Baskasten bouwen, laatste info

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fredjuhh
    • Sep 2002
    • 215

Baskasten bouwen, laatste info

ben van plan om de volgende kast te gaan maken:
    This website is for sale! pbaudio.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, pbaudio.nl has it all. We hope you find what you are searching for!

deze is voor een zeus speaker, maar die heeft een vrij hoge Qts, van 0,73, maar in een vorig topic bleek deze kast dan beter te zijn als bijv. een w-bin of glijbaan of hoorn.

maar ik ben dus de laatste dingen aan t uitzoeken, zoals:

filter: er staat bij het ontwerp van de kast:
    "Het is aan te bevelen onder de afstemfrequentie van de poort een HP filter te gebruiken"
    wat bedoelen ze hiermee? ik wil enkel die basspeakers op 1 versterker zetten, maar hogetone erbij zou het liefst ook mogelijk zijn, maar is niet van errug groot belang.

frequentie:
    ook staat er dat je met de poortlengte de afstemmingsfrequentie kan veranderen, maar waarop moet ik hem afstemmen/afzagen? de resonantiefrequentie van de speaker is 44,9 hz,
    Lengte poort Fb
    1.5 cm 46 Hz
    3 cm 44 Hz
    dus dan zou ik 2 pijpen moeten nemen van ca 2cm?

afmetingen:
    de kast zou gemaakt moeten worden van 15mm hout, maar ik heb 19mm staan, dit kan ik ook gewoon gebruiken, maar dan gewoon zorgen dat de binnenafmetingen hetzelfde blijven?

demping:
    hoeveel glaswol moet ik er ongeveer indoen, de zijkanten en achterkanten boven+onder bekleden ofzo?

verder nog ergens op letten?, verstevigen uiteraard. maar nog meer?
    waar verder op letten, uiteraard verstevigin

nothing more to add
    ---hier staat nix--->
  • Dj Calibra
    • Jul 2001
    • 64

Hey,

Je kan natuurlijk zo dik hout gebruiken als je zelf wilt. als de afmetingen zoals je zelf al aangeeft van binnen maar hetzelfde blijven.

Glaswol, nooit in je speakers gebruiken, dit heeft vrijwel geen nut. je moet het echte dempingswol gebruiken.

MVG,

Danny

MVG,

Danny

Comment

• fredjuhh
      • Sep 2002
      • 215

citaat:
      Hey,

Je kan natuurlijk zo dik hout gebruiken als je zelf wilt. als de afmetingen zoals je zelf al aangeeft van binnen maar hetzelfde blijven.

Glaswol, nooit in je speakers gebruiken, dit heeft vrijwel geen nut. je moet het echte dempingswol gebruiken.
      ok tanks, dan ga ik binnekort effe dempingsspul halen,want had toch nog nix. je bedoelt zoiets als van dat spul wat bestaat uit aleemaal stof/draadjes van textiel bijvoorbeeld?

nothing more to add
      ---hier staat nix--->

Comment

• DJ_Robin
        • Jul 2001
        • 610

Hey ik heb dezel subjes net af,

Ik heb er 2x RCF woofers voor besteld,

Als ik die heb schiet ik het rolletje ff vol met fotos en zal ik wel wat posten.

Verstevigingen als volgt gedaan : met 10cm brede latten een kruis gemaakt en zo de zijkanten en achterkant in ONGELIJKE vakken verdeeld (dit omdat het dan minder snel gaat mee trillen), Ik heb de kast ook van 18 mm berken multieplex gemaakt maar idd hou je binnen maat gelijk en er is nix aan de hand. let wel het is wel makkelijk om je subs 60x60 te houden , omdat dit een standaard maat is en dat ook veel voorkomt in Aanhangers en trailers. Verder een rooster ervoor met wat speakerschuim en helemaal netjes aflakken en klaar.

Succes,

ps wat ze bedoelen met dat HP filter weet ik ook niet.

M.V.G

Pacific Rentals
        -sound & light-
        EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• fredjuhh
          • Sep 2002
          • 215

citaat:
          Hey ik heb dezel subjes net af,

Ik heb er 2x RCF woofers voor besteld,

bla bla...

ps wat ze bedoelen met dat HP filter weet ik ook niet.

M.V.G

Pacific Rentals

thanks, zit net te denken, misschien bedoelen ze High Pass, wnat er staat dat dit is om al te grtote uitslagen te voorkomen.
          -sound & light-
          nothing more to add
          ---hier staat nix--->

Comment

• Dj Calibra
            • Jul 2001
            • 64

Hey,

Ee hp filter is een hypass filter. dit zet je ertussen zodat je speaker veel meer vermogen kan hebben, dit doordat de speaker geen 20hc of lager meer hooft te generen, de tonen wat je met de meeste speakers niet haalt, maar waar de speaker wel vermogen in steekt.

