flinke hoornkast.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

flinke hoornkast.

hallo luitjes.
    ik ben sinds een maand in het bezit van twee 12"woofers.
    ze kunnen niet in mn auto, waar ze wel voor bedoeld zijn, en dus wil ik een beetje gaan experimenteren.
    hieronder de link van de twee.

Thiele Small Parameter
    Nom. Impedanz 4
    Re (Ohm) 3.20
    Fs (Hz) 35.00
    Qms 4.76
    Qes 0.38
    Qts 0.35
    VAS (l) 41.20
    SD (qcm) 515.00
    Mms (g) -
    BxL (Tm) -
    SPL (dB) 1W/1M 90
    Frequenzbereich (Hz) -
    linearer Xmax (mm) +/- 9.00
    Induktion Le (mH) -
    RMS (Watt) 220
    max. (Watt) 600

Schwingspule
    Durchmesser (mm) -
    Höhe (mm) -
    Größe
    Aussendurchmesser (mm) 320
    Einbaudurchmesser (mm) 286
    Einbauhöhe (mm) 150
    Gewicht (g) 8000

ik snap dat ze eigenlijk in de autop moeten. maar ik wil gewwon proberen met deze lange slag speakers een hoorn te maken.

• bertuss
    • Jan 2002
    • 816

het zal vooral bedoeld zijn, om later in mn home setup te staan. waar ik ze aanstuur met een technics 200rms 4 kanaals versterker.
    ik heb al eerder met een lange hoorn geexperimenteerd, waarin 6 * 6"
    middentoners zaten. deze zaten dan in een lange opgerolde hoorn.
    echter dit was in elkar gezet szonder enige berekening, aangezien er niks over deze speakers bekend was.
    wie weet welke lengte en mondgroote ik minimaal moet hebben om bv een lekker 30 hz eruit te krijgen.?

Comment

• groenteboer
      • May 2002
      • 187

Vraag Powersound eens, wandelt ook hier over het forum. Deze is bezig met de LAB-hoorns.. Zeer grote hoornkasten met 2x12" drivers die in hun eentje al rond de 30-35 Hz halen...Controleer maar eens de T/S parms op www.eminence.com van de LAB12 en vergelijk deze met de specs van jouw speakers..

Joost

Comment

• Jurrie
        • Nov 2002
        • 402

http://editweb.iglou.com/eminence/em...ab12/lab12.htm deze dus... komen niet echt overeen

Comment

• groenteboer
          • May 2002
          • 187

Hmm, ik vind de verschillen toch niet zo verschrikkelijk, Qts 0,38/0,35. Als je een hoornkast wil bouwen die in z'n eentje tot 30-35 Hz doorloopt denk ik dat er erg weinig keus is.. Heb je plaats over, bouw je dan zo'n LAB hoorn en probeer de speakers erin. Originele drivers kun je er altijd nog voor kopen.

Joost

Comment

• bertuss
            • Jan 2002
            • 816

is misschien nog niet eens zon heel erg gek idee.
            de specs matchen zeker niet helemaal, maar komen hier en daar in de buurt. dit is voor een perfect-lab niet genoeg, en er zullen dan zeker twee echte labs in moeten.
            ik had ook ergens een bak van een hoorn gezien, bij cerwin vega. misschien ook een leuk idee.
            alvast bedankt.

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Als je de kasten niet gaat stacken is het juist wel fijn als de Qts wat hoger is. Resultaat is een iets hifi achtige bass. En zal dus met een enkele kast ook iets dieper gaan. Echter het rendement van een hoorn krijg je niet optimaal met deze speakers.

Een vuistregeltje voor de laagste frekwentie is lengte hoorn = 1/4 golflengte.

Groeten, michiel
              Groeten, michiel

Comment

• bertuss
                • Jan 2002
                • 816

okeej bedankt. ik denk dat het lab horn kastje niet doorgaat.
                gezien het feit dat deze heel nauwkeurig moet zijn.(heb het forum gevolg over de lab). ook nog moeten er dan twee labs inzitten, anders zijn we voor jan-joker alles aant meten/maken.

misschien dat iemand me dit idee kan afraden, maar dan moet ik wel zeggen, dat de twee drivers in een forse gesloten kast ook niks presteerden.
                vandaar het mega-hoorn ideetje.

//quote// The true benefits from horns of acoustic impedance matching do not occur until you reach at least a quarter wavelength of your lowest frequency, and more likely a half wavelength. That results in horn lengths of 1.7 m horn (1/4 wavelength) for 50 Hz, or 3.4 m for 50 Hz at 1/2 wavelength. Pretty long! //quote//

Comment

• fox
                  • Jan 2003
                  • 36

citaat: misschien dat iemand me dit idee kan afraden, maar dan moet ik wel zeggen, dat de twee drivers in een forse gesloten kast ook niks presteerden.
                  vandaar het mega-hoorn ideetje.
                  al eens een gewone vented (bassreflex) geprobeerd van een liter of 60 op 40hz getuned (voor 1 speaker)? lijkt me niet slecht . Probleem is wel dat je SPL met 90db niet spectaculair is. Op 220WRMS krijg je nog maar maximaal 114db...

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

ajaj, het br principe is leuk, maar ook net zoals closed, krijg je geen power eruit. en ze zijn er ook niet voor gemaakt he, (wel voor in karretje)... mijn idee van de lange hoorn, zal dan toch de hoogste spl halen. ik zat al eens te kijken hoe ik een zo lang mogelijke hoorn in een zo klein mogelijk kastje krijg. maar das knap lastig. (wil dan wel een beetje ronde hoeken, en geen vierkante, maar das misschien een beetje een luxe, aangezien er veel ontwerpen zij met wel rechte hoeken.)

Comment

Working...