Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik geloof er niet zo in dat er een hoog driver verkeerd zit, als je de traces goed bekijkt dan klopt het precies dat de delay verschillend is.
    De verschillen in response zijn inderdaad vreemd, scheelt zomaar 5 dB op sommige punten. Vertel eens wat meer over je meetopstelling, zitten we soms naar erg verschillende opstellingen te kijken?
    Hoogte van de microfoon t.o.v. de kast, en vooral de hoogdriver, afstand, veel absorbtie of reflectie in de directe nabijheid?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Hoogdriver zit echt goed. Kort uitgelegd:
      Hebben 4 speakers staan waarvan 3 met de extra wraps en 1 zonder. Als ik de amp modules uitwissel blijkt dat de "wrap" grafiek bij de 3 amps hoort, en de minder-wrap grafiek bij de andere amp hoort.

Opstellingen zijn exact hetzelfde. Metingen die ik postte zijn de speakers op een statief (mic uiteraard ook op dezelfde plek). Ook als je de speakers enigszins draait krijg je steeds hetzelfde effect. Ook buiten of in een lege (feest)zaal geeft hetzelfde resultaat (de ene amp met weinig wraps, en de andere 3 met extra wraps).

Wat ik eventueel kan doen is de versterker uitgangen meten. Heb ergens nog zo'n high>lo lever dingetje liggen... Krijg je wel 2 afzonderlijke grafieken (bi-amp en winisd kan maar 1 fase grafiek in 1 venstertje douwen).
      Lijkt mij dat eventuele delays dan duidelijk worden.

edit: Sterker nog, dat ga ik nu gelijk ff doen. Speakers zijn morgen namelijk de hele dag weg...

Comment

• Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

Laat dus maar nieuwe informatie en ik ben benieuwd zeg maar
        Last edited by Timo B Geluidstechniek; 28-08-16, 22:36.
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• sjig
          • May 2012
          • 909

Nou hier komt de hele reeks plaatjes....

A = Oude speaker (met extra wraps)
          B = Nieuwe speaker (zonder extra wraps)

Frequentie response A en B in 1 grafiek:

Paars = Hoog A
          Zwart = Hoog B
          Rood = Laag A
          Blauw = Laag B

Delays volgens REW:
          hoog A: -0,065 ms
          laag A: -0,233 ms
          hoog B: -0,038 ms
          laag B: -0,196 ms
          Als ik het goed begrijp is het laag bij A dus (0,233-0,065) 0,168 ms vertraagd en bij B 0,158 ms (0,196-0,038)........

Dit is de delay die door REW is bepaald. Bij deze meting is de uitgang van de versterker in de RCF ART 312A MKIII direct de geluidskaart ingegaan en REW heeft er een mooi plaatje van gemaakt. Aan alleen de frequentie response is al te zien dat er voor het hoog een andere slope is gebruikt, naast (denk ik) wat andere EQ's.

Phase hoog A:

Phase hoog B:

Phase laag A:

Phase laag B:

Zit 'm volgens mij toch echt in de versterker....

(maken en uploaden van de foto's duurde langer dan de metingen zelf )
          Last edited by sjig; 29-08-16, 18:06.

Comment

• sjig
            • May 2012
            • 909

Wel grappig om te zien dat je door de "EQ predict" in REW zo precies kan achterhalen wat voor filters en PEQ's zijn gebruikt :P

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Ik begrijp nu uit je verhaal dat het hier om powered speakers gaat....
              Probleem is dat het voor jou heel duidelijk is wat je post maar voor 'ons lezers' is het behoorlijk vaag omdat we veel info missen.
              Welk merk en type toppen hebben we het hier over?
              Hoe heb je die delay gemeten? In het laag is een meting qua tijd nooit nauwkeurig dus erg betrouwbaar is die niet.
              Blijf erbij dat het hier om een meetfout gaat. Geen idee waar je woont maar als het in de buurt van Breukelen is mag je ook langskomen met de toppen, dan meet ik er eens aan.
              Dikke kans dat binnen een paar minuten het lek boven komt.

