Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

En weer iets verder. Nog te doen: bracing in hoorn, flens inbouwen onder massamiddelpunt, speakon in onderzijde, caps voor handgrepen, een broertje bouwen en afwerken ;-)

As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Pfff, past precies...

Staat als een huis op een standaard:

Heel ff geluisterd met wat snelle settings: low-mid 100 Hz BW24 HP met 650 Hz LR24 LP en mid-hi 650 Hz LR24 HP en een PEQ -3dB rond 400 Hz. De 4594nd 8-9 dB getemperd... Zonder subs, in de garage. Wow, dat klinkt al meteen erg goed . Ook ff gasgegeven: zoon komt vragen of ik wel 'normaal' ben. Hij trilde van de bank... (Sacrifice van Anouk, zonder subs). Later ga ik meten, maar daar moet ik nog een geschikte ruimte voor vinden.

Nu eerst het broertje bouwen. Of 'zusje'?

Comment

• drbeat
        • Jun 2012
        • 671

Ziet er op het eerste gezicht goed uit, klankmatig ben ik misschien wat septisch maar ben ook wel benieuwd.

Meer gezien het ontwerp hoor.. kwa uitvoering is er niet veel op aan te merken. Zijn complexe kastjes met al die hoekjes enz. En inderdaad het past allemaal net met de drivers...

Je zult denk ik wel een goede prosessor nodig hebben om het goed in tijd te krijgen en in fase....

Wel leuk om weer wat zelfbouw hier te zien, niet omdat er niets beters ts krijgen is maar puur omdat het kan en het leuk is om te bouwen..en je dan toch iets meer hebt voor je budget en meer je keuze dan wat alle fabrieks en standaard speakerbouwers aanbieden..

Wat mij betreft mag dat wel wat meer hier langs komen...
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Originally posted by drbeat
          Ziet er op het eerste gezicht goed uit, klankmatig ben ik misschien wat septisch maar ben ook wel benieuwd.
          "Bedervend"?
          Horen is geloven idd. Misschien moet er iemand over een tijdje een luisterdagje organiseren. Moet er wel vergelijkingsmateriaal zijn...
          Meer gezien het ontwerp hoor..
          Als commercieel product? Merk/type? Alles wat ik tot nu toe ben tegen gekomen had of een (te) korte hoorn om fatsoenlijk 100 Hz te halen, of de hoogdriver begint te hoog (> ca. 800 Hz, boven cone breakup van de 12"), of veel te lomp/grote kast, of de off-axis response laat te wensen over. Of een combinatie hiervan...
          kwa uitvoering is er niet veel op aan te merken. Zijn complexe kastjes met al die hoekjes enz. En inderdaad het past allemaal net met de drivers...
          Dank! Die hoeken was ik idd ook bang voor, maar dat valt achteraf eigenlijk wel mee. Zelfs met een simpele handzaagmachine lukt het. Wel de hoek netjes instellen met een geodriehoek oid... Ik heb trouwens het vermoeden dat de performance niet wezenlijk anders/slechter wordt met 1 conische hoorn op het eind. Zal wat andere eq nodig hebben. (Heeft er iemand zin om... ??) Zou het iets simpeler maken.

Nee, het meest tijdrovende is het freeswerk. Het paneel voor de 12"s zul je moeten frezen, maar of de kast veel minder stevig zou worden als je de zijpanelen niet in freest, vraag ik me af.
          Je zult denk ik wel een goede prosessor nodig hebben om het goed in tijd te krijgen en in fase....
          Als je alleen de amplitude response recht wilt krijgen, kom je bijna met elke processor weg. Een DCX2496 voldoet. Alleen als je ook een rechte fase response wilt, zul je met FIR aan de gang moeten. En dan heb je een Lake, PLM, K-serie of minisharc oid nodig. Maar lineaire fase is alleen van belang als je meerdere verschillende typen kasten wilt matchen. En dat was nou net niet het doel: 1 kastje zou voldoende moeten zijn.
          Wel leuk om weer wat zelfbouw hier te zien, niet omdat er niets beters ts krijgen is maar puur omdat het kan en het leuk is om te bouwen..en je dan toch iets meer hebt voor je budget en meer je keuze dan wat alle fabrieks en standaard speakerbouwers aanbieden..

Wat mij betreft mag dat wel wat meer hier langs komen...
          Zeker! Voor mezelf was het wel zo dat ik de lat dermate hoog wilde leggen, dat het ook echt iets extra brengt dat niet zomaar te koop is. Mooie top-kastjes had ik al (SA C24).

Met de komst van de 459x drivers van BMS is het wel een stuk makkelijker geworden (helaas ook wat duurder) om een hoge kwaliteit topkast zelf te kunnen bouwen. Een 4594nd+HF950 met 2x 10" neodymium in een BR behuizinkje in d'Appolito opstelling zou volgens mij ook een zeer mooi topje opleveren (met het compromis meer ten gunste van het gewicht). Wie??

Comment

• jadjong
            • Oct 2003
            • 654

Als je klaar bent wil ik wel een dagje langskomen voor een A/B test met een (P)LM.

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Originally posted by jadjong
              Als je klaar bent wil ik wel een dagje langskomen voor een A/B test met een (P)LM.
              Thanks! Ga ik onthouden.

