VAS berekenen voor 18 sound manifold 2x18inch bandpass sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soundlife
    • Jun 2016
    • 11

VAS berekenen voor 18 sound manifold 2x18inch bandpass sub

Hallo medeforumers,

Ik zou zeer graag van jullie expertise gebruik maken met de volgende vraag:
    Ik zat eens te kijken naar het ontwerp van de 18 sound manifold 2x18inch bandpass sub: http://www.eighteensound.com/Portals..._rev060315.pdf

De geadviseerde driver heeft een VAS van slechts 120 liter. Er zijn vrijwel geen andere drivers te vinden met diezelfde VAS.
    Ergens heb ik gelezen dat wanneer je 2 drivers tegenover elkaar plaatst waar ze beiden tegen elkaar aanspelen (zoals in het 18 sound ontwerp), de VAS van de driver door het midden moet worden gedeelt? Dus als een driver normaal een VAS van 280 liter heeft, zal de VAS voor bovenstaand ontwerp dus uitkomen op 140 liter.

Is deze stelling juist of heeft diegene die dat schreef ergens op het web gewoon geen verstand van zaken?

Ik hoor graag van jullie.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Denk dat degene die dit beweert niet echt snapt waar het over gaat.
    De Vas van een driver geeft de stugheid van de conusophanging aan door deze te vervangen door een luchtmassa.
    Die zal dus niet anders worden bij meer drivers in een kast te plaatsen.
    Een driver met een Vas van 120 liter heeft dus een stuggere ophanging dan één met een Vas van 280 liter.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• soundlife
      • Jun 2016
      • 11

Dankjewel voor het antwoord. Nu gaf die persoon niet zo zeer aan dat het met meerdere drivers in 1 kast door de helft moest, maar puur wanneer 2 drivers op de manier zitten zoals in het ontwerp van 18 sound. Zijn onderbouwing was namelijk dat beide drivers de tegenover elkaar uitslaan, elkaar stugger zouden maken, omdat ze tegen elkaar aan duwen. Maar als het onzin is, dan neem ik dat graag van je aan, jouw kennis en ervaring is zeker niet te onderschatten.
      Dan de volgende vraag: waarom zijn er (vrijwel) geen andere drivers te vinden die slechts 120 liter VAS hebben, ik zie ze meestal pas vanaf 230 a 300 liter? Er zijn toch meer ontwerpers die een gelijkaardig ontwerp hebben met drivers die meer dan 120 liter VAS hebben? Of ben ik nou kippig?

Tevens de vraag over dempingsmateriaal. Je kunt een kast groter laten lijken voor een driver door er dempings materiaal in te stoppen. Ik heb dus een kast met een inhoud van 120 liter (netto, dus drivers, bracing etc. eraf getrokken) en ik zou de kast groter willen laten lijken tot 200 liter, hoeveel dempingmateriaal heb ik dan nodig en wat doet het met de prestaties? Puur informatief, ik weet ook wel dat de kast optimaal presteerd met de bijbehorende driver, maar ik heb van iemand die 18 sound kast gekregen en wil daarmee experimenteren met een t.box 18-500 luidspreker. Het is enkel voor experimenteren en ga er niet mee on the road.

Alvast dank.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

De Vas is slechts één van de Thiele Small parameters van een luidspreker, een luidspreker ontwerpen doe je echter met alle TS parameters.
        Dat een kast groter 'lijkt' door toevoegen van demping is slechts deels waar, voor de laagste frequenties gebeurd er vrijwel niets omdat die veel teveel energie bevatten om met een beetje dempingsmateriaal te absorberen.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Het belangrijkste verschijnsel van demping voor een BASkast is, dat de geluidssnelheid wordt beïnvloed.
          Daardoor kan een kast een grotere inhoud lijken te hebben dan de fysieke maten aangeven.
          Maar, maximaal 15-20%is haalbaar. Dus van 120 naar 200 liter is niet mogelijk. (20% is al bijna 100% stuffing en gaat ten koste van je rendement. niets voor niets dus...)

Dat de kast voor een Vas van 120 liter ook 120 liter zou moeten zijn slaat nergens op.
          Kastinhoud is van meerdere factoren afhankelijk zoals MusicXtra al schrijft....
          Last edited by SPS; 23-06-16, 18:07.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• soundlife
            • Jun 2016
            • 11

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik snap heel goed, dat er veel meer mee speelt, maar ik was gewoon aan het kijken naar drivers met zo goed als dezelfde TS parameters als de aanbevolen driver, en daar zie ik dat er drivers zijn die heel dicht in de buurt komen al dan niet dezelfde parameters hebben op de VAS na, die verschillen dan weer bijna 100 liter of meer.

Ik zal eens kijken of ik zelf kan berekenen of de kast in combinatie met onderstaande TS parameters enige prestatie geeft of dat ik de driver daarmee slecht belast en kans op defecten heb. Dat wil ik wel enigzins weten alvorens ik ze er in plaats.
            Ik begreep van het forum dat daar veelal Winisd voor wordt gebruikt?

Mocht iemand sneller zijn met het antwoord mag die dat uiteraard plaatsen

Nominal diameter460mm(18in)Power capability
            Rated power
            Peak power
            500W
            2000WRated impedance8.0Ω
            Frequency range40Hz-3.0KHz
            Voice coil diameter99.33mm
            Winding materialsRound copper wire
            Framework's material of voice coil
            TILWinding depth11mm
            Magnetic gap depth11mm
            Flux density1.06T
            fs40Hz
            Qts0.43
            Rms6.1Kg/s
            Cms0.09mm/N
            Mms184.9gr
            Nref2.86%
            BL23.8N/A
            SPL96.6dB
            Vas208.3L
            Re5.5Ω
            Le1.3mH
            Last edited by soundlife; 24-06-16, 16:16.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Met Winisd kun je idd redelijk voorspellen hoe de prestaties zullen zijn.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Ergens heb ik gelezen dat wanneer je 2 drivers tegenover elkaar plaatst waar ze beiden tegen elkaar aanspelen (zoals in het 18 sound ontwerp), de VAS van de driver door het midden moet worden gedeelt?
                Dit geldt alleen voor isobarisch geplaatste luidsprekers. Hierbij vormen de twee luidsprekers één nieuwe luidspreker met een gehalveerde Vas. Voor dit ontwerp zou je dan dus 4 luidsprekers nodig hebben, om op die manier 2 (vervangende) luidsprekers met een gehalveerde Vas te creëren.

Het is echter de combinatie van de Vas met andere parameters die de optimale kastgrootte bepaald. Dat het kastvolume hier gelijk is aan de Vas is puur toeval.

De 18-500 heeft geen moeite met een kast van 120 liter afgestemd op 40 - 45 Hz. De meeste 18" luidsprekers werken hier goed in.

Mvg

Comment

Working...