Comment

• sjig
                • May 2012
                • 909

Ga nog wel ff een mailtje wagen naar RCF, zijn over het algemeen redelijk open over alles XD

Het gaat idd om powered toppen (was wellicht handig om te vermelden....). Zijn de RCF ART 312a MKIII.
                Delay komt uit REW: 'estimate IR delay'

Ik ben 100% zeker dat het geen meetfout is :P
                Inmiddels > 10 verschillende metingen gedaan, en die wijzen allemaal dezelfde verschillen uit.
                Al is het alleen om het eerste plaatje van de amp output. 'Totaal verschillend' is overdreven, maar er zit toch echt verschil tussen.
                Tevens is de versterker blijkbaar niet hetzelfde. De ene is rev. A en de andere rev. C. Zijn aan de binnenkant ook nogal anders.

Maargoed: mocht ik ooit in de buurt van Breukelen moeten zijn kom ik zeker ff langs

Comment

• teunos
                  • Feb 2008
                  • 352

Inmiddels hebben meerdere mensen tegen je gezegd dat dit een meetfout is, maar toch blijf je eigenwijs volhouden dat dit niet zo is. Je meet simpel een klein verschil in delay omdat de ir net anders is getracked, einde discussie.

wat hier de oorzaak van is, dat is vers 2 en verder ook helemaal zo niet boeiend als hoe groot mijn kleine teen is. De delay tracker zelf namelijk "zoekt" de hoogste piek van de ir op, en afhankelijk van de spectrale content kan die net ergens anders zitten. Je ziet duidelijk in je meting dat waarschijnlijk de driver net van een ander type is, of er een net ander proeuctieproces gebruikt is. Door die minieme verschillen in frequentieresponse is je ir net anders en daarmee je meting.
                  Als je nu nog steeds niet gebrijpt waar dit over gaat stel ik voor dat je eerst jezelf wat meer gaat inlezen in wat een ir is en hoe hij tot stand is gekomen, er is niks mis met je speakers.

Kunnen we nu weer ontopic over de kastjes van PvG?
                  ''diamonds are forever''

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Volgens mij heeft sjig in het eerste plaatje van post #154 laten zien dat de HP voor de hoogdriver in één kast duidelijk anders is.

Edit: 12 vs 24dB/oct HP.
                    Last edited by PvG; 29-08-16, 07:45.
                    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Ik hou op met gissen naar vage plaatjes waarvan niet duidelijk is hoe het exact gemeten is en waar we nou eigenlijk naar zitten te kijken....

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Dat valt wel mee vind ik:
                        In post #152 schrijft sjig dat hij de amp outputs gaat meten en de resultaten staan in post #154. Amplitude responses samen in het eerste plaatje en de fase responses apart omdat REW ze niet in één plaatje kan zetten. Het zou wel duidelijker zijn als de legenda leesbaar was (maar ik zit op een telefoonschermpje te kijken...)

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Wat ik bedoel is dat hij erg vaag blijft over de manier van meten terwijl juist daar erg snel fouten kunnen worden gemaakt.
                          De verschillende delay tijden wijzen ook sterk in de richting van meetfouten.
                          Overigens kijk ik niet gek op van de afwijkingen in response van de kastjes, beetje pech met component tolerantie en je hebt de verschillen al te pakken.

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Vergeet de fase responses van sjig en de kleine tijdsverschillen: die waren alleen de aanleiding. Het echte probleem is in de amplitude responses van de ampmodules te zien.

Door component toleranties kunnen kantelfrequenties iets schuiven, maar er komen niet zomaar 2 ordes in een filter bij...

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by PvG
                              Door component toleranties kunnen kantelfrequenties iets schuiven, maar er komen niet zomaar 2 ordes in een filter bij...
                              Is zo maar wel als er bijvoorbeeld een condensator stuk is. Alleen is het steeds weer gissen wat het zou kunnen zijn door het ontbreken van informatie.

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Originally posted by MusicXtra
                                Is zo maar wel als er bijvoorbeeld een condensator stuk is. Alleen is het steeds weer gissen wat het zou kunnen zijn door het ontbreken van informatie.
                                Weinig kans: is een actief filter, dus 99.99% zeker dat er geen spoelen in zitten. Dan zouden er dus 2 condensatoren stuk moeten zijn om 2 ordes verschil te maken. Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Sjig heeft al aangegeven dat één van de ampmodules een andere revisie heeft en een andere opbouw. Ik denk dat hij rcf moet vragen of ie overal dezelfde revisie in kan krijgen.

On-topic? Ik probeer deze week nog enkele nieuwe metingen aan mijn kastjes te doen.

Comment

Working...