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Originally posted by PvG
                of de kast veel minder stevig zou worden als je de zijpanelen niet in freest, vraag ik me af.
                Je hebt behoorlijk meer lijmoppervlak dus het wordt er zeker sterker van.

Ik weet niet hoe je dit gefreesd hebt , uit de hand ??
                Kijk CNC is het mooiste maar ik snap dat dat niet voor iedereen even gemakkelijk is om "regelen" , misschien trap ik nu een open deur in maar met een kopieerfrees met het lager aan de bovenkant en zuiver rechte strook MDF kan je zeer strakke lijnen frezen !
                Die strook schroef je (tijdelijk) strak op je lijn, frees op diepte instellen, en frees langs de strook halen..... Let op de draairichting! naar de strook toe zodat hij vanzelf langs de strook blijft frezen (tegenlopend frezen noemen we dat) probeer eerst op een rest stukje !
                Tweede handeling is hetzelfde maar dan aan de andere kant van je lijn, en dan heb je een sponning/groef
                Je zou zelfs nog een mal kunnen maken van de totale vorm, dan ben je nog sneller klaar.

Voor de geodriehoek zijn er ook wat handigere oplossingen, je kan inderdaad je hoek bepalen met de geo maar daarna is het makkelijker om met een zweihaak (soms ook zwaaihaak genaamd) die hoek over te zetten op je cirkelzaag door de haak tegen je blad te houden.
                Ik heb deze twee in mijn kist zitten,met elk zijn eigen toepassingen want soms is ene handig en soms de ander...

Goed gereedschap is echt het halve werk, zelfs als je het maar een paar keer per jaar gebruikt loont het al de moeite !
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Deftige kastjes, ik ben erg benieuwd naar de prestaties.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Originally posted by beyma
                    Ik weet niet hoe je dit gefreesd hebt , uit de hand ??
                    Je zou zelfs nog een mal kunnen maken van de totale vorm, dan ben je nog sneller klaar.
                    Nee, natuurlijk niet uit de hand! Precies zoals je beschrijft: 2 stroken multiplex op exact de juiste afstand aan elkaar vast gezet, zodat je een mal hebt voor de rechte stukken. Ik heb een kopieerhulpstuk op mijn bovenfrees.
                    Maar dan nog ben je per paneel een hele avond bezig: telkens de mal exact goed vastzetten met lijmtangen. Het zijn behoorlijk wat segmenten, dus je bent zo een paar uur bezig.
                    Voor de geodriehoek zijn er ook wat handigere oplossingen
                    Yep, ik had een zwaaihaak. Ooit uitgeleend... En dan sta je daar met je werkkleding aan en de zaagmachine in de aanval... Dan maar de schooletui van een van de kinderen plunderen.

Comment

• purplehaze
                      • Jul 2004
                      • 692

Originally posted by PvG
                      .
                      Heel ff geluisterd met wat snelle settings: low-mid 100 Hz BW24 HP met 650 Hz LR24 LP en mid-hi 650 Hz LR24 HP en een PEQ -3dB rond 400 Hz. De 4594nd 8-9 dB getemperd... Zonder subs, in de garage. Wow, dat klinkt al meteen erg goed . Ook ff gasgegeven: zoon komt vragen of ik wel 'normaal' ben. Hij trilde van de bank... (Sacrifice van Anouk, zonder subs). .

Nu eerst het broertje bouwen. Of 'zusje'?
                      Als deze kasten zo'n beetje het midlaag hebben wat ook uit de AXYS ARENA toppen komt dan drukt dat wel ... ben benieuwd.

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Originally posted by MusicXtra
                        Deftige kastjes, ik ben erg benieuwd naar de prestaties.
                        Ik ben ook erg benieuwd. Doel van Peter Morris was een "EAW KF850 on stick". Ik denk dat dat aardig is gelukt.
                        Ik verwacht dat dit kastje in de buurt van jouw Prospect Top komt: het low-mid zal met 2x12" op hoorn iets meer ballen hebben dan een enkel frontloaded 15", maar de 1.4" 4594Nd op 90x50gr hoorn zal het moeten afleggen tegen de 2" 4592Nd op 100x20gr hoorn in de Prospect, denk ik. Ik vermoed dat een Prospect Top plus 1x Kick ongeveer een gelijke output zal hebben, maar waarschijnlijk tegen iets lagere vervorming. Kwa (verticale) spreiding zal de 2x12" uniformer zijn, door de fysieke symmetrie. Allemaal net wat andere compromissen. Misschien moeten we ze 'ns een keer naast elkaar zetten? (Niet competitief bedoeld, puur ter lering en vermaak hoe het ene compromis uitpakt tov het andere.)

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by PvG
                          Misschien moeten we ze 'ns een keer naast elkaar zetten? (Niet competitief bedoeld, puur ter lering en vermaak hoe het ene compromis uitpakt tov het andere.)
                          Daar ben ik altijd wel voor te porren.

Comment

• jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

Dat word dan weer een meet en meet meeting... met bbq?

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

Wat weegt het kastje?

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by jakkes72
                                Dat word dan weer een meet en meet meeting... met bbq?
                                Ok, wij zorgen voor de kastjes, jij voor de bbq?

Comment

Working...