Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #16
    Waarom zo een ingewikkelde kastontwerp?

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #17
      Originally posted by frederic
      Waarom zo een ingewikkelde kastontwerp?
      Zie eerste topic. Is een "w-bin" maar dan voor low-mid. Die zijn er al een tijdje, dus zo ingewikkeld is het niet Het extra gewicht tov een dubbel 12" frontloaded kast is minimaal en de hoorn levert de extra dBs om de 4594 bij te houden. Of denk je dat het veel simpeler kan?
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #18
        Gewoon zomaar een praktisch idee, ik zat nog even te kijken naar dit ontwerp en ik begreep dat je hem dus op een statief wilt zetten ?

        Persoonlijk lijkt me dat toch best spannend met een standaard statief flensje van 10 cm diep, het idee wat ik kreeg is vrij simpel maar maakt het wel minder spannend, je zou een metalen beugel kunnen (laten) maken in een U vorm op je statief en dan ergens bij de bovenste handgreep een schroefbus met M12 draad er in waar hij dan vast gemaakt wordt.
        Zodoende hangt hij dus in die U en zou je ook nog iets voorover kunnen neigen mocht dat nodig zijn, tweede voordeel is dat die U beugel ook nog bovenlangs kan worden gedraaid en je deze kasten op kan hangen/vliegen in een truss....

        Nogmaals, tis zomaar een idee van me.... (wellicht heb jij allang dit idee in je hoofd hahaha)
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • PvG
          • Sep 2012
          • 979

          #19
          Originally posted by beyma
          Gewoon zomaar een praktisch idee, ik zat nog even te kijken naar dit ontwerp en ik begreep dat je hem dus op een statief wilt zetten ?

          Persoonlijk lijkt me dat toch best spannend met een standaard statief flensje van 10 cm diep, het idee wat ik kreeg is vrij simpel maar maakt het wel minder spannend, je zou een metalen beugel kunnen (laten) maken in een U vorm op je statief en dan ergens bij de bovenste handgreep een schroefbus met M12 draad er in waar hij dan vast gemaakt wordt.
          Zodoende hangt hij dus in die U en zou je ook nog iets voorover kunnen neigen mocht dat nodig zijn, tweede voordeel is dat die U beugel ook nog bovenlangs kan worden gedraaid en je deze kasten op kan hangen/vliegen in een truss....

          Nogmaals, tis zomaar een idee van me.... (wellicht heb jij allang dit idee in je hoofd hahaha)
          Ja, op een statief is idd het plan: Doel is uiteindelijk de meest krachtige sub-top te bouwen die door 1 man is neer te zetten met minimale rompslomp/handelingen... dus sub, tussenpaaltje (of standaard, of stacked) + top. De tekening rondom de statief flens is niet compleet: er zal extra versteviging rondom de flens komen. 15mm multiplex is niet voldoende. Ik ben niet zo heel bang: ik heb nu front loaded topjes die ruim 40kg wegen en prima blijven staan op de K&M flens. Ik hoop dat deze top rond de 35kg zal uitkomen. Verschil is wel de hoogte van de top. Mocht de stabiliteit echt tegenvallen dan kan een U-beugel altijd nog, maar dat past dus niet in het idee: telkens de beugel demonteren voor vervoer. Dit is ook de reden dat ik geen fly-tracks in de bovenzijde zet: toppen vliegen is extra werk op locatie.

          Het is een ieder natuurlijk vrij om dit ontwerp aan te passen naar zijn/haar wensen ;-)

          Het complete sub-top idee is overigens:
          Een compacte dubbel 18" sub (ca. 100 x 60-70 x 70-80cm). Wielen op achterzijde. Top tijdens transport op front van de sub (evt. incl. tussenpaal/kabels). BR-subkast met laatste-stand-der-techniek drivers, bijv. B&C 18SW100, 18SW115, of BMS 18N862 (Xmax Ā±20mm!). In de achterkant van de sub een 2HE 19" uitsparing voor een amp, bijv. PLM10k oid, 2 kanalen op sub, 2 op top. Verbinding naar top is dan een kort speakon kabeltje zonder onnodig gewicht in de top. De panelen voor de 19" uitsparing vormen meteen (een deel van) de bracing voor de kast. Door gebruik te maken van de 19" vormfactor is het ontwerp vrij in amp keuze: dus DIY-friendly en het garandeert dat de set niet meteen is afgeschreven als je amp een keer uitbrandt. (Met een plate amp - bijv de Minidsp PWR-DSP3 - loop je het risico dat deze na enige tijd niet meer verkrijgbaar is.)
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

          Comment

          • beyma
            • Oct 2002
            • 1614

            #20
            Phoehee........ die Lap Gruppen PLM10 is een "versterkertje" van 8600 euro ex BTW en die ga jij dan ergens achter in een sub inbouwen?!

            En dan vanuit de bus stuiterend over een slechte straat/stoep of door de modder en/of net ff te hoge drempels om ergens binnen te komen, ik zou het niet durven......
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #21
              En die flightcase met versterkers stuitert niet over een stoep.

              Comment

              • teunos
                • Feb 2008
                • 352

                #22
                volgens mij wordt er meer op gedoeld dat de versterker eventueel onder de kast zou uitsteken, waardoor de versterker zelf rechtstreeks ergens op kan ketsen, zonder iets (een flightcase) ertussen.
                ''diamonds are forever''

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #23
                  Volgens mij ook, versterker hangt bij transport tussen de wielen boven alle opstakels. Ik zou er ook niet voor gaan. Je knoppen afketsen tegen ongelijke bestrating, drempels, etc. Oop, plas was dieper dan je dacht, etc.

