Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Bij alles wat afwijkt van het 'normale' zul je weerstand ondervinden.
    Waarschijnlijk komt dat doordat het afwijkt van het 'normale'.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Originally posted by beyma
      Ik vind het ook niet lelijk , het geeft een jaren 80 Stage Accompany look en dat noemen we tegenwoordig 'vintage' dus helemaal trendy
      Ouwe looks met nieuwe moderne inhoud heet: Retro! Is helemaal IN
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Enkele impedantie metingen gedaan. Opvallend is dat Hornresp de frequenties van de pieken juist berekend, maar dat de impedantie bij die frequenties niet helemaal juist wordt voorspeld (zie plaatje 1). Heb ik wat fout gedaan? Niet meer of minder dan Peter Morris (de ontwerper van het origineel), want hij krijgt vergelijkbare resultaten (zie plaatje 2).

Mijn topjes: Hornresp onder, meting boven. (Merk op dat de schaal niet hetzelfde is voor de plaatjes...)

Origineel van Peter Morris: meting onder, Hornresp boven.

Vanwege de actieve aansturing doet het impedantieverloop er veel minder toe dan in geval van een passief filter, maar ik kan wel een en ander controleren:
        - Poort frequentie is 83 Hz (met Hornresp was 84 Hz berekend, close enough :-) ). Peter Morris had ca. 80Hz: hij heeft 17mm multiplex gebruikt, dus iets langere poorten.
        - Minimum impedantie is 3.7 Ohm @ 124 Hz. Ok.
        - Er zit een bult bij 336 Hz die ook in de response terug te vinden is. Bij Peter Morris zit die iets hoger en dat klopt want mijn hoorn is iets langer.

Kortom, dit ziet er niet verkeerd uit, denk ik.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Yes, metingen kunnen doen! [] Heb nu een redelijke basisinstelling. Binnen blijf je last hebben van reflecties: met windows over de impulse response gaat het vanaf een paar honderd Hz redelijk. In de meting hieronder zie je bijv. een dip ~800 Hz veroorzaakt door reflecties via vloer/plafond: de dip schuift met afstand van de mic. Een meetresultaat:

(Vergeet even de absolute waarde op de dB schaal: hier staat de gain van de meetmic niet op de gekalibreerde waarde.)

Als je met FIR aan de gang gaat, zul je buiten of in een (heel) grote zaal moeten meten. Minstens ca. 4m van de grond (en plafonds en wanden)...

Subs/mid hebben in de meting boven een BW x-over (LR had beter geweest). Had even niet de aandacht. []
          De oplopende fase vanaf ca. 6kHz hoort zo: komt van het passieve BMS filter op de 4594 met geïnverteerd VHF.
          Ik ben nog niet helemaal tevreden met het gedrag van de compressiedriver rond de 3 kHz. Als het (erg) hard gaat, wordt ie schreeuwerig (zoals veel compressiedrivers). Maar goed, dan gaat het ook erg hard (>130dB). Dit is een aandachtspuntje voor verdere verfijning. Nou ben ik wel gewend aan SA ribbondrivers...

Ampjes, DCX2496s, Mac, X32core+S16s:

Topje op standaard (niet de meetpositie, wel de luisterstand):

Luisteren... Euh... Wow...
          Nog nooit zoveel "in your face"-geluid uit zo'n kleine kast horen komen. Het gaat heel snel veel te hard. De 2x dubbel 15" subs per kant moesten +6dB meer gain hebben om net in balans te komen met het low mid (en de BMS 4594 -6dB). 2x dubbel 15" sub per kant is te weinig. Het dubbele zou misschien in de buurt komen. De klank vind ik ongekend: ik hoor details die ik niet eerder gehoord heb. Piano en stemmen zijn een genot om naar te luisteren. Spreiding heb ik ook zelden zo goed gehoord: in de gehele zaal dezelfde balans (zowel afstand als off-axis). Kortom: tevreden, maar er zit nog meer in dit ontwerp.

Ik heb ook een iPhone filmpje, maar dat wordt door Facebook/Youtube herkend als beschermd materiaal, dus lastig te delen.
          Last edited by PvG; 15-08-16, 22:45.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by PvG
            De 2x dubbel 15" subs per kant moesten +6dB meer gain hebben om net in balans te komen met het low mid (en de BMS 4594 -6dB). 2x dubbel 15" sub per kant is te weinig. Het dubbele zou misschien in de buurt komen.
            Dan snap je nu waarschijnlijk ook dat de Prospect met 3 kickjes en 4 X28's nog steeds in balans is....

