Bouwtekeningen speakers gezocht?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

citaat:
    (of de kostprijs van een passief filter in te schatten)
    als je het echt niet erg vind, wat zou een crossover ongeveer kosten voor 2 subjes. en voor 2 topjes

Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• handige harry
      • Sep 2002
      • 97

Mr Dj,

Dan moet ik eerst wel de impedantie weten van de subkist + de cross-over frequentie en de wenselijke flanksteiheid van het filter. Als laatste het rms vermogen.

Voor tops zijn de passieve filters in het algemeen stukken goedkoper maar alles hangt af van de bovengenoemde parameters.

Comment

• eL-PieTRo
        • Aug 2002
        • 7

Ja de kast zelf zal niet zo'n probleem zijn, daar kan ik wle iets voor regelen (goedkoop hout en assemblage = fluitje van een cent). Ik zou dus graag (zoals iemand hier zei) een bouwtekening hebben incl. onderdelen (of tenminste suggesties van de woofer en tweeter ed.). Ik wil niet zelf de hele prul berekenen, maar gewoon weten wat ik ineen moet knutselen!

greetz

p.s.: ik bedoelde de 2de cabinet speaker die je kan vinden op die ene site )

Life is short, drink faster!
        -Greets to the party peepz-
        Life is short, drink faster!
        -Greets to the party peepz-

Comment

• handige harry
          • Sep 2002
          • 97

Voor de "gein"zal ik eens met de standaard formule de kosten berekenen voor een sub met de volgende specs.

- 8 ohm
          - 400W rms
          - Fc 80Hz
          - 18dB/oct.

Dit lijken mij vrij normale waarden. Er is echter niemand(?) die hiervoor passieve filters gebruikt maar ja, voor de lol.

Na de berekening kom ik op:
          L1 24 mH
          L2 8 mH
          C1 331 uF
          oei, oei, oei. Die spoelen worden trafo's en je neemt natuurlijk MKT-condensators, even rekenen:
          L1 (2x12mH) = € 80,-
          L2 (8,2mH) = € 15,-
          C1 (4x68 + 47 + 12 uF) = € 105,-

Nope.
          Dit is gekkenwerk. Een goede ontwerper gebruikt ook niet een standaard formule om de filters te berekenen. Waarom? Omdat er van een vaste impedantie (Z) uitgegaan wordt terwijl je subs toch echt niet continue 8 ohm zijn. Dit gaat heel anders in de praktijk, simulaties etc. maar daar heb ik weer totaal geen verstand van. Mensen als Dre en Contour kunnen daar vast meer over vertellen.

Comment

• handige harry
            • Sep 2002
            • 97

Mijn reactie kwam wat later natuurlijk.
            Subs zijn niet zo moeilijk, zat ontwerpen voor te vinden. Filtering bij grotere vermogens en een vrij lage Fc moet gewoon actief gebeuren. Er waren nog veel meer nadelen immers bij passieve filtering hiervan.
            Als je een fulrange 2-weg top hebt is er geen probleem. Dit filter je gewoon passief. Als je je topje pas wilt laten beginnen vanaf die 80Hz bijvoorbeeld dan geniet ook hier weer actieve filtering de voorkeur. (dezeflde redenen)

Aangezien je tops en subs toch met verschillende versterkers gebruikt (mag ik hopen), gaat dat fabeltje waarbij je veel meer versterkers nodig hebt bij actieve filtering ook niet op.

Als ik een tip mag geven (??) Kijk eens bij New-line. Die heeft leuke zelfbouw pakketten in de handel.

Bijgewerkt door - handige harry op 15/09/2002 17:50:00

Comment

• handige harry
              • Sep 2002
              • 97

En voor eL-PieTRo

De 2e uit het rijtje is (als ik het zo goed hebt bekeken) een 3-weg systeem met een 15" als laag toch?
              Ik weet niet wat jouw ervaring is met luidsprekerbouw maar als ik dat zo lees zou ik je dit ontwerp ten zeerste afraden!
              Waarom?
              Je moet zelf alle drivers samenstellen. Het is niet zo van pak maar een paar leuke en klap ze erin en schroef een standaard filterje erin en klaar is Kees (of Miep).
              Fabrikanten doen soms jaren over een ontwerp!
              Er wordt berekend, gemeten, gesimuleerd en dat alles wel 100 keer.
              Wat berekend wordt moet na meting soms weer anders worden omdat de praktijk nu eenmaal anders is.
              Als je de kennis en apparatuur hiervoor niet hebt dan kun je beter een ontwerp nemen van iemand die dit wel heeft en dan zelf de speaker bouwen.
              Vroeger heb ik ook wel speakers gemaakt. Nu ben ik er wel achter dat het ontwerpen door anderen gedaan moet worden. (ai, wat heeft dat me veel gekost)
              En trouwens, je kan de kasten er zo uit laten zien als je zelf wilt als de inhoud van het ontwerp maar gelijk blijft. (en de basreflex-afstemming etc. maar dat is logisch).

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Wat een leuk forum is dit , ik herken veel van mezelf in de jongens die hier posten.
                Back to topic nu, Omdat het onderwerp "aktief filteren" is genoemd heb ik nog wel een leuke tip mischien, ik heb mijn eerste aktieve filter gemaakt van een "car audio" filter ,inderdaad een filter wat dus in de auto hifi wereld wordt gebruikt.en het werkt net zo goed (ik denk eigenlijk nog beter dan een duur "professioneel" filter)wel belangrijk is een goede stabiele voeding voor de 12 volt.
                Ik heb dit filter ingebouwd in een 19 inch kast van 1 HE door simpel alle potmeters naar de voorkant van de 19" kast te verplaatsen dmv draadjes... een paar mooie knoppen bij conrad gekocht en het ziet er leuk uit joh!

Ik heb even de conrad katalogus (2002 editie)erbij gepakt en er staan wel wat leuke filters "voor weinig" in bijvoorbeeld bestel nummer 336416-60 kost slechts 22,75 euro en dan heb je alleen een sub filter
                bestel nummer 362913-60 kost je 88,50 en dan heb je vier weg aktief!!

martijn.

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• René
                  • Oct 2000
                  • 126

Als dat filter de opamps tussen +- 12 of 15 Volt heeft staan kan het geschikt zijn voor PA, echter als het werkt zoals ik denk dan heb je veel te weinig headroom. VOlgens mij staan de opamps namelijk tussen 0 en 12V met de nul op 6V.

René
                  René

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Volkomen gelijk rene, dat is ook 1 van de redenen geweest om een behringer cx2300 te kopen......

Maar voor de jonge beginnende drive in show mannen is het voldoende.

martijn

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• handige harry
                      • Sep 2002
                      • 97

Is inderdaad een leuke tip van beyma. Vooral voor de mensen die er tegenop zien om zelf een hele print in elkaar te bakken.

Harry.

Comment

Working...