                  Comment

                  • sjig
                    • May 2012
                    • 909

                    #24
                    Lijkt mij ook geen geniaal idee. Wat je eventueel wel kan doen, mocht dit nou echt zijn wat je wilt, is een wheelboard erbij maken die je op de voorkant kan vastmaken. Dan nog een hoesje erover met enigszins verstevigde bovenkant en je versterker zit veilig

                    Comment

                    • Merijndj
                      • Mar 2001
                      • 660

                      #25
                      Of je wheelboard met (vlinder)sluitingen op de achterkant van de sub vastzetten, waarmee je het vak van je versterkers afdicht alsof het een flightcase is.

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #26
                        Heren...

                        1) Met de komst van de PLM12K44/20K44 worden er 2e hands relatief veel PLM10Ks aangeboden tegen prijzen waarbij je denkt: mmm... (Een nieuwe PLM12K44 kost volgens mij nog geen 8600. Voor 8600 wil ik een Powersoft X8!) En het hoeft geen PLM te zijn. Je kunt er ook 2 Powersoft K-series inschroeven, of een T-Amp 4-1300, of een Berry iNuke 4-6000, ... Ach, eerst het andere project afmaken en tegen de tijd dat het sub project start, zijn de PLM12K44s voor een prikkie te koop

                        2) Een amprack met 2x PLM is kleiner (Ā± 2x) en lichter (Ā± 2x) dan een dubbel 18" sub. Dat betekent dat de acceleraties/trillingen die de amp zal zien in een sub, zeerwaarschijnlijk ook lager zullen zijn dan in een (ongeveerd) amprack. De "wielbasis" van een sub is veel langer en de massa traagheid onderdrukt hoge frequenties...

                        3) Duh, mannen. Nee, natuurlijk laat je de amp niet uitsteken aan de achterzijde. Netjes verdiept in de kast met een luikje (met misschien zelfs plaats voor kabels) en beschermd tegen regen. Wheelboard wil ik niet: onnodig gewicht, onnodige handeling en waar laat je dat ding. Gewoon wielen op de achterzijde. Plug en play (nou ja, slamlid(?) klepje openen).

                        Waar ik me nog wel druk over maak is de Ā±5kW die je in de sub duwt. Da's misschien wel erger dan wat kinderkopjes... Maar ook daar kun je op ontwerpen: amp midden tussen de drivers, zodat er geen drukverschil over de 19" uitsparing ontstaat, bracing, enz.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

                          #27
                          Denk dat je je meer zorgen moet maken om de koeling van de amp. Over het algemeen is een versterker van voor naar achteren gewoon open, en is je kast dus effectief lek. Ga je het gesloten maken, moet je redelijk wat ruimte vrij houden wil het ding koel blijven, en ben je veel plek kwijt. Tel daar bij op dat je connectors ook niet oneindig ondiep zijn en best wat ruimte innemen (speakon, eurostekker/iets anders en XLR) en je uitsparing voor je versterker word toch ineens heel groot.
                          ''diamonds are forever''

                          Comment

                          • PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

                            #28
                            Moet hoe dan ook een gesloten uitsparing zijn, anders gaat de tuning van de BR-kast niet kloppen. Kast wordt 60-70cm breed, dus de warmte kan langs de ruimte links/rechts van de amp worden afgevoerd. Tijdens transport kan deze ruimte dienen voor opslag van kabels (power, signaal + top). Een los amprack moet ook plaats bieden voor kabels en koeling. En zal ook weer een eigen setje wielen, flight-case materiaal, hout/HPL hebben. Overall gezien zal een amp in de sub compacter/lichter zijn dan subs + los rack. De vraag is of de sub hanteerbaar blijft (ca. 80kg?). Amp: 15kg, drivers: 10kg/st, hout: 35kg?, wielen: 10kg?. Mwah. Ik zie nog geen showstoppers. Als ik tijd heb, 'ns een eerste simulatie/tekening maken.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #29
                              Een amp als de PLM10.000Q wordt nog steeds behoorlijk warm. Vergeet niet dat dit soort 4 kanaals amps thermisch aardig op de rand van de krant zit.
                              Wanneer je dit wilt doen kun je best de natuur mee laten helpen, dus de warmte aan de bovenzijde afvoeren, aan de zijkanten is de kans bij een klein beetje tocht groot dat hij zijn eigen warme lucht weer net zo hard opzuigt.
                              Ander probleem is eventuele regen bij buitengebruik, de 'echte' modules kunnen nog wel wat hebben maar bij een rack-amp zit de electronica vanwege de koeling onbeschermd.
                              't Is allemaal op te lossen maar je maakt het jezelf niet gemakkelijk, en dat alleen maar omdat je geen plate amp wilt gebruiken....
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              • beyma
                                • Oct 2002
                                • 1614

                                #30
                                Originally posted by DJ Antoon
                                En die flightcase met versterkers stuitert niet over een stoep.
                                In dit geval wil PgV een vierkanaals 2HE versterker van pak em beet 10..12 kilo zwaar, als ik in zijn schoenen zou staan dan had ik een 3HE dubbel deksel flightcase gemaakt die je qua gewicht bij wijze van spreken zo onder je arm mee neemt. (1 HE exta voor bv aansluitpaneeltje)
                                Dan kan je die amp ook nog makkelijk voor andere klussen/opstellingen gebruiken, en volgens mij ben je niet heel veel langer bezig met opbouwen.

                                Maar goed, het is zijn feestje !
                                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                                Comment

                                Working...