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Originally posted by MusicXtra
              Dan snap je nu waarschijnlijk ook dat de Prospect met 3 kickjes en 4 X28's nog steeds in balans is....
              Mwah, zie ik wel wat in

Hier een snel filmpje met iPhone. https://www.dropbox.com/s/88tri2derv...%2008.mov?dl=0 Let niet op de figurant . Filmpje geeft een indruk van de klankbalans op verschillende afstanden en onder verschillende hoeken. Als je goed luistert, hoor je de zaalreflecties (kamfilter door plafond/vloer en echo door achterwand). Zaal heeft een podium over de gehele breedte (nu niet gebruikt) en er kan ruim 500 man in. SPL was ca. 100 dB in midden zaal.
              Last edited by PvG; 15-08-16, 23:46.

Comment

• teunos
                • Feb 2008
                • 352

Ik ga maar gewoon de eerste zijn die het zegt, maar die faseresponse is echt dramatisch.
                Dit kan velen malen beter, zelfs zonder FIR.
                ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

Originally posted by teunos
                  Ik ga maar gewoon de eerste zijn die het zegt, maar die faseresponse is echt dramatisch.
                  Dit kan velen malen beter, zelfs zonder FIR.
                  Waarom? Je zit naar een 4-weg systeem te kijken met 24dB/oct x-overs.
                  Hoe kan het volgens jou beter?

FYI: hier de meetresutaten van iemand op SFN aan een top volgens ontwerp Peter Morris in een dode ruimte aan de Birmingham University. Dit is ook IIR (echter zonder subs!) en vertoont bijna identiek fase verloop zoals in mijn resultaten. De amplitude response is hier wat rechter omdat er: 1) gemeten is in een dode ruimte, 2) er een Lake LM26 is gebruikt met veel PEQs en raised cosine filters en 3) het plaatje heeft 1/3 oct smoothing.
                  Last edited by PvG; 16-08-16, 19:18.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Ben het wel een beetje met Teunos eens, wil je dit met FIR recht gaan trekken dan heb je zo ongeveer een kalender nodig om de latency in beeld te krijgen.
                    Laatste Smaart plaatje is ook echt dramatisch, gevolg is dat je impulse response compleet om zeep geholpen is, simpel omdat het hele spectrum in tijd een heel eind uit elkaar getrokken wordt.
                    Hier een voorbeeld van wat ik uit de Prospect top plus sub weet te persen zonder gebruik van FIR welteverstaan. In het bovenste plaatje zie je een heel goeie IR, kort in tijd met een enorme piek (tot buiten beeld) naar boven en een heel korte spike naar onder. Totale latency van het systeem ligt rond de 7 ms, de meetmicrofoon stond hier op ca. 2 meter afstand. Dat is dus het gevolg van een vrijwel vlakke fase response, de frequentie response is dan ineens een heel stuk minder belangrijk aan het worden, die is sterk afhankelijk van e akoestiek van een ruimte.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Hmm. Door de d'Appolito opstelling zit ik voor een egale verticale spreiding waarschijnlijk niet vast aan Linkwitz-Riley x-overs. Ik zou dus idd ook Bessel filters (=lineaire fase in passband) kunnen gebruiken. Ik vraag me wel af wat dit nou gaat beteken voor de verticale spreiding icm de d'Appolito opstelling. Hmm, weer 'ns inlezen. Ook 'ns controleren wat een DCX van een Bessel filter maakt... (en verder biedt de DCX niets).

De response boven de 6kHz zal iig zo blijven door het passieve BMS filter.
                      Last edited by PvG; 16-08-16, 21:26.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Wanneer je je meetsysteem op tijd zet komt het plaatje in het tophoog er alweer heel anders uit te zien.

Comment

• teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

Maar niet veel beter. Het eerste plaatje van PvG is nu in fase gezet rond de 1-6kHz. Ga je het systeem op tijd zetten met de main impulse, die smaart waarschijnlijk iets verderop pakt met de auto delay tracking omdat de meeste informatie van die IR in het tophoog zit, trek je niet minder fasewikkelingen in de totale response. In totaal heb je ongeveer 6-7 complete fasedraaiingen in je werkbare gebied, hoe je de delay ook trackt.

