topkasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bartjan
    • Jan 2003
    • 23

topkasten

Ik wil graag topkasten bouwen met 2 x 15inch en 1x 2inch of 1inch. Op de site van beyma staat een ontwerp, maar zijn hier nog andere tekeningen voor? Welke speakers zouden ook in die kast van Beyma passen. Iets van eminence ofzo. Hoe kun je uitrekenen welke speakers er nog meer in kunnen?

• speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

in de beyma, kasten komt natuurlijk beyma de speakers die ze ervoor aangeven

Frank, of the drive in show: The Xtreme Xperience.....
    Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• bartjan
      • Jan 2003
      • 23

Ja dat had ik zelf ook nog kunnen bedenken, maar kunnen hier nog andere speakers in en hoe kun je dat uitrekenen?

Comment

• F.r.e.d.e.r.i.k
        • Aug 2001
        • 55

Hoi Bartjan,

Je kunt waarschijnlijk wel andere luidsprekers gebruiken voor je ontwerp. Je moet gaan zoeken naar een equivalente luidsprekers van de gebruikte Beyma's.
        Vergelijk de parameter/specificaties bijvoorbeeld met een Eminence. Als ze een redelijke overeenkomst vertonen dan kan je ook gebruik maken van die Eminence.

Groeten,
        Frederik

Comment

• karelg
          • Jan 2003
          • 112

Je moet gewoon zien als je andere speakers gebruikt dat je de boel herrekent met een programma als lspcad of andere speakersimulatieprogs. Meestal kan dan met een aanpassing van de bassreflex de kast aangepast worden. in sommige gevallen zal je kastvolume niet overeenstemmen en dan ben je natuurlijk niet zoveel met dat beyma ontwerp

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Ik snap niet dat er nog steeds zo moeilijk wordt gedaan over het onderwerp luidsprekers <=> kastinhoud. Er zijn twee opties:

Als je een bestaand ontwerp wilt nabouwen ligt de netto kastinhoud min of meer vast (luidsprekers en basreflex tunnen nemen ook nog plaats in) Met behulp van een eenvoudig simulatie programma kun je nu simuleren welke speakers wel en niet geschikt zijn. Toleranties in de orde grootte van +/- 15% zijn zonder meer toelaatbaar. Let erop dat je ook de basreflexpoort moet aanpassen. Het simulatie programma zal een optimale afstemfrequentie geven en na de keuze van de oppervlakte van de tunnel ligt ook de lengte automatisch vast.

Veel makkelijker is om gewoon eerst de luidsprekers te kiezen en er daarna zelf een kast omheen te ontwerpen. Natuurlijk kun je hierbij je favoriete fabiekskast als voorbeeld nemen.

Voor het filter tussen de 15" en de 2" is het aan te bevelen om deskundige hulp in te schakelen bij de berekeningen/metingen die nodig zijn voor een optimaal resultaat.

MVG Contour

Comment

• rockmeister
              • Oct 2002
              • 134

ik vraag me wel eens af of het bij een dergelijk ontwerp niet verstandiger is om een bestaande filter te pakken (van bv. een DAS RF215 met ongeveer de zelfde specificaties. Zou dat echt veel schelen?

Comment

Working...