Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
Mijn 2de zelfbouw projectje.
Vorige waren die eminence kappa 15LF subs die ook op het forum staan.
Het is ook de bedoeling dat de toppen samen met die subs gaan gebruikt worden.
Dit ontwerp is afkomstig van Contour, met enkele kleine aanpassingen.
Gebruikte speakers: beyma 10M250 , beyma CP380M
De afstraling is 90*40 dus niet overdreven longthrow want ze gaan ook voor kleine zalen gebruikt worden.
Frequentiebereik 200hz-18khz, rendement schat ik op 105db/1w/1m
Dit is nog niet de volledige afwerking en er komt een passieve filter in ipv de actieve opsteling nu.
Die rare aansluiting dus niet op letten.
Beetje wat moeten forceren om mijn systeem op 3weg actief te zetten, daarom :-)
Ze worden nog zwart geverfd en er komt normaalgezien nog een rooster met speakerschuim voor, tenzij ik te fel gecharmeerd raak door de look van zo'n hoorn :-)
passieve filter dacht ik aan 1600hz x-over 18db/oct
Ziet er erg veel belovend uit, mijn complimenten!!! Die 1" driver, is dat de CP 380/M ? Dit is een schitterende combinatie die ik zelf ook gebruik echter in 60x40 spreiding.
10 inch hoorn heeft zelfde afstraling als de 1 inch hoorn,
namelijk 90*40
(vrij breed voor een hoorn maar ik wil maar 1kast per kant gebruiken en ook in kleine zalen)
Subs zijn 15inch frontloaded dus die hebben weinig last van wat hoger door te lopen.
Normaal ga ik 2 subs per kant gebruiken (eminence kappa 15LF) maar ik denk dat deze topjes het ook uithouden bij 3 stuks/kant.
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe ze klinken en wat ze gekost hebben in de bouw/onderdelen. Klinken ze zonder EQ ook?
Vanaf welke frequentie beginnen de topjes, 200 Hz?
Zijn ze ergens te beluisteren? Is er iemand die deze topjes gebouwd heeft in het oosten van nederland?
Ik krijg al weer bijna last van nostalgische gevoelens als ik de bouwfoto's van je kastjes zie. Het ziet er allemaal keurig uit en ze doen niet onder voor het origineel vooral die modificatie zodat je een front kunt aanbrengen is erg geslaagd.
Ik ben benieuwd wat je van het geluid gaat vinden. De 1" vanaf 1600Hz lijkt mij een goede keuze.
De componenten die ik gebruikt heb komen inderdaad van JBL en AA-Craaft. Er is natuurlijk geen enkel bezwaar om andere merken te gebruiken. Voorwaarde voor de 10" is wel dat deze geschikt is voor inbouw in een midhoorn dus een hoge Fs en zo laag mogelijke Qts. Aangezien de 1" al vrij vroeg moet beginnen (1600Hz) is een robuust type zoals de door mij gebruikte JBL aan te raden (deze gaat reeds vanaf 800Hz) Een dikke 2" driver bied natuurlijk een goede oplossing maar is wel weer 2x zo duur. Met een vrij steil filter van 18dB/okt zullen de meeste 1 inchers de taak wel aankunnen.
Ik ben nu bezig met het verven, morgen 2de laag en dan is't bijna zover.
Vandaag gaan kijken voor filter, vermits componenten voor de 18db /oct moeilijker te krijgen waren heb ik maar 12db/oct genomen, ook omdat die filter simpelder is.
Spoelen moesten wel besteld worden dus kan nog even duren :-(
Ik hoop dat 12db/oct genoeg is, als ik niet tevreden ben maak ik ooit wel eens een andere filter of ga ik actief.
Bij het actief testen viel op dat als je er een frontloaded kast naastzet hoe groot het rendementsverschil wel is. Actief heb ik getest op 1600hz met 24db/oct dus moet even afwachten wat ie doet met 12db/oct
Blij te horen dat je eerste indrukken van deze vrij compacte kastjes positief zijn. Of 12dB/okt genoeg is hoor je snel genoeg als je wat vermogen (lees: zoveel mogelijk) achter de kasten zet. Draai dan wel fatsoenlijke muziek die je goed kent zodat je kan horen of die 1" aan het vervormen is. Persoonlijk zou ik zeggen dat 12dB/okt eigenlijk net niet steil genoeg is. Ik ben benieuwd naar je ervaringen als je het filter gebouwd, geinstalleerd en getest hebt.
vrij compact is misschien wat overdreven, echt klein zijn ze nu ook weer niet, maarja hoorns zijn altijd groot.
Ik heb me zojuist een breuk gehoffen om die kast op mijn eentje op die 2 subs te krijgen.
Straks zal ik eens proberen te wegen wat het gewicht nu is geworden.
Ze zijn nu volledig af, op het filter en de rooster na dus nu staan ze voorlopig actief opgesteld.
Foto's volgen, als die batterij van die digicam is opgeladen :-)
Ik heb ze al eens vol opengezet hier maar doet toch niet goed in zo'n kleine garage, het hoog gaat ook snel schellen in die ruimte.
Dat ze erg zwaar zijn dat weet ik. Ik heb er al moeite mee om er eentje op een 90cm hoge baskast te tillen! Bij mijn kastjes zit er nog eens een extra kamertje rond de 10" met een netto inhoud van ongeveer 6 liter. Volgens de hoorn theorie zou dit optimaal moeten zijn maar zoals simulaties uitwijzen maakt een grotere kast zoals jij hebt gebruikt weinig verschil. Met een grotere achterkamer haal je iets meer dB's onder de grensfrequentie van de hoorn. De prijs die je hiervoor betaalt is een toegenomen konusuitwijking. Tevens zal het impedantie gedrag wat grilliger zijn maar dat is met de huidige stand van de versterkertechnologie geen probleem meer te noemen.
Een echte luistertest moet je eens doen in de openlucht (nodig de buren uit om te komen luisteren dan bellen zij de politie zeker niet) Het extra rendement van de hoorn t.o.v. een frontgeladen kast zou nu merkbaar moeten zijn.
Comment