Het zoveelste 12" zelfbouw topje
Collapse
X
-
Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Ik zal zo wat foto's gaan posten!Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Wat foto's van hoe ze uiteindelijk geworden zijn:
In het kleine gat (20mm onder en boven) zit nu een M12 schroefbus en daarmee kan hij dus op ze kant in een U beugel hangen in een truss.
Vervolgens lekker kliederen met Warnex....
En dan heb ik misschien nog een leuk idee....... ik heb met Adobe illustrator een aansluitplaat voor de Speakons getekend en dat voorzien van een carbon fiber look en dat uitgeprint op fotopapier en vervolgens simpel door een lamineer apparaat gehaald.
Dat geheel opgeplakt op een plaatje berkenplex en de gaten door gesneden, en dan heb je een ultra low budget maar wel erg leuke aansluitplaat !
Het resultaat is een leuk setje monitor speakertjes
Ik heb mezelf ook getrakteerd op een mooie DBX DriveRack PA 2 met handige wifi app en meetmicrofoon
Ik heb de set al gebruikt tijdens een bedrijfsfeestje en iedereen vond het erg helder klinken , ik was zelf ook zeer tevreden maar de volgende dag nog even in de werkplaats alles neer gezet om te kijken hoe hard het nu echt kon (tijdens het feestje mocht ik niet al te hard draaien) en ja het ging erg hard.....maar helaas zijn de 1" Faital Pro drivers in rook opgegaan tijdens die test.... jammer maar gelukkig niet tijdens een feestje gebeurd.
Ik ben nu opzoek naar nieuwe drivers , op dit forum is BMS erg populair en ik heb m'n oog laten vallen op de BMS 4538 die met 69 euro prima betaalbaar is of is het beter om het dubbele uit te geven en de 4550 te nemen?
De 4538 = 60 Watt en x-over op 1.9 kHz (mijn Beyma FD-250 filter zit op 2 K bij 12 db)
De 4550 = 80 Watt en kan crossen tot 800 Hz
Wat is wijsheid..... ?Last edited by beyma; 31-07-16, 20:51.Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Ik ben nu opzoek naar nieuwe drivers , op dit forum is BMS erg populair en ik heb m'n oog laten vallen op de BMS 4538 die met 69 euro prima betaalbaar is of is het beter om het dubbele uit te geven en de 4550 te nemen?
De 4538 = 60 Watt en x-over op 1.9 kHz (mijn Beyma FD-250 filter zit op 2 K bij 12 db)
De 4550 = 80 Watt en kan crossen tot 800 Hz
Wat is wijsheid..... ?De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ik heb nog geperforeerd plaatstaal liggen met +/- 70% air , eerst eens proberen of dat niet teveel geluid tegenhoud en als dat goed gaat dan moet ik een mal maken om de ronding aan de zijkanten er in te persen.
Onder en boven komt dan van binnen een stukje metaal strip waar ik bv M6 in tap en dan met mooie verzonken inbusboutjes vast zetten.Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Op het Beyma filter kan ik meerdere verzwakkingen kiezen -3 -6 en -7,5 DB en een -3 DB correctie op 3,5 K is ook nog mogelijk.
Voorlopig ga ik deze kastjes aansturen met de Crest CA 4 die 2x 250 watt rms aan 8 ohm kan leveren (de CA 6 heeft teveel vermogen) ik ben aan het kijken voor een leuke LabGruppen versterker maar eerst de boel weer werkend krijgen.Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
vraag in het algemeen: is er nog een vuistregel wat betreft de verhouding in het aantal DB aan rendement tussen speakers onderling in zo'n tweeweg systeem?
Ik bedoel, moet het zo dicht mogelijk bij elkaar zitten of moet een compressie driver een bepaald aantal DB harder gaan? bv 1 tot 5 % meer om maar iets te noemen.
BMS heeft een leuke collectie drivers, ik wil deze keer eens de juiste keuze makenEen feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
vraag in het algemeen: is er nog een vuistregel wat betreft de verhouding in het aantal DB aan rendement tussen speakers onderling in zo'n tweeweg systeem?
Ik bedoel, moet het zo dicht mogelijk bij elkaar zitten of moet een compressie driver een bepaald aantal DB harder gaan? bv 1 tot 5 % meer om maar iets te noemen.
BMS heeft een leuke collectie drivers, ik wil deze keer eens de juiste keuze maken
En iedere 3 dB hoger rendement betekent 1/2 aantal watts er in stoppen.
10dB hoger rendement, betekent dat er maar 1/10 van het vermogen in hoeft om net zo hard (dus vlakke freq. kar) te klinken.
Die blaas je dus veel minder snel op. Maar bij passief filteren moet je wel met flinke weerstanden aan de gang om te verzwakken.... Lekkere 20watt cement....Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
Klopt helemaal wat SPS schrijft, optie is om de hoogdriver in 16 Ohm te kiezen, dat scheelt een hoop vermogen dat je weg zou stoken in de verzwakkings weerstanden.
Alleen moet je filter daar dan wel op berekend zijn, een filter voor een 8 Ohm driver kun je dus niet zomaar een 16 Ohm driver aan knopen, de spreekspoel is nl onderdeel van dat filter.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Klopt helemaal wat SPS schrijft, optie is om de hoogdriver in 16 Ohm te kiezen, dat scheelt een hoop vermogen dat je weg zou stoken in de verzwakkings weerstanden.
Alleen moet je filter daar dan wel op berekend zijn, een filter voor een 8 Ohm driver kun je dus niet zomaar een 16 Ohm driver aan knopen, de spreekspoel is nl onderdeel van dat filter.Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
Bedankt voor de hulp !
Het Beyma filter is helaas niet geschikt voor 16 Ohm maar op die manier had ik nog nooit over 16 Ohm drivers gedacht, weer wat geleerd!
Ik heb op de site van BMS nog een "tussen model" gevonden, de 4544 is volgens mij precies goed voor wat ik wil en met 106 euro ook lekker betaalbaar voor de hobbyist zoals ik.
In het kort:
113 DB rendement
x-over advies= 1300 Hz (mijn filter zit op 2K/12db)
80 Watt a.e.s en 450 watt piek
1,75 inch spreekspoel
Als ik hem op de -7,5 DB verzwakking aansluit dan stook ik totaal 30 watt aan keramiek warm
Wat zeggen jullie? Gewoon doen ?!
4544 voor alle infoEen feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Voor de kostprijs waar je tegenwoordig lichtgewicht 4 kanaals versterkertjes kan kopen die het prima doen, zou ik niet met passief gaan kloten.
Een simpele processor ertussen en met het minste meetwerk klinkt het zo veel beter dan passief ooit zal doen.
Bovendien is zo een ''off the shelf'' filter eigenlijk nooit echt de perfecte oplossing voor elke combinatie van drivers.''diamonds are forever''Comment
Comment