Topkast voor boven een TH-18

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stefke96
    • Dec 2015
    • 96

Afgelopen week nog een meting binnen gedaan (ja ik weet het [] ) , maar nu wel met de kast op de grond en een afstand van ongeveer 30cm tot de meetmic. Toen vervolgens een low-shelf toegepast op het laag, uiteindelijk nog een keer op een paaltje gemeten, en nog een high-shelve op het hoog.

Komende weekend waarschijnlijk de mogelijkheid om buiten te meten (als het droog blijft).

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by stefke96
      Afgelopen week nog een meting binnen gedaan (ja ik weet het [] ) , maar nu wel met de kast op de grond en een afstand van ongeveer 30cm tot de meetmic.
      Komende weekend waarschijnlijk de mogelijkheid om buiten te meten (als het droog blijft).
      Met de meetmicrofoon op zo'n korte afstand krijg je nooit een goed beeld omdat je bij de geringste verschuiving al snel een paar dB van een van de drivers kwijt bent of juist meer krijgt. Ook het op de grond zetten geeft een onjuist beeld omdat je topkast ineens half-space afstraalt terwijl die in de praktijk meestal full-space gebruikt wordt. Heb je een beperkte ruimte dan zet je de speaker het best midden in die ruimte op statief met de meetmicrofoon op 1 meter afstand. Hoe groter de afstand van de muren des te minder je meting verstoord wordt door reflecties. De pink noise waar je mee meet doe je op laag volume, net genoeg om boven de achtergrond geluiden uit te komen, zo heb je de minste last van reflecties.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Eens, maar niet met de volgende opmerking:
        Originally posted by MusicXtra
        De pink noise waar je mee meet doe je op laag volume, net genoeg om boven de achtergrond geluiden uit te komen, zo heb je de minste last van reflecties.
        Dat maakt dus helemaal niets uit: de verhouding tussen signaal en reflectie blijft constant (met een delay).
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by PvG
          Eens, maar niet met de volgende opmerking:
          Dat maakt dus helemaal niets uit: de verhouding tussen signaal en reflectie blijft constant (met een delay).
          Echt wel! Het verschil in dB's tussen reflectie en direct signaal blijft weliswaar hetzelfde maar de verhouding veranderd wel degelijk.

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Echt wel! Het verschil in dB's tussen reflectie en direct signaal blijft weliswaar hetzelfde maar de verhouding veranderd wel degelijk.
            Euh... de verhouding verandert niet hoor:

verschil [dB] = 20*log(amplitude1/amplitude2) =
            20*log(amplitude1)-20*log(amplitude2)
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Probeer maar eens....

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Probeer maar eens....
                Dadelijk beweer je dat je de galm in een kerk kunt verslaan door harder te gaan.
                Er zijn echt mensen die dat geloven...

Wat is dan het verschil tussen de verhouding en aantal dB's?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by DJ Antoon
                  Dadelijk beweer je dat je de galm in een kerk kunt verslaan door harder te gaan.
                  Er zijn echt mensen die dat geloven...
                  Ik beweer juist dat je de galm in een kerk kunt verslaan door zachter te gaan.
                  Ff beter lezen dus.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                    • Jun 2014
                    • 456

Originally posted by stefke96
                    Ga binnenkort ook nog een keer graag naar een SMAArt cursus oid, maar dat duurt nog even.
                    Dat is zo te regelen. Ik heb een eigen ruimte met alles wat nodig is voor een training. Laat maar horen zodra je er aan toe bent.
                    Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• teunos
                      • Feb 2008
                      • 352

Met de meetmicrofoon op zo'n korte afstand krijg je nooit een goed beeld omdat je bij de geringste verschuiving al snel een paar dB van een van de drivers kwijt bent of juist meer krijgt..
                      Toch ben ik het hier mee oneens.
                      Als je op 1m afstand, met de mic op vergelijkbare hoogte meet, dan is de afstand tussen de speaker en mic, en het indirecte pad via de grond of plafond niet eens zo gek veel langer. Zelfs met gating, ga je in lagere regionen dan echt niet goed uitkomen met je EQ simpelweg omdat je binnen de impulse tijd zit te werken.
                      Rekenvoorbeeld:
                      1m tussen kast en mic, 1m boven de grond is de padlengte van de vloer bounce 2.5m, slechts 1.5m meter langer dan het directe pad. op 100Hz is dat minder dan een halve golflengte, op een niveau van net -6dB.... onder paar honderd Hz kun je de betrouwbaarheid van je meting dus wel vergeten. Ga je EQ'en met je speaker EN mic in de lucht, zeker in een kleine ruimte, dan kun je dus zomaar héél verkeerd uitkomen.

En met smaart gaat het je al helemaal niet lukken, want geen gating en dus geen enkel onderscheid tussen direct en gereflecteerd geluid.
                      Als je de mic kort op de speaker zet, op de grond, de speaker voorover kantelt (zodat hoogdriver ongeveer op de mic gericht is), kun je er vanuit gaan dat je van reflecties geen enkele last hebt, en alleen interacties van de speaker en de kast meet.
                      Uiteraard krijg je een vertekend beeld van het laag, waar de afstraling in half space is tov full space, en dus het niveau opkrikt.
                      Echter, dit is zo goed als zeker te compenseren met een simpele low shelve.

Nee, doe mij maar gewoon:
                      Eerst een meting dichtbij, op de grond, daar de EQ op los te laten die echt nodig is voor de speaker en kast interacties zelf.
                      Vervolgens de speaker op een paaltje, een paar keer middelen op een kleine cirkel met ~1m afstand tot de kast (om de kamerinvloeden er zoveel mogelijk uit te middelen). Dan met hele grove spectrum middeling (1/6 of 1/3 octaaf) een low shelve toepassen, en je bent 99% zeker dat je goed zit.
                      Last edited by teunos; 15-09-17, 09:10.
                      ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by teunos
                        Rekenvoorbeeld:
                        1m tussen kast en mic, 1m boven de grond is de padlengte van de vloer bounce 2.5m, slechts 1.5m meter langer dan het directe pad. op 100Hz is dat minder dan een halve golflengte, op een niveau van net -6dB.... onder paar honderd Hz kun je de betrouwbaarheid van je meting dus wel vergeten. Ga je EQ'en met je speaker EN mic in de lucht, zeker in een kleine ruimte, dan kun je dus zomaar héél verkeerd uitkomen.
                        1 meter boven de grond is ook wel erg laag, maak daar eens 2,5 meter van en de afstand die de reflecties afleggen is al gegroeid naar 5 meter. Gevolg is dat reflecties al op -14 dB zitten en je op bijna 2 golflengtes bij 100 Hz zit, dat geeft al een heel ander beeld.
                        Dit is de manier waarop ik altijd mijn metingen doe, nou zit ik, zoals je weet, in de gelukkige omstandigheid dat ik een 7 meter hoge ruimte heb en de opstelling zo kan maken dat de dichtstbijzijnde wand op 5 meter zit.

Comment

• teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

1 meter boven de grond is ook wel erg laag, maak daar eens 2,5 meter van en de afstand die de reflecties afleggen is al gegroeid naar 5 meter. Gevolg is dat reflecties al op -14 dB zitten en je op bijna 2 golflengtes bij 100 Hz zit, dat geeft al een heel ander beeld.
                          Dit is de manier waarop ik altijd mijn metingen doe, nou zit ik, zoals je weet, in de gelukkige omstandigheid dat ik een 7 meter hoge ruimte heb en de opstelling zo kan maken dat de dichtstbijzijnde wand op 5 meter zit.
                          Precies, niet echt realistisch dus.
                          2.5m is sowieso nogal ERG hoog, want daar krijg ik mn eentje echt niet zomaar een topkast naartoe getild. Gemiddeld tussenpaaltje op sub en je zit niet boven de ~1.70 hart woofer.

Dus, dan komen we toch terug op de vloer, wat zeker in een kleine ruimte, veruit de beste oplossing is.
                          ''diamonds are forever''

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                            • Jun 2014
                            • 456

Originally posted by teunos
                            En met smaart gaat het je al helemaal niet lukken, want geen gating en dus geen enkel onderscheid tussen direct en gereflecteerd geluid.
                            Misschien geen gating maar wel hints zeg maar. Coherentie geeft een flinke hint en in de fase zie je ook best wel dingen gebeuren zeg maar......Je hebt alleen maar een beetje ervaring nodig.
                            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• teunos
                              • Feb 2008
                              • 352

True, maar dat maakt het nog niet per-sé makkelijk, zeker als je die ervaring niét hebt.
                              Waarom moeilijk doen, als het makkelijk (zonder twijfel bij het eindresultaat) op te lossen is?
                              Op de grond zetten geeft je uitsluitsel, of die gekke fase en coherentie sprong een reflectie is, of toch wel een echt effect van driver+kast dat je kan/moet eq''en.
                              ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by Timo B Geluidstechniek
                                Je hebt alleen maar een beetje ervaring nodig.
                                Precies! Met die ervaring zie ik snel genoeg of ik tegen de ruimte akoestiek aan het processen ben of de werkelijke output aan het corrigeren. Dat zie ik veel minder met een kastje op de grond en met een microfoon op 30 cm kan ik hooguit een coaxiaal meten, verder niks. Verplaats die microfoon maar eens een paar cm en je hebt een volledig ander beeld. Daarbij probeer ik mijn systemen zo correct mogelijk te krijgen in een opstelling waarvoor het kastje is bedoelt. Een sub processen doe ik daarentegen wel weer met de microfoon op de grond. Tot nu toe toch wel redelijk acceptabele resultaten geboekt met mijn methode gezien de recensies over de systemen waar ik presets voor heb gemaakt.

Comment

Working...