Ik zit er niet mee dat PvG dit als resultaat prima vindt. Ik weet dat een DCX beperkt is in wat hij kan, maar je hebt nu naar mijn mening de verkeerde keuzes gemaakt omtrent de filtering en delays.
                          Het kan een 4-weg hoorngeladen systeem zijn, maar met een faseresponse als deze ga je nooit die echte dikke sound neerzetten die je zoekt. Met een beetje pielen moet je dit terug kunnen brengen naar maximaal 4 fasesprongen over de hele bandbreedte zonder je drivers in gevaar te brengen, zelfs met een DCX, en zal het geluid er merkbaar op vooruit gaan.

Food for thought.
                          ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Het systeempje is nu ingeregeld met LR filters en dat geeft idd de nodige fase draaiing in het low/mid. Gelukkig is het menselijke gehoor hier niet (heel?) gevoelig voor (tenminste, daar lopen de meningen uiteen). Het kan zeker beter. Lineaire fase filters (Bessel) is het volgende waar ik naar ga kijken voor het low/mid.

De oplopende fase van het vhf van de BMS kan ik misschien toch platter krijgen met een allpass. Tenminste, als ik een allpass kan maken met de dcx. Iemand een idee?

De gehele fase response bestrijkt nu 3x 360gr. Binnenkort 'ns kijken of ik dat terug krijg binnen 1 a 2.

BTW: Ik waardeer alle input om dit fijn te slijpen!
                            Last edited by PvG; 17-08-16, 06:16.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by PvG
                              Het systeempje is nu ingeregeld met LR filters en dat geeft idd de nodige fase draaiing in het low/mid. Gelukkig is het menselijke gehoor hier niet (heel?) gevoelig voor (tenminste, daar lopen de meningen uiteen).
                              In jouw systeem loopt het sub zomaar 100 ms achter op het hoog, fysiek gezien betekent dit dat je je subs 34 meter naar achteren hebt geplaatst... Stereo informatie bestaat uit subtiele timings verschillen, wanneer je in de luidspreker zelf het hele spectrum al uitgesmeerd hebt over 100 ms, zou je dan een subtiel verschil van 1 ms tussen links en rechts nog merken? Betekent dus dat je stereo beeld compleet vervaagt. Een snare drum is een mooi instrument dat een felle impuls geeft, die wordt nu dus ook in tijd uitgesmeerd, daardoor gaat hij als een 'aai' over de snare klinken.
                              Helaas biedt de DCX geen mogelijkheid om all-pass filters toe te passen, investeren in een DSP (Xilica XP serie) die dat wel kan vergroot je mogelijkheden aanzienlijk. Investeren in een DSP met FIR (Xilica XD serie) geeft je nog veel meer mogelijkheden al zul je het sub en het laag gewoon met IIR moeten doen.
                              Kun je plaatjes posten van metingen per driver, wel allemaal in één plaatje, om te zien hoe de fase response van de onderlinge drivers op elkaar aansluit?

Comment

• teunos
                                • Feb 2008
                                • 352

Een veel voorkomende fout die ik zie in allignments, is dat de fasehoek van de drivers vaak (te) perfect met elkaar overlappen. Er wordt dan met delay zo ver geschoven dat de fasehelling van beide drivers rondom het xover punt perfect uitlijnen. Desondanks dat dit theoretisch het beste is, levert het vaak situaties op waarin heel veel fasedraaiingen ontstaan, zoals hier te zien is. Vaak is het dan beter om dan 1 van de 2 drivers (afhankelijk van het systeem) een fasedraai voor te laten lopen. Zo is het op het crossoverpunt in fase, maar net erbuiten lopen de fase van de twee drivers uit elkaar. Hoewel dit een slechte zaak lijkt, valt het in praktijk wel mee omdat je met stijle filters buiten dar crossovergebied toch al snel maar 1 driver over houdt die effectief het geluid weergeeft.

De opoffering van iets minder vlakke frequentieweergave met als winst een hele fasedraai minder is dan een keuze die ik ook zonder uitzondering altijd maak.
                                (is dit zonder een plaatje erbij duidelijk wat ik bedoel?)

Daarbij komt dat je waarschijnlijk helemaal geen 24dB/oct filters nodig hebt op al je banden om het goed te laten klinken en veilig te laten spelen. De laagaf van de 12'' speakers kan denk ik makkelijk op 18 zoniet 12dB /oct. De hoogaf waarschijnlijk ook wel 18.
                                ''diamonds are forever''

Comment

Working...