Voordeel v.d 2x12/2'

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soundendlight
    • May 2003
    • 13

Voordeel v.d 2x12/2'

Wat is het voordeel v.d 2x12/2'' boven die v.d 1x12/2".
    /http://www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=11

wat is dan het advies als ik de pB audio 18''basreflex baskasten bij gebruik.(https://www.pbaudio.nl/techcorner/sh...tion.asp?id=21 )

M.v.g Martin
  • rockmeister
    • Oct 2002
    • 134

dat hij meer mid geeft?

Comment

• luc2366
      • Jul 2002
      • 1161

hey, die 1x 12"+2" gebruikt Tom van Cyberdance maar hij gaat die binnenkort wegdoen dacht ik, idd omdat er te weinig mid uitkomt.

Comment

• groenteboer
        • May 2002
        • 187

Te weinig mid uit een mid-hoorn ? Nee de reden wat ik heb gehoord is het missen van echte "kickbass".. De 12" in de hoorn komt niet zo laag, en de zware 18" subs zijn te traag om zo hoog door te laten lopen. Dat is de reden dat hij het nu met een 15/8/1 volledig hoorngeladen kastje gaat proberen....Ik verwacht dat dat heel wat netter aansluit op een 18"BR sub...

Volgende stap zullen wel wat hoorngeladen subjes worden

Ik heb hier trouwens ergens tekeningen van een EV kastje liggen (ooit van het net geplukt) in 1x12"HL en 2x12"HL. Door koppeling was bij de 2x12" een rendementstoename van 1-2 dB te zien. Niet echt schokkende waarden

Joost

Comment

• soundendlight
          • May 2003
          • 13

Dus als ik het goed begrijp dan is de mid speaker die erin zit niet optimaal voor deze set. Is een ander type/merk een optie zijn.
          En gebruikt Tom voor zijn nieuwe speakers ook weer B&C??? M.a.w is hij tevreden over B&C speakers.(prijs/kwaliteit)

M.v.g Martin

Comment

• soundendlight
            • May 2003
            • 13

Tom zou je je ervaringen willen geven met de top kasten en de nieuwe top kast die je gaat bouwen??

Alvast bedankt,

Martin

Comment

• F.r.e.d.e.r.i.k
              • Aug 2001
              • 55

Tom gebruikt van B&C Speakers als mid-driver de 12PL32 in de coaxtop.
              Je zou in de coaxtop ook de 12PE32 (B&C Speakers) kunnen zetten. Deze heeft een lagere Qts, namelijk 0,18 ipv 0,25. Ook heeft de 12PE32 een betere aandrijving, namelijk 19 tov 16. Dit resulteert in een stakker en harder! mid. Je mist hierdoor wel weer meer tussen de 90 -> 200Hz.

Je moet toch bij zo'n set die Tom heeft toch het gebied 90-200Hz opvullen met een 15"er.

Comment

• soundendlight
                • May 2003
                • 13

Welke top kan ik nu het beste bij de 18 baskast gebruiken. Als er iemand een bouwtekening heeft van een top kast die dit probleem niet heeft bij de pbaudio 18" baskast hoor ik het graag???

<< Tot slot nog een vraag aan Tom >>
                Ben je nu al nieuwe toppen aan het bouwen of laat je het bij het oude??

Martin

Comment

• Iko
                  • Feb 2002
                  • 766

Er zijn ondertussen 6 nieuwe toppen (1/8/15") klaar en we zijn nu bezig met 8 hoorn gelade dubbele 18" subs.

Probleem van die oude toppen was vooral dat je snel problemen kreeg met die 2" driver die snel ging vervormen. Ook had je snel dat je de echte "kick" mist rond de 90Hz. Dit is dat opzich wel uit de 18" subs te krijgen door daar gewoon een flinke piek te maken, maar je merkt wel dat dat vrij veel versteker vermogen vreet.

Grootste probleem van de 12/2 top is dus dat die 2" driver zo snel gaat vervormen.

Greetzz Iko

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

ik heb de 12MH32 in de dubbel 12" 2" top. aangevuld met een DE85 met ME-60 hoorn. Ik heb de top iets dieper gemaakt wat de laagweergave verbeterd (de hoorn verlengd). Dit heb ik wel zo gedaan dat de horizontale straling gelijk bleef en de verticale iets kleiner. Mijn kast is nu op het front 60cm (buitenwerks). Volgens mij is het origineel tussen de 50 en 55 cm (buitenwerks).

Ik ben er erg over te spreken. De 12MH32 staat niet op de officiele B&C site maar het is naar mijn mening wel de krachtigste 12" die voor dit soort kasten te krijgen is. Namelijk een BL van 21,3 en een Qts van 0,19 en 400W rms belastbaarheid. Hieronder heb ik een link naar de datasheet geplaatst:

Succes,
                    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaat:8 hoorn gelade dubbele 18" subs.
                      Welke dan, een eigen ontwerp? Ik ben hier wel nieuwschierig naar, net nu er een behoorlijke discussie op gang is rond dubbel 18" hoornkasten en enkel 18" hoornkasten

dus ik ben benieuwd

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

citaat:Geplaatst door mbottens

citaat:8 hoorn gelade dubbele 18" subs.
                        Welke dan, een eigen ontwerp? Ik ben hier wel nieuwschierig naar, net nu er een behoorlijke discussie op gang is rond dubbel 18" hoornkasten en enkel 18" hoornkasten

dus ik ben benieuwd
                        Het gaat om de bandpass hoorn die al lang en breed behandelt is in de discussie wat betreft jouw project.

De P audio SN 12 B heeft een BL van 21.8 en een Qts van 0.16. Lijkt dus op een erg kractige driver die uitermate geschikt is voor hoorn loading. En dat voor €117 ex...
                        Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

citaat:Het gaat om de bandpass hoorn die al lang en breed behandelt is in de discussie wat betreft jouw project.
                          Vandaar die 8 stuks, om toch lekker laag te gaan, oke bedankt.

Comment

• Iko
                            • Feb 2002
                            • 766

Niet om lekker laag te krijge, gewoon als je veel klussen heb.. AED heeft toch ook niet 50 SP4 subs om lekker laag te krijge...

Greetzz Iko

Comment

• mbottens
                              • Feb 2004
                              • 743

citaat:Niet om lekker laag te krijge, gewoon als je veel klussen heb.. AED heeft toch ook niet 50 SP4 subs om lekker laag te krijge...

Greetzz Iko
                              Hoe gaan jullie om met het lage rendement onder de 50Hz? Vinden jullie dat een probleem of hebben jullie ook nog andere bassen die lager gaan? Gebruiken jullie die bassen met 1 dubbel 18" per kant of minimaal toch met twee? En waar hebben jullie je high pass filter op staan, rond de 45Hz? Ik neem aan dat die erop staat omdat je anders wel erg snel aan je Xmax komt.

Ik ben benieuwd

Comment

Working...