Correct me if i'm wrong

MVG,

Danny

MVG,

Danny

Comment

• handige harry
              • Sep 2002
              • 97

Inderdaad.
              Zo iets als een subsonic of lowcut zoals je ook wel op versterkers of mengtafels ziet.
              De tonen onder een bepaalde frequentie bijv 25Hz worden dan onderdrukt. In deze regio gaat veel versterkerverogen verloren en je hoort de tonen toch niet meer.
              En wat veel belangrijker is: als je vrij hard staat te knallen dan kunnen deze laagfrequente tonen je subs vernielen. Deze maken dan een veel te grote uitslag en overschrijden hun Xmax. Denk eens aan de DJ die de naald laat stuiteren of een microfoon die om donderd. Ook in bepaalde nummers komen passages voor dat ik blij ben dat ik een low-cut heb.

Comment

• pieterjan
                • Dec 2001
                • 395

En waarom geen glaswol ? Mijn subjes zijn ook net af en daar zit dus wel glaswol en en het werkt perfect.

-----------------------
                Pieter-jan Jochems

>> I LOVE YOU MY BOSS !!! <<
                Pieter-jan Jochems
                Danstoko.nl

Comment

• DJ_Robin
                  • Jul 2001
                  • 610

Hey bedankt , weet ik gelijk wat ze nou bedoelen,

Zit deze "lowcut" functie ook op een processor ? dan hoef ik het filter namelijk niet in te bouwen ?

Trouwens als ik nou me processor afstel zodat die alleen frequenties afgeeft boven de 25 Hz dan heb ik toch hetzelfde effect ?

M.V.G

Pacific Rentals
                  -sound & light-
                  EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• groenteboer
                    • May 2002
                    • 187

Waarom wel/geen glaswol ?

Over de dempende werking zijn de meningen verdeeld heb ik al enige tijd in de gaten, mijn ervaringen zijn positief...ECHTER..:

Gebruik NOOIT glaswol in basreflexkasten vanwege de scherpe stofdeeltjes die er vanaf komen bij beweging van het spul. Wat er gebeurt met je dempingsmateriaal als je flink ligt te bonken met je subs kun je dus raden... En dan maar gek vinden dat iedereen jeuk krijgt in de buurt van je subs.. Volgens diverse artikelen op het Inet zijn glaswolvezels zelfs ******verwekkend bij inademing (niet zo schadelijk als asbest, maar toch).

Overigens in de achterste kamen van 4e orde bandpass kasten en
                    gesloten kasten kun je glaswol gewoon gebruiken...

Joost

Comment

• handige harry
                      • Sep 2002
                      • 97

Een processor kan eigenlijk altijd wel zo ingesteld worden dat de laagste tonen weggefilterd worden, als zogenaamde lowcut dus. Nou ken ik niet alle processors en hun eigenschappen (gelukkig niet) maar anders mag het wat mij betreft niet eens processor heten.

JA dat klopt is precies hetzelfde. Soms kan je ook nog wel de flanksteilheid regelen.

Robin, was je dan van plan het lowcut filter in je speaker te bouwen? Dit kan eigenlijk alleen als je actieve speakers hebt! Wist je dat?
                      Anders moet je namelijk passief gaan filteren. Dat kun je onder deze onstandigheden beter (of eigenlijk helemaal) niet doen.

groeten, Harry

Comment

• handige harry
                        • Sep 2002
                        • 97

Zelf heb ik nooit last van deze vezel uitstoot moet ik zeggen terwijl ik absoluut NIET over glaswol kan. Ik gebruik het wel gewoon in de speakers trouwens. Het is de kunst om het glaswol zo onaangetast mogelijk te laten natuurlijk.

TIP:
                        Zelf span ik om de achterkant van de reflexpijp ook weleens een stukje zwarte panty met een elastiekje. Zo is meteen het zicht in je speaker verholpen en bij gebruik van de juiste panty zou de eventuele vezeluitstoot ook verminderen.
                        (op straat dames aanhouden panty bekijken en vragen of je hem hebben mag)

Suc6.

Bijgewerkt door - handige harry op 16/09/2002 16:06:54

Comment

• groenteboer
                          • May 2002
                          • 187

Geen gek idee dat van die panty ! Gaat jammer genoeg alleen gemakkelijk bij ronde poorten..

Wat betreft die glaswol, ik heb eens een bassreflex speakertje met glaswol schuin boven m'n bed gehad hangen...Binnen 10 sec's was ik m'n bed weer uit, hele nacht op grond geslapen..

Joost

Comment

• fredjuhh
                            • Sep 2002
                            • 215

ok, zon hipass hoef ik eigenlijk niet te bouwen, want die zit al in mijn versterker, instelbaar op 30 en 50 hz, maar verder hoef ik dus geen filter te maken? of wel een actieve die bijv. tot 180hz werkt?

nothing more to add
                            ---hier staat nix--->

Comment

• handige harry
                              • Sep 2002
                              • 97

Jazeker,
                              Je hebt een (low-pass) filter nodig. Deze zal alles boven een bepaalde frequentie weghalen zodat alleen de bas uit je subs komt.
                              Fc hangt van je toppen af.

Harry.

Comment

Working...