Topkast voor boven een TH-18

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

Originally posted by MusicXtra
    Verplaats die microfoon maar eens een paar cm en je hebt een volledig ander beeld.
    Ik weet niet wat voor een speakers jij hebt, maar er is echt iets goed mis als de response significant verandert bij een paar cm verschil met kast en mic op de grond.
    Laten we niet vergeten dat ik het hier constant heb over het eq'en van drivers in hun kast.
    Time-alignen is een heel ander verhaal, en zou ik ook niet zo 123 op de grond doen.

Helemaal fijn ook dat jij presets maakt in de toepassing waar ze voor bedoeld zijn, maar die anechoische kamers bouwen ze ook niet omdat daar mensen in gaan zitten luisteren.
    Het gaat hier over hoe je een zo zuiver mogelijke meting, makkelijk kunt doen, zonder zelf je jaren ervaring in de strijd te hoeven gooien, terwijl het ook dan nog steeds maar de vraag is of je naar een meet-artefact van de kamer zit te kijken, of een echte interactie van de driver met de kast.
    Dan kun je hoog of laag springen (ba dum tss), maar op de grond is veruit het makkelijkst en betrouwbaarst.
    ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by teunos
      Ik weet niet wat voor een speakers jij hebt, maar er is echt iets goed mis als de response significant verandert bij een paar cm verschil met kast en mic op de grond.En als ik nou een drieweg top heb, en ik wil op 30 cm afstand meten, waar zou ik de microfoon moeten plaatsen voor een betrouwbare meting?
      Laten we niet vergeten dat ik het hier constant heb over het eq'en van drivers in hun kast.
      Time-alignen is een heel ander verhaal, en zou ik ook niet zo 123 op de grond doen. Time alignen en EQen zijn voor mij twee dingen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn waarbij het EQ gedeelte voor mij de minste prioriteit krijgt.

Helemaal fijn ook dat jij presets maakt in de toepassing waar ze voor bedoeld zijn, maar die anechoische kamers bouwen ze ook niet omdat daar mensen in gaan zitten luisteren. Klopt, daarom krijgt het EQ gedeelte bij mij de minste prioriteit.
      Het gaat hier over hoe je een zo zuiver mogelijke meting, makkelijk kunt doen, zonder zelf je jaren ervaring in de strijd te hoeven gooien, terwijl het ook dan nog steeds maar de vraag is of je naar een meet-artefact van de kamer zit te kijken, of een echte interactie van de driver met de kast. Precies om die reden plaats ik de kast zo ver mogelijk van iedere wand, vloer of plafond, om zoveel mogelijk anechoïsch te meten. Aan je impulse response en, zoals Timo ook al opmerkte, je coherentie kun je zien in hoeverre je last hebt van reflecties.
      Dan kun je hoog of laag springen (ba dum tss), maar op de grond is veruit het makkelijkst en betrouwbaarst.
      Zie blauwe tekst.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Eq'en van een laagdriver in een kast, onder een paar honderd Hz, vind ik makkelijker en betrouwbaarder te doen op de grond met de mic dichtbij, om bovengenoemende redenen.
        Ik probeerde advies te geven, over een specifiek geval, dat algemeen toepasbaar is. Niet over eq''en van een complete kast in het algemeen of time alignen. Als dat schijnbaar moeilijk uit mijn tekst te halen is ga ik lekker verder met anderen dingen.
        ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Als dat schijnbaar moeilijk uit mijn tekst te halen is ga ik lekker verder met anderen dingen.
          Niet gelijk zulke lange tenen krijgen Teun, tekst is maar tekst en dit keer kennelijk op meerdere manieren te interpreteren.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

Het meten van een speaker op 1 mt kan een nogal vertekent beeld geven. Ik was hier niet 100% zeker van maar heb even een klein experiment gedaan.

(groen is op +/- 1 mt roze op +/- 4 mt gemeten vanaf voorkant grill)

Het zelfde experiment maar nu met het e.e.a. aan eq

Mic's stonden op het midden tussen rand onderkant hoorn en de bovenkant 12". Coherentie geeft aan dat de meting een soort van ok is. Voorbij 6 tot 8K loopt die iets terug (iets met een beetje wind en hoorn reflecties).
            Beetje jammer van die luchtmacht basis iets verder op die het een goed plan vinden om de hele dag te kijken of die straaljagers wel in de lucht blijven :-(

Beetje jammer dat het bouwen van een reflectie loze ruimte een soort van kostbaar is.....
            Last edited by Timo B Geluidstechniek; 19-09-17, 15:32.
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Timo, denk dat je hier nogal veel last blijft houden van de grond. Wanneer ik ga meten om een preset te ontwikkelen zet ik de top een heel stuk hoger.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                • Jun 2014
                • 456

Nope is niet de grond. Reflecties zie je terug in coherentie en die is zo vlak als het maar kan.

Heb er niet aan gedacht om de live IR er bij te pakken sorry. Wou het alleen even weten voor mijn eigen informatie.
                Ik heb die speaker juist met de rand bij het gras gezet om grond reflecties te verminderen/voorkomen.
                Last edited by Timo B Geluidstechniek; 19-09-17, 16:55.
                Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• teunos
                  • Feb 2008
                  • 352

Mooi om te zien dat je hier even de tijd voor genomen hebt Timo!
                  Volgens mij is het punt hiermee dus wel vrij duidelijk.
                  Als aanvulling; Deze meting is gemaakt boven de 400Hz, daaronder is het verhaal nog een stukje erger.
                  ''diamonds are forever''

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                    • Jun 2014
                    • 456

Mooi om te zien dat je hier even de tijd voor genomen hebt Timo!
                    Volgens mij is het punt hiermee dus wel vrij duidelijk.
                    Als aanvulling; Deze meting is gemaakt boven de 400Hz, daaronder is het verhaal nog een stukje erger.
                    Dit was alleen de hoog driver die dus van af 1200Hz loopt in dit geval. Wind en omgeving geluid was een beetje een probleem (wind jammer maar helaas en die straaljagers hielpen niet echt mee maar goed). Blijkt dus wel dat deze speaker een wat andere respons heeft op 4 mt vergeleken met 1 mt. Daar er een regenbui aan zat te komen ben ik gestopt en ben ik niet echt verder gegaan met de low driver.

