Het zoveelste 12" zelfbouw topje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Dan ga ik ze maar eens bestellen!

Ik probeer op dit moment een nieuw topic te plaatsen over de bouw van de subs die onder dit kastje komen te staan, maar ik krijg het niet geplaatst omdat ik teveel labels heb ????? ik heb geen idee wat ik fout doe..... maar blijkbaar een uur voor Jan L zitten typen en foto's uploaden..... grrr

ik weet dat er maximaal 10 foto's mogen worden geplaatst, maar wft zijn labels nu weer?
    [edit]
    Nu zelfs zonder tekst in het onderwerp blijft ie vastlopen op 20 teveel labels, wat een ... zooi
    Last edited by beyma; 05-08-16, 22:49. Reason: boos
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Eens met Teunos, zoals ik al eerder schreef is de spreekspoel onderdeel van het filter, alleen beweegt die spreekspoel in een magnetisch veld waardoor de waarde nogal fluctueert. Eigenlijk moet het filter ontwerp hierop aangepast zijn, dat gaat lastig met een 'universeel' filter. Daarbij kun je er verder niets mee dan alleen hopen dat het een beetje goed uitpakt voor jouw ontwerp. Een filter kost ook geld, dat geld zou ik dus lekker in een paar extra amp kanaaltjes en een DSP steken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Ik begrijp het ook wel en uiteindelijk zal het ook wel zo gaan worden, ik heb mezelf al een DBX Driverack PA2 cadeau gedaan maar om heel eerlijk te zijn is de "lol" er wel een beetje vanaf met zo'n ding in je set-up... nu hoor ik je denken.... wat de fok!

Ik zal het uitleggen, mijn collega en ik hebben beide als hobby het bouwen van speakers (ik heb hem aangestoken met dat virus) waarbij ik het enigszins 'professioneel' aanpak met redelijk goede componenten en hij gebruikt spullen die bv bij de kringloop winkel vandaan komen.
        Nu had hij laatst weer een kastje gemaakt waar onder andere tweeters van een setje PC speakers in zaten, en woofers uit een home cinema set, maar goed lang verhaal kort: het klonk nergens naar.
        Toen hebben we dus de DBX er tussen gezet en met de microfoon en auto EQ functie een meting gedaan en nadat de DBX een curve had berekend klonk het wel goed, tja dan kan je dus gewoon "bagger" speakers bouwen en die alsnog goed laten klinken en dan is lol er wel een beetje vanaf, want wij vinden dat zoeken en klooien/proberen en de spanning die je voelt als je voor het eerst een nieuwe kast gaat testen juist zo leuk

Zodra de BMS'jes binnen zijn meer over hoe die het doen in deze kastjes.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by beyma
          Toen hebben we dus de DBX er tussen gezet en met de microfoon en auto EQ functie een meting gedaan en nadat de DBX een curve had berekend klonk het wel goed, tja dan kan je dus gewoon "bagger" speakers bouwen en die alsnog goed laten klinken en dan is lol er wel een beetje vanaf, want wij vinden dat zoeken en klooien/proberen en de spanning die je voelt als je voor het eerst een nieuwe kast gaat testen juist zo leuk
          Het enige dat er gebeurd is dat je de lat hoger gaat leggen, de term 'goed klinken' is tot op zekere hoogte nogal breed te interpreteren.

Comment

• knorrepot
            • Oct 2009
            • 234

Originally posted by beyma
            Sssssttt Zitten die van jou al eens in elkaar ? (ze pompen heerlijk trouwens!)

Het "design" is inderdaad gebaseerd op een Nexo, maar er bestaat geen PS12 dus valt er niets aan te klagen.
            Ja zeker! Ze doen het prima idd ;-)

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Originally posted by knorrepot
              Ja zeker! Ze doen het prima idd ;-)
              Netjes hoor, dikke LAB d'r op en knallen maar !

Comment

• stefke96
                • Dec 2015
                • 96

LS600 op de foto neem ik aan?

@beyma @knorrepot

Zouden jullie wat meer info kunnen geven over die kopieën?
                Alvast bedankt!

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Wat zou je willen weten stef ?

Ik heb er een Beyma 15G400 in zitten, heb geen processor er tussen dus die van mij klinkt niet zoals het zou moeten maar evengoed verbazingwekkend wat er uit kan komen.
                  Er zit normaal een Faital pro 15fx560 in, deze heeft een Qts van 0,32 en Fs van 38 Hz en mijn Beyma doet Qts 0.26 en Fs = 32 Hz beide doen 99 DB rendement , het vermogen van de Beyma is alleen de helft haha maar ja met 800 watt program nog steeds genoeg "OEMFF" voor mij hoor
                  Verder doe ik er weinig mee, heb ze gemaakt voor de lol van het bouwen, het ontwerp is o.a te vinden op het web bij tiggersound dot kom (leer je ook nog Thais)
                  Last edited by beyma; 11-08-16, 23:20.

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Vandaag bezig geweest met de nieuwe drivers, heb toch maar gekozen voor de BMS 4547nd neodymium versie Wat een lieve kleine dingetjes zijn dat joh haha!

Helaas een ander patroon voor de bevestiging dus in me thee pauze even vlug een boor malletje gemaakt voor de inbusboutjes die er dus niet bij zaten.... (Faital had die gewoon er bij zitten)

Ik kom nu net uit me hobby schuur en ik moet zeggen dat ze erg aangenaam klinken, ben nog aan het klooien met het filter.... ik heb 1 kast op -7,5 DB en -3 DB @ 3,5 Khz compensatie gezet maar dan klinkt het alsof hij achter een gordijn staat, erg "dof" dus.
                    De andere staat vol gas dus geen demping/compensatie en die klinkt zeeer open en helder maar ik hoorde alweer een beetje geknetter er uit komen dus heb vlug het volume omlaag gegooid voor ik nog eens 300 euro in rook op laat gaan

Morgen maar weer verder hobbyen!

[een avond verder]

Het 'geknetter' bleek van een vergeten goed aan te draaien verbindingsbrug op het filter, nu het setje ook weer opnieuw ingesteld op gehoor en ik was al onder de indruk van de vorige drivers maar deze laten nog veel meer horen!
                    Het geluid komt nu echt los van de speakers en je hoeft ook niet meer je ogen dicht te doen om de instrumenten en zang aan te wijzen, het komt gewoon daar vandaan waar ze staan.

Volgende plan is nu om ook zelf een klasse D amp te gaan maken en deze set actief aan te sturen!
                    Er staan tientallen leuke setjes op Ebay en dat kost amper wat, het idee is per kast een mono blok van +/- 50...80 watt 8 Ohm voor het hoog en een mono blok van rond de 300 watt 8 ohm voor mid/laag....
                    Last edited by beyma; 20-08-16, 00:27.

Comment

• beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

Ik heb gisteren de set buiten op een open veld (klein weiland) kunnen testen en de auto EQ kwam er behoorlijk vlak uit, ik had 1 subje mee en die gaf uiteraard de grootste bult in de grafiek.
                      Het geluid is tot 15...20 meter vrijwel even hard maar na 40...50 meter is het behoorlijk minder, conclusie: prima voor gymzaal afmetingen dus zeg maar 100..150 man moet te doen zijn.

Nogmaals, ik snap nu wel waarom BMS drivers graag gebruikt worden zelfs dit 'instap model' klinkt al erg fijn en vermoeid niet na lang luisteren, kan je na gaan wat er gebeurd als ik de overstap maak naar class D amps

Comment

• stefke96
                        • Dec 2015
                        • 96

Als ik die foto's zie van die net afgewerkte kasten krijg ik zelf soms toch te neiging om zelf te gaan experimenteren met wat materiaal .

Uiteraard moet je niet al teveel verwachten van een 12'/1" frontloaded top, maar die "schatting" van 150 p. lijkt me wel reëel.

PS: bedankt voor de uitleg over de ls600!

Comment

• beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

Originally posted by stefke96
                          krijg ik soms toch de neiging om zelf te gaan experimenteren
                          En dat is precies waarom ik het geplaatst heb, ter inspiratie voor andere zelfbouwers !
                          Een 12"/1" kan nog best wat produceren samen met een goed setje subs er onder kom je echt een heel eind, geen stadion uiteraard maar een kroegje/sport kantine/gymzaal krijg je er zo mee op ze kop.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Mits goed ontworpen en van de juiste amps/presets voorzien kun je van die 150 al snel 300 maken. Uiteraard wel met een sub eronder.
                            Mijn Coax12, die echt minder capaciteit heeft dan een top met een losse driver wordt door verschillende klanten gebruikt op feestjes tot pakweg 250 man.

Comment

• drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

Originally posted by MusicXtra
                              Mits goed ontworpen en van de juiste amps/presets voorzien kun je van die 150 al snel 300 maken. Uiteraard wel met een sub eronder.
                              Mijn Coax12, die echt minder capaciteit heeft dan een top met een losse driver wordt door verschillende klanten gebruikt op feestjes tot pakweg 250 man.

even een gekke nitwitvraag van mij, maar waarom zou die coax dan eigenlijk minder capaciteit hebben?

Overigens is 250 man ook wel te doen denk ik zo als je normaal vollumme draait.... en niet zoals sommige droeftoeters dat je standje vliegtuigmotor op een zaaltje van 100 man los laat.... (DJ)

Met een (rock)band zou ik daar wat meer moeite mee hebben....maar volgens mij ook nog best te doen...
                              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by drbeat
                                even een gekke nitwitvraag van mij, maar waarom zou die coax dan eigenlijk minder capaciteit hebben?
                                Door de constructie, de hoogdriver die uitmondt in de conus van de laagdriver, heeft de laagdriver een beperkte x-max, meestal zo'n 3-5 mm waardoor deze niet zo hard zal kunnen dan een 'normale' laag driver.
                                Daar tegenover staat het voordeel van een coherentere (punt) bron, dat is de reden dat ik voor de kleinere kastjes en monitoren alleen maar met coaxiaal drivers werk.

Comment

Working...