Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

bbq fysiek regelen is geen probleem, maar wie neemt het vlees dan mee?

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Originally posted by jakkes72
      Wat weegt het kastje?
      Goeie vraag. Ik zal straks ff de weegschaal pakken.

Gezellig! Een bbq, maar euh, het vlees nog niet bestellen, want ik moet nog aan het 2e kastje beginnen. Misschien alvast uitkijken naar een terrasverwarmer... ;-)

Edit: 35.9 kg zonder grill en verf. Mwah, close.
      Last edited by PvG; 13-07-16, 18:23.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Met verf enzo erbij zit je ook op het gewicht van een Prospect top.. waar nog een versterker bij in zit

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Met verf enzo erbij zit je ook op het gewicht van een Prospect top.. waar nog een versterker bij in zit
          Zoals eerder aangegeven verwacht ik dat dit kastje op veel vlakken in de buurt van de Prospect Top (+ Kick) zit. Met de 2x12" horn loaded zul je minder vaak kick te kort komen (in vgl. met een enkel Prospect Top), maar de 1.4" zal eerder tegen zijn grenzen lopen. Verder is de BA productlijn (fase response van de diverse producten) netjes op elkaar afgestemd en dat heb je bij dit zelfbouw topje natuurlijk niet. (Kan wel als je voldoende tijd in FIR processing stopt.)
          Voor mezelf neem ik enkele extra kilo's per kast voor lief als ik dan minder vaak extra kasten moet meesjouwen. Het is een net wat ander compromis.

BTW: Het 2e kastje zit op de helft. Waarschijnlijk morgen net zo ver af als de eerste. Daarna begint het afwerken: uitsparingen voor rubbervoeten, uitsparingen voor 'offerhout' of kunststofstrips, speakons in bodems frezen, plamuren, schuren, warnex.
          Last edited by PvG; 17-07-16, 12:57.

Comment

• jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

Ik wil het zeker niet afkraken of zo!!! begrijp me aub niet verkeerd. Vind het knap dat je de tijd enzo er voor neemt. Ik wou dat ik dat kon... Ik maakte enkel een vergelijk naar het gewicht en gemak van de Prospect top tov jou top.

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Ik wil het zeker niet afkraken of zo!!! begrijp me aub niet verkeerd. Vind het knap dat je de tijd enzo er voor neemt. Ik wou dat ik dat kon... Ik maakte enkel een vergelijk naar het gewicht en gemak van de Prospect top tov jou top.
              effectief valt het met de hoeveelheid tijd eigenlijk wel mee: in een volle week bouw je wel een setje met huis-tuin-keukengereedschap. Vooral geduld hebben met jezelf...

Misschien dat het kwa gewicht nog wat minder kan door 12mm multiplex te gebruiken (met extra bracing in de kamer en hoornmonden). Dan zou er misschien nog een 5kg af kunnen. Ik ben wel bang dat je dan praktische probleempjes krijgt: het gelagerde wieltje van een afrondfrees kan dan wel 'ns over de panelen vallen (bij dubbelzijdig afronden) en de handgrepen kunnen wat dun/'scherp' worden enz.

Met de huidige stand der techniek lijkt ca 35 kg de ondergrens te zijn voor een serieuze top. Maar da's wel ruim factor 3 lichter dan een KF850 Wachten op serieus 3d-printen.

Voor wie het wil weten: de materiaalkosten (excl. gereedschap, uren, ...) voor 2 topjes komt ergens tussen de 2500 en 3000 euro.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by PvG
                Verder is de BA productlijn (fase response van de diverse producten) netjes op elkaar afgestemd en dat heb je bij dit zelfbouw topje natuurlijk niet. (Kan wel als je voldoende tijd in FIR processing stopt.)
                FIR filters zijn mooi om een fase response vlak te krijgen maar de rekening die je daarvoor krijgt is teveel latency voor live situaties.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Big Bang
                  • Apr 2008
                  • 652

Originally posted by MusicXtra
                  FIR filters zijn mooi om een fase response vlak te krijgen maar de rekening die je daarvoor krijgt is teveel latency voor live situaties.
                  Ook als je ze alleen voor het mid/hoog gebruikt?
                  It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Big Bang
                    Ook als je ze alleen voor het mid/hoog gebruikt?
                    De latency is uiteraard afhankelijk van het aantal taps en hoeveel je daarvan nodig hebt is weer afhankelijk van je cross-over frequentie. Voor het tophoog is de latency nog wel acceptabel maar voor het low en mid moet je andere trucs gebruiken.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Originally posted by MusicXtra
                      Een paar ms kan wel, dus vanaf een paar honderd Hz is FIR wel inzetbaar. Maar idd helaas niet rondom de sub-top x-over frequenties. Ik vermoed dat je behoorlijk wat tijd hebt gestoken in de IIR filters en/of delays om alle BA producten op elkaar aan te laten sluiten.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Voor live is 8 ms latency wel zo ongeveer het maximum wat nog acceptabel is, vergeet niet dat je in de keten al wat latency hebt (mixer, wirless gear, etc.)
                        En inderdaad zijn er heel wat uurtjes research in gaan zitten om te zorgen dat iedere luidspreker uit mijn range exact dezelfde fase response heeft, iedere kast heeft ook exact 7 ms latency.

Comment

• purplehaze
                          • Jul 2004
                          • 692

Originally posted by PvG
                          Zoals eerder aangegeven verwacht ik dat dit kastje op veel vlakken in de buurt van de Prospect Top (+ Kick) zit. Met de 2x12" horn loaded zul je minder vaak kick te kort komen (in vgl. met een enkel Prospect Top), maar de 1.4" zal eerder tegen zijn grenzen lopen.
                          De 2 x12" hoorn zal toch gerichter afstralen in het laagmid en daardoor ook op afstand beter in balans blijven bij de 1,4inch driver lijkt me?
                          Dat voordeel heeft de prospect kick + laagsectie v/d prospect door het frontloaded ontwerp niet, of valt dit wel mee in de praktijk ?
                          Last edited by purplehaze; 19-07-16, 10:45. Reason: aanvullinkje

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by purplehaze
                            De 2 x12" hoorn zal toch gerichter afstralen in het laagmid en daardoor ook op afstand beter in balans blijven bij de 1,4inch driver lijkt me?
                            Dat voordeel heeft de prospect kick + laagsectie v/d prospect door het frontloaded ontwerp niet, of valt dit wel mee in de praktijk ?
                            In de praktijk valt dit heel erg mee, mede door de lage cross-over frequentie naar de mid driver en de fysieke afstand tussen beide 15" drivers. Uiteindelijk zal de kast van PVG in het onderste deel wat de 12"ers weergeven ook al behoorlijk omni zijn door de korte hoorn. Ik maak me voor de kast van PVG meer zorgen over hoorn-reflecties in het bovenste stuk dat de 12"ers moeten weergeven.

Comment

• purplehaze
                              • Jul 2004
                              • 692

Tot welke frequentie zal de hoorn ondersteuning bieden PVG ?
                              150Hz?

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Originally posted by purplehaze
                                Tot welke frequentie zal de hoorn ondersteuning bieden PVG ?
                                150Hz?
                                Zeg maar gewoon Peter. Dat "praat" makkelijker toch? :-)

150 Hz, zoiets ja. Een nauwkeurig getal noemen heeft geen zin: Een hornresp model is niet nauwkeuriger dan de params die je er in stopt. Hier geldt dus ook meten = weten.

Dat de hoorn 150 Hz haalt, zegt niets over de directivity van de hoorn bij 150Hz. Ik ben het met Sander eens dat 2 15" frontloaded speakers ongeveer dezelfde directivity bij de laagste frequenties zullen geven: zodra de golffronten de kast verlaten, verspreiden ze zich hetzelfde, ongeacht of ze uit een hoorn of een frontloaded speaker komen. De oppervlakte van een hoornmond is ongeveer gelijk aan een 15", dus ik verwacht dezelfde directivity (bij ongeveer gelijke onderlinge afstand).

De hoorns hebben wel meer rendement en dus meer output bij hetzelfde vermogen (en wss wat meer vervorming).

Merk overigens op dat geen van beide ontwerpen een mid/hoog hoorn hebben om de verticale spreiding onder controle te houden tot de x-over frequentie: daar zijn ze te laag voor. De RCF hoorn houdt dus ook verticaal geen 50gr vol tot de 650 Hz.

BTW: 2e kastje is nu even ver als de eerste.
                                Last edited by PvG; 19-07-16, 20:52.

Comment

Working...