1ste reden om dit experiment te doen: her en der heb ik wat artikelen gezien betreffende speakers en een andere respons in het near field vs. far field. Probleem hier bij is dus far field in een ruimte betekent ellende mbt reflecties.

De 2de reden om dit op deze manier eens aan de tand te voelen: tijdens het maken van de screen captures betreffende cardioide sub array's viel het een soort van op hoe goed de coherentie overeind bleef en hoe makkelijk Smaart synchroniseerde op een sub in een reflectie vrije omgeving en dat ik steeds dichter in de buurt kwam van de tijden die Virtual Sim in map aangeeft bij cardioide sub arrays (waar ik in mijn trainingsruimte vaak op 4.5ms uit kwam werd het op eens ik meen 3.5ms).

Bij deze screen capture viel het me op hoe goed de coherentie zich hield in het low mid gebied:

wat mij in mijn trainingsruimte nooit opgevallen was is de respons in het hoog: voorbij de 2K tot aan 4 a 5K zie je een aantal sprongen in de frequentie respons. Na een chat met Dave Gunnes werd het me wat duidelijker wat ze +/- hebben gedaan bij Fulcrum Acoustic (heeft oa. te maken met on/ofaxis respons en drivers in het algemeen).

(Mijn trainingsruimte heeft 0 acoustic aanpassingen (i.v.m. de betonnen ramp gebieden waar wij meestal speakers neer moeten zetten vandaar dat het daar niet echt opvalt)
                    Last edited by Timo B Geluidstechniek; 20-09-17, 11:26.

Comment

• stefke96
                      • Dec 2015
                      • 96

En eindelijk wat tijd gehad voor een buiten meting!
                      Top stond ongeveer 2,30 m van de grond (gras) op een statief, eerste muur op ongeveer 5m afstand.

Heb eerst een meting gedaan totaal, met wat EQ.

Daarna was het de bedoeling dat er per driver een meting werd gedaan, echter blijft het Nederland en begon het te regenen...
                      De top klinkt al best netjes, vind zelf wat demping bij de 3kHz regio wel wat fijner klinken, wordt dan wat te fel.

Binnenkort de top + sub gaan meten, en kijken wat hier de beste setting is.
                      Ook ben ik van plan om binnekort een keer naar een cursus van Timo te gaan.
                      Het laten doen is makkelijk, maar zelf leren is veel leuker []

Comment

• stefke96
                        • Dec 2015
                        • 96

En weer een kleine update!

Setje is een keer in zijn geheel gebruikt, en het begint een beetje te klinken.
                        Op het moment een kleine boost rond de ~200 Hz, en wat demping in de 3/4 kHz regio (vind ik zelf wat te aanwezig).
                        Verder een zeer direct geluid, en zit nog genoeg potentie in om een nog beter resultaat te behalen.

Hopelijk volgende week weer tijd om wat te gaan meten.

Ook betreffende de versterking is er wat veranderd.
                        -Laag QSC PL380 (komt een 18sw115-4 in de kasten)
                        -Mid QSC PL340
                        -Hoog Samson servo 260

En die laatste wil ik nog vervangen met een 1he versterker.

Ook komen er binnen een aantal weken nieuwe op maat gemaakte grills.
                        Zeker niet goedkoop, maar maakt net het verschil naar mijn mening.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by stefke96
                          -Hoog Samson servo 260
                          En die laatste wil ik nog vervangen met een 1he versterker.
                          De kwaliteit van de versterker op het hoog is erg belangrijk, zou je daar dan ook een QSC PL voor adviseren.

Comment

• stefke96
                            • Dec 2015
                            • 96

Was al aan t denken aan een powersoft d2000 oid.
                            Of uiteraard nog een qsc pl.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Powersoft is top! Belangrijk voor het hoog is de slew rate belangrijk, bij Powersoft is die 50 V/uS waar anderen niet verder dan 10 V/us komen.

Comment

• PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

Originally posted by MusicXtra
                                Powersoft is top! Belangrijk voor het hoog is de slew rate belangrijk, bij Powersoft is die 50 V/uS waar anderen niet verder dan 10 V/us komen.
                                Dit is idd een puntje van aandacht bij klasse D-amps, maar is niet meteen een probleem:
                                Een sinus: u(t)=A*sin(2pi*f*t) [V], met A=amplitude, f=frequentie, t=tijd.
                                Dan is de afgeleide: u(t)/dt=A*2pi*f*cos(2pi*f*t) [V/s].
                                Max bij t=0 —> slewrate > A*2pi*f [V/s].
                                Dus: A < slewrate / (2pi*f) [V].
                                Bij 20kHz en 10 V/us is de piek amplitude dus 80V, of 800Watt piek bij 8 Ohm.
                                Dit zit op het randje voor drivers zoals de coax BMS (kan >1kW piek hebben), maar voldoende voor een doorsnee hoogdriver.

De frequentie- en faseresponse bij hoge frequenties is voor klasse D-amps het grootste issue (door het uitgangsfilter na de hf-schakelende eindtrap). Een goede conventionele klasse AB/H/G-amp doet het op dit vlak meestal beter.

Maar de Powersofts klinken idd top. ;-)
                                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

Working...