasplaat.

Bij mijn weten gebruikt Martin Solidworks en misschien CAD. Het is een tijdje geleden dat ik met Akabak heb gewerkt maar ik kan me voorstellen dat je een en ander daarin kunt simuleren. Specifieke vragen zul je aan Martin moeten stellen.

PvG: Hoewel Hornresp lang niet zo pietje precies is als Akabak, kun je in Hornresp wel de frequentieafhankelijke luchtdruk en deeltjessnelheid simuleren in de keel (en mond) van een tapped hoorn. Die dode driehoek kun je vrij aardig benaderen met S1, S2 en L12, misschien kun je daar wat mee?

Mvg Johan

Comment

• PvG
                • Sep 2012
                • 979

De PM90 top in Duitsland:
                Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Comment

• stefke96
                  • Dec 2015
                  • 96

Leuk om te zien! Zo te zien hebben ze hier wel niet voor de bms coax ,maar de rcf nd950 gekozen.

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Yep, heb het vermoeden dat die het ook wel doet, maar op hoog volume wss wat minder.

Comment

• stefke96
                      • Dec 2015
                      • 96

Als ik zo de prijs zie van een nd950 bij een franse webshop ben ik toch aan het overwegen om een pm90 top te bouwen.

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Waarom doet dat prijsverschil er toe? Of je nu 2300 of 2800 euro kwijt bent aan een paar toppen, is voor mijn gevoel dezelfde keuze.

Merk ook op dat de ND950 pas full power kan vanaf 800 Hz en de 12" sectie van de PM90 begint daarvoor toch echt al af te vallen. De BMS kan volle pruttel vanaf 400/500 Hz.
                        Last edited by PvG; 19-03-17, 09:42.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by PvG
                          De BMS kan volle pruttel vanaf 400/500 Hz.
                          Achter deze hoorn gaat dat toch echt niet werken.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Mijn punt was: Cut-off van HF950 hoorn is 400 Hz. De aanbevolen x-over frequentie van 650 Hz is dus geen probleem voor de combi BMS+HF950. De ND950 driver kan het wel moeilijk krijgen.

Comment

• stefke96
                              • Dec 2015
                              • 96

Helaas is die 500,- voor mij een pak geld..

Naar mijn weten word de nd95ook gebruikt in de rcf art 745, en al gebruikt vanaf 650 Hz.
                              Uiteraard zal de 950 niet vol benut worden met een enkele 15" er onder.

Een dubbel 12 top vind ik nog steeds het kijken waard, aangezien headroom altijd wel welkom is.

Comment

• stefke96
                                • Dec 2015
                                • 96

Toevallig de set nog een keer aan de tand kunnen voelen?

Comment

Working...