Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Tuurlijk, enkele keren gemeten en afgelopen weekend de set ook buiten gebruikt.

Buiten set:
    Ik had een band onder een overkapping op een podium in de buitenlucht: 2x PM90 op standaard en 2x TH118 centercluster. Ik had nog 6-10dB "over". Boven de 20m werd het wel 'dunner' en zou je profijt hebben van 2 extra subs (en dan 4 stuks verdelen over de breedte). Straat was een 10m breed en het terras een 30m lang. Het was warm, maar de Powersoft versterkermodules werden niet eens heet (uit de zon weliswaar). Dit in tegenstelling tot mijn stagerack (2xM50Q, 2xS16, X32core en 4x QLXD4) dat op een gegeven moment vol in de zon stond: te heet om aan te raken. De apparatuur bleef (gelukkig) werken, maar ik kreeg wel een storing aan een RJ45+ethercon (AES50). Wie in onze branch heeft dit type connector geaccepteerd als standaard??? Oelewapper!

Metingen:
    Ik weet nu wat er echt moeilijk is aan meten: grote kasten en/of lage frequenties. De 2x12" sectie van de PM90 moet je op grote afstand meten/eq-en en alignen met het hoog. Als je op korte afstand meet, align je verkeerd omdat de onderlinge afstanden tussen het hoog en de hoornmonden van de 2x12" substantieel veranderen in de eerste paar meters. En als je op enkele meters afstand meet, moet je ook enkele meters afstand van alle oppervlakken (incl. vloer!) verwijderd blijven (zowel mic als speaker). Dat betekent in de praktijk dat je beide moet vliegen oid (dit is ook precies wat Peter Morris heeft gedaan). Daar heb ik tot nu toe nog niet de moeite voor genomen (je hebt al snel een ruimte van 12 x 8 x 8m nodig, of buiten 4m de lucht in). Het alternatief is veel metingen doen met de kast op verschillende hoogtes, verschillende mic posities en een (hopelijk) redelijk gemiddelde te nemen. Buiten meten helpt al een heleboel. Ik gebruik overigens een slope van -0.8...-0.9dB per octaaf als target, want "vlak" vind ik niet fijn mixen. Subs eq-en/alignen moet buiten (of in grote hal) met mic op de grond.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

Working...