Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Ik snap het wel. De op is een set aan het bouwen die geoptimaliseerd is voor 90% van de situaties waar hij in verkeerd. Dat je dan vervolgens in de overige 10% wat minder handig uit komt neemt hij voor lief.

Volgen mij moet het prima kunnen, onderweg stuitert het in een sub niet meer of minder als in een case. Als dan de lucht aan-/afvoer geregeld is en er voor gezorgd is dat de amp niet kapot trilt tijdens gebruik zie ik er geen kwaad in voor zijn toepassingen.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by Big Bang
      Ik snap het wel.
      Ik ook. Ik zou bij een dubbele 15"/ 18" 2 comparimenten maken, iedere speaker 1. Dan een compariment ertussen voor de versterker. Lucht aan of afvoer door het front schuim / grill.
      Voordeel een wat hogere sub, zodat je top altijd ver genoeg omhoog kan. Ik zou er dan ook nog een PVC buis inmaken, met onderin de buis een M20 plaat zodat je draaistatief er minstens 1 speaker compartiment kan inzakken, scheelt tilhoogte in dat geval. En misschien 1 er net voor bovenop als je hoger wil...

Zoiets heb ik zelf ook ooit gemaakt en was er toen heel blij mee.

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by DJ Antoon
        Lucht aan of afvoer door het front schuim / grill.
        Dank! Die staat op de goede ideeen lijst.

Voordeel een wat hogere sub, zodat je top altijd ver genoeg omhoog kan. Ik zou er dan ook nog een PVC buis inmaken, met onderin de buis een M20 plaat zodat je draaistatief er minstens 1 speaker compartiment kan inzakken, scheelt tilhoogte in dat geval. En misschien 1 er net voor bovenop als je hoger wil...

Zoiets heb ik zelf ook ooit gemaakt en was er toen heel blij mee.
        Ik had voor mezelf al besloten geen afvoergaten (lees: handvatten of andere uitsparingen) in de bovenzijde te maken om te voorkomen dat daar bier/cola in verdwijnt...

Wordt trouwens geen M20 flens, maar gewoon een 35mm flens ivm het gewicht en de hoogte van de top. Lijkt me steviger of heb ik het mis?
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by PvG
          Dank! Die staat op de goede ideeen lijst.
          Nadeel is wel dat je altijd een stofplek krijgt op je grille.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by MusicXtra
            Daar heb je vrouwen voor in dienst.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by frederic
              Daar heb je vrouwen voor in dienst.
              Daar krijg je weer heel ander soort vlekken van hoor.

Comment

• PvG
                • Sep 2012
                • 979

Goed... ondertussen in de garage...

De 2 panelen met het meeste werk af.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by PvG
                  Ik had voor mezelf al besloten geen afvoergaten (lees: handvatten of andere uitsparingen) in de bovenzijde te maken om te voorkomen dat daar bier/cola in verdwijnt...
                  Als dat paaltje erin zit valt dat mee, eventueel om het gat een rondje frezen die al wat kan opvangen, een slootje. Bier over je front heen is ook niet fijn...

Originally posted by PvG
                  Wordt trouwens geen M20 flens, maar gewoon een 35mm flens ivm het gewicht en de hoogte van de top. Lijkt me steviger of heb ik het mis?
                  Heb ik ook ooit gedacht totdat je er achter komt dat het toch wel heel fijn is als het paaltje aan de baskist vast blijft zitten terwijl je de top eraf pakt, zeker als deze wat zwaarder is, dan is het niet handig als je top en statief ineens vast hebt...

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by MusicXtra
                    Net als bij basreflex gaten is het verstandig om voldoende diameter / doorvoer te hebben, als deze dan ook voldoende naar achteren geplaatst is dan smeert dat vanzelf uit. Ik weet uit ervaring dat de basreflex gaten vaak meer stof plekken achterlaten dan de koeling...

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Basreflex poorten zijn nog min of meer zelfreinigend omdat de lucht beide kanten op gaat, bij de koellucht van een amp is dat niet het geval.

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Originally posted by DJ Antoon
                        dat het paaltje aan de baskist vast blijft zitten terwijl je de top eraf pakt
                        Lijkt mij dat je bij deze afmetingen niet die top kast boven je macht gaat tillen, maar alles plat op de grond in elkaar schuift en dan rechtop lopen ?!

Dus de sub met front naar de grond >> paaltje erin >> topkast met front naar de grond over paaltje schuiven en dan de hele handel op lopen.
                        Op die manier bouwen/breken wij altijd onze decors en dan heb ik het over wanden van 4 tot 6 meter hoog gaat echt prima hoor, het eerste halve metertje omhoog is even zwaar maar daarna steunt het meeste gewicht op de grond en hoef je nog amper te tillen.
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Originally posted by beyma
                          Lijkt mij dat je bij deze afmetingen niet die top kast boven je macht gaat tillen, maar alles plat op de grond in elkaar schuift en dan rechtop lopen ?!

Dus de sub met front naar de grond >> paaltje erin >> topkast met front naar de grond over paaltje schuiven en dan de hele handel op lopen.
                          Op die manier bouwen/breken wij altijd onze decors en dan heb ik het over wanden van 4 tot 6 meter hoog gaat echt prima hoor, het eerste halve metertje omhoog is even zwaar maar daarna steunt het meeste gewicht op de grond en hoef je nog amper te tillen.
                          Oef, die methode ken ik nog niet. Lijkt me niet echt aan te bevelen om op een houten/stenen/gras/zand ondergrond met een top te schuiven over de grond met het front beneden.
                          Decors plat op een podium (met balletvloer?) leggen en dan tippen kan ik me wel goed voorstellen...
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

Ik heb het toch al vaak genoeg gezien dat een sub/top combinatie op die manier opgelopen wordt, en ja, je zal per situatie moeten aanpassen hoe je het doet...maar bv een verhuisdeken er tussen op de grond leggen kan natuurlijk al veel schade voorkomen.
                            Het geheel kan bv ook nog op de zijkant gelegd worden , maar op de achterkant wordt wat lastiger ivm de wielen

Je kan het ook nog zo uitmeten dat de top op een hondje/dolly ligt en dat dan precies het tussen paaltje uitkomt in de flens van de sub, je rijdt em der zo in zeg maar !

Hoe dan ook, het is wel een manier om als je alleen werkt toch die combi veilig en zonder al te veel moeite op elkaar te krijgen en dan zeg ik bewust een manier: niet dé manier !
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• purplehaze
                              • Jul 2004
                              • 692

Originally posted by PvG
                              Goed... ondertussen in de garage...

De 2 panelen met het meeste werk af.

Staan de toppen al bijna in elkaar.. het blijft zo stil ;-)

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Hé, is een hobby! Ik heb ook nog een gezin en een full time baan... Gaat dus niet zo snel als je er af en toe een uurtje aan werkt. Maar, er begint wat vorm in te komen.
                                De panelen op de foto's onder zijn nog niet gelijmd/geschroefd. Dit was alleen nog maar om de boel te passen.
                                Ik heb nog een wijziging in de handvatten doorgevoerd: de vorm is rond geworden (gemakkelijker te maken en fijner om onder verschillende hoeken vast te houden) en de plaats is iets gewijzigd om te zorgen dat ik de 12" drivers nog op z'n plek krijg .

